از سال ۱۹۷۷ هرساله هیئتداورانی متشکل از روزنامهنگاران و کارشناسان معتبر از میان وسایل نقلیهٔ تجاری جدیدی که در بازار اروپا عرضه میشوند اقدام به انتخاب کامیون سال میکنند. این جایزهٔ که بهصورت مخفف ITOY (مخفف International Truck of the Year) نامیده میشود، سالانه توسط بخش حملونقل بینالمللی به کامیون برنده اهدا میشود. امسال نیز طبق معمول کامیون سال ۲۰۱۷ توسط داورانی متشکل از ۲۵ سردبیر مجلات بزرگ و برجستهٔ حملونقل در سراسر اروپا و روزنامهنگاران ارشد انتخاب شده و نتیجه در نمایشگاه خودروهای تجاری هانوفر ۲۰۱۶ اعلام شد.
امسال اسکانیا سری S توانست عنوان کامیون سال ۲۰۱۷ را کسب نماید. این جایزهٔ معتبر در طول نمایشگاه هانوفر آلمان به رئیس و مدیرعامل شرکت اسکانیا آقای «Henrik Henriksson» اهدا شد. اسکانیا سری S در رقابتی سخت موفق شد با کسب ۱۴۹ رأی بر کامیونهای ایوکو استرالیس XP-NP که بهتازگی معرفی شده است و مرسدس بنز آکتروس Heavy Duty مجهز به جدیدترین نسل پیشرانهٔ OM471 پیروز شود. استرالیس و آکتروس نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
طبق قوانین ITOY، جایزهٔ سالانهٔ کامیون سال به کامیونی تعلق میگیرد که طی ۱۲ ماه گذشته به بازار عرضه شده و بیشترین کمک را به افزایش بهرهوری جادهای کرده باشد. همچنین این انتخاب بر اساس معیارهای مهمی ازجمله نوآوریهای تکنولوژیک، راحتی، ایمنی، قابلیتهای رانندگی، مصرف سوخت و آثار زیستمحیطی انجام میگیرد. سال گذشته ایوکو استرالیس و سال ۲۰۱۵ رنو سری T بهعنوان کامیون سال انتخاب شدند.
اسکانیا بهعنوان بخشی از گروه معظم فولکسواگن چندی پیش در سال ۲۰۱۶ نسل جدید کامیونها و کِشندههای خود را معرفی کرد. در این نسل سری جدید S به کامیونهای اسکانیا اضافه شده است که بالاتر از سری R که تا پیشازاین پرچمدار اسکانیا محسوب میشد قرار گرفته است. نسل جدید کامیونهای اسکانیا بر اساس ویژگیهای مثبت و نقاط قوت نسل قبلی آن ساخته شده و در بخشهای حساسی چون آئرودینامیک، راحتی و ارگونومی، قابلیتهای رانندگی، عملکرد قوای محرکه، ایمنی و خدمات پس از فروش بهبودهای قابلتوجهی را تجربه کرده است.
در میان جدیدترین نوآوریهای قوای محرکهٔ اسکانیا، امسال هیئتداوران زمان تعویض دنده کوتاهتر و سریعتر گیربکس اتوماتیک Opticruise اسکانیا را تحسین کردند. همچنین عملکرد جدیدترین پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۱۳ لیتری اسکانیا که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند نیز بسیار موردتوجه قرار گرفت چراکه بهرهوری و مصرف سوخت این موتور بهبود چشمگیری نسبت به قبل داشته است. یکی دیگر از ویژگیهای کلیدی سری جدید کامیونهای اسکانیا این است که تمام پیشرانههای یورو ۶ این شرکت در نسل جدید میتوانند با زیست سوخت یا سوختهای گیاهی هم کار کنند که منجر به کاهش تولید گازهای گلخانهای تا ۹۰ درصد میشود.
کابین جدید اسکانیا نیز به لطف موقعیت جدید قرارگیری راننده که به شیشهٔ جلو نزدیکتر شده است، موجب بهبود در دید راننده گردیده است. همچنین، سطح شیشهٔ جلو بزرگتر شده و صفحه آمپر پایینتر قرار گرفته است. علاوه بر این، در بالاترین نسخهٔ کابین سری S اسکانیا، کف کابین کاملاً تخت است که این امر یک تجربهٔ رانندگی واقعاً مشابه خودروهای سواری را ارائه میکند. این ویژگی در طول آزمون میدانی اخیر روزنامهنگاران که در سوئد با کامیونهای جدید اسکانیا انجام گرفت، ثابت شد.
درنهایت رئیس موسسهٔ کامیون بینالمللی سال آقای «Gianenrico Griffini» در یک جمعبندی کلی در مورد انتخاب کامیون امسال گفته است:
«اسکانیا با معرفی سری جدید کامیونهای خود جدیدترین ایدهها و دستاوردها را در بخش حملونقل سنگین ارائه کرده است. این موضوع نهتنها قادر به جلب رضایت خریداران امروز است که حتی میتواند نیازهای حملونقل آینده را هم پاسخ دهد».
در ادامه نیز لیست کامیونها سال و مقامهای دوم و سوم این رقابت را از سال ۲۰۱۰ تاکنون مشاهده میکنید.
سال | مقام اول | مقام دوم | مقام سوم |
۲۰۱۰ | اسکانیا سری R | ولوو FH16 | مان TGL/TGM |
۲۰۱۱ | مرسدس بنز آتگو | ولوو FM/FMX | اسکانیا سری R |
۲۰۱۲ | مرسدس بنز آکتروس | تاترا فونیکس | اسکانیا سری یورو ۶ |
۲۰۱۳ | ایوکو استرالیس Hi-Way | مرسدس بنز آنتوس | فورد کارگو |
۲۰۱۴ | ولوو FH16 | داف XF | مرسدس بنز آروکس |
۲۰۱۵ | رنو سری T | داف CF | مرسدس بنز آتگو |
۲۰۱۶ | ایوکو یوروکارگو | رنو سری C و K | فورد کارگو |
۲۰۱۷ | اسکانیا سری S | ایوکو استرالیس XP-NP | مرسدس بنز آکتروس |
Bavaria
۲۴ دی ۱۳۹۵یک اسکانیا سری S سفید،یک کانتینر شیک و سفید و پر از LED های نارنجی(در شب) و ترانزیت😊
احمد باقری
۲۴ دی ۱۳۹۵مثل اینکه به جز سال 2016، مرسدس بنز در تمام سالها، یه مقامی داشته ، اما به هر حال، بقیه هم دارن سخت تلاش می کنن و همیشه نمیشه اول بود.
REZA ///AMG
۲۴ دی ۱۳۹۵2016 اصلا کامیونی معرفی نکرده بود مرسدس بنز
امین اریامن
۲۴ دی ۱۳۹۵اسکانیا…سلطان..غول بی شاخ و دم جاده های اروپا
Enzo
۲۴ دی ۱۳۹۵بسیار عالى. مثل همیشه سلطان . البته خبرش یکم قدیمیه
Viper ACR
۲۴ دی ۱۳۹۵کامیون های Scania و Man رو خیلی دوست دارم.
مجید
۲۴ دی ۱۳۹۵سلام رفیق!!!!!
عقاب سوئدی همیشه پیشتازه و به نظر من از هم وطنش تو تکنیک طراحی قوی تره!
ولی شیر مونیخی هم جایگاه خودشو داره
Viper ACR
۲۴ دی ۱۳۹۵سلام رفیق !!
خیلی قشنگ گفتی. عقاب سوئدی و مخصوصا شیر مونیخی.
منم از طراحی اسکانیا بیشتر از ولوو خوشم میاد. البته کامیون های ولوو از لحاظ فنی و موتور خیلی خوبن. ظاهر هم بحث سلیقست.
من از ظاهر کامیون های بنز و اسکانیا خیلی خوشم میاد.
MAN هم شیر بزرگی هست. ان شا الله به زودی راهش رو پیدا میکنه.
این تغییر مالکیت یکم بهش ضربه زد. طول می کشه تا خودش رو پیدا کنه.
ساسان.م
۲۴ دی ۱۳۹۵لامصب اون لوگو بنز هرجا باشه ادم کف میکنه چقد شیک و باکلاسه اون اکتروس مثل این میمونه بگیم bmw سری 7 اول شده ولی بنز یه چیز دیگست
علیرضا .م
۲۴ دی ۱۳۹۵ولوو ؟
حسین
۲۴ دی ۱۳۹۵مال ایویکو قوی تر نیس؟
فک کنم ۵۶۰ اسب قدرتشه!؟
علیرضا
۲۴ دی ۱۳۹۵من عاشق اسکانیام ولی این S عه یکم زشت شده شاید بگین بد سلیقم ولی یکم دقت کنین متوجه میشین
omid
۲۴ دی ۱۳۹۵خوبه که از نظر فنی در سطح بالایی قرار گرفته ، ولی از نظر طراحی اصلا به پای رقبای دیگه مخصوصا دایملر نمیرسه، اون چراغ های دوطرف جلوپنجره و چرغهای بالایی روی بادگیرها خیلی از اسکانیا بعید بود.
volvo fh
۲۴ دی ۱۳۹۵ولوو و اسکانیا کم کم دارن اصالتشان را از دست میدن
ASA
۲۵ دی ۱۳۹۵چرا جلو پنجره رو همرنگ بدنه نمیکنن
همش رو مخه
سید
۲۹ بهمن ۱۳۹۵اگه میشه در مورد کامیون ماک هم مطلب بزارید.خیلی ممنون
علي
۶ فروردین ۱۳۹۶رنو ماشین جدیدی معرفی نکرده اگ معرفی کرده بود حتما اول یا دوم می شد
سعید
۱۲ خرداد ۱۳۹۶دوستان انگار از کامیون فقط نسبت به اسمشون یکم اطلاعات دارن
چون هرکی راننده واقعیه میدونه که تو عرصه کامیونهای جاده ای ولوو اسمیه که اون بقیه کشنده ها هم به احترامش کلاه از سر برداشته و سر تعظیم فرو میارن
ولوو و دیگر هیچ
هزاران تکنولوژی هست که اون بقیه از ولوو الگو برداشتن
بی هیچ شکی ولوو سلطان بی چون و چرای جاده های کل دنیاست نه فقط اروپا
زیبایی و طراحی مهندسی و اصولی ولوو چیزیه که باید سواد کامیونی داشته باشی تا بهش پی ببری
چه بنزی
چه اسکانیایی
چه مانی
ولوو و دیگر هیچ .
حمید
۲۰ مرداد ۱۳۹۶من خودم 1 اف اچ500 با 1 اسکانیا r560 دارم از اسکانیا r560 بیشتر از اف اچ 500 راضی هستم اگه میخواین یه کشنده ی خوب بگیرین حتما اسکانیا r560 بگیرین
حسن
۴ مهر ۱۳۹۶دوستان رز فرانسوی چیز دیگه ای هست
رنو رو میگم
بهترین تنوع وکیفیت رو تاحالا داشته
مسعود
۲۹ مهر ۱۳۹۶سلام.
من اطلاعاتم خیلی دقیق نیست.
فقط یک سوال فنی دارم.
بنده یک کانتینر به طول 720سانتی متر و عرض 260 سانتی متر دارم که کل وزنش با وسایل های داخلش 7 تن میشه.
میخوام این کانتینر رو روی یک کامیون پرقدرت حملش کنم که از مسیرهای سخت و صعب العبور و گاهی با شیب های تند و گلی عبور کنه.
چه کامیونی بخرم؟ آیا کامیون اویکو ML180 E28 جوابگو هست؟ یا مثلا بنز 2624
شما چه کامیونی پیشنهاد میکنید؟
اگر بخوام کامیونم آفرود باشه چه کنم؟
mh
۲۲ آذر ۱۳۹۶چرا شوالیه اهنی ولوو انتخاب نشده؟؟
Ali
۱۴ دی ۱۳۹۶اقا من به اسکانیا احترام میذارم چون صدای خاص طراحی خاص موتور v8 همش عشقه اما ولوو برادر بزرگ اسکانیاست هههههه
حامد
۱۲ تیر ۱۳۹۷فقط اسکانیا چون کم نمیاره Sنمیدونم ولو بنز رنو داف اینا خوب نیستن پایان من خودم اسکانیا سریSدارم
Actros
۷ دی ۱۳۹۷فقط بنز آکتروس.با اصالت، با اباهت ،زیبا،قدرتمند،با گریباکس کاملا هوشمند،دزاین عالی،مصرف صوخت19لیتر در 100کیلومتر،طراحی موتور با دو توربو دیزل،خدایی هرچی بگم بازم کمه..