جنرال موتورز

توقیف و مصادره تأسیسات تولید جنرال موتورز در ونزوئلا!

چه چیزی قدرتمندتر است: دولت یا صنعت؟ باید اندکی صبر کنیم تا این موضوع را در جنگ بین جنرال موتورز و دولت ونزوئلا ببینیم.
طبق اخبار منتشر شده، مقامات دولتی تأسیسات جنرال موتورز در والنسیا، پایتخت ایالت کارابوبو و سومین شهر بزرگ در این شهر آمریکای جنوبی را مصادره یا به عبارتی ملی کرده‌اند.

cobalt-manufacturing
ونزوئلا چهارمین تولید کننده‌ی بزرگ خودرو در آمریکای لاتین بوده و بالاتر از آن کشورهای برزیل، مکزیک و آرژانتین قرار دارند. البته تا سال ۲۰۱۴ که این‌گونه بوده اما پس از اساساً تولید محلی در ونزوئلا از هم پاشیده است.

علاوه بر تأسیسات جنرال موتورز شرکت‌های کرایسلر، فورد، میتسوبیشی و تویوتا نیز کارخانه‌هایی را در والنسیا به راه انداخته‌اند و به همین خاطر این شهر را دیترویت آمریکای لاتین می‌نامند. کارخانه‌ی جنرال موتورز که در سال ۱۹۴۸ و با نام جنرال موتورز ونزوئلا آغاز بکار کرده مشغول به ساخت مدل‌های مختلف شورلت، از آوئوی کوچک گرفته تا شاسی‌بلند پرهیبت تاهو بوده و همچنین مدل‌های متعددی از سوزوکی را نیز برای بازار داخلی و سایر بازارها می‌ساخته است؛ اما در سال ۲۰۱۴ به علت نبود تأمین‌کننده‌ها، این کارخانه و همچنین بسیاری از کارخانه‌های رقبا تقریباً به حالت تعطیل درآمده‌اند. در همین اکتبری که گذشت جنرال موتورز از سرگیری تولید را تا زمان نامعینی به تعویق انداخت و وضعیت این کارخانه بلاتکلیف‌تر از همیشه شد.

وضعیت بد کارخانه‌ی جنرال موتوزر باعث شده تا دولت نیکولاس مادورو که پس از مرگ هوگو چاوز در سال ۲۰۱۳ قدرت را در اختیار گرفته باور داشته باشد می‌تواند به سادگی آن را مصادره کند. طبیعتاً جنرال موتورز واکنش شدیدی به این کار نشان داده است:

کارخانه‌ی جنرال موتورز ونزوئلا معیارهای مستبدانه‌ی سازمان‌های دولتی ونزوئلا را به شدت رد می‌کند و با جدیت از تمامی اقدامات قانونی داخل و خارج ونزوئلا برای دفاع از حقوق خود استفاده خواهد کرد.

در این میان ۲۶۷۸ پرسنل نیز از کار بیکار می‌شوند. این اولین باری نیست که ونزوئلا چنین معیارهایی را برای رفتار با شرکت‌های خارجی در پیش می‌گیرد. رویترز گزارش داده که دولت این کشور موقتاً دو کارخانه‌ی تحت تملک غول شیمیایی Clorox را پس از ترک این کشور در سال ۲۰۱۴ تصاحب کرده است. فورد نیز مجبور شده بود تا ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های خود در ونزوئلا را از دست بدهد. هرچند، جنرال موتورز قطعاً زیر بار چنین خسارتی نخواهد رفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. peyman

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2095 ديدگاه)

    آزموده را آزمودن خطاست.تو ایران این کار رو کردن چی شد!!؟

    1. ونوم اف ۵

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      درسته پیمان جون بعدا که اوضاع اروم شه دیگه سرمایه دار عمرا بره اون کشور

  2. ROHAM

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    تو این گیر و دار جنرال موتورز همین یکی رو کم داشت
    تازه داشت دوباره یه کم جون میگرفت!

    1. (ali(CHEVY NOVA

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      ROHAM
      البته جنرال موتورز تاز جون نگرفته بلکه از سال 2009 جون گرفت و با قدرت پیشروی کرد و امسال هم با انواع مدلهای مختلف جدیدی که معرفی کرد نشون داد که با قدرت استارت زده

  3. پرسپولیس

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    آنجاعلم وتکنولوژی خودروسازی نیست اگه دست آنهابیافته همان سالهای اول قوزفیش میشوندمگه جاروجنجال سیاسی پشت تریبون هست این صنعت نیازبه کاربزرگ دانش وهمگامی برای مردم وایجاداشتغال ودرامدهست تملک وتصرف کاری ازپیش نمی برد

  4. Ace

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    بیچاره جنرال موتورز ????????

  5. امیرحسین

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (337 ديدگاه)

    جنرال موتورز با دعواهای حقوقی چندین برابرش رو از ونزوئلا خواهد گرفت.تجربه نشون داده شرکتهای آمریکایی و اروپایی آرزویشان این هست که توسط دولت های ثروتمند مصادره بشن تا پول حسابی به جیب بزنن

  6. (ali(CHEVY NOVA

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    امیرحسین
    صحبتت درسته اما یه نکته هست و اونم اینکه جنرال موتورز با دعوای حقوقی حقش رو میگیره که ازش گرفتن و کار درستی هم انجام میده

  7. آرش آمریکایی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    کشورهایی مثل ایران و کلا کشورهایی که نگرش کومونیستی تو اقتصاد و … دارن میخوان راه صد ساله رو یه شبه برن و بشن غول صنعت فقط چین نگرشش رو عوض کرد و الان میبینیم که داره موفق میشه فقط اگه بخاطر جمعیتش نبود مثلا جمعیتش کمتر بود الان چینی ها ثروتمندترین مردم رو زمین بودن
    اما بقیه کشورا خودشون که تخصص ندارن به مارکهای خارجی هم برچسب امپریالیست و اه اه بو میده میزنن و وارداتشون و ممنوع میکنن بعد خودشون میرن از کشوارایی که تازه با تو عرصه گذاشتن و چیز بنجل به آدم میدن
    ( مثل چین که اگه ما و بقیه جنسای بنجلش رو نمیخریدیم شاید نمیتونست حالال حالا ها تغییر نگرش بده و چیز خوب تولید کنه)
    و نتیجش میشه چیزی که الان تو ایران میبینید
    و برای این که تو قدرت همچنان بمونن و چون به این روش عادت کردن حاضر نیستن از اختراعات و ابتکارات افراد نابغه کشورشون استفاده کنن اصن توانش رو ندارن

    1. (ali(CHEVY NOVA

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      بسیار زیبا گفتی ارش جان

      1. آرش آمریکایی

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (639 ديدگاه)

        فدا مدا علی جان

    2. ahmad

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      ایران و نگرش کمونیستی؟!
      استاد حالت خوبه!
      اصلا کمونیست چه ربطی به اقتصاد ایران داره؟!
      یادمه یه بنده خدایی هم توی یکی از کامنت ها گفته بود مردم پوپولیستن!!! خخخخ (لااقل یه چیزی بگید که در دایره ادراک منطق بشری بگنجه)

      البته عیبی نداره.
      اگر بیشتر مطالعه کنی متوجه میشی که اقتصاد ایران در ظاهر آزاد و در حقیقت باطن شبه سوسیالیستی است که البته بطن اون هم با سرعت کند و لاک پشتی در حال گذار به سمت اقتصاد آزاد سرمایه داری است.

      ضمنا جهت اطلاع شما الان بخش عمده شرکت های صنعتی چین یا دارای سهام دولتی و یا در مالکیت اعضای حزب مائوئیست هستن و در باطن به نوعی دولتی محسوب میشن. نمونش همین رئیس و مالک شرکت چری از اعضای ارشد تشکیلات حزب حاکمیت است.

      1. آرش آمریکایی

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (639 ديدگاه)

        عزیز دل من تفکر کومونیستی این نیس که فقط کفر بگی
        کومونیستا مارکسیستا سوسیالیستا ( همش یه جوره )
        اینه که ملت رو به کم قانع کنی
        اینه که مادیات و حس لاکچری بودن رو تجمل خواهی رو به عنوان کلمات بد مکروه تبدیل کنی
        یه جوری که انگار هرکی پول داره حتما آدم بدیه
        اینا نگرشایی هست که متاسفانه تو جامعه اقتصاد و افکار مردم و ….
        ریشه دوونده

      2. آرش آمریکایی

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (639 ديدگاه)

        عزیز دل من تفکر کومونیستی این نیس که فقط کفر بگی
        کومونیستا مارکسیستا سوسیالیستا ( همش یه جوره فقط درجه بندیاش فرق داره )
        اینه که ملت رو به کم قانع کنی
        اینه که مادیات و حس لاکچری بودن رو تجمل خواهی رو به عنوان کلمات بد مکروه تبدیل کنی
        یه جوری که انگار هرکی پول داره حتما آدم بدیه
        اینا نگرشایی هست که متاسفانه تو جامعه اقتصاد و افکار مردم و ….
        ریشه دوونده

        1. ahmad

          ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (659 ديدگاه)

          استاد! کمونیست یک نگرش متکی بر مکتب فکریه و اصلا هیچ ربطی به مدل اقتصادی کشور ما نداره
          حتی روسیه هم دیگه کمونیستی نیست و مدل اقتصادش مثل ما شبه سوسیالیستیه که داره به سمت سرمایه داری پیش میره
          چین هم مدلش فرق میکنه
          _
          ضمنا نگرش اقتصادی مکتب کمونیست هم به معنی قانع کردن مردم به کم نیست بلکه بر توزیع سرمایه یکسان میان تمام اقشار جامعه و سودآوری جمعی تاکید میکنه (ضد سرمایه داری)
          یک برابری مطلق به اینصورت که کلیه اموال موجود در جامعه باید به کل مردم متعلق باشن و به هر فرد سهم یکسانی از فعالیت برسه و چیزی به عنوان اموال شخصی وجود نداشته باشه (کارگران کارخانه مالک سهام کارخانه میشن و دولت مالکیت کل اقتصاد رو در دست میگیره)

          تغکر کمونیست در ظاهر خوب به نظر میرسه
          اما در باطن به علت دولتی بودن و اقتصاد دولتی به شدت به فساد آلوده میشه و به علت عدم مالکیت و مدیریت شخصی و تفکر محاسبه گر سود و زیان در هر حوزه دچار عقب ماندگی و درجا زدن میشه…
          خلاصه کلام، ربط دادن مدل های کمونیستی به ایران خیلی بی معنی و بعضا مسخره است و سنخیتی نداره…

        2. آرش آمریکایی

          ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (639 ديدگاه)

          احمد جان
          مارکسیست ، کومونیست و سوسیالیست
          همش مشتق همه
          خودت حرفای خودت رو نقض میکنی اول میای میگی به اقتصاد ربطی نداره بعد تو چنتا جمله بعد میای راجعبه اقتصاد اینجور کشورا حرف میزنی
          در ضمن من عملکرد کشورایی که این تفکر رو دارن رو بررسی میکنم اونم فقط تو زمینه ماشین و صنعت
          اگه نگاه کنی کره شمالی ، کوبا ،، ونزولا و ….
          در عمل همون کارایی رو میکنن که تو کامنت اولم گفتم

          بابا اینجا سایت پداله چیزی ما داریم صنعت خودرو رو مثال میزنیم و بیس صحبتامون صنعت خودروه
          نمیخواد موشکافانه راجب کومونیستو اینا حرف بزنی

        3. آرش آمریکایی

          ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (639 ديدگاه)

          احمد جان
          مارکسیست ، کومونیست و سوسیالیست
          همش مشتق همه
          خودت حرفای خودت رو نقض میکنی اول میای میگی به اقتصاد ربطی نداره بعد تو چنتا جمله بعد میای راجعبه اقتصاد اینجور کشورا حرف میزنی
          در ضمن من عملکرد کشورایی که این تفکر رو دارن رو بررسی میکنم اونم فقط تو زمینه ماشین و صنعت
          اگه نگاه کنی کره شمالی ، کوبا ،، ونزولا و ….
          در عمل همون کارایی رو میکنن که تو کامنت اولم گفتم

          بابا اینجا سایت پداله چیزی ما داریم صنعت خودرو رو مثال میزنیم و بیس صحبتامون صنعت خودروه
          نمیخواد موشکافانه راجب کومونیستو اینا حرف بزنی

          البته جمله آخرت که میگی سنخیتی نداره
          بگم که مگه ما کاری غیر از این داریم در مقابل صنعت خودرو انجام میدیم
          تولید انحصاری ، ترویج مصرف نکردن و گرون کردن و کمیاب کردن اجناس خارجی
          وارد کردن 90% مایه احتاج وارداتیمون از چین
          ساخت و ساز برای کوبا و ونزولا و پاناما
          چیش سنخیتی نداره

      3. ونوم اف ۵

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        احمد جان دو روش برای خصوصی سازی بود یکی شوروی سابق که با تبانی شرکتهای دولتی رو فروختن به مقامات عالی رتبه و مقامات کا گ ب و دومی الگوی چینی هست که گفتن ما دولت رو کوچک نمیکنیم بلکه اندازه اون رو ثابت نگه میداریم یعنی هر چی هست همون ها رو نگه میداریم ولی به سرمایه دارها برای تشکیل کمپانی خصوصی جدید کمک زیادی میکنیم

        1. ahmad

          ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (659 ديدگاه)

          شوروی که اصلا تا قبل از رکود اقتصادی و سقوطش در دوره گورباچف طرحی برای خصوصی سازی نداشت و دائما بر مقابله با بورژوازی اصرار موئکد میکرد!
          ضمنا این دوستمون مثل اینکه نمیدونه مارکسیست مشی مبارزاتی است و شاخه درونی مکتب کمونیست محسوب میشه و داره اشتباهاً اونا رو مشتق خطاب میکنه!

  8. Ahmad

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    این کار با دم شیر بازی کردنه.

  9. Ali

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (128 ديدگاه)

    اگه چین جمیعتش کم بود جزو فقیرترین و بدبخت ترین کشورهای جهان میشد!!اقتصاد چین وابسته به جمیعته زیادشه!!تولید انبوه ودرامد کم کارگر به خاطر جمیعت زیادش هستش که شرکت خارجی رو برای تولید در چین جذب میکنه

    1. آرش آمریکایی

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (639 ديدگاه)

      البته جمعیت باعث شده نیروی انسانی این کشور ارزون باشه
      ولی چیزی که داره چین رو ثروتمند میکنه اینه که دارن مثل کره ای ها تو اوایل صنعتی شدنشون کار میکنن
      اول کپی یا مهندسی معکوس یا زیرمجموعه یه برند خارجی شدن
      بعد کم کم تربیت پرسنل متخصص
      بعد صنعتی شدن و پیشرفت
      در واقع اکه بخاطر جمعیتش نبود الان در آمد هر چینی خیلی بالاتر از این حرفا بود

    2. من

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (249 ديدگاه)

      البته الان کار به جایی رسیده که کارگرای ایران نصف چینی ها حقوق میگیرند(چین 600 دلار و ایران 300 دلار)

  10. آرش آمریکایی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    خب نیروی انسانی برگ برنده ایه که باعث میشه خیلی از شرکتا توی چین مونتاژ کنن
    اما این نگرش چند سال اخیر چینه که داره ثروتمندش میکنه
    درست کاری که کره اوایل پیشرفت صنایعش از جمله خودرو انجام داد
    اول کپی از روی بقیه یا مهندسی معکوس
    یا زیر مجموعه یه شرکت خارجی شدن
    بعد کم کم نیروی متخصص تربیت کردن
    و بعد تبدیل شدن به کسی که حرفی برا زدن داره

  11. آرش آمریکایی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    پدال چرا هی دیدگاه منو پاک میکنی
    (angry)

  12. آرش آمریکایی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    چجوری جواب این دوستمون رو که میدم دیدگاهم حتی ثبت هم نمیشه
    جیگرمو له کردیا
    (very angry)

    1. Ali

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (128 ديدگاه)

      عصبی نشو بام کامنت ها با تاخیر ثبت میشن?،آخه کپی که موثر نیست تو اقتصاد!نیروی کار ارزون به خاطر جمیعت زیاد و در نتیجه تولید انبوه باعث میشه که جنس های چینی ارزون باشن مثلا یکیش همون ماشینایه ارزونشون!خیلی سادست این مثله آرش،دقت کنی اکثر جنس ها حتی تو خوده آمریکا ساخت چین هست،چرا؟برای اینکه قیمت تمام شده جنس ارزون تموم میشه برای تولید کننده و بر میگرده به همون جمیعت چین

    2. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      ارش جان ناراحت نباش
      برای منم زیاد پیش اومده
      شاید پدال با طرفداران امریکایی مشکل داره

      1. Ace

        ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        اگر فضاب سایت رو خراب نکنیم پدال با ما مشکلی نداره…
        با شما هام فک نکنم مشکل داشته باشه ….

        1. silver

          ۸ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (226 ديدگاه)

          ace جالبش میدونی کجاست
          کامنت های شروع کننده حذف نمیشن بلکه پاسخ اونها هست که حذف میشه!!!!
          ولی برای اروم بودن جو سایت با اینچیزا کنار میایم ولی همین موجب سو استفاده برخی دوستان شده و بیشتر از این دست کامنتا میذارن.

  13. مهدی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    دولت ونزوئلا میخواد با راه انداختن جنجال و دشمن تراشی بی لیاقتی خودش را گردن دیگران بندازه تورم ۷۲۰ درصدی و فروپاشی اقتصادی ناگفته نماند ما هم چند سال پیش داشتیم به همین سمت حرکت میکردیم

  14. حمیدرضا

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اشتباه می کنن در بلند مدت به شدت به ضرر این کشور خواهد بود چون اونا مثل ما نبودن که مالکین کارخانه ها از مردم کشورشون باشن و شرکت ها خصوصی باشن قدرت جنرال موتورز خیلی بیشتر از توان سیاسی کل کشور ونزوئلاست بنابراین باید منتظر عواقب سنگین برای این کشور بدهکار و شکست خورده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا