تصور اکثر ما از وانت وسیلهای خشن، زمخت و با ارتفاعی زیاد از سطح زمین است که برای جابجایی بار و همینطور تردد در جادههای ناهموار بکار میرود؛ اما در استرالیا وانتهایی تولید میشود که با این تصور کاملاً در تضادند! استرالیاییها علاقهٔ زیادی به وانت دارند به همین دلیل بازار وانتها در استرالیا بسیار داغ و پرطرفدار بوده و انواع گوناگونی از این وسایل توسط شرکتهای مختلف در این کشور تولید یا عرضه میشوند. البته در استرالیا وانتهای اسپرت و قدرتمندی هم تولید میشود که بیشتر بدرد پیست مسابقه میخورند تا جابجایی بار! معروفترین این وانتها کومودور Ute محصول شعبهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن است. این وانت با ظاهری اسپرت و برخورداری از موتورهای قدرتمند حتی توانایی رقابت با کوپههای اسپرت را هم دارد.
کومودور Ute بر اساس سدان دیفرانسیل عقب کومودور ساخته میشود که جدیدترین نسل آن تا سال ۲۰۱۴ با کد VF شناخته میشد. قویترین موتوری که بر روی هر سه مدل سدان، وانت و استیشن کومودور VF نصب میشد، پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 با ۳۷۰ اسب بخار قدرت بود. هولدن کومودور در سال ۲۰۱۵ مورد فیس لیفت و بهروزرسانی قرار گرفته و با کد VFII عرضه شد. در این نمونهٔ جدید، موتور ۶.۲ لیتری LS3 V8 جنرال موتورز که در نسل قبلی مدلهای کوروت و کامارو بکار میرفت در لیست سفارشات کومودور قرار گرفت. این موتور قدرت عظیمی برابر با ۴۰۸ اسب بخار قدرت دارد.
مدل وانت کومودور همانند مدلهای سدان و استیشن در نسخههای گوناگونی چون Calais، SV6، SS و… عرضه میشود. موتور قدرتمند LS3 فقط در سری SS ارائه میگردد. این سری در سه نسخهٔ SS، SSV و SSV Redline تولید میشود که مدل SSV Redline مجهزترین و کاملترین مدل سری SS و کل خانوادهٔ کومودور محسوب میشود. همانطور که اشاره شد موتور LS3 دارای قدرت ۴۰۸ اسب بخار و گشتاور ۵۷۰ نیوتن متر است که هولدن Commodore VFII Ute SSV Redline را تبدیل به یکی از قدرتمندترین و اسپرت ترین وانتهای حال حاضر دنیا میکند. این نیروگاه، کومودور وانت را تنها در ۴.۹ ثانیه از صفر بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند که آن را تبدیل به سریعترین کومودور وانت تاریخ کرده است (البته بهجز نسخههای تقویتشدهٔ HSV). این وانت استرالیایی که خوی آمریکایی دارد با چنین قدرت و شتابی میتوانند کوپههای اسپرت قدرتمند را نیز به مبارزه دعوت کند. به همین دلیل پس از جابجایی بارها میتوانید به پیست مسابقه رفته و حسابی گردوخاک بپا کنید!
برای توقف این سوپروانت نیز در هر چهارچرخ از ترمزهای قدرتمند برمبو استفادهشده که عملکرد بسیار خوبی دارند. البته این آپشن به همراه رینگهای ۲۰ اینچی فقط در مدل SSV Redline ارائه میشود. قیمت Commodore VFII Ute SSV Redline که قلب کامارو را در سینه دارد از ۴۸.۹۹۰ دلار استرالیا (معادل ۳۷.۵۰۰ دلار آمریکا) آغاز میشود. شروع حرکت با این وانت اسپرت نیاز به دقت بالایی دارد چراکه به دلیل قدرت بالای موتور و سبک بودن قسمت عقب خودرو، بهمحض فشار بر روی پدال گاز با هرزگردی چرخهای عقب و نابود شدن لاستیکها مواجه میشوید! قسمت بار آنهم با پوششی پارچهای پوشیده شده است تا به آئرودینامیک آن کمک شود.
در داخل خودرو از یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی با سیستم سرگرمی MyLink هولدن استفادهشده و سیستم صوتی قدرتمند که مجهز به ۶ بلندگو است، کابین کوچک آن را تبدیل به کنسرت موسیقی میکند. این سیستم دارای خروجیهای AUX، USB و برق ۱۲ ولت است. فضای داخلی کابین بهخوبی برای دو نفر کافی است و فضای سر و پاها وسیع است درحالیکه به لطف طراحی ۱/۵ کابین آن، فضای پشت صندلیها نیز زیاد بوده و میتوان تکیهگاه صندلی را تا حد زیادی به عقب داد. با استفاده از نمایشگر سربالا نیز میتوانید اطلاعاتی چون سرعت، دور موتور، شتاب G و… را بدون اینکه چشم خود را از جاده بردارید مشاهده کنید.
رقیب مستقیم کومودور Ute، نسخهٔ وانت فورد فالکون است. فورد فالکون نیز مانند هولدن کومودور در انواع گوناگونی شامل GE6، XR6 و XR8 تولید میشود که قدرتمندترین آنها مدل XR8 است. این مدل مجهز به نیروگاه ۵ لیتری V8 بوده که ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد. البته قبلاً نمونهٔ وانت XR8 هم تولید میشد اما در نسخهٔ جدیدِ فالکون که با کد FG در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، خبری از وانت XR8 نیست و قویترین وانت این سری، مدل XR6 بشمار میرود. فورد فالکون وانت XR6 مجهز به موتور ۴ لیتری V6 با ۳۷۰ اسب بخار قدرت است که حرفی برای گفتن در برابر کومودور وانت ۴۰۸ اسب بخاری ندارد.
mohsen
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی خوشگله! بخصوص نمای جلوش
ارش
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵دوگانه سوز هم هست??
نوید جهرمی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵غلط نکم میخواستن وانت آریسانو بسازن این توذهنشون بوده. فک کردن مثل این از آب در میاد.جلوش رو هم ترکوندن مثل همین
———–
ولی وانت باید وانت باشه. ی اف 150 بگیری حالشو ببری.
Nima
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵اون نمومه های HSV واقعا عالی هستن. موتور هایLSA جنرال موتورز روش هست که 577 اسب بخار نیرو داره و ماشین رو توی 3.8-4 ثانیه به 100 میرسونه.
فکر کنین وانت با شتاب 3.8 و تاپ اسپید 330 . خیلی هیولاس.
یه غلط املایی کوچیک : را تنها در 4.9 ثانیه آر صفر بهسرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند.
این تیکه از متن نوشتین آر(از هست)
با تشکر فراوان از آقای دستگردی که مطالب هولدن رو برای ما میزاره. خیلیییییی ممنون.
امیر دستگردی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون از لطف و تذکر شما
king 918
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵هولدن یه خودروی کانسپت طرح کلاسیک داره خیییییییییییییییییییییلی قشنگه از روی اون ماشین میشه فهمید چقدر کمپانی قدرتمندیه …………….
وانتش هم فوق العادس باریکلا نه باریکلا …….
دانیال
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵به نظرم باید با اسطوره این کلاس پراید وانت مورد قضاوت قرار بگیره تا بشه در موردش نظر داد
پراید وانت اسطوره ی جاودانه ابدی این کلاس خودرویی هستش
بهنام طیبی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵استیل و رخ خودرو خوشم اومد
احمد باقری
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی باحاله.
(*مهرداد*)
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵طراحی داخلش خیلی عالی
امیر کورتن
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵نمای بغل آریسانه ههه
پارسا فرهيخته
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی عالی و خوشگله اما خوب پراید وانت یه چیز دیگه ست
mostafa
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵بدرد برادران قاچاق چی میخوره
حمید
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵پیکاپ و تویوتا۴.۵
Pooyan
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵برای رقابت با این وانت دیگه وقتشه برگ برندمون یعنی تیبا وانت رو هم رو کنیم ?
حمید
۶ اردیبهشت ۱۳۹۵نکنید بابا تورو خدا الان فردا سایپا میره میزنه موتور پیکان میزاره روش . جای دوری نمیرم مث مزدا دو کابین موتور roaگذاشتن روش.ههههههه.
حمید
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵هههه
محمود
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵چقدر شبیه آریسون وانت ایران خودرو است ،… نمیدونیم جدیدا اونا از ما تقلید میکنن یا مااز اونا
قدرت خدا را میبینی…
چند مدت پیش دوست من با یه اپتیما 2015 با سرعت ۱۱۰ تا چپ کرد و صدمات شدید دیدن،ولی هیچ کدوم از سیستم این ماشین کار نکردن ،… سیستم ضد لغزش و ایر بکاش هیچ کدوم کار ندادن تا به بقیه
مهرداد كمال
۲۶ آبان ۱۳۹۹هیچ کاربردی نداره