یواز ۴۶۹ جزو قدیمیترین محصولات کشور روسیه است که اخیراً در رقابتی جذاب با هامر H2 روبرو میشود.
ریشه شاسیبلند جمعوجور یواز ۴۶۹ به سال ۱۹۷۱ بازمیگردد اما این خودرو هنوز هم با نام هانتر عرضه میشود. مدلهای قدیمی یواز با نام جیپ روسی در ایران و در ناحیه گیلان هنوز در سختترین و صعبالعبورترین مسیرها به زندگی خود ادامه میدهند. اخیراً ویدئویی از کانال یوتیوب گاراژ ۵۴ منتشر شده و در آن خودروی موردبحث به مصاف هامر H2 رفته است. مدیران این کانال به دنبال بررسی تواناییهای هر دو خودرو در زمینهای گلی و ناهموار هستند.
اولین چالش یواز ۴۶۹ و هامر H2 بالا رفتن از یک تپه گلی است. شاید در نگاه اول چنین کاری راحت به نظر برسد اما اینطور نیست و کشش خودرو امری حیاتی برای موفقیت آن خواهد بود. یواز تا زمانی که جعبهدنده در حالت دندهسنگین همراهی میکند امکان بالا رفتن را دارد اما به خاطر وجود مشکل در این بخش از خودرو شاهد بازگشت آن به عقب هستیم؛ اما در نهایت راننده علیرغم وجود مشکل فنی میتواند از تپه بالا برود. هامر H2 بسیار بزرگتر از یواز است و در این رقابت به مشکل برمیخورد. در یک نقطه هر چهار لاستیک هامر شروع به هرزگردی میکنند و تنها پس از تغییر جهت فرمان و پیدا کردن مسیری با گلولای کمتر است که هامر میتواند کشش لازم را برای بالا رفتن از تپه پیدا کند. در دقایق بعدی ویدئو هر دو خودرو در چالش دیگری که مسیری جنگلی است شرکت میکنند و H2 بازهم در برابر یواز شکست میخورد.
یواز در چنین شرایطی همانند یک بز چموش ظاهر میشود و به راحتی از انواع مسیرها عبور میکند. راننده هامر هم پشت سر شاسیبلند روسی حرکت میکند تا بتواند مسیر مناسبی را پیدا کند. البته هامر در گلولای عملکرد بدی ندارد و از نظر ما این رقابت با تساوی بین دو خودرو به پایان میرسد. هرچند در چنین شرایطی ترجیح میدهیم پشت فرمان یواز بنشینیم.
خودرویی که مشاهده میکنید در ارتش روسیه به عنوان خودروی حملونقل، ارتباطی، آمبولانس و… انجاموظیفه کرده است. همچنین نسخه شهری و شخصی آن نیز ساخته شده و مدلهای اولیه به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۷۱ اسب بخار قدرت مجهز بودهاند. گیربکس ۴ سرعته دستی با جعبه انتقال دو سرعته و سیستم چهار چرخ محرک نیز در این خودرو وجود دارند.
اما هامر H2 محصولی پیشرفتهتر است که در آمریکا تولید شده و از پلتفرم ارتقا یافته GMT820 استفاده میکند. همین پلتفرم در کادیلاک اسکالید، شورولت تاهو و جی ام سی یوکان نیز وجود دارد. هامر H2 بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ تولید شد و مدلهای اولیه به پیشرانه ۸ سیلندر ۶ لیتری با ۳۲۵ اسب بخار قدرت مجهز بودند اما در دو سال پایانی جنرال موتورز پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری با خروجی ۳۹۳ اسب بخار را در دل H2 قرار دارد. همین مدلهای بهروزتر به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نیز مجهز بودند درحالیکه مدلهای اولیه از گیربکس ۴ سرعته استفاده میکردند.
مازیار
۶ اسفند ۱۴۰۲برای من سورپرایز کننده نبود چون بخوبی نسبت به توانایی های آفرودرهای روسی آگاهم
۶ اسفند ۱۴۰۲یه یه پارامتر مهم هم در انتها اشاره کنم اونم وزن .
وزن هامر نزدیک ۳ تن و وزن یواز حدود ۱.۷ تنه . تقریبا نصفشه .
Mercedes-Benz
۷ اسفند ۱۴۰۲به یه پارامتر مهم دیگم در اخر اشاره کنم که اونم قدرته
یواز 75 اسب هامر 325اسب
ممد ژانگولر
۶ اسفند ۱۴۰۲من کاری به نتیجه این رقابت ندارم ولی خداوکیلی روسها خیلی زیبان .
۶ اسفند ۱۴۰۲شما هم مثل منی جناب ممد ژانگولر جان انشالله یکیشون قسمت شما بشه و یکیشون هم قسمت من و بقیشون هم قسمت اونایی که لایک میدن بشه انشالله 🤩
ممد ژانگولر
۶ اسفند ۱۴۰۲ماشالله همه اهل فنن . دم همتون گرم 😂
۶ اسفند ۱۴۰۲سفید ترین ها و با کیفیت ترین هاشون برازنده ماست😂
پیام
۶ اسفند ۱۴۰۲واقعا قبول دارم. دختراشون عالین.
۶ اسفند ۱۴۰۲این قسمت : پیام تازه از خواب بیدار شده و فکر میکند «دریک» است .
آی لاو راشا
۶ اسفند ۱۴۰۲یه زمان روسیه قانونی گذاشت که به خارجیایی که با دختران روس ازدواج میکردن تسهیلات و یه مبلغی رو اهدا میکرد . انبوهی از عزیزان ایرانی ، کمربند ها را بسته و عزم سفر به دیار یار کرده بودند که متوجه شدن ازین خبرا نیست و با قلبی شکسته و برج میلادی فرو ریخته ، به خانه و زندگی خود بازگشتند .
البته یه عده طبق معمول بچه زرنگ بودند و دنبال ازدواج صوری و موقت بودند که دیدن نه این زرنگ بازیا هم جواب نمیده .
اگر به جای ماشین روسی ، عزیزان روسی میومدن ایران الان همبستگی و پیوند محکمی بین ما برقرار بود و اینقد فشار نمیخوردیم از وضع مملکت . قشنگ ۹۰ درصد امار رضایت از زندگی میرفت بالااااا .
۶ اسفند ۱۴۰۲😂💔
محمد
۷ اسفند ۱۴۰۲یعنی یه مشت خیلی عذر میخوام ه.ول تو سایت جمع شدن ، اینقدری که روسیه در حق ما ظلم کرده و سرزمین هامون رو جدا کرده باید سایشون هم با تیر بزنیم حالا به خاطر جنس مونثشون دارن تعریفشو میکنن
۷ اسفند ۱۴۰۲خوب به جاش اون جنسا رو ازشون میگیریم و لذتشو میبریم به جای اینکه با عصبانیت بیوفتیم به جونشون
۶ اسفند ۱۴۰۲چی میشد اگه ایران هم یه ۴ دف داشت🤩🤩🤩
۶ اسفند ۱۴۰۲چیز ۲ دف منظورم بود 😐😐😐
NAVID۰۰۹۸
۶ اسفند ۱۴۰۲نتیجهای بر اساس وزنها نه اسبها و گشتاورها!!!
عارف
۶ اسفند ۱۴۰۲با توجه به لاستیک کوچکتر و بقیه موارد که در متن گفته شد ، یواز عملکرد خیلی خوبی داشت
18:45
۶ اسفند ۱۴۰۲چه جالب بود نتیجه!!😂😂
نشون میده که همه چیز یه ماشین آفرود به جدیدتر بودنش نیست!!
یوآز ساده و کارآمد، H2 سنگین و پیچیده…
آرین
۶ اسفند ۱۴۰۲لقب مناسب یواز (بز)
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۶ اسفند ۱۴۰۲یکی نیست بگه ازگل تو که پول نداری برا هامر لاستیک بخرید چرا باهاش میری آفرود مثل دل من صافه.
fordgt
۶ اسفند ۱۴۰۲کانال یوتیوب شونو من چند سال دارم ویدیو های جالبی میزارن ، بنیامین BE هم کم و بیش از ایده های اینا اسکی رفته.
بابک
۶ اسفند ۱۴۰۲درسته وزن هامر H2 حدود ۳ تن است اما گشتاور و قدرت هامر قابل مقایسه با یوآز نیست….من هامر را از نزدیک در آفرود و حتی یدک کشیدن در سربالایی دیدم….خیلی قدرتمند است و از پس وزنش به راحتی برمی آید
شاید راننده هامر توانایی و تجربه رانندگی با هامر را ندارد
یوآز باید با تویوتا لندکروز کالسکه موتور 2F مقایسه و رقابت کند…
A.S.G
۶ اسفند ۱۴۰۲من کاری با نتیجه ندارم . ولی خیلی از موارد روی عملکرد ماشین تو آفرود تاثیر میگذارند یکیش که بسیار مهمه رانندس . هر چند بنظر من این چلنج درست نیست چون از نظر تکنولوژی و وزن برابر نیستن . دوم اینکه شما نباید از هامر انتظار دوج رم رو توی آفرود داشته باشی چون نفر بره .
مهردادکمال
۶ اسفند ۱۴۰۲پدر من مکانیک ارتش بود قبلل بارها این و گاز 69رو تعمیر کرده بود یادمه همیشه میگفت یواز زیباتره اما فنی مخصوصا موتور گاز 69بهتر هست!! یواز یه امبولانس هم داشت که مثلا خواسته بودن شبیه فولکس بشه اما سرطان خالص بودن
Alireza
۷ اسفند ۱۴۰۲چیزی که کاملا مشخصه راننده هامر دقیقا تو قسمت های سخت مسیر زیادگاز نمیده پ لفتش میده بلافاصله هروقت یکم گاز داد به راحتی هامر اون نسبر رو رد میکنه به سرعت چرخش چرخهای هامر و یواز نگاه کنید کاملا مشخصه
ابوالفضل
۷ اسفند ۱۴۰۲چقدر مضحک
یکم پر گاز تر برو ببین هامر میتونه بره یا نه
همچین آروم میره با کوچک ترین توقف هم سریع گاز رو ول میکنه
درسته آفرود هامر در سطح بقیه آمریکایی ها نیست
ولی انقدر هم بی عرضه نیست
امیر
۱۳ اسفند ۱۴۰۲روس ها بجز آشغال چیز دیگه ای درست نمیکنه. خود روسها قبلا به دلیل نداشتن دسترسی به ماشین های خارجی مجبور بودن به این ماشینهای خودشون راضی بشن. الان بجز بیچاره ها که توان خرید ماشین خارجی ندارن سوار روسی میشن و یا کسانی که تعصب کاذب به ماشین های بی کیفیت روسی دارن. ماشین روسی در دنیای امروز حرفی برای گفتن نداره و نخواهد داشت. همانطور که ایرانی ها هم مجبورن سوار خودرو های بی کیفیت داخلی بشن چون توان خرید خارجی ندارن و بالاجبار ایرانی سوار میشن. وگرنه هیچکس خودرو ایرانی سوار نمیشد.