T680 بهنوعی پرچمدار کِشندههای شرکت آمریکایی کنورث محسوب میشود. این کِشنده برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد و حالا نسل جدید آن معرفی شده است. با توجه به اینکه کنورث و پیتربیلت در اصل برندهای برادر بوده و هردو در اختیار گروه پاکار هستند، بسیاری از تغییرات نسل جدید T680 با نسخهٔ جدید کِشندهٔ پیتربیلت ۵۷۹ مشترک هستند که یک هفته قبل از T680 معرفی شد. در نسل تازهٔ T680 تمرکز خاصی روی بهبود جریان هوا و آئرودینامیک بوده است و به همین دلیل، درحالیکه نسل قبلی جریان هوا را بهطور مؤثری مدیریت میکرد، این ویژگی در نسل جدید به سطح تازهای ارتقاء پیدا کرده است.
برای رسیدن به این مهم، در زیر شاسی و طرفین کامیون تغییراتی ایجاد شده، کاپوت ۲۰۰ میلیمتر باریکتر از نسل قبلی شده و سپر جلو از نو طراحی شده است. این تغییرات در کاپوت و سپر، جریان هوا را به کابین نزدیکتر کرده و تلاطم هوا را کاهش میدهد. به لطف این اقدامات، مصرف سوخت T680 جدید نسبت به نسل قبلی تا ۶ درصد بهبود یافته است. کنورث اولین طراحی آئرودینامیکی واقعی در صنعت کامیونسازی را در سال ۱۹۸۵ با مدل T600 ارائه کرد و حالا در T680 جدید هم از شبیهسازی و آزمایش در تونل باد برای بررسی هریک از قطعات استفاده کرده است.
البته بسیاری از قطعات آئرودینامیکی T680 سفارشی هستند. یکی از این قطعات، بادگیرهای زیر سپر جلو هستند که جریان هوا را در زیر شاسی هدایت و کنترل میکند. علاوه بر این، در داخل ساختار کاپوت هم یک کرکرهٔ فعال تعبیه شده که بسته به فشار هوا و شرایط باد در پشت گلگیر، باز یا بسته میشود. در همین حال، برای پشت کابین هم پانلهای جانبی ۷۱۰ میلیمتری قابل سفارش هستند که فاصلهٔ بین کشنده و تریلر را کاهش میدهند تا جریان هوا از طرفین کِشنده بدون تلاطم به سمت تریلر هدایت شود.
اما علاوه بر این بهسازیهای آئرودینامیکی، پیشرانهٔ جدید MX-13 پاکار که مطابق با مقررات آژانس حفاظت از محیطزیست آمریکا است هم به بهبود مصرف سوخت T680 کمک میکند. این پیشرانهٔ ۱۲.۹ لیتری بین ۴۰۵ تا ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ تا ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و در کنار گیربکس ۱۲ سرعتهٔ پاکار و اکسلهای 40K پاکار قرار میگیرد. علاوه بر این، پیشرانهٔ ۱۰.۸ لیتری MX-11 پاکار با قدرتی بین ۳۵۵ تا ۴۵۵ اسب بخار هم برای T680 قابل سفارش خواهد بود.
نسل جدید T680 مثل پیتربیلت ۵۷۹ در داخل بهصورت استاندارد به صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۵ اینچی مجهز شده که اطلاعاتی فراتر از نشانگرهای آنالوگ را به نمایش درمیآورد. علاوه بر این، راننده میتواند اطلاعات این نمایشگر را شخصیسازی کرده و بین سه حالت مختلف، یکی را انتخاب نماید. در حالت اول فقط سرعتسنج، دورسنج و اطلاعات ضروری به نمایش درمیآید درحالیکه در حالت آخر آمپرهای فراوانی مثل دمای اکسلها، گشتاور، فیلتر هوا، بوست توربو و… در اختیار راننده قرار میگیرد.
این نمایشگر که از طریق دکمههای روی غربیلک فرمان قابلکنترل است، تقریباً ۵۰ طرح مختلف با بیش از ۴۵۰۰ ترکیب نمای آمپرها را ارائه میکند که راننده میتواند از این طریق نمای موردعلاقهٔ خود را ایجاد کند. هنگامیکه کامیون خاموش میشود هم این نمایشگر به حالت نمایش خلاصهای از سفر رفته و میانگین مصرف سوخت، زمان استراحت و مشکلات مکانیکی احتمالی کِشنده را نشان میدهد. به گفتهٔ کنورث، ازآنجاییکه این سیستم فاقد قطعات مکانیکی است، انتظار میرود ۱.۶ میلیون کیلومتر دوام داشته و از صفحه آمپرهای سنتی بادوامتر قابلیت اطمینان بیشتری داشته باشد.
T680 به مجموعهای از سیستمهای ایمنی مدرن و پیشرفته و همینطور سیستمهای کمکرانندهٔ سفارشی هم مجهز شده است. یکی از این سیستمها، دستیار حفظ حرکت میان خطوط است که برای اولین بار در محصولات گروه پاکار در آمریکای شمالی ارائه شده است. این سیستم با استفاده از دوربین، خارج شدن کامیون از خط خود را تشخیص داده و بهطور خودکار آنرا به بین خطوط هدایت میکند. علاوه بر این، برای T680 دستیار فرمان هم قابل سفارش است که با افزودن گشتاور به ستون فرمان، خستگی راننده را کاهش میدهد. این سیستم هنگامیکه کِشنده با شیب عرضی بزرگراهها و بادهای عرضی یا شرایط اضطراری مثل پنچری تایر مواجه شود نیز پایداری کامیون را حفظ میکند.
این کِشندهٔ جدید آمریکایی از کروز کنترل تطبیقی هم برخوردار است که با استفاده از رادار، شرایط ترافیک جلو را بررسی کرده و دریچهٔ گاز و ترمزها را طوری تنظیم میکند تا فاصلهٔ از پیش تعیینشدهٔ کامیون با وسایل نقلیهٔ جلویی حفظ شود. با کاهش سرعت نیز سیستم با افزایش گاز، کامیون را به سرعت تعیینشده میرساند. در همین حال، سیستم هشدار خروج از خط هم بهطور مداوم مسیر حرکت کامیون را نسبت به خطوط جاده بررسی کرده و هنگامیکه راننده بدون زدن راهنما تغییر خط دهد، هشدار صوتی میدهد تا احساس خستگی یا حواسپرتی احتمالی او را از بین ببرد.
کنورث برای این کِشندهٔ جدید سیستم تشخیص اشیاء جانبی را هم در نظر گرفته که سمت شاگرد را کنترل کرده و اگر وسیلهٔ نقلیه یا اشیاء دیگری را در نقاط کور تشخیص دهد، با هشدارهای صوتی و تصویری به راننده اطلاع میدهد. برای T680 چراغهای جلوی LED با گرمکن مادونقرمز داخلی برای پاکسازی سریع برف و یخ هم قابل سفارش خواهد بود. نسل جدید کنورث T680 تا اواخر سال ۲۰۲۱ به بازار آمریکای شمالی عرضه خواهد شد.
شاهرخ
۷ خرداد ۱۴۰۰ای جانم عالی
اون خبر بود که یه شرکت آمریکایی راننده هارو استخدام میکرد با ماهی 60هزار دلار
واقعا فکر کن با این بری اونجا کار کنی دیگه از زندگی چی میخوای
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۷ خرداد ۱۴۰۰من الان فهمیدم ماشین بازی با کامیون هم میشه…
البته از نوع آمریکاییش
خداوندگار ماک
شاهرخ
۷ خرداد ۱۴۰۰دقیقا
از کامیون های بدون دماغ خوشم نمیاد البته به غیر از آمریکایی ها اونا بدون دماغم ابهت دارن مثل کنوورث k100
اینم دنیای خودشو داره
واقعا حال میده
راستی آره ماک آنثم هم عالیه عالی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ خرداد ۱۴۰۰منم به هیچ وجه از کامیون های بدون دماغ خوشم نمیاد،یه جور جوادیه،اما کامیون های آمریکایی لامصب ابهت از سرو روشون میباره،هم خوشگلن هم بزرگن هم تو دل برو….
یه بازی درگ توی گوگل پلی هم هست به اسم big rig racingکه مخصوص کامیون های آمریکایی هستش اونم چهارتا کلاس مختلف داره…
جمشید
۷ خرداد ۱۴۰۰کامیون دارا برعکس تو فکر میکنن آبتین ، ببین اصلا مقوله کامیون با ماشین سواری جداست و یه دنیای متفاوته ، من از بچگی با انواع کامیون بزرگ شدم و همه چیز رو در مورد کامیون تجربه کردم و لمس کردم و حالا هم پیمانکاری حمل و نقل مواد نفتی (تریلرهای تانکر چهار مواد) داریم ، اون کامیونهای آمریکایی قدیمی هم دیگه کسی حاضر نمیشه روشون کار کنه چون سطح انتظارات راننده ها از امکانات رفاهی کامیونها خیلی بالا رفته و این کامیونهای قدیمی آمریکایی مثل ماک که بیشتر از نیم قرن از حضورشون تو ایران میگذره دیگه بدرد حمل بار به نقاط دور دست نمیخورن اما حیف که واردات کامیونهای آمریکایی ممنوعه وگرنه همین حالا همه کامیونهامون رو میفروختیم و بجاش کامیونهای آمریکایی نو و جدید میگرفتیم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ خرداد ۱۴۰۰جمشید جان انگار کامنتمو نخوندی،من گفتم که کلا از کامیون بدون دماغ خوشم نمیاد اما نگفتم که فقط این ماک های ۷۰،۸۰سال پیش بدرد باربری میخوره!
جمشید
۷ خرداد ۱۴۰۰در مورد اینکه گفتی از کامیونای بی دماغ خوشم نمیاد گفتم که کامیون دارها برعکس شما فکر میکنن
AHMET 2002
۸ خرداد ۱۴۰۰جمشید خان ینی شما میگین کامیون دارا بین محصولات به روز ماک و کنورث و ولوو های کاپوت کشیده و مدل هایی مثل fh و اکتروس و xf و… گروه دوم رو انتخاب میکنن؟
اگه اره دلیلش چیه؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ خرداد ۱۴۰۰آقای جمشید اتفاقا من از یه شرکت ترابری که نزدیک خودمونه سوال کردم و بهشون عکس کامیون های آمریکایی رو نشون دادم اتفاقا از ۳۰,۳۲نفری که بهشون عکس این کامیون ها رو نشون دادم فقط ۶نفر دوست نداشتن وگرنه بقیه خوششون اومد و خیلیاشونم میگفتن ایمنی بهتری برای راننده به ارمغان میاره،شما برچه اساسی میگین کامیون های بدون دماغ رو بیشتر دوست دارن؟?
جمشید
۹ خرداد ۱۴۰۰گرفتی مارو !!؟؟ داری میگی عکس گرفتم دستم رفتم داخل شرکت باربری سر کوچمون نشون دادم به راننده ها که ببینم خوششون مساد یا نه ! عجب داستانی سرهم کردی ! آخه کی همچین کاری میکنه ؟
جمشید
۹ خرداد ۱۴۰۰تنها برتری کامیونهای دماغ دار نسبت به کامیونهای بی دماغ ایمنی بیشتر در زمان تصادف هست اما البته فقط قدیم ها این طوری بود و در حال حاضر کامیونهای بی دماغ هم از ایمنی بالایی برخوردارن و یک چیز دیگه اینکه کامیونهای تریلی بی دماغ برای دنده عقب گرفتن خیلی بهتر از کامیونهای دماغ دار عمل میکنن ، مثلا زمان دنده عقب گرفتن داخل یه گاراژ وقتی فرمون رو میدی دست راست تریلر میره سمت چپ و زمانی که فرمون رو بر میگردونی سمت چپ سَر کامیون هم بر میگرده و خودش رو با تریلر میزان میکنه چون اگر به موقع فرمون رو برنگردونی کامیون به اصطلاح قیچی میکنه و میخواستم این رو بگم که کامیونهای تریلی بی دماغ بخاطر بی دماغ بودنشون زمان دنده عقب گرفتن فرمون پذیری خیلی بهتری دارن و سریعتر از کامیونهای دماغ دار عمل میکنن
Farzad
۷ خرداد ۱۴۰۰کامیون بازی خودش عالمیه .
کنورث W990
اسکانیا R580 ، اسکانیا R730
پیتربیلت 389 ( پیتربیلت ها در آمریکا محبوبیت زیادی دارن )
مرسدس آکتروس 1863
ولوو FH 16 750
مان TGX EvoLion
…
لطفا اخبار کامیون ها هم بیشتر بزارید .
RezaRs
۷ خرداد ۱۴۰۰???♂️
کنورث بهتره
جمشید
۷ خرداد ۱۴۰۰بله کنورث جزو یکی از عالی ترین کامیونهای دنیاست همینطور پتربیلت و این دو در حال حاضر در رده بالاتری از ماک قرار دارن ، اما در گذشته ماک در رده بالاتری قرار داشت
یانکی
۷ خرداد ۱۴۰۰ماک برا ما ایرانیها نوعی فرهنگ حساب میشه و تعصب ما رو ماک از آمریکاییها هم بیشتره.به نظر من تو نسل جدید کامیونهای آمریکایی ماک آنثم بهترین طراحی بیرونی و داخلی رو عرضه کرده.لازمه چند نکته راجب طراحی کامیون آمریکایی بگم.از بیرو شروع میکنم باکها و مخزن بادها باید آبکاری باشه.اگزوزها دوبل و از پشت اتاق برن بالا.میله های آب کاری شده برا گرفتن و وارد شدن به داخل.رینگهای آبکاری شده.زاویهای تیز.سپر و جلو پنجره بزرگ آبکاری.داخل هم وجود أمپرهای عقربه ای زیاد.قربیلک دو شاخه.چرم دوزی برجسته.که همه اینها تو ماک آنثم رعایت شده.من به شخصه عاشق قربیلک فرمونش هستم خیلی قشنگ سنت رو به مدرنیته پیوند زده
جمشید
۷ خرداد ۱۴۰۰از وقتی که اروپاییها کمپانی ماک رو خریدن ماک دیگه مثل سابق نیست
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۰در حال حاضر اکثر راننده کامیونهای آمریکایی یا کنورث دارن یا پیتربیلت ….. این دوتا جزو بهترینای جهان هستن
Morteza
۷ خرداد ۱۴۰۰چندین ساله که کشنده های FREIGHTLINER پر فروش ترین هستند توی امریکا
بیش از ده سال
آریوبرزن
۱ آبان ۱۴۰۰پرفروش ترین فریتلاینره ولی نه بهترین . علت پرفروش بودنش ارزان تر بودنشه وگرنه پیتربیلت و کنورث محبوب ترن
Sina
۷ خرداد ۱۴۰۰البته ماهانه نه سالانه ۶۰ تا ۸۰ هزارتا
واقعام دیگه آدم چی میخواد
Ninja
۷ خرداد ۱۴۰۰سالانشم خوبه
شاهرخ
۷ خرداد ۱۴۰۰خیر دوست عزیز هفته ای چهارده هزار تا که میشه ماهی شصت هزار دلار
آریوبرزن
۱ آبان ۱۴۰۰تو سایت های کاریابی آمریکا بزنید سالانه ۶۰ تا ۸۰ هزار دلاره نه ماهانه…
امیر
۷ خرداد ۱۴۰۰یادش بخیر پدرم راننده کامیون بود چه سفر هایی که نرفتم با اون کامیون
ولی عجب اسم پر قدرتی داره کنورث
شاهرخ
۷ خرداد ۱۴۰۰آره همشون
کنوورث پیتربیلت ماک اینترناش
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ خرداد ۱۴۰۰آقای خاص!تنها جمله ای که در وصف این کامیون میشه گفت…
JDM
۷ خرداد ۱۴۰۰پدال تو زمینه عرضه خبر های صنایع سنگین حداقل یکی دوماه عقبی
خیلی وقته معرفی شده
امیرحسین
۷ خرداد ۱۴۰۰سلام،بالاخره از خودروهای سنگین هم یه خبر گذاشتین،اگه میشه از خودروهای تجاری بیشتر خبر بزارین.
میثم
۷ خرداد ۱۴۰۰امیر دهقان گل، خبر ماشین سنگین بیشتر کار کن دمت گرم
میثم
۷ خرداد ۱۴۰۰تویوتا با مشارکت کنورث قراره کامیونهای هیدروژنی برای بازار آمریکا تولید کنه
BenzSLR
۷ خرداد ۱۴۰۰بچه ها این کامیونت ها (خاور) هنوزم تو اروپا و آمریکا و…. تولید میشن؟ منظورم کلاس همین 608 و …. ایناست
علی آقا
۷ خرداد ۱۴۰۰خیلی نوک تیز شده. من ماک anthem رو ترجیح میدم.
Parsa Svj
۷ خرداد ۱۴۰۰آیرودینامیک ترین کنوورث حال حاضر…
تکنولوژی پیشرفته :)
با انجین کامینز ISX15 یا انجین آپدیت شده پکار MX-13 چه شود…
واقعا عشقه این کامیون
net
۷ خرداد ۱۴۰۰ولی من طراحی تریلیهای بدون دماغ اروپایی رو بیشتر دوست دارم چون طراحی داخلی و بیرونی بروز دارند و زیباتر هستند مثل تریلی اسکانیا و بنز و ولوو و مان و رنو
AHMET 2002
۸ خرداد ۱۴۰۰مصرف سوخت پایین تره به سبب آیرودینامیک بهتر
کابین دل باز تر
ایمنی بیشتر به سبب حفاضت کاپوت از راننده تو تصادافت مستقیم
به نظرم کاپوت های کشید جذاب ترن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ خرداد ۱۴۰۰منم دماغ دار رو دوست دارم ??
AHMET 2002
۸ خرداد ۱۴۰۰کلا عشق ترن
شاید برا من این طور باشه البته چون با سلطان جاده ها بود که عاشق کامیون ها شدم
Roham
۷ خرداد ۱۴۰۰این درسته که کشندههای ده چرخ و دماغدار تو اروپا حق تردد ندارن؟
چرا؟!
علی آقا
۸ خرداد ۱۴۰۰ده چرخ رو نمیدونم اما دماغدار فکر کنم حق تردد دارد. اما اینکه چرا در اروپا دماغدارها نیستند به این دلیل است که در اروپا به علت فشردگی معماری شهرها، طول تریلیها محدود شده است بنابراین یک کامیون دماغدار جای بار کمتری از یک کامیون بی دماغ خواهد داشت. پس شرکتها رفتند سراغ ساخت کامیون بدون دماغ برای اروپا. اما در امریکا شهرها بزرگ و وسیعند بنابراین کامیونها طراحی کلاسیک خودشون رو حفظ کردن.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ خرداد ۱۴۰۰کشنده های ۱۰چرخ میتونن اما تا ۲سال پیش دماغ دارا نمیتونستن توی جاده های اروپا تردد کنن،اما از دوسال پیش تا الان یه قانون جدید وضع کردن که به کامیون های دماغ دار هم اجازه تردد بدن…
AHMET 2002
۸ خرداد ۱۴۰۰همه چی اوکیه به جز اون حداکثر ۵۱۰ که به نظرم میتونست بیشتر باشه با یه انجین v8 با سه چهار لیتر حجم بیشتر
درسته که برا اکثر مصارف کافیه ولی نباید از اروپایی ها هقب بمونن
Saeed
۸ خرداد ۱۴۰۰این نسل جدیدش خیلی زیباست
البته ولوو VNL هم خیلی زیباست
ولی خب مغزم و قلبم میگه کنورث W900 یا برادرش پیتربیلت 389