جنرال موتورزجی ام سی

ابعاد و وزن هامر برقی چه تأثیری روی راندمان این خودرو دارد؟

هامر برقی یکی از شاخص‌ترین خودروهای چند سال اخیر به شمار می‌رود. اگرچه این خودرو از قوای محرکه قدرتمندی سود می‌برد اما ابعاد و وزن بالایی نیز دارد که همین موضوع سؤالاتی درباره راندمان آن به وجود می‌آورد.

اگر فکر می‌کنید راندن نیسان لیف کوچک به اندازه مالکیت هامر برقی بزرگ جثه برای زمین خوب است دوباره فکر کنید! جی ام سی هامر بدون آلایندگی به‌طور قابل‌توجهی مصرف برق بیشتری نسبت به خودروهای برقی دیگر دارد و بنابراین آلایندگی بالادست بیشتری را تولید می‌کند. وزن این خودرو به ۴۰۸۲ کیلوگرم می‌رسد و باتری‌های آن نیز وزنی به اندازه هوندا سیویک دارند.

هامر برقی جدید بدون پیشرانه‌ای پر سروصدا یا آلاینده‌های سمی تولید می‌شود اما نباید درباره این خودرو خیلی مثبت اندیش بود. وزن هامر به اندازه دو تویوتا تاکوما و سه هوندا سیویک بوده و از جهات بسیاری می‌توان آن را جزو خودروهای پرمصرف عصر مدرن دانست. این خودرو بسیاری از نقص‌های شاسی بلندها و وانت پیکاپ های بزرگ قبلی را به شیوه‌ای نوین داراست و ثابت می‌کند همه‌ی خودروهای برقی مصرف انرژی و آلایندگی بالادست مشابهی ندارند.

در کل باید گفت خودروهای برقی انرژی کمتری را نسبت به مدل‌های درون‌سوز مصرف می‌کنند. سورپرایزی وجود ندارد. هامر برای به حرکت درآوردن ساختار ماموت مانند خود نیازمند برق بیشتری نسبت به سایر خودروهای برقی است. EPA تخمین می‌زند این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴۴.۵ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند. در مقابل باید به سدان تسلا مدل ۳ اشاره کنیم که مصرف آن در ۱۰۰ کیلومتر ۱۵.۸ کیلووات ساعت است. این رقم برای فورد F-150 لایتنینگ به ۲۹.۹ کیلووات ساعت می‌رسد. این موضوع عواقبی جدی در پی دارد. از آنجایی که ۶۱ درصد انرژی آمریکا از نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی به دست می‌آید، هرچه یک خودروی برقی نیازمند انرژی بیشتری باشد این موضوع به معنی آلایندگی بیشتر در بالادست خواهد بود. اتحادیه دانشمندان نگران می‌گوید:

هم خودروهای سواری و هم وانت پیکاپ های برقی خیلی پاک‌تر از رقبای بنزینی خود هستند اما وانت پیکاپ های برقی آلایندگی بیشتری نسبت به خودروهای کوچک‌تر ایجاد می‌کنند زیرا ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتری دارند.

هامر برقی همچنین از متریال کمیاب نیز استفاده می‌کند و نیازمند باتری بزرگی برای طی مسافت بیش از ۴۸۰ کیلومتری خود است. شما می‌توانید با میزان باتری بکار رفته در هامر برقی سه شورولت بولت را بسازید؛ و همان‌طور که می‌دانید متریالی همچون لیتیوم که در باتری‌ها بکار می‌روند با محدودیت‌های تأمین مواجه هستند. دیوید زیپر همکار مرکز ایالتی مدرسه کندی هاروارد می‌گوید:

با میزان باتری استفاده شده در هامر برقی چه تعداد خودرو با ابعاد معقول را می‌شود ساخت؟

هامر برقی ۱۸۱۵ کیلوگرم سنگین‌تر از فورد F-150 بنزینی و مجهز است. این خودرو حتی بزرگ‌تر از هامر H1 مشهور بوده و به حدی بزرگ است که اجازه عبور از پل بروکلین را ندارد و EPA حتی از جنرال موتورز نخواسته تا وضعیت راندمان EPA این خودرو را روی شیشه آن نمایش دهد. وزن و ابعاد بزرگ یک خودرو تنها باعث کاهش راندمان نمی‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند چنین خودروهایی آلایندگی‌های بیشتری را از لاستیک‌ها و ترمزها ایجاد می‌کنند و ریسک تصادفات را نیز بالا می‌برند چراکه نقاط کور بیشتری دارند. سخنگوی جنرال موتورز در پاسخ به تمامی این پرسش‌ها خاطرنشان ساخته هامر برقی قرار است خودرویی به اصطلاح “الهام‌بخش” باشد و پتانسیل‌های محصولات برقی را نشان دهد. او همچنین می‌گوید مهندسان جنرال موتورز در زمان طراحی ترمزها و دیگر سیستم‌های این خودرو موارد ایمنی را مدنظر قرار داده‌اند. برخی محققان می‌گویند علاوه بر فاکتورهایی همچون مستی، سرعت غیرمجاز و کمبودهای زیرساختی، ابعاد بزرگ خودروها نیز می‌تواند در وقوع تصادفات مرگبار دخیل باشد.

البته هامر جدید خودرویی منحصربه‌فرد نیست و تمامی خودروهای برقی سنگین‌تر از معادل‌های بنزینی خود هستند هرچند هامر بزرگ‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. قطعاً انتخاب خودروهای برقی توسط آمریکایی‌ها باعث خواهد شد گزینه‌های بیشتری راهی بازار شوند. افرادی که چندین سال پشت فرمان یک وانت دیزلی بزرگ و پرقدرت نشسته‌اند یک‌شبه هاچبکی کوچک و برقی را انتخاب نخواهند کرد. هنوز هم برخی کارشناسان معتقد هستند کارهای بیشتری باید در زمینه جلوگیری از خرید خودروهای برقی پرمصرف و بسیار بزرگ صورت پذیرد. زیپر طرفداران مالیات‌های مبتنی بر وزن خودروهاست، سیستمی که قبلاً در واشنگتن و کشور نروژ بکار گرفته‌ شده است. او می‌گوید:

مردم باید در انتخاب هر چیزی که می‌خواهند آزاد باشند اما ما باید مطمئن شویم بازار آن‌ها را مجبور می‌کند بهای تصمیمات خود را که شاید روی جامعه اثر منفی می‌گذارد بپردازند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. ali(chevynova)

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    یه آمریکن برقی واقعی
    قدرتمند و بزرگ

    موافقم 44
    مخالفم 41
    1. net

      ۱۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3404 ديدگاه)

      سینی زیر موتور این هامر برقی که مشکی نیست و رنگ نقره ای هست تو چشم میزنه و بد هست و مثل سینی زیر موتور فورد f150 رپتور شیب دار هست و مسطح نیست خیلی بد هست و از جلو خیلی تو دید هست و تعجبه چرا همچین کاری کرده اند.سقفش که مثل پازل از هم جدا میشه و سانروف نیست بد هست.چراغ عقبش قرمز نیست بد هست.ستون شیشه جلو متضاد مشکی هست بد شده.جلوپنجره استیل که با حروف انگلیسی نوشته هامر بد هست و جلوپنجره استیل شبیه چراغ متصل شده بد هست . ۴۸۰ کیلومتر برای هربار شارژ کمه ماشینهای جدید برقی برای هربار شارژ ۱۰۰۰ کیلومتر طی میکنند

      موافقم 6
      مخالفم 24
      1. هیچکس

        ۱۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (165 ديدگاه)

        net جان
        عزیزم اینهایی که گفتی بد نیست و اینکه نظرت رو میگی خوب هست.

        موافقم 13
  2. Elmiraj

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    ۴۴.۵ کیلووات معادل تنها ۵ لیتر بنزین هست….

    اگر این ماشین با این قدرت و وزن پیشرانه بنزینی داشت حداقل ۴۰ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکرد….!!!

    یه پیشرانه درونسوز با مصرف صدی ۵ لیتر نهایتا بتونه باتری این غول رو به حرکت دربیاره اونم با شتاب ۱۰ ثانیه‌ای…..!!!!

    موافقم 43
    مخالفم 20
    1. sina7

      ۱۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (436 ديدگاه)

      مقاله کلا مشکل داره
      چپ و کمونیست و همه چیز رو با هم ترکیب کرده
      کم کردن سرعت پیشرفت به بهانه های مختلف
      چه مقایسه عجیبی که بگیم با باتری هامر میشه سه تا بولت ساخت!!!
      همین چیزا باعث شده تو همین کشور خودمون از بالا تا پایین به یه پراید یا نهایت ۲۰۶ راضی بشن
      دیگه مثلا دنا و تارا خیلی خفن حساب میشن
      اگه کل آمریکا به بولت و مدل ۳ و … راضی بشن، دیگه هامر و پلاد و لوسید و غیره نیاز ندارن. همین باعث میشه سرعت پیشرفت تکنولوژی بیاد پایین چون همیشه همین cutting edge ها هستن که بعد ها همه گیر میشن
      چه نیازی به این بود که تو طول زمان از abs تا سنسور تشخیص عابر و رانندگی خودکار و لیدار و … استفاده بشه وقتی فورد مدل تی میتونست چند نفر رو با سرعت مطمئن جا به جا کنه
      در کل خواستم یاداوری کنم این تفکرات سمی رو پخش نکنید :)
      راضی شدن به حداقل ها و جلوگیری از پیشرفت تفکر سمیه

      موافقم 8
      مخالفم 3
  3. MOHAMMAD.DEMON

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    مطلب فوقالعاده به درد نخوری بود مثلا نوشته ( شما می‌توانید با میزان باتری بکار رفته در هامر برقی سه شورولت بولت را بسازید )
    ایرادی که به هامر گرفته رو میشه به بقیه ماشین ها هم میشه گرفت برای مثال
    با موتور 12 سیلندر فراری میشه سه تا ماشین چهار سیلندر ساخت یا با مصرف سوخت یه موتور 12 سیلندر میشه باک چهار تا ماشین 4 سیلندر پر کرد
    یا سوپر اسپورت ها هم متریال کمیاب کم ندارن داخل خودشون
    توی متن نوشته ( آلایندگی‌های بیشتری را از لاستیک‌ها و ترمزها ایجاد می‌کند ) وضع سوپر اسپورت ها که بد تر هستش
    بیشترین میزان الایندگی در این بخش هارو سوپر اسپورت ها دارن
    تازه این در حالی هستش که معادل مصرف انرژی هامر در خودرو های درون سوز شاید به 6 لیتر در هر صد کیلومتر هم نباشه

    موافقم 53
    مخالفم 10
    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۱۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1443 ديدگاه)

      هامر برقی یه ماشینی هستش که الهام بخشه با نگاه به هامر برقی میشه فهمید ماسل کار های برقی هم میتونن جذاب باشن

      موافقم 21
      مخالفم 2
    2. رامین

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      👏👏👏👏👍👍👍

  4. محمد

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    البته این مقاله بیشتر نقدی بود به رفتار آمریکایی ها تا خود ماشین ، واقعا لزومی نداره که شاسی بلند هایی مثل تاهو ، سابربن ، هامر ، اکسپدیشن و ….. رو برای استفاده روزانه و تک سرنشین اونم توی بزرگراه های صاف و مهندسی ساز که واقعا نیاز به قدرت بالا نیست به کار برد ،بیشتر منظور این مقاله انتقاد به مصرف گرایی افراطی آمریکایی ها بود که البته با این حجم رفاهی که دارن عجیب هم نیست

    موافقم 9
    مخالفم 6
  5. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2352 ديدگاه)

    در مورد ترمز کاملا اشتباه فکر کردن ماشین برقی اصلا مصرف لنت نداره معمولا نیازی به ترمز گرفتن ندارن.ولی به نظر من یه هامر بنزینی خیلی جذابتر بود.میشد رقیب رپتور و تیرکس کردش با انجین وی8 پوشراد.

    موافقم 6
    مخالفم 11
  6. MILADZM

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (345 ديدگاه)

    این ماشین کلکسیونی از توانایی ها و نقشه راه الکتریکی آینده جنرال هست .
    تمام فناوری ها و خصوصیات انقلابی که در هامر EV دیدیم قراره در اکثر محصولات برقی آینده جی ام و صد البته در حالت تکامل یافتشون دوباره شاهدشون باشیم .
    قطعا که هنوز اول راهه و چالش هایی وجود خواهد داشت اصلا آقا بیخیال ((( به خاطر این تشتت ما داریم کتک میخوریم )))

    موافقم 23
    مخالفم 5
  7. امیرحسین

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    ماشین برقی به درد نمیخوره حالا میخواد آمریکای باشه یا غیر آمریکای

    موافقم 1
    مخالفم 12
  8. یوسف

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    مهم اینه که همه برای خریدش صف میکشن و دل همه رو برده و جنال زیپر شما برو همون شورولت بولت رو سوار شو

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. Poria

    ۱۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    زیر‌دریایی

    موافقم 1
    مخالفم 1
  10. علیرضا یاوری

    ۱۹ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    کللا‌آمریکا‌به‌ساختن‌ماشین‌های‌عضله‌ای‌وغول
    ‌پیکر‌معروفه‌این‌ماشینم‌هم‌راحته‌هم‌شیکه‌هم‌قدرتمند
    خوبیشون‌اینه‌که‌مثل‌لامبورگینی‌راحت‌وشیکن‌‌هم‌بار‌میبرن
    وهمشاسی‌بلندن‌‌هم‌میشه‌باهاشون‌توکوه‌وکمر‌رفت
    ازکوه‌میرن‌بالا‌جون‌میدن‌واسه‌آفرود‌کللا‌همه‌چیزشون‌‌فوله
    هراون‌چیزی‌که‌ازماشین‌آدم‌میخاد‌مثلا‌کسیکه‌سوار‌
    لامبورگینی‌میشه‌انتظار‌داره‌ماشین‌راحت‌باشه‌گرم‌ونرم‌باشه
    سرعتی‌باشه‌انتظار‌باربری‌ازش‌نداره‌امااین‌ماشین‌زیبایی
    لامبورگینی‌هیکل‌وجذبه‌شورولت‌قدوقامت‌کادیلاک
    ‌وقدرت‌jmcروداره‌همه‌ماشینای‌توپ‌باهم‌ترکیب‌شدن
    واین‌ماشین‌زیبا‌روساختن‌وقتی‌سوارشون‌میشوید
    دیگه‌ماشین‌دیگه‌ایلازم‌نیست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. Shayan

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    با شورولت بولت و هوندا نمیتونی بری آفرود
    تو ماشین های بنزینی و دیزل هم همینه رم trx مصرف سوختش با رنو ساندرو یکی نیست
    من خودم طرفدار برقی ام ولی این چرت پرته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا