جنرالموتورز قصد ثبت اختراع یک سیستم توربوشارژر دوقلوی ترتیبی را دارد که در آن از یک طراحی جدید برای سوپاپ مجرای فرعی یا بایپس استفاده میشود. این طراحی جدید میتواند باعث بهینهسازی جریان اگزوز به توربینهای هر دو توربوشارژر شود. این اختراع جدید را GM Inside News در وبسایت دفتر ثبت اختراع و نشانهای تجاری ایالات متحده (USPTO) کشف کرده است.
مطابق توضیحاتی که برای این اختراع آمده، مانیفولد اگزوز شامل دو مجرای خروجی است که یکی از آنها گازهای اگزوز به طرف «توربوشارژر با فشار بالا» هدایت میکند و این در حالی است که خروجی دوم مانیفولد اگزوز، گاز اگزوز را با استفاده از یک مجرای ارتباطی، به «توربوشارژر با فشار پایین منتقل میکند.
سیستم بایپس جدید شامل دو سوپاپ گاز است که به صورت عمود بر یکدیگر، بر روی یک محور قرار گرفتهاند. در حالتی که سوپاپهای گاز بر روی صفحه باشند، یکی از سوپاپها برای هدایت جریان گاز اگزوز به یکی از توربوشارژرها باز میشود و در همین حال، سوپاپ دیگر به صورت بسته باقی میماند تا از ورود گاز اگزوز به توربوشارژر دیگر جلوگیری کند. سیستم کنترل الکترونیکی وسیله نقلیه (ECU) بر اساس دور موتور و میزان بار ورودی، سیگنالی به کنترلر محور سوپاپهای گاز ارسال میکند.
به گفته جنرالموتورز، این طراحی جدید به مهندسان امکان میدهد که فارغ از ضعفهای رایج در سیستمهای توربوشارژر معمولی، جریان گاز اگزوز به طرف توربینها را بهینهسازی کنند. علاوه بر این، این سیستم میتواند از یک توربین با ژئومتری متغیر یا ثابت در توربوشارژر با فشار بالا استفاده کند.
با قرار گرفتن سوپاپهای گاز بر روی یک محور، نیاز به یک کنترلر ثانویه و قطعات مربوطه حذف میشود و در نتیجه، سادهسازی زیادی برای طراحی به دنبال دارد.
بر روی کاغذ، این طراحی جنرالموتورز آنقدر ساده است که جای تعجب دارد که چرا تاکنون کسی این ایده را مطرح نکرده است.
امیر.عارف
۱۲ تیر ۱۳۹۵ممنون آقای حسینی از اطلاعات خوبی که تو این چند سال در اختیار ما میزارید. بها دادن به طرح های نو و شنیدن حرف طراح و مورد برسی قرار دادن طرح پیشنهاد شده صنعتی را به وجود میاره مثل صنعت آمریکا و نگاه جناحی و منفعت طلبانه صنعتی فنا شده به دنبال خودش داره مثل صنعت خودروسازی ایران
مرتضی
۱۲ تیر ۱۳۹۵این مقاله جای یه سوال رو در ذهن ایجاد میکنه و اینه که هنوز اختراع رو به ثبت نرسونده ، چطور محتواش رو فاش کرده؟؟؟؟؟؟؟
Nima
۱۲ تیر ۱۳۹۵جنرال موتورز همیشه از بزرگترین و بهترین طراحان و پیشگامان خودرو توى دنیا بوده. همیشه موتور هاى عالى تولید میکنه. منتظر این موتور روى CT6 سال آینده و سایر مدل ها هستیم. این فکر کنم همون موتور ۴ لیترى تویین توربو 500 اسب بخارى باید باشه که قولش رو روى CT6 دادن.
احسان(احسان سابق)
۱۲ تیر ۱۳۹۵والا من که نفهمیدم چیه و پر از اطلاعات تخصصی مکانیکیه. در هر صورت دم جنرال موتورز گرم
ali
۱۲ تیر ۱۳۹۵ای ولا ای جونم جنرال موتورز این کهنه کار سر بلند از فرازونشیبهای تاریخ
اون موتور جدیدت با تمام نواوریهاش تو حلقم
جنرال موتورز چه قبول کنید چه نکنید یکی از بهترین انجین سازان دنیاس نمونشم 350 شوی که 90/000/000میلیون از اونرو طی 62 سال به فروش رسونده و همین گواه بر استاد بودنش در این قضیه است
این شاهکار اخرشم که دیگه هیچ
تا یادم نرفته در دهه ی 90 جی ام موتور نورث استار رو معرفی کردش که تا 300 کیلومتر بدون روغن کار میکرده و که استحلاک ترین ساخته بشر نام گرفت اون موتور
ali
۱۲ تیر ۱۳۹۵منظورم کم استحلاک ترین ساخته بشر بود
Elemento
۱۲ تیر ۱۳۹۵ان شا الله با این سیستم پدر رقیباشو بده دستشون.
مجید
۱۲ تیر ۱۳۹۵من از موتورهای TSI گروه فولکس واگن هم خوشم میاد چون ترکیبی از سوپرشارژر و توربو هستش و امتحانش رو تو محصولات Audi پس داده ولی اینم طرح جالبی بود ولی بیشتر با طرح توربو دوبل BMW قابل مقایسه هست امیدوارم به مرحله تولید برسه و تو عمل موفق باشه
یو اس اس اینترپرایز
۱۲ تیر ۱۳۹۵افرین.