گوردون موری

گوردون موری T.50 با موتور V12 مصرف سوخت 9 لیتر در صد کیلومتر و دوست‌دار سرعت‌گیر!

گوردون موری T.50 با وجود پیشرانه‌ی قدرتمند V12 مصرف سوخت شگفت‌انگیز و رانندگی راحت برای استفاده‌ی روزانه فراهم می‌کند.

این روزها کم نیستند سوپر اسپرت‌هایی که ادعا می‌کنند وارثان معنوی اسطوره‌های گذشته هستند اما گوردون موری T.50 تنها به این ادعا بسنده نمی‌کند، بلکه آن را ثابت می‌کند. گوردون موری در اواسط دوره تولید این خودرو، با «داریو فرانکیتی»، راننده تست، به گفتگو نشست تا در مورد عواملی که T.50 را شایسته گذاشتن پا جای پای مک‌لارن F1 می‌کند، بحث و تبادل‌نظر کنند.

موری توضیح می‌دهد:

ما قول دادیم هیچ‌چیزی در این خودرو وجود نداشته باشد که مانع از رانندگی شود

منظور او فقط هندلینگ یا طراحی نیست. این وعده شامل نگرانی‌های عملی نیز می‌شود، ازجمله هزینه‌های سرویس، مصرف سوخت و حتی محفظهٔ بار و اشیاء. درحالی‌که مصرف سوخت ممکن است در اولویت‌های اکثر صاحبان سوپراسپرت‌ها نباشد، T.50 مصرفی معادل ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد و این یک تخمین تبلیغاتی نیست. مجله تاپ گیر در یک سفر ۱۰۰۰ کیلومتری در جاده‌های کوهستانی، مصرف حدود ۱۱.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کرد و هنگام حرکت در بزرگراه، T.50 به مصرف حدود ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دست یافت. موری می‌گوید در شرایط مناسب، خودرو حتی می‌تواند به مصرف حدود ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد. به لطف چنین مصرف مناسبی، T.50 با یک باک می‌تواند مسافتی بیش از ۶۴۰ کیلومتر را طی کند.

کارایی و قابلیت‌های کاربردی T.50 اما به مصرف سوخت محدود نمی‌شود. بسیاری از صاحبان سوپراسپرت‌ها با شیب تند رمپ‌ها و سرعت‌گیرها مشکل جدی دارند اما به گفته موری، این موضوع در مورد T.50 صدق نمی‌کند. این خودرو نه‌تنها دارای فاصله مناسبی از سطح زمین است بلکه تیم مهندسی، دو محافظ سپر را نیز برای لبه جلویی آن طراحی کرده است. درنتیجه، اگر این محافظ‌ها آسیب ببینند، به‌راحتی قابل تعویض خواهند بود و نیازی به تعویض کل سپر نیست.

موری اشاره می‌کند که هزینه‌های نگهداری هم یکی دیگر از مشکلات صاحبان سوپراسپرت‌ها است. به همین دلیل، او می‌خواست T.50 خودرویی باشد که مالکین بتوانند با هزینه‌ای معقول از آن نگهداری کنند. موری احساس می‌کند که T.50 به هدف خود رسیده است. این خودرو، همانند مک‌لارن F1، خودرویی است که راننده از آن لذت می‌برد، اما کمی بهتر. علاوه بر این، او اضافه می‌کند T.50 مشکلاتی را که مک‌لارن F1 داشته است، برطرف می‌کند. ساختن یک جانشین عالی برای F1 افسانه‌ای کار دشواری است، اما به نظر می‌رسد T.50 این کار را با موفقیت انجام داده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Sina_carshow

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (455 ديدگاه)

    میگن رکورد ها برا شکستن ساخته شدن اما بعضی رکورد ها قابل شکستن هرگز نیست
    مثل سریعترین ماشین تنفس طبیعی دنیا هنوز مک لارن F1 هستش و متاسفانه گوردن موری نتونست خودرویی بسازه که بتونه رکوردش رو بزنه آخرین امید که یکی این رکورد رو از F1 بگیره همین ماشین بود که ظاهرا فعلا نتونسته بشکنه پس آره برا همیشه این رکورد دست مک لارن F1 میمونه

    موافقم 23
    مخالفم 9
  2. Joker

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (626 ديدگاه)

    مک‌لارن اسپیدتل یک فاجعه تمام عیار بود،موندم مک‌لارن چطور همچین ماشین بی سر و تَهی رو واسه جانشین f1 افسانه ای در نظر گرفت،ولی انصافا گوردون موری با همکاری کاسورث جانشین بحَقی واسه f1 ساخت…

    موافقم 34
    مخالفم 17
    1. DNA

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (302 ديدگاه)

      چرا فاجعه ؟!

      موافقم 8
      مخالفم 5
  3. Siyavash

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    نهایت لذت رانندگی فقط با t50.

    موافقم 15
    مخالفم 3
  4. OM.01

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (649 ديدگاه)

    و سرانجام گوردون موری T50!
    خودروی دنده ای که در 2.9 ثانیه به 60 مایل و 5.7 ثانیه به 100 مایل میرسه و 1/4 مایل در 10.6 ثانیه طی میکنه و حداکثر سرعت 226 مایل داره
    یک هایپرکار 3 نفره تنفس طبیعی با گیربکس دنده ای که با فن عقبش دانفورس 220kg در 155 مایل بر ساعت و 460 کیلوگرم دانفورس در حالت V MAX که فن تو مدار میاد و مجموعا 690 اسب بخار قدرت تولید میکنه…

    70 درصد گشتاور این موتور تو 2500 دور میاد یعنی 327 نیوتون متر… هیچ خودروی تنفس طبیعی تو دنیا با هر حجم موتوری در دور 2500 دور 327 نیوتون متر گشتاور تولید نمیکنه!! این گراف گشتاور از تقریبا پنجاه یا شصت درصد خودروهای توین توربو سوپرشارژر تو دنیا هم بیشتره…!

    فقط بزگترین مشکلش صدای موتورش در دورهای بالا هست که برای استفاده تو شهر باید دنده رو روی 4 یا 5 گذاشت تا دور مورد خیلی بالا نره چون صداش واقعا تو شهر اذیت میکنه. برای راننده که نه بلکه برای رهگذران. ولی هیچ یک از خریدارای این خودرو روزانه استفاده نمیکنه…

    موافقم 24
    مخالفم 7
    1. R@min

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2220 ديدگاه)

      عهه Z06 تو این دور ۵۲۳ نیوتن گشتاور میده !! حس می کنم منظورت چیزه دیگه ای هست.

      موافقم 8
      مخالفم 14
      1. OM.01

        ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (649 ديدگاه)

        (عهه Z06 تو این دور ۵۲۳ نیوتن گشتاور میده !! حس می کنم منظورت چیزه دیگه ای هست)

        چطوری Z06 که حداکثر گشتاور تولیدی‌ 623 نیوتون متر هست میتونه 91 درصد گشتاور رو تو 2500‌rmp ارائه بده؟ این برای موتور تنفس طبیعی تقریبا غیر ممکنه! نهایت 80 درصد بشه.
        تقریبا 300 پوند فوت میده حدود 410 نیوتون متر میشه
        موتور LT7 توین توربو تو 2500rmp تقریبا 700 نیوتون متر گشتاور میده…

        متاسفانه ضمیر ناخود آگاه من با مقایسه موتور تنفس طبیعی های ساخت پورشه و فراری رفت😂اصلا موتور های شوی و فورد رو یادم رفت 🤣

        موافقم 17
        مخالفم 4
        1. R@min

          ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (2220 ديدگاه)

          موتور LT7 تو این دور ۹۴۸ نیوتن میده. البته موتور تخت پورشه هم تو این دور نزدیک ۴۰۰ نیوتن گشتاور میده.

          موتور T50 روی تاپ اند تمرکز داره به سبک نمونه های F1 تو دورهای پایین حرفی نداره، حالا اون منبعی که خوندی شاید منظورش چیزه دیگه ای بوده.

          موافقم 8
          مخالفم 4
  5. Taha Ayoobi

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5872 ديدگاه)

    همه چیه این ماشین عجیبه و البته عالی، اسمش، طراحیش، اعداد و ارقامش، …

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. Parsaastaneh

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      طراحی خوبی نداره

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5872 ديدگاه)

        آره همه چیش عالی نیست، خودم از جلوش بدم میاد.

  6. Yaghoob

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (519 ديدگاه)

    مصرف 7.8 ؟
    یعنی تقریباً از تمام ماشین های ساخت داخل کم مصرف تره.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. khashayar..

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    در 28 مه 585 پیش از میلاد در کنار رود هالیس در آسیای صغیر دو ارتش امپراتوری ماد و پادشاهی لیدی با یکدیگر مواجه شدند.
    در بحبوحه نبرد ناگهان خورشید گرفت و آسمان تاریک شد. حیوانات و پرندگان با ناله ها و فریادهای عجیبشان از وحشت پنهان شدند.
    سربازان دو ارتش که شاهد خورشید گرفتگی بودند از ترس، سلاح هایشان را به زمین انداختند و دستانشان را رو به آسمان بلند کردند.
    همگی نجوا کنان یکدیگر را ندا میدادند که ما چه کرده ایم که سزاوار خشم خدایان شده ایم؟ خورشید برای چه رو از ما گرفت؟

    در میان وحشت و ناله های سپاهیان ایران و لیدی، چندین کیلومتر آن طرفتر بسوی غرب در شهر یونانی نشین میلتوس، فردی از شدت هیجان و شادی در پوست خود نمی گنجید.
    او کسی نبود جز تالس که انتظار این کسوف را از مدتها پیش میکشید. او از طریق محاسبات ریاضی روز دقیق خورشید گرفتگی را پیشبینی کرده بود.
    ————————————————————————————–
    تفاوت درک جهان در انسان شرقی و غربی در عصر باستان
    ————————————————————————————

    موافقم 8
    مخالفم 20
  8. مازیار

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    طراحی و تولید همچین جواهر بی‌همتایی در ۷۵ سالگی!!
    دنیای خودرو مدیون این همت بلند هست

    موافقم 9
    مخالفم 6
  9. M power

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (525 ديدگاه)

    چرا همه دنباله این هستن که جانشین f1 بشن.
    بنظرم اون یک افسانه بود و بقیه دنباله روی اون هستن

    موافقم 6
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا