یک سازندهٔ آمریکایی بنام Proterra اتوبوسی برقی با نام Catalyst E2 معرفی کرده است با تجهیز به باطریهای ۶۶۰ کیلووات ساعتی در شرایط رانندگی واقعی میتواند با یکبار شارژ مسافت قابلتوجه ۵۶۰ کیلومتر را بپیماید. بدین ترتیب این اتوبوس میتواند انقلابی در حملونقل عمومی ایجاد کند.
شهرها و شهرداریهای سراسر جهان در حال تلاش جهت بهبود اوضاع رو به وخامت آلودگی هوا بهوسیلهٔ کاهش گازهای گلخانهای تولیدشده توسط وسایل نقلیه هستند. خصوصاً موتورهای دیزل که ذرات خطرناکی را از اگزوز خود بیرون میدهند و حتی تعدادی از مشکلات و بیماریهای تنفسی هم ناشی از همین ذرات است؛ بنابراین مقامات شهرها در جستجوی جایگزینهایی مانند وسایل نقلیهٔ الکتریکی هستند؛ اما مثل همیشه مانع اصلی بر سر راه توسعه و استفاده از این نوع وسایل، بُرد کم آنها است.
اما حالا شرکت Proterra با معرفی اتوبوس برقی Catalyst E2 این مشکل را تقریباً حل کرده است. این اتوبوس در زمان آزمایش موفق شد با یکبار شارژ کامل باطریهایش مسافتی غیرقابلباوری در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند درحالیکه در دنیای واقعی و هنگام رانندگی در شهرهای شلوغ بسته به میزان مسافر و استفاده از تهویه مطبوع، این رقم به ۳۱۰ تا ۵۶۰ کیلومتر کاهش پیدا میکند.
بااینحال سازنده ادعا میکند که اتوبوس Catalyst E2 تقریباً تمام مسیرهای حملونقل عموی ایالاتمتحده را با یکبار شارژ پوشش میدهد. بهاینترتیب این اتوبوس اولین جایگزین مستقیم برای وسایل نقلیهٔ عمومی با سوخت فسیلی را ارائه میکند. همچنین شرکت Proterra اتوبوسهای برقی مناسب جهت مسیرهای کوتاهتر را هم تولید نموده است که تاکنون ۳۱۲ دستگاه از آنها در ۳۵ ایالات به فروش رسیده است. کل این ناوگان اتوبوسهای الکتریکی بیش از ۴ میلیون کیلومتر را پوشش دادهاند، موجب کاهش مصرف ۲ میلیون لیتر گازوئیل شدهاند و از تولید ۴۵۰۰ تن دیاکسید کربن جلوگیری کردهاند.
طول کلی این اتوبوس بیش از ۱۳ متر بوده و دارای ۴۰ صندلی برای مسافران است. به جهت کاهش وزن نیز بدنهٔ آن از فیبر کربن تقویتشده با کامپوزیت ساخته شده است. به همین دلیل وزن کلی اتوبوس به حدود ۱۸ تن رسیده است. «Ryan Popple» رئیس شرکت Proterra در رابطه با این اتوبوس میگوید:
«در حال حاضر سؤال این نیست که چه کسی برای اولین بار از این فناوری استفاده کرده است بلکه سؤال اصلی این است که چه کسی از این تکنولوژی برای آیندهای با حملونقل پاک، کارآمد و پایدار استفاده خواهد کرد. اتوبوس Catalyst E2 جایگزینی کاملاً ایده آل برای تمامی اتوبوسهای سوخت فسیلی است. وسایل نقلیهٔ الکتریکی مبتنی بر باطری در حال حاضر سد نهایی جهت استفادهٔ گسترده را شکستهاند».
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۵ شهریور ۱۳۹۵500 کیلومتر با یک بار شارژ ؟؟؟!!!
مجید
۲۵ شهریور ۱۳۹۵ای ول بابا!!!!!!!!!!!
Nima
۲۵ شهریور ۱۳۹۵اگر در هنگام توقفشون توى استراحت گاه ها شارژر هاشون رو نصب کنن اون وقت اگر براى مثال هر اتوبوس ۱۵ دقیقه استراحت کنه و از ۲۴ ساعت روز ۱۶ ساعت کار کنه(یعنى از ۶ صبح تا ۱۰ شب) اون وقت هر مسیر با استراحتش رو ۱ ساعت در نظر بگیریم یعنى ۱۶ تا ۱۵ دیقه که میشه ۴ ساعت زمان شارژ براى طول یک روز(به جز از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح که در اقامتگاهشون توى شارژ هستن) حالا با اینا حساب کنیم میگه با ۱ بار شارژ 560 کیلومتر میره. و اگر زمان شارژش رو حدودا ۸ ساعت بگیریم(یعنى زمان سپرى شده توى اقامتگاه) پس ۴ ساعت هم توى طول روز شارژ میشه یعنى نصف این دامنه مسافت دوباره بش اضافه میشه و در محیط طبیعى میتونه ۵۶۰ به علاوه ۲۸۰ کیلومتر یعنى ۸۴۰ کیلومتر که فوق العاده فوق العادس.
امیر
۲۵ شهریور ۱۳۹۵چراغای جلوشو خب بهتر میزدین دمشون گرم تا جابیقتن وبازاریابی کنن فروششون قطعا بیشترم میشه تواتوبوس رقبا قدیمی وگردن کلفت زیادن ولوو مرسدس اسکانیا ایناهم بیکار نمیشینن
احسان(احسان سابق)
۲۵ شهریور ۱۳۹۵“در حال حاضر سؤال این نیست که چه کسی برای اولین بار از این فناوری استفاده کرده است بلکه سؤال اصلی این است که چه کسی از این تکنولوژی برای آیندهای با حملونقل پاک، کارآمد و پایدار استفاده خواهد کرد”
کاملا درسته. بنظرم مهم زمان حال و آیندس. ایران به این اتوبوس نیاز اساسی داره اما کو گوش شنوا
احمد باقری
۲۵ شهریور ۱۳۹۵احسنت.
حميد
۲۵ شهریور ۱۳۹۵چقدر عالی
افرین
قادر
۲۶ شهریور ۱۳۹۵برای حمل نقل تو تهران خوبه
امیر
۸ اسفند ۱۳۹۶عااااااااااااالی