حتماً تاکنون تریلرهای حمل خودرو را در شهرها و جادههای کشورمان دیدهاید. تریلرهایی که به حمل خودروهای صفرکیلومتر از کارخانه به نمایندگیها میپردازند؛ اما شاید جالب باشد بدانید که این تریلرها هم انواع مختلفی دارند و در کشورهای گوناگون دنیا در اشکال و مدلهای مختلفی ساخته میشوند؛ بنابراین در ادامهٔ این مطلب به معرفی انواع مختلف تریلرهای حمل خودرو در تعدادی از کشورهای دنیا و البته ایران میپردازیم.
اروپا
در اروپا طبق معمول جهت حمل تریلرهای خودروبر از کشندههای بیدماغ استفاده میشود. البته این کشندهها به دلیل وزن نهچندان زیاد خودروها، عمدتاً از نوع کشندههای متوسط، نسبتاً کم قدرت و با ترکیب ۶×۲ هستند؛ اما تریلرهای خودروبر اروپایی بسیار جالب و پیچیده هستند. این تریلرها دارای ساختاری پیچیده و تعداد زیادی سطوح متحرک و جکهای فراوان هستند که خودروها را جهت به حداکثر رساندن ظرفیت حمل به شکل جالبی لابهلای یکدیگر قرار میدهند. حتی خودروها تا روی سقف کشنده هم قرار میگیرند و به همین دلیل کشندههای مخصوص حمل خودرو همگی از نوع سقف کوتاه هستند. تریلرهای خودروبر اروپایی بسته به نوع خودروها و نوع تریلر ظرفیت حمل ۱۰ تا ۱۲ خودرو را دارند و اکثر آنها سه محور و با چرخهای تکی هستند.
ایالاتمتحده
در ایالاتمتحده هم جهت حمل تریلرهای خودروبر طبق معمول از کشندههای دماغدار استفاده میشود که البته در اینجا هم از انواع سقف کوتاه هستند. تریلرهای خودروبر آمریکایی هم تقریباً مشابه اروپاییها بوده و ساختار پیچیدهای دارند. البته در اینجا به دلیل دماغدار بودن کشندهها، خودروها تا حد امکان به سمت جلوی کامیون قرار داده میشوند تا ظرفیت حمل افزایش پیدا کند. تریلرهای حمل خودرو در ایالاتمتحده بازهم بسته به نوع خودروها و تریلرها ظرفیتی بین ۹ تا حداکثر ۱۲ خودرو دارند و کشندههای آنها هم همگی از نوع ۶×۴ هستند. این کشندهها مخصوص حمل خودرو بوده و از ابتدا به این منظور طراحی میشوند. تریلرها هم عمدتاً دو محور با چرخهای دوبل هستند.
ایران
در ایران همانند اکثر زمینهها ما همچنان به سنتها پایبند مانده و هنوز از تریلرهای ساده و معمولی قدیمی جهت حمل خودرو استفاده میکنیم! سالهای سال بود که در ایران از تریلرهای سادهای با ظرفیت حمل ۶ خودرو استفاده میشد اما چند سالی است که تریلرهایی با ظرفیت بیشتر مورداستفاده قرار میگیرد. تریلرهایی که عمدتاً ظرفیت حمل ۸ خودرو را دارند. البته بیشترین تعداد خودرویی را که نگارنده شخصاً بر روی یک تریلر خودروبر در ایران دیدهام تعداد ۱۰ خودرو بوده است که روی یک تریلر بسیار کشیده قرار گرفته بودند. در ایران کشندههایی که جهت حمل تریلرهای خودروبر استفاده میشود هیچ فرقی با کشندههای دیگر نداشته و از هر کشندهای برای این کار استفاده میشود. حتی بنز ۱۹۲۴! تریلرها هم عمدتاً دو محور و با چرخهای دوبل یا تکی هستند.
استرالیا
در استرالیا به دلیل جادههای طولانی و بدون پیچ، از تریلرهای بسیار طویلی بنام قطار جادهای در زمینههای مختلفی همچون حمل خودرو استفاده میشود. قطارهای جادهای استرالیا در اکثر موارد دارای سه تریلر مجزا بوده که به یکدیگر متصل میشوند. تعداد کل محورهای این تریلرها ۱۰ عدد بوده و همۀ چرخهای آنها بهصورت دوبل هستند. این تریلرها طول بسیار زیادی داشته و به همین دلیل دور زدن با آنها دشوار است. کشندهها هم جهت قرارگیری خودرو روی سقف از نوع سقف کوتاه و با ترکیب ۶×۴ هستند. قطارهای جادهای استرالیا ظرفیت حمل ۱۹ تا ۲۰ خودرو را دارند.
چین
چین بزرگترین کشور خودروساز دنیا است و به دلیل حجم بسیار بالای تولید خودرو، تریلرهای خودروبر ویژهای هم در این کشور استفاده میشوند. این تریلرها طول بسیار زیادی دارند و علاوه بر این، در طبقهٔ بالایی آنها خودروهای بهصورت دوتایی در کنار هم قرار میگیرند که ظرفیت حمل را تا حد قابلتوجهی افزایش میدهد. تریلرهای خودروبر چینی ظرفیت حملی بین ۱۸ تا عدد فوقالعادهٔ ۲۱ خودرو را دارند که حتی از قطارهای جادهای استرالیا هم بیشتر است. این تریلرها بهصورت سه محور و مجهز به چرخهای دوبل هستند. البته خودروها روی این تریلرها بهصورت ساده و بدون استفاده از جکها و سطوح متحرک چیده میشوند. جهت حمل این تریلرها هم در اکثر موارد از کشندههای چینی سه محور با ترکیب ۶×۲ استفاده میشود که محور میانی تا حد زیادی نزدیک به محور جلو قرار داشته و جهت کمک به پیچیدن راحتتر، قابلیت فرمان گیری دارد.
انگلستان
در انگلستان برخلاف دیگر کشورهای اروپایی عمدتاً از تریلرهای سهطبقهٔ ساده و کشندههای معمولی سقف بلند جهت حمل خودروها استفاده میشود. این تریلرها ظرفیت حمل حدود ۸ خودرو را داشته و دارای سه محور با چرخهای تکی هستند. کشندهها هم همانطور که اشاره شد از نوع معمولی و حتی با بلندترین سقف هستند زیرا تریلرها بهگونهای هستند که خودروها روی سقف کشنده قرار نمیگیرند.
ژاپن
در ژاپن جهت حمل خودرو از تریلرهای نسبتاً پیچیدهای استفاده میشود که البته ظرفیت کمی دارند. این تریلرها همگی از نوع تکمحور با چرخهای تکی هستند که ظرفیت حمل ۶ تا ۷ خودرو را دارند. کشندهها نیز در بیشتر موارد از نمونههای ضعیف ساخت خود ژاپن مثل هینو هستند که عمدتاً از نوع سقف کوتاه بوده و ترکیب ۴×۲ دارند. این کامیونها شاسی کشیدهای داشته در برخی موارد مخصوص حمل خودرو طراحی میشوند.
روسیه
در روسیه جهت حمل خودرو از تریلرهای بسیار سادهای با ظرفیت حمل کم معادل ۶ تا ۷ خودرو استفاده میشود. این تریلرها کاملاً ساده و بدون هیچگونه پیچیدگی هستند و دارای دو محور با چرخهای تکی میباشند. جهت حمل این تریلرها هم بیشتر از کشندههای معمولی سبک ۴×۲ استفاده میشود.
Ahmadreza
۱۶ مهر ۱۳۹۵باتشکر از آقا امیر گل با مطالب جالبش واقعا به فکرم هم نرسیده بودن
امیر دهقان
۱۶ مهر ۱۳۹۵ممنون از لطفتون
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵عالی بود
Elring-aventador
۱۶ مهر ۱۳۹۵فقط اون بنز 2628
مجید
۱۶ مهر ۱۳۹۵دو تا از تصادف های معروف رو اگه بروبچ پدال یادشون باشه مال همین تریلرها بود یکیش 1.5 سال پیش که محموله لکسس های هشت سیلندر بود و یکی دیگه هم همون هوو معروف که تو سال 92 دو تا پورشه و یه مازراتی رو تو جاده تهران شمال با نقص ترمز نفله کرد!!!!!!واقعا بد بود هم راننده ها بیچاره شده بودن و هم ماشین ها داغون شده بودن تازه بیمه درست و درمون هم نداشتن!!!!!!!!!!!!!من به شخصه معتقد هستم که باید با کانتینرهایی که سرپوشیده هستن ماشین ها حمل بشن چون چند وقت پیش که رفته بود گارانتی تو یکی از نمایندگی های ایرانخودرو یه دعوای طولانی شکل گرفته بود بین راننده یکی از همین تریلر ها با مسئول نمایندگی که یه خودروی دنا به علت سنگ خوردگی رنگش خش عمقی گرفته بود و باید رنگ میشد که راننده رو بازخواست کرده بودن!!!!!!!در ضمن یک بار یه بنز بود که صفر کیلومتر بود و از تهران داشتن میبردن شمال که راننده تریلر وسط راه ماشین رو پیاده کرد و یاهاش دور زده بود که این قضیه هم کلی داستان به وجود آورده بود!
Alireza
۱۶ مهر ۱۳۹۵ممنون از مطلبتون.
Elemento
۱۶ مهر ۱۳۹۵.
بنز 1924 کم کم داره به بخشی از هویت ما تبدیل میشه !!
در تصادف از روبه رو واقعا فاجعه آفرینه.
ان شا الله با بستن قرارداد با دایملر بنز مسئولان به جایگزینی این کامیون ها هم فکر کنند.
چه صحنه های آزاردهنده ای که از تصادف با این کامیون قدیمی ندیدم.
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵دمت گرم
reza
۱۶ مهر ۱۳۹۵ولی به جاش اگه بدونی چه غولیه
در ضمن همین الان هم کامیون های کمپرسی خوبی که درسته یه مقدار قدیمی شده اند ولی هنوز خوبن هم وجود داره مثل ولوو NH ولوو fm مرسدس اکسور و یه چند تا دیگه .ولی تنها مشکل اینه که راننده کامیون نه پول خرید اونا رو داره و نه پول تعمیراتش رو .پس همین باعث میشه راننده با یک چهارم یا یک سوم یا یک دوم اونا بره بنز ده چرخ یا ده تن یا 8 سیلندر یا 10 سیلندر یا ولوو N12 بره بگیره. هم اندازه اونا هم بره باهاشون پول دراره.
طرف اگه پول داشت نمی رفت کامیون هایی که سواریشون هزار برابر بهتر از کامیون های قدیمیه رو ول کنه بره اینا رو بگیره پس الان هم اگه قرار داد با دایملر ببندن اوضاع فرقی نمیکنه
مشکل اوضاع اقتصادی جامعست.
Elemento
۱۶ مهر ۱۳۹۵درسته.
ولی میتونن برای خرید کامیون های جدید و جایگزین…
یکم یارانه بدن
مالیاتش رو کم کنن.
از دایملر بخوان مکانیک های ایرانی رو برتی تعمیراتشون آموزش بده.
و خیلی کار های دیگه.
volvo fh
۲۸ مهر ۱۳۹۵بنز2624به اندازه ولووnhیاfmدرآمد نداره.اصلا قابل مقایسه باهم نیستن.تنها شباهتشون اینه که هر دوتا کمپرسی ده چرخ هستن.
Archi KHAN
۱۶ مهر ۱۳۹۵مقاله متفاوت و جالبی بود ، ممنون از امیر دهقان عزیز
رضا
۱۶ مهر ۱۳۹۵ممنون اقا امیر
سینا
۱۶ مهر ۱۳۹۵خدایی نمی ترسن ماشین ها به شه ؟
mojtabaaston
۱۶ مهر ۱۳۹۵اووج تکنولوژی ما ایرانی ها در اینجا به نمایش گذاشته شده
هم توی ماشین هایی که ماشینها رو حمل میکنن
و هم خود ماشینهایی که حمل میشن
علیرضا.م
۱۶ مهر ۱۳۹۵میگم این تریلر های چینی وقتی تو جاده راه میرن جایی برای ماشین های دیگه باقی میزارن؟
یا تو استرالیا وقتی یکی بخواد از این تریلر ها سبقت بگیره چیکار باید بکنه ؟ ( البته تو جاده تک لاین در هر سمت میگم ) که بعید میدونم تو او جاده ها بیان )
مطلب خیلی جالبی بود .
فکر کنم آمریکا هم میتونه از تریلر های مدل چین استفاده کنه مشکلی نداره ( اگر استاندارد اونا بزاره )
رامین
۱۶ مهر ۱۳۹۵خیلی عالی بود.
حسین
۱۶ مهر ۱۳۹۵ما با انگلستان و روسیه و ژاپن زیاد فرقی نداشتیم!
ما خودرو بر ده نفره هم داریم! ?
آرش
۱۶ مهر ۱۳۹۵خودرو بر هامون تو حلقم … مخصوصا بنز نارنجیه …
زمان هیتلر اینا از رده خارج شده بودن …
خدایا شکررررررررررررررررررررررت …..
amin
۱۶ مهر ۱۳۹۵آفرین به چینیا
حمیدرضا
۱۷ مهر ۱۳۹۵مطلب جالبی بود خصوصا در استرالیا و چین که تعداد خیلی زیادی خودرو به یکباره با یه کامیون حملی میشه کاش در مورد گشتاور مورد نیاز کامیون ها هم مطلبی نوشته می شد ولی در کل از نویسنده تشکر می کنم
ریشهی پاینده
۲۳ آبان ۱۴۰۳با سپاس فراوان
بسیاری شنیدنی و شگفتانگیز بودند و هستند.