یک جیامسی تایفون مدل ۱۹۹۳ با کارکرد تنها ۱,۱۰۰ کیلومتر، با قیمت عجیب ۲۲۶ هزار دلار به فروش رسیده است.
هرچند جیامسی تایفون شاسیبلند جذاب و کمیابی است که جلوتر از زمان خود بود ولی هیچگاه فکر نمیکردیم این خودرو ارزشی بیش از بسیاری از شاسیبلندهای اسپرت ردهبالای امروزی پیدا کند ولی چنین اتفاقی رخ داده و یک تایفون مدل ۱۹۹۳ بهتازگی با قیمت چشمگیر ۲۲۶ هزار دلار در حراجی به فروش رسیده است. بله، ۲۲۶ هزار دلار برای یک شاسیبلند ۳۲ ساله! اگر بدانید این رقم حدود ۲۰ هزار دلار از یک پورشه کاین توربو GT گرانتر است و کمتر از ۲۰ هزار دلار با لامبورگینی اوروس فاصله دارد، درک بهتری از ارزش فوقالعادهٔ تایفون خواهید داشت.
تایفون زمانی که تولید میشد، قیمت پایهٔ ۲۹,۷۹۰ دلاری داشت که با احتساب تورم معادل حدود ۶۵ هزار دلار امروز است؛ بنابراین، چه چیزی باعث شده شاسیبلند اسپرت جیامسی اینقدر ارزش پیدا کند؟ یکی از دلایل این موضوع، کارکرد بسیار پایین نمونهای است که به حراج گذاشته شده است. این خودرو تنها ۱,۱۰۰ کیلومتر کار کرده و تقریباً نو است تا جایی که شبیه زمانی به نظر میرسد که از خط تولید خارج شده است. علاوه بر این، نمونهٔ موردبحث یک تایفون معمولی نیست بلکه یکی از تنها ۷۷ نمونهای است که با رنگ قرمز ساخته شده است.
زیر کاپوت تایفون یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور قرار دارد. این موتور از پیکاپ اسپرت سایکلون گرفته شد یعنی پیکاپی که از فراریهای زمان خود هم سریعتر بود. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد و دیفرانسیل لغزش محدود عقب و گیربکس کمکی بورگوارنر هم پکیج قوای محرکهٔ تایفون را تکمیل میکنند. این شاسیبلند اسپرت که روی رینگهای ۱۶ اینچی قرار گرفته، به لطف این قوای محرکه ظرف تنها ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید که برای شاسیبلندی در اوایل دههٔ ۹۰ شتاب بسیار چشمگیری محسوب میشود.
از تایفون مجموعاً ۴,۶۹۷ دستگاه ساخته شد که فقط ۲,۲۰۰ دستگاه آن مدل ۱۹۹۳ بودند. طبق آزمایشهایی که همان سالها انجام شد، پرفورمنس تایفون با خودروهایی مثل شورلت کوروت، فراری ۳۴۸ و نیسان 300ZX قابلمقایسه بود. در زمانی که هنوز هیچکس به فکر تزریق پرفورمنس به شاسیبلندها نیفتاده بود و خبری از خودروهایی مثل پورشه کاین توربو و بامو X5 M نبود، جیامسی یکی از اولین شاسیبلندهای اسپرت جهان را ساخت که امروز هم ارزشی فراتر از انتظار پیدا کرده است.
فورد
۸ فروردین ۱۴۰۴انصافا جذاب هست قیمتش هم برای اون زمان مناسب هست
Sina_carshow
۸ فروردین ۱۴۰۴هروقت میبینمش یاد ماشین سیاره پیتزا تو داستان اسباب بازی میوفتم واقعا با اینکه اون ماشین نیس ولی چون تو اون کارتون خیلی سریع بود اون ماشین اینم سریعه و خیلی شبیه هس نا خواسته یادش میوفتم
واقعا زمان خودش یه شاهکار تمام عیار بود
حسن
۸ فروردین ۱۴۰۴خودروی امریکایی را که بذاریم کنار
گزینه بعدی صندلیهاشون بود انقد نرم راحت مبله فنری من هیچ وقت حس نشستن رو این صندلیها از یادم نمیره
صندلی عقب که دیگه عالیتر دنبه اگه بچه میشست قدش نصف میشد
Hf
۸ فروردین ۱۴۰۴ظاهرش خیلی خیلی سادست
۸ فروردین ۱۴۰۴میلیاردر بودم یدونه میخریدم اصلا ۲۵۰ میدادم بالاش جون تو
saeedfarshchian
۸ فروردین ۱۴۰۴عجیب هم نیست
کلکسیونیه دیگه
خیلی از ماشینای کلکسیونی از ماشینای جدید گرون ترن
nima.jdm
۸ فروردین ۱۴۰۴بنظرم قیمتش نمیارزه دیگه اینقدر
Ali
۸ فروردین ۱۴۰۴عاشق سایکلونم اینم که ظاهرش عالیه
Taha Ayoobi
۸ فروردین ۱۴۰۴واقعا جا داره بگیم ماشالا
از قدیمی ترین شاسی بلند های اسپرت اونم چه اسپرتی
Taha Ayoobi
۸ فروردین ۱۴۰۴بحث سایکلون شد، نمیدونم میدونید یا نه ولی برا خود من خیلی جالب بود که جی ام سی سایکلون در واقع نسخه پرفورمنس از جی ام سی سونوما بود که خود سونوما نسخه جی ام سی شده شورلت اس10 بود که تو ایرانم داریمش
محمد
۸ فروردین ۱۴۰۴چراغ جلو هاش رو از وانت کارا قرض گرفته
یوسف
۸ فروردین ۱۴۰۴داخلش هم شبیه وانت های دهه 90 شورولت هست…..
به وزنش اشاره نشد احتمالا خیلی سبک بوده که همچین شتاب خیره کننده ای داشته….
با این مشخصات و با توجه به صفر بودن ماشین قطعا ارزش مبلغ رو داره.
حسین دهمرد
۸ فروردین ۱۴۰۴اصل جنسه اون زمان قیمت فوق العاده ای هم داشته
محمد رضا
۹ فروردین ۱۴۰۴نمایی داخل و بیرون شبیه بلیزر دهه نود و شورولت پیکاپ اس ۱۰ هست شکل دماغه و جلوپنجره و چراغ های جلو و همچنین دیزاین داخل که اصلا خود اس ۱۰