جنرال موتورز قصد دارد در آیندهای نزدیک طیف گستردهای از خودروهای الکتریکی از پیکاپ جیامسی هامر گرفته تا سدان پرچمدار کادیلاک لیریک را به بازار عرضه کند؛ اما این شرکت دههها است که به آزمایش خودروهای الکتریکی مشغول است. یکی از عجیبترین ساختههای الکتریکی جنرال موتورز در سال ۱۹۶۹ در رویداد «پیشرفت قدرت» این شرکت در میشیگان معرفی شد. این خودرو که XP 512E نام داشت، یک خودروی بسیار کوچک حبابی عجیب بود.
XP 512E بهعنوان یک خودروی الکتریکی شهری به دو صندلی و کاناپی شیشهای مجهز بود که به سمت بالا باز میشد تا کابین پیدا شود. علاوه بر این، برای سهولت در ورود و خروج، بخش جلویی خودرو هم باز میشد. با توجه به اینکه این خودرو برای استفادههای شهری ساخته شده، بسیار کوچک بود به گونهای که تنها ۲,۱۹۲ میلیمتر طول و ۱,۴۲۲ میلیمتر عرض داشت و فاصلهٔ محوری آنهم فقط ۱,۳۲۱ میلیمتر بود. این یعنی خودروی الکتریکی جنرال موتورز ۵۰۳ میلیمتر کوتاهتر و ۲۴۱ میلیمتر باریکتر از اسمارت فورتوی امروزی بوده است.
هرچند XP 512E به باطریهای اسیدی سربی ۸۴ ولتی و یک باطری ۱۲ ولتی اضافی برای تأمین انرژی لوازم جانبی مجهز شده بود اما به لطف اندازهٔ کوچک و بدنهٔ فایبرگلاس، خودروی بسیار سبکوزنی بود و تنها ۵۶۷ کیلوگرم وزن داشت؛ اما مثل بسیاری از خودروهای الکتریکی اولیه، این ماشین هم از عملکرد لازم بیبهره بود زیرا با هر بار شارژ کامل باطریها میتوانست تنها ۹۰ کیلومتر را طی کند آنهم درصورتیکه با سرعت فقط ۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
البته حداکثر سرعت XP 512E چندان بالاتر از این نبود زیرا نهایتاً میتوانست به سرعتی در حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که در این صورت بُرد خودرو به ۷۵ کیلومتر کاهش پیدا میکرد؛ اما غیر از سرعت و بُرد پایین، زمان طولانی شارژ نیز یکی دیگر از مشکلات این ماشین بود زیرا شارژ کامل باطریهای آن با استفاده از پریز برق ۱۱۵ ولتی حدود ۷ ساعت طول میکشید.
Mad.z.Max
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹شبیه کیک یزدیه
Elmiraj
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹شاهکاری بوده ۵۱ سال پیش….
.
ایرانخودرو و سایپا همین الآنم از پسش برنمیان .
شلبى
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹یکى از دانشمندان سایت که به ترول بودن هم معروف هستن میگفتن که جنرال موتورز الان هم تکنولوژیه ساخت ماشین برقى رو نداره???
Me
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹کلا بخاطر بیکاری قرنطینه و اینترنت رایگان ،ستون کامنت پدال داره دوباره سقوط میکنه
car lover
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹زدی تو کار الکتریکی پدال چان یه وخ ترولا ناراحت نشن
حسن
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹این چیزا طبیعیه امریکا مهد علم و دانش و تکنولوژی و فن اوری. ببخشید البته ازادی هم دارن.
مهردادكمال
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹هفت ساعت شارژش طول میکشیده و یک ساعت و نیم باطریش با سرعت ۵۰ کیلومتر خالی میشده
علیرضا
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹چقد خوشکله کاش یه دون میداشتم
ارش
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹خیلی خوشگله.
Behrouz. anzali
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹چه خوشکله کوچولو ?? بقول دوستمون/ المیراژ / ویران خودرو و سماور سازی از پس همینم بر نمیان!!
Khosrow
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹دیتیل ش برای اون موقع عالی بوده / تو اتاقت داشته باشی اینو و صبح به صبح امیدوارتر تا اخر شب ..
Farzad
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹شبیه کالسکه میمونه … !
خوب چیزیه هر روز صبح باش بری دم سنگک و بربری ! ( محمد رو خرید های دیگه حساب نکن مثل باکس آب معدنی ) ?
Mad.z.Max
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹وای باکس آب معدنی رو خوب گفتی، همیشه ظرفیته اتاق سوپر اسپرتا رو با واحد باکس آب معدنی اندازه گیری میکنه :))
Alireza
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹??? یه معیار جدید واسه مقایسه خودرو ها اضافه شده اسمش باکس اب معدنی بر متر مکعبه
JDM
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹به نظره من واسه درون شهری خوبه.باحال و بانمک هم هست
SS
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹به نظرم کپی ناشیانه و زشت از Isetta هست
شرکت های امریکایی در اون دوران هیچ استعدادی برای تولید خودروهای ظریف و کوچک نداشتن و با ساختن ماسل کارها بهترین کار رو کردن.
نمونه های خودروهای با طراحی ضعیف هم همین کانسپت و AMC Gremlin هستن
U.N.C.L.E
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹BMW 600 و Isetta از نظر طراحی و زیبایی جلو این هیچ حرفی برا گفتن ندارن
شما اگر دنبال خودرو ظریف و کوچیک آمریکایی میکردی من به شما شورلت شوت 85 شورلت وگا پونتیاک استر فورد پینتو پیشنهاد میکنم