اگرچه اروپا وطن شماری از قدیمیترین و معروفترین برندهای خودرویی دنیا است اما درعینحال بازاری بسیار رقابتی و تقاضامحور بوده و قوانین پیچیدهای دارد. بازار اروپا محلی برای رقابت برندهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی به شمار میرود.
به خاطر بحرانهای اقتصادی منطقهی یورو، حجم فروش بازار فروکش کرده است. رشد فروش خودروها اساساً از تقاضای جایگزینی به عنوان رشد جمعیت ناشی میشود.
با فروش کمتر خودرو در سالهای گذشته، ظرفیت بیشتر از حد نیاز این صنعت به یک مشکل بزرگ و بزرگتر تبدیل شده است. مدیرعامل اسبق جنرال موتورز آقای دن آکرسون پنج سال پیش گفته بود که ۷ تا ۱۰ کارخانهی تولید خودرو در اروپا اضافی هستند. از آن زمان تاکنون تنها سه کارخانه تعطیل شدهاند: کارخانهی فورد در Genk بلژیک، خط تولید پژو-سیتروئن در فرانسه و سایت تولید مدل زافیرای جنرال موتورز در بوخوم آلمان.
حتی اگر این موضوع نیز حل شود بازهم مشکلات دیگری وجود دارد. نمایندگیهای موجود در اروپا قابلمقایسه با آمریکا نیستند و همین امر سرمایهگذاری را سخت میکند. خودروهای کوچک که پیشرانههای کمحجم غالباً کمتر از ۱.۶ لیتری دارند و البته حاشیه سود کمی را نشان میدهند بازار را قبضه کرده و البته مدلهای دیزلی نیز باید اهداف آلایندگی تعیین شده دست پیدا کنند. طبق گفتههای JATO دینامیک، از ۵ خودروی پرفروش سال پیش، ۴ خودرو از نوع هاچبک ساب کامپکت بودهاند.
خودروهای اروپایی برای فروش در بازارهایی چون آمریکا یا چین بسیار کوچک بوده و برای رقابت در بازارهای نوظهوری چون برزیل یا هند بسیار گرانتر هستند. صادر کردن خودروهای کوچک به دیگر بازارها هم جواب نمیدهد زیرا تقاضای مصرفکنندهها بسیار بالاتر است.
مدیر ارشد کیای اروپا آقای میشائیل کول گفته است:
اروپا نه تنها بازاری بسیار رقابتی و شلوغ است بلکه بهطور باورنکردنی پیچیده هم هست. ۳۱ کشور قوانین مربوط به خود را داشته و مالیاتهای مخصوص به خود را وضع کردهاند.
رویههای گزارشهای مالی اروپا نیز نسبت به آمریکا متفاوت است. خودروسازان آمریکایی نتایج مالی خود را توسط ناحیه اعلام میکنند. هرچند بسیاری از کمپانیها زحمت اطلاعرسانی به سرمایهگذاران خود را مخصوصاً زمانی که وضعیت مالی در اروپا قرمز است را نمیدهند. برای مثال فولکسواگن با گزارشهای جهانی هر برند توانست کاهش سهم مزمن خود از بازار آمریکا را پنهان کند.
Christoph Stuermer تحلیلگر PwC میگوید:
دو نوع نگاه به بازار اروپا وجود دارد. یک نگاه این است که هیچ رشد و سودی وجود ندارد. جنبهی دیگر این است که خودروها اینجا کاملاً گران هستند بنابراین اگر دنبال چشمانداز کسب درآمد هستید، بازار اروپا کاملاً خوب است زیرا بااینکه سود کمی به دست میآورید اما هنوز هم پول زیادی نصیبتان میشود.
هر دو کمپانی اوپل و پژو-سیتروئن به شدت تحتفشار رقبا بودهاند و در چندین سال گذشته سهم آنها از بازار اروپا از ۲۱.۷ درصد به ۱۶.۳ درصد کاهش یافته است. این دو شرکت با سابقه هم از سوی برندهای بالادستی و هم از سوی برندهای سطح میانیتر مورد هجوم واقع شده اند. این برندها ضعفهای مزمن محصولات این دو شرکت یعنی نبود شاسی بلندها را هدف قرار دادهاند.
شاید برندهای لوکس در آمریکا نسبت به مدلهای سطح پایین بازار بیمیل باشند اما در اروپا خریداران اوپل آسترا با انتخابهای فراوانی مواجه هستند. آئودی A1 میتواند بسیار جذابتر از اوپل کورسا یا آدام به نظر برسد. در اروپای غربی که قیمتها بالاتر است دو شرکت بنز و ب ام بسیار رشد کردهاند و آنها با اندکی کمک از سوی مینی و اسمارت قادر بودهاند ماه گذشته از فروش اوپل پیشی بگیرند.
از طرف دیگر برندهای وارداتی چون هیوندای و کیا نیز توانستهاند با ساخت کراس اوورهای کوچکی که برندهای سنتی اروپایی از ساخت آنها غافل بودهاند نامی برای خود دستوپا کنند. فروش کراس اوور کامپکت کیا اسپورتیج سال گذشته رشد قابلتوجهی در اروپا داشته و به حدود ۱۴۰ هزار دستگاه رسیده است. این در حالی است که اوپل چیزی برای عرضه در این کلاس خودرویی حیاتی ندارد.
نهایتاً برندهای سطح پایینتر محبوب اروپای شرقی مثل اشکودا و داچیا که در بازار آمریکا غایب هستند از مزیت قیمتهای پایین خود برای جذب خریدارانی با بودجهی ضعیف و هدف قرار دادن اوپل و پژو-سیتروئن استفاده کردهاند. این شرکتها خودروهایی مثل اوکتاویا و ساندرو را تولید میکنند که با کمترین بها بیشترین کاربرد را دارند.
در واقع رقابت در بازار اروپا به قدری شدید است که بسیاری از برندهای مطرح ژاپنی در این بازار حالوروز خوشی ندارند. هوندا که یک بازیگر مهم در بازار آمریکاست تنها ۱ درصد بازار سال پیش اروپا را در دست داشته است. اوضاع برای میتسوبیشی نیز خوب نبوده است. میزان فروش سوبارو به قدری کم بوده که انجمن خودروسازان اروپا حتی به آن اشارهای نکرده است.
مدیر ارشد کیا در اروپا میگوید که بازار اروپا نیازمند این است که بهطور کامل توسط برندهای مختلف شناخته شود. او گفته است:
سئول به بازار اروپا به عنوان هستهی انرژی خود نگاه میکند. برای کیا، اروپا یک بازار رو به رشد است و اگر شما در اروپا به عنوان یک خودروساز موفق شوید، میتوانید در همه جای دنیا هم موفق شوید.
منبع: autonews
سینا
۷ اسفند ۱۳۹۵من بلژیک زندگی میکنم و واقعا لمس میکنم اینایی ک گفته شده رو
خودروسازای ژاپنی اصلا اینجا حضور پررنگی ندارن. کره ای ها زیاد هستن. خودرو های المانی و فرانسوی هم زیاد هست.
تقریبا۸۰ درصد خودرو های اینجا مدلهای ارزون و کوچیک پولو و کولیو و لوگان و داستر و استرا و کورسا و ابن شکل خودروها هست چون خود شرکتای اروپایی نسبت ب امریکایی ها و اسیایی ها خدمات پس از فروش بهتری اراعه میدن اینجا.
فقط تویوتا و هوندا
۸ اسفند ۱۳۹۵درسته خودروسازان ژاپنی تو اروپا به اندازه ی جاهای دیگه دنیا فروش ندارن، اما باز هم مثلا تویوتا یا نیسان فروششون از هیوندای و کیا بیشتره تو کل اروپا. میتونید تو سایت هایی مثل focus2move و best-selling-cars ببینید.
سامان اذری
۸ اسفند ۱۳۹۵سینا داش بلاخره رفتی؟؟؟
احسان(احسان سابق)
۷ اسفند ۱۳۹۵یه دوستی داشتم که چندسال پیش یکی از بزرگترین سوپرمارکت های شهر رو داشت تا اینکه خبردار شدم چند ماه پیش فروشگاه رو تعطیل کرده و رفته یه لوازم آرایشی فروشی کوچک باز کرده. وقتی دیدمش و دلیل تعطیلی فروشگاه رو ازش پرسیدم بهم گفت تو کارم ضرر نمی کردم اما دستای زیادی ورد کار شده و سودم خیلی کم شده که با ضرر کردن فرقی نداره.
جنرال موتورز شرکت تازه کاری نیست و برند معروفیه. نیازی نیست بدون سود کار کنه تا خودش رو تو بازار جا بندازه. وقتی سودی نمیبره باید بذاره بره. با این وجود دیدن جنرال موتورز که روز به روز در حال کوچکتر شدنه ناراحت کنندس.
(ali (CHEVY NOVA
۷ اسفند ۱۳۹۵احسان جان کاملا حرفت درسته
اما یه نکته ای که هست اینکه جنرال موتورز بنظرم هنوز ثبات کامل نداره یعنی به ثبات لازم یه کم دیگه مونده تا برسه و این کاری که داره میکنه بنظرم درسته
جنرال موتورز به کمپانی 109 ساله هست و کلی تجربه داره و کاری نمیکنه که به ضررش تموم بشه
بنظرم جی ام با فروش اوپل و واکسهال و خروج از اروپا کار درستی رو انجام میده به شرطی که با ارایه محصولات متنوع و جدید برا بازار امریکا و کانادا فروشش رو جبران کنه و حتما باید به فکر برگشت برندهای پونتیاک و الدزموبیل باشه
یه مطلب تو سایت کار اند درایور میخوندم که نوشته بودچه زمانی جنرال موتورز اولدزموبیل رو بر میگردونه
جی ام با راه اندازی دوباره ی پونتیاک و الدزموبیل میتونه فروش کلی خوش رو افزایش بده
احسان(احسان سابق)
۸ اسفند ۱۳۹۵همونطور که گفتم جی ام داره کار هوشمندانه ای انجام میده اما وقتی میبینم شرکتی که چندین دهه رهبر بلامنازع بازار خودرو بوده اما الان به رتبه سوم نزول کرده ناراحت میشم. در هر صورت جی ام خیلی بزرگتر از اون چیزیه که اعتبارش رو از دست بده و تازه با جدا کردن دفتر کادیلاک و انتقال اون به نیویورک و خارج کردن بیوک از زیر سایه ی شورولت(لاکراس تحسین شده ی جدید) این شرکت جون تازه ای گرفته.
یاسین
۷ اسفند ۱۳۹۵ببین موضوع اینه هر کمپانی هرچقدر بزرگ بازم توی سبد محصولاتش تمرکز رو سگمنت هاییه که صرفا تو بازار های اصلی خودش طرفدار دارن و خیلی انرژی نمیذارن تو بازارهایی که سهم کمتری دارن بخوان تو سگمنت های پر طرفدار اون بازار فعالیت کنن چون هرچقدرم که منطقی باشه که به فکر رشد سهمت تو اون بازار باشی باید دخل و خرجتم بهم بیاد که هی بخوای هزینه کنی تو سگمنت هایی که کمتر کار کردی هی بخوای ریسک کنی مدل جدید بدی
حمیدرضا
۷ اسفند ۱۳۹۵امیدوارم هر تصمیمی که میگیرن به اعتبار برند بزرگ جنرال موتور اسیب نرسونن درسته فروش اوپل خوب نبوده ولی ایراد از نبود کراس اورهای کوچیکه چیزی که در امریکا برعکس هست یعنی اس یو وی های فول سایزی که کلا در اروپا طرفدار نداره برندهای ژاپنی هم کلا در اروپا نا موفقن دلیل عمدش هم باز برمیگرده به همون سلیقه اروپایی ها عمده دلیل موفقیت کره هم استفاده از مهندسین المانی هست که سلیقه اروپا رو خوب میشناسن
madjid
۷ اسفند ۱۳۹۵.
در مورد موفقیت نسبی کره ای ها عالی تحلیل کردی ?
کاملا باهات موافقم.
دلیل پرطرفدار بودن کره ای ها تو ایران هم همینه ، چون مردم ماشین های به سبک طراحی آلمانی میپسندن.
بهزاد
۷ اسفند ۱۳۹۵آخرین باری که شرکت اوپل برای GM سود دهی داشته مربوط به 1999 هست و از اون زمان تا به حال نتونستن موفقیت مالی خوبی بدست بیارن یا زیان ده بوده یا نزدیک نقطه سر به سر و دیگه راهی جز فروش باقی نمیموند.
کلا بدست آوردن سود در بازار اروپا برای خیلی ها سخت شده و معمولا به خاطر شرایط سخت رقابت و تخفیف ها موجب کاهش حاشیه سود شده.
از مجموع فروش 14.6 میلیونی خودروی سواری سال گذشته در اروپا سهم دو شرکت کره ای حدود 928 هزار عدد بوده که سهمی 6.3 درصدی دارند و مجموع فروش شرکت های ژاپنی حدود یک میلیون و 950 هزار عدد بوده و سهمی 13.3 درصدی.
AKBAR
۸ اسفند ۱۳۹۵خودروهای اپل در دهه هشتاد مثل دیگر خودروسازان بزرگ اروپایی شیک بودند و اوپل برای اینکه خودشو بیشتر به رخ بکشه سریعترین خودرو چهار درب جهان رو تولید می کرد ، در دهه نود آیرودینامیک ترین کوپه جهان رو روی خط تولید داشت و اگر شما می خواستید چند ملیتی ترین برند خودرویی جهان رو نام ببرید اون نامی جز اوپل نبود ، در اروپا ، آمریکا ، آسیا و استرالیا پلت فرم خودروهای اوپل بسیار استفاده می شد . پس از این دوران به مرور حضور اوپل کم رنگ شد و اکنون که واقعاً طراحی خودروهاش افت کرده و حتی زشت شده ، منطقی است نتونه تو بازار رقابت کنه ، طراحی واقعاً حرف اول رو میزنه و خودروهای زشتی که اوپل هم اکنون تولید میکنه نمی تونند برای این کمپانی موفقیت ایجاد کنند .