انسان ذاتاً راحتطلب است و کسی نمیتواند منکر آن شود. تمامی تلاشهای انسان برای داشتن زندگی راحتتر و لذتبخشتر است و به همین دلیل است که سعی دارد در هرجایی از زندگی خود که کار زحمت در آن وجود دارد، ذهن خود را به کار اندازد و بهجای اینکه خودش تن به کار دهد، ماشینهای مطیع و بیجیره و مواجب را بهسوی انجام کارها سوق دهد. از هزاران کاری که انسان دوست دارد توسط ماشینهای خودکار انجام شود، یکی هم رانندگی است.
کار کردن ماشین بهجای انسان اگرچه همواره جزو پیشرفتهای بشری محسوب میشود و مورد تحسین است؛ اما زیانهایی هم دارد که بزرگترین آن بیکاری بسیاری از افراد و جایگزینی ماشین بهجای آنهاست.
در اوایل ماه جاری میلادی، ۶ کامیون از کمپانیهای بزرگ کامیون ساز در اروپا بهصورت خودکار از شهرهای مختلف اروپا به سمت روتردام هلند حرکت کردند. این آزمایش بهصورت کاملاً هماهنگ میان این شرکتها صورت گرفت که درواقع بخشی از تصمیمات اتحادیه کامیونهای اروپایی برای توسعه کامیونهای خودران در این قاره است. این آزمایش بهخوبی نشان داده که این تکنولوژی میتواند بهخوبی فراگیر شود و در مقابل گزارشی از سوی وبسایت Tech Crunch نشان میدهد که چگونه این تکنولوژی میتواند کامیونها و رانندگان کامیون را تحت تأثیر قرار دهد.
در حال حاضر برای اینکه یک کامیون با بار کامل از لسآنجلس به نیویورک حرکت کند، ۴۵۰۰ دلار هزینه در بردارد. بر اساس گزارش، ۷۵ درصد از این پول به راننده تعلق میگیرد؛ پس اگر شما با یک کامیون خودران کالای خود را منتقل کنید، بیش از نیمی از مبلغ فعلی را صرفهجویی خواهید کرد. این فقط یک بعد از قضیه است. بر اساس قانون، رانندگان کامیونها باید پس از هر ۱۱ ساعت رانندگی، ۸ ساعت خواب داشته باشند. این در حالی است که کامیونهای خودران میتوانند نزدیک به ۲۴ ساعت در هر شبانهروز درحرکت باشد. علاوه بر این، سیستم رایانهای موجود در این نوع کامیونها میتواند بهترین سرعت را با کمترین میزان مصرف سوخت تنظیم نماید درحالیکه رانندگان حقیقی خودرو قادر به انجام چنین کاری نیستند و قطعاً سوخت بیشتری مصرف خواهند کرد. همچنین در آیندهای نهچندان دور، این کامیونها با قرار گرفتن پشت همکاران خود در جادهها، میزان مقاومت هوا در برابر کامیون را کاهش میدهند.
حتی اگر صرفهجوییهای کامیون خودران در هزینهها چندان هم بالا نباشد، بازهم استفاده از آن توسط مشتریان اجتنابناپذیر است. به گزارش تککرانچ، متوسط سن رانندگان کامیون در آمریکا ۵۵ سال بوده و روزبهروز در حال افزایش است. بدین معنا که افراد جوان تمایلی به این شغل ندارند و این زنگ خطری است برای کمبود رانندگان کامیون در آینده.
در حال حاضر تنها مانع در برابر کامیونهای خودران مقررات رانندگی است؛ اما باید این نکته را هم یادآور شد که آیا زیانی که این کامیونها به چرخه اقتصادی وارد میکنند، در برابر صرفهجویی هزینه انتقال کالا قابل چشمپوشی است یا خیر.
منبع: motortrend
حسین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون از آقای خیاط محمدی
به هر حال تاریخ نشون داده که یه همچین پیشرفتایی اتفاق افتاده و خواهد افتاد .دولت ها در جهت کاهش هزینه حمل ونقل میتونن اجازه تردد همچین کامیونهایی رو بدن و از اون طرف پولی رو که از این راه پس انداز کردن تو بخش تولید و جهت اشتغال زایی همین راننده ها استفاده کنن و تولید ناخالص ملی و درآمد کشور را از این راه ارتقاء بدن ضمن اینکه به صنعت حمل و نقل هیچ خدشه ای وارد نشه
reza ///AMG
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵علیرقم اینکه رانندگی کامیون شغل هیجان انگیزی در امریکا محسوب میشه اما طرفداران قشر جاون خودشو داره از دست میده چند وقت پیش هم مطلب مشابهی در مورد وضعیتی مشابه در اروپا خوندم که اونجا هم در اینده با کمبود راننده کامیون مواجه خواهند شد (به دلیل مشابه)
در این بین کامیون های با راننده خودکار میتونه کمک باشه برای این قضیه
البته اینو هم در نظر بگیریم حتی اگه سیستم های رانندگی خودکار بسیار پیشرفت کنه باز هم تا زمان زیادی نیاز به حضور راننده در کامیون حس میشه و فعلا زوده تا کامیون کاملا مستقل از راننده ساخته بشه (چنین کامیونی دیگه نیاز به اتاق و اسلیپر نداره!)
زمان استراحت راننده هم میتونه در کامیون سپری بشه در حالی که کامیون به مسیر خودش ادامه میده و ایضا اینکه مشکلی برای مراکز خدماتی بین راهی پیش نمیاد
reza ///AMG
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵اما در مورد اینکه کامیون کاملا مستقل از راننده بشه و حی اتاق و اسلیپر هم نداشته باشه:خب این تغییر بسیار بزرگیه و چنین تغییر بزرگی یک شبه بوجود نمیاد پس انتظار نداشته باشیم امروز 2 میلیون نفر سرکار باشن فردا دیگه اون 2 میلیون بیکار خواهند شد
….
این امر به مرور انجام میشه و همراه خواهد بود با تمایل کمتر مردم به این شغل
این رو هم در نظر بگیریم درسته که چند نفرو در نهایت بیکار میکنه اما مطمئن باشید همین تکنولوژی خودش شغل های جدیدی رو بوجود میاره در زمینه های مختلف که میتونه بخش بسیار عظیمی ازون شغل های از بین رفته پیشینو جبران کنه
reza ///AMG
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵علیرغم*
جوان*
اشتباه نوشتاری بود پوزش میطلبم
بهنام طیبی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵این عکس اخری عجب کامیونی بخدا
(*مهرداد*)
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵با وضعیت فجیع و دردناک فرهنگ رانندگی و ترافیک در ایران امیدوارم هیچوقت خودروی خودران وارد ایران نشه چون تمام سیستمهاش قاطی میکنه و در عرض یکساعت هنگ میکنه !
احمد باقری
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵اصلا معلوم نیست این کامیون آخری(والمارت)، چه طراحی ای داره، عجب طراحی متفاوتی!
محمد
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵نترسید تواین کشورما 50سال دیگه میاد روکار
لیلا
۷ شهریور ۱۳۹۵من به عنوان زن ترجیح میدم بچه نداشته باشم تا در اینده بچه ام به خاطر این پیشرفت های تکنولوزیکی در همه عرصه ها از کارهای تولیدی گرفته تا خدماتی غصه بیکاری و مشکل استخدام نداشته باشه
چند وقت پیش کارخانه ای را نشان میداد که ربات به جای 500 نفر کار میکرد حتی سیستم توزیع ام رباتیک وهوشمتد بود واقعا اینده خیلی تزسناکه
میگن کار نکنید ولی از کجا بیاریم بخوریم معلوم نیست .رباتها شاید کارها را اسان کتند ولی در اینده مشکل خلا جمعیتی بیداد میکنه
الان زنها بچه دوم را سقط میکنن ولی من ترجیح میدم یک دونه ام نداشته باشم
رباتها حتی تا اتاق عملم امدن