جی ام سی

جی‌ام‌سی تایفون، شاسی‌بلند اسپرت 1993 با قیمت مشابه لامبورگینی اوروس!

یک جی‌ام‌سی تایفون مدل ۱۹۹۳ با کارکرد تنها ۱,۱۰۰ کیلومتر، با قیمت عجیب ۲۲۶ هزار دلار به فروش رسیده است.

هرچند جی‌ام‌سی تایفون شاسی‌بلند جذاب و کمیابی است که جلوتر از زمان خود بود ولی هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم این خودرو ارزشی بیش از بسیاری از شاسی‌بلندهای اسپرت رده‌بالای امروزی پیدا کند ولی چنین اتفاقی رخ داده و یک تایفون مدل ۱۹۹۳ به‌تازگی با قیمت چشمگیر ۲۲۶ هزار دلار در حراجی به فروش رسیده است. بله، ۲۲۶ هزار دلار برای یک شاسی‌بلند ۳۲ ساله! اگر بدانید این رقم حدود ۲۰ هزار دلار از یک پورشه کاین توربو GT گران‌تر است و کمتر از ۲۰ هزار دلار با لامبورگینی اوروس فاصله دارد، درک بهتری از ارزش فوق‌العادهٔ تایفون خواهید داشت.

تایفون زمانی که تولید می‌شد، قیمت پایهٔ ۲۹,۷۹۰ دلاری داشت که با احتساب تورم معادل حدود ۶۵ هزار دلار امروز است؛ بنابراین، چه چیزی باعث شده شاسی‌بلند اسپرت جی‌ام‌سی این‌قدر ارزش پیدا کند؟ یکی از دلایل این موضوع، کارکرد بسیار پایین نمونه‌ای است که به حراج گذاشته شده است. این خودرو تنها ۱,۱۰۰ کیلومتر کار کرده و تقریباً نو است تا جایی که شبیه زمانی به نظر می‌رسد که از خط تولید خارج شده است. علاوه بر این، نمونهٔ موردبحث یک تایفون معمولی نیست بلکه یکی از تنها ۷۷ نمونه‌ای است که با رنگ قرمز ساخته شده است.

زیر کاپوت تایفون یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور قرار دارد. این موتور از پیکاپ اسپرت سایکلون گرفته شد یعنی پیکاپی که از فراری‌های زمان خود هم سریع‌تر بود. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و دیفرانسیل لغزش محدود عقب و گیربکس کمکی بورگ‌وارنر هم پکیج قوای محرکهٔ تایفون را تکمیل می‌کنند. این شاسی‌بلند اسپرت که روی رینگ‌های ۱۶ اینچی قرار گرفته، به لطف این قوای محرکه ظرف تنها ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که برای شاسی‌بلندی در اوایل دههٔ ۹۰ شتاب بسیار چشمگیری محسوب می‌شود.

از تایفون مجموعاً ۴,۶۹۷ دستگاه ساخته شد که فقط ۲,۲۰۰ دستگاه آن مدل ۱۹۹۳ بودند. طبق آزمایش‌هایی که همان سال‌ها انجام شد، پرفورمنس تایفون با خودروهایی مثل شورلت کوروت، فراری ۳۴۸ و نیسان 300ZX قابل‌مقایسه بود. در زمانی که هنوز هیچ‌کس به فکر تزریق پرفورمنس به شاسی‌بلندها نیفتاده بود و خبری از خودروهایی مثل پورشه کاین توربو و ب‌ام‌و X5 M نبود، جی‌ام‌سی یکی از اولین شاسی‌بلندهای اسپرت جهان را ساخت که امروز هم ارزشی فراتر از انتظار پیدا کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (899 ديدگاه)

    انصافا جذاب هست قیمتش هم برای اون زمان مناسب هست

    موافقم 45
    مخالفم 4
    1. Sina_carshow

      ۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (418 ديدگاه)

      هروقت میبینمش یاد ماشین سیاره پیتزا تو داستان اسباب بازی میوفتم واقعا با اینکه اون ماشین نیس ولی چون تو اون کارتون خیلی سریع بود اون ماشین اینم سریعه و خیلی شبیه هس نا خواسته یادش میوفتم
      واقعا زمان خودش یه شاهکار تمام عیار بود

      موافقم 23
      مخالفم 4
  2. حسن

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2307 ديدگاه)

    خودروی امریکایی را که بذاریم کنار
    گزینه بعدی صندلیهاشون بود انقد نرم راحت مبله فنری من هیچ وقت حس نشستن رو این صندلیها از یادم نمیره
    صندلی عقب که دیگه عالیتر دنبه اگه بچه میشست قدش نصف میشد

    موافقم 27
    مخالفم 4
  3. Hf

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    ظاهرش خیلی خیلی سادست

    موافقم 10
    مخالفم 4
  4. ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5912 ديدگاه)

    میلیاردر بودم یدونه می‌خریدم اصلا ۲۵۰ میدادم بالاش جون تو

    موافقم 19
    مخالفم 3
  5. saeedfarshchian

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (278 ديدگاه)

    عجیب هم نیست
    کلکسیونیه دیگه
    خیلی از ماشینای کلکسیونی از ماشینای جدید گرون ترن

    موافقم 12
    مخالفم 2
  6. nima.jdm

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1030 ديدگاه)

    بنظرم قیمتش نمیارزه دیگه اینقدر

    موافقم 13
    مخالفم 18
  7. Ali

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (65 ديدگاه)

    عاشق سایکلونم اینم که ظاهرش عالیه

    موافقم 13
    مخالفم 2
  8. Taha Ayoobi

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5774 ديدگاه)

    واقعا جا داره بگیم ماشالا
    از قدیمی ترین شاسی بلند های اسپرت اونم چه اسپرتی

    موافقم 18
    مخالفم 3
  9. Taha Ayoobi

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5774 ديدگاه)

    بحث سایکلون شد، نمیدونم میدونید یا نه ولی برا خود من خیلی جالب بود که جی ام سی سایکلون در واقع نسخه پرفورمنس از جی ام سی سونوما بود که خود سونوما نسخه جی ام سی شده شورلت اس10 بود که تو ایرانم داریمش

    موافقم 11
    مخالفم 2
  10. محمد

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    چراغ جلو هاش رو از وانت کارا قرض گرفته

    موافقم 6
    مخالفم 6
  11. یوسف

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1108 ديدگاه)

    داخلش هم شبیه وانت های دهه 90 شورولت هست…..
    به وزنش اشاره نشد احتمالا خیلی سبک بوده که همچین شتاب خیره کننده ای داشته….
    با این مشخصات و با توجه به صفر بودن ماشین قطعا ارزش مبلغ رو داره.

    موافقم 11
    مخالفم 2
  12. حسین دهمرد

    ۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2777 ديدگاه)

    اصل جنسه اون زمان قیمت فوق العاده ای هم داشته

    موافقم 9
    مخالفم 2
  13. محمد رضا

    ۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نمایی داخل و بیرون شبیه بلیزر دهه نود و شورولت پیکاپ اس ۱۰ هست شکل دماغه و جلوپنجره و چراغ های جلو و همچنین دیزاین داخل که اصلا خود اس ۱۰

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا