محمدجواد سرانجام: صنعت خودروسازی اروپا در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست میلادی شاهد شکلگیری کارگاههای خودروسازی متعددی در نقاط مختلف این قاره سبز بوده است. اما امروزه تعداد اندکی از این کارگاههای خودروسازی توانستهاند با پشت سر گذاشتن دو جنگ بزرگ جهانی و چندین رکود اقتصادی شدید به حیات بیش از یک قرن خود ادامه دهند. شرکت اسکانیا سوئد یکی از این کارگاههای کوچک است که خیلی سریع جایگاه خود در صنعت خودروسازی را شناخت و توانست با تمرکز فعالیت در بخش خودروهای سنگین تجاری نامی جهانی را نزدیک به ۱۲۰ سال زنده نگاه دارد.
اسکانیا در سالهای آغازینمانند بسیاری از شرکتهای خودروسازی، شرکت اسکانیا سوئد نیز کار خود در اوایل قرن گذشته میلادی را با تولید دوچرخه آغاز کرد. ابتدا در سال ۱۸۹۶، شرکت دوچرخهسازی هامبر انگلیسی یک زیرمجموعه در شهر مالمو استان اسکانیا سوئد تأسیس کرد که چهار سال پس از آن و در سال ۱۹۰۰ توسط یک شرکت تازه تأسیس به نام کارخانه ماشینسازی اسکانیا خریداری شد. با خرید کارخانه دوچرخهسازی توسط اسکانیا، فعالیتهای این شرکت به لاستیکسازی، ساخت جاروبرقی، چرخدندهسازی و خیلی سریع به ساخت خودرو گسترش یافت. شرکت اسکانیا با معرفی سه نمونه اولیه خودرو در سالهای ۱۹۰۱ و ۱۹۰۲ بهطور عملی وارد عرصه خودروسازی شد و بهسرعت سریسازی خودرو و ساخت کامیون ۵/۱ تا ۳ تن را در دستور کار خود قرار داد.
در سال ۱۹۰۵، شرکت اسکانیا اولین موتور خود با قدرت ۲۴ اسب بخار را طراحی کرد تا از آن در یک پمپ آب استفاده شود. پس از آن در سال ۱۹۱۱، از اولین اتوبوس سوئدی ساخت شرکت اسکانیا با سیستم انتقال قدرت زنجیری و موتور ساخت شرکت وابیس در یکی از خطوط بینشهری کشور سوئد استفاده شد. شرکت وابیس دیگر شرکت سوئدی فعال درزمینهٔ مهندسی و تولید تجهیزات و وسایل حملونقل بود که پیشینه تأسیس آن به سال ۱۸۹۱ بازمیگشت. شرکت وابیس که در ابتدا بهمنظور ساخت واگنهای راهآهن تأسیس شده بود، توانسته بود که افتخار طراحی و تولید اولین خودروی بهطور کامل سوئدی را در سال ۱۸۹۷ در کارنامه خود ثبت کند.
درست همان سالی که اسکانیا اولین اتوبوس خود را روانه بازار کرد، دو شرکت سوئدی خودروساز اسکانیا در مالمو و وابیس واقع در شهر سودتالیا با یکدیگر ادغام شدند و شرکت اسکانیا وابیس را شکل دادند. با ادغام این دو شرکت، پر آلفرد نوردمان، مدیرعامل شرکت اسکانیا مدیریت شرکت جدید را در دست گرفت و مقرر کرد که از این پس کارخانه واقع در سودتالیا به تولید موتور خودرو و خودروهای سواری بپردازد و فعالیتهای مرتبط با تولید وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس و کامیون بهطور کامل به کارخانه مالمو منتقل شود. در خلال سالهای بعد، شرکت وابیس اسکانیا تولیدات خود را افزایش داد و خطوط تولید تازهای در کشورهای همسایه مانند دانمارک و نروژ تأسیس کرد و به محصولات خود تنوع بخشید. علاوه بر این، در کنار ساخت خودروی سواری تعدادی قایق مجهز به موتور چهار سیلندر و ۱۲ اسب بخار قدرت نیز روانه بازار کرد.
در سال ۱۹۱۸، توان تولید شرکت اسکانیا وابیس در بخش خودروی تجاری به ۱۲۵ دستگاه در سال رسید که ظرفیت نامی شرکت در این بخش بود. این ظرفیت تولید معادل توان تولیدی شرکت فورد آمریکا در این رده بود و بهمنظور تمرکز بر صادرات محصولات به خارج از کشور هدفگذاری شده بود. چراکه شرکت اسکانیا وابیس امید داشت با بازگشایی مرزها بعد از جنگ جهانی اول به یکی از رهبران اروپایی در عرصه ساخت کامیون تبدیل شود. اما واقعیت خلاف این موضوع بود و رفع محدودیتهای وارداتی با هجوم خودروهای ارزان حاصل از تولید انبوه از خارج از مرزهای سوئد همراه بود. بنابراین مشکلات اقتصادی شرکت اسکانیا وابیس شروع شد و بهمرور تا سال ۱۹۲۱ توان تولیدی شرکت کاهش یافت تا درنهایت این شرکت خودروساز توانست با ورود سرمایههای تازه از طرف استکهلم اینکیلدا بانک که به خانواده والنبرگ تعلق داشت، جان دوبارهای بگیرد.
پس از آن و با سفارش ۱۵ دستگاه اتوبوس از طرف اداره پست سوئد در سال ۱۹۲۲، فعالیتهای شرکت اسکانیا وابیس احیا شد و همزمان مدیران شرکت دو تصمیم راهبردی مبنی بر انتقال فعالیتهای تولیدی به سودتالیا و نیز تمرکز توان شرکت بر تولید خودروهای سنگین تجاری گرفتند. به این ترتیب، شرکت اسکانیا وابیس پای خود را از تولید خودروهای سواری بیرون کشید و بر تولید کامیون و اتوبوس تمرکز کرد.
در سال ۱۹۹۱ شرکت ساب اسکانیا بهطور کامل به زیرمجموعه شرکت سرمایهگذاری اینوستور آ ب تبدیل و از بازار بورس خارج شد. چهار سال بعد از آن، در سال ۱۹۹۵ شرکت اینوستور که به خانواده والنبرگ تعلق داشت، شرکت ساب اسکانیا را به دو شرکت مجزا تقسیم کرد که هر دوی آنها در زیرمجموعه شرکت مادر باقی ماندند؛ شرکت اسکانیا بهعنوان بخش خودروسازی معرفی شد و تجهیزات نظامی و هواپیماسازی تحت نام ساب قرار گرفت. یک سال بعد، شرکت اینوستور تصمیم به وارد کردن اسکانیا به بازار بورس گرفت و در اولین قدم ۵۰% از سهام سری A و ۵۰% از سهام سری B اسکانیا را وارد بازار کرد و بعد از آن برای ارائه یک پیشنهاد جذاب، سهام خود را به ۴۵% کاهش داد.
در سال ۲۰۰۲، فولکسواگن ۵۰% سهم شرکت اسکانیا از سهام شرکت سواریا، نماینده انحصاری توزیع محصولات فولکسواگن، که برای مدتها در اختیار شرکت اسکانیا بود را از این شرکت خریداری کرد. در سال بعد از آن، سهام اسکانیا از بورس نیویورک خارج شد و درنهایت در سال ۲۰۰۴، ولوو سهام سری B خود را به دویچه بانک آلمان فروخت. بعد از آن، شرکتمان در سال ۲۰۰۶ سعی کرد که مالکیت اسکانیا را به دست آورد که پیشنهادش توسط شرکت اینوستور و گروه فولکسواگن رد شد و فقط توانست ۱۳.۲۳% از ارزش سرمایه و ۱۷.۰۱% از قدرت رأی اسکانیا را به دست آورد.
در سال ۲۰۰۸، فولکسواگن تفاهمنامهای با شرکت اینوستور امضا کرد که طی آن فولکسواگن اختیار چیزی در حدود ۱۳۴ میلیون از سهم A اسکانیا را در اختیار میگرفت. بعد از آن فولکسواگن قدرت رأی خود را به ۶۸.۶% و سهم سرمایه را به ۳۷.۷۳% افزایش داد. در سال میلادی بعد از آن، شرکت پورشه پیشنهاد خرید سهام اسکانیا را ارائه داد. بر این اساس شرکت پورشه که خود بیش از ۵۰% از سهام گروه فولکسواگن را در اختیار داشت، ۸% از سهم سرمایه و بیش از ۲% از قدرت رأی اسکانیا را به چنگ آورد. بعد از این اقدام، شرکت پورشه سهام خریداری شده را به گروه فولکسواگن واگذار کرد.
در سال ۲۰۱۱، شرکت فولکسواگن توانست بیش از نیمی از شرکتمان را در اختیار گرفته و با داشتن ۵۵.۹% از قدرت رأی و ۵۳.۷% از سهم سرمایه شرکتمان، به سهم بیشتری از اسکانیا نیز دست پیدا کند. بعد از این سهم فولکسواگن از اسکانیا به ۸۹.۲% از قدرت رأی و ۶۲.۶% از سهم سرمایه افزایش یافت. در آخر، فولکسواگن طرحی را در سال ۲۰۱۴ ارائه داد تا بر اساس آن تمامی سهام شرکت اسکانیا را در اختیار بگیرد. بنابراین، گروه فولکسواگن بر اساس این طرح توانست ۱۰۰% سهام شرکت اسکانیا را در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵ به چنگ آورد.
جایگاه فعلی شرکت اسکانیا
شرکت اسکانیا در سال ۲۰۱۴ موفق شد که ۷۵۲۸۷ دستگاه انواع کامیون و کشنده و ۶۹۲۱ دستگاه انواع اتوبوس را تولید کند که این میزان نسبت به سال میلادی قبل از آن ۰.۸% کاهش داشته است. این روند کاهشی در سال بعد از آن با شدت بیشتر ادامه داشته و با ۳.۵% تنزل، به ۷۲۳۸۲ دستگاه کامیون و ۶۹۶۴ دستگاه اتوبوس در سال ۲۰۱۵ رسیده است. در واقع، هر چند که بازارهای اروپایی اسکانیا به دلیل عرضه محصولات یورو ۶ با استقبال بیشتری نسبت به گذشته روبهرو بوده، اما دو بازار مهم اسکانیا در روسیه و برزیل با کاهش استقبال مواجه شده است.
با این وجود، درآمد شرکت اسکانیا به دلیل توسعه خدمات پس از فروش و تغییر نرخ ارز در سال ۲۰۱۵، با اندک رشد ۰.۹% نسبت به سال ۲۰۱۴ همراه بوده و به مبلغ ۱۰۴۷۹ میلیون یورو افزایش یافته است. همچنین، سود عملیاتی این شرکت نیز با ۷.۵% رشد، از ۹۵۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۲۷ میلیون یورو در سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است.
گروه فولکسواگن و خودروهای تجاری
رابطه تجاری گروه فولکسواگن و شرکت اسکانیا نزدیک به هفتاد سال قدمت دارد. این تاریخ مشترک زمینهساز تزریق سرمایههای گروه به درون اسکانیا شد، تا جایی که این سرمایهگذاری به تصاحب غول خودروهای سنگین سوئدی منجر شد. حال انتظار میرود که گروه فولکسواگن با کنار هم قرار دادن دو شرکت صاحب نام خودروهای تجاریمان آلمان و اسکانیا سوئد و البته به همراه شرکت خودروهای تجاری خود به نزاع با سایر رقبای جهانی خود در این رده مانند دایملر و ولوو پرداخته و به قدرت اول جهان در بخش خودروهای تجاری تبدیل شود.
Scuderia Italia
۲۱ آبان ۱۳۹۵.
عاشق 3 مدل کامیون هستم
MACK
MAN
SCANIA
مجید
۲۱ آبان ۱۳۹۵سلام
ما تقریبا هم عقیده هستیم
MACK
SCANIA
OTHER
البته برای من بولداگ امریکایی به اندازه عقاب سوئدی باارزشه و اطرافیان میدونن
خودم اینا رو ندم
ماک اولترالاینر 1989 و اسکانیا 113H و R440 و هر سه تا عالی بودن
Scuderia Italia
۲۱ آبان ۱۳۹۵علیک سلام رفیق !!!!
سلیقت خیلی خوبه.
3 کامیونی که مثال زدی عالی بودن
من مان TGX رو خیلی دوست دارم
همه هم میدونن
Amir Kral
۲۱ آبان ۱۳۹۵MACK
VOLVO
SCANIA
MAN
X5
۲۱ آبان ۱۳۹۵همرو گفتین جز سرورشون مرسدس!!
Enzo
۲۱ آبان ۱۳۹۵ممنون از نویسنده . اسکانیا فوقالعادس . تا اینجا که تو ایران نسبتا خوب جواب داده ولی اگه کمی و کاستی داشته یا نتونسته اندازه ولوو جا پاشو تو ایران محکم کنه بخاطر اینکه بیشتر بره مناطق معمولی و سرد سیر طراحی شده که مهمترین دلیلش هم اینکه یه سری اسکانیا چهارشیلنگ و یورو چهار ماموت وارد کرد که مخصوص مناطق سردسیره و به هیچ وجه حتی تو دمای منفی بیست درجه هم یخ نمیزنه و ممکن نیست روشن نشه . تا اونجایی که من امار داشتم پروفریشترین کامیون هم همین اسکانیاست . در کل خیلی خوبه ماکه راضی هستیم.
احمد باقری
۲۱ آبان ۱۳۹۵کامیون های مرسدس هم خیلی خوبن.
فرشاد سجادیان
۲۱ آبان ۱۳۹۵تو اروپایی ها اول از بنز خوشم میاد، تو رتبه های بعدم ولوو و داف
فرشاد سجادیان
۲۱ آبان ۱۳۹۵درسته همه انتخاب ها سلیقه ایه اما منطقیم نگاه کنید، اسکانیا یه پله پایین تر از بنز و ولوو قرار میگیره.
Scuderia Italia
۲۱ آبان ۱۳۹۵دوست عزیز هر کامیونی برتری خودشو داره.
بر چه مبنای کامیون های بنز و ولوو یک پله بالاترن ؟
هر کدوم نقاط قوت خاص خودشون رو.دارن
مجید
۲۱ آبان ۱۳۹۵جان!!!!!!!!!!!!رو چه حسابی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه منظورتون تو میزان فروشه قبول ولی اگر دقت کنید و کمی هم مطالعه میبینید که اصیل ترین اتاق تو حوزه یورو مال اسکانیا سری R هستش تنها سازنده V8 در ضمن چندین بار عنوان قوی ترین کشنده و همچنین لقب سلطان جاده رو داره تکنیک طراحیش هم از اونا قوی تره مثلا سیستم کنترل فرسایش لنت( EBCV) و همیشه یک سال جلوتر استانداردها آلایندگی رو پاس کرده از یورو 3 تا حالااون وقت از اونا پایین تره؟؟؟؟؟؟؟؟نظر شخصی شما محترم ولی شما که بعید میدونم پایه یک هم داشته باشی لطفا کارشناسی نفرما و به اون برندها هم توهین نکن
فرشاد سجادیان
۱۵ آذر ۱۳۹۵مجید جان از کی تا حالا بیان نظر شخصی محترمانه و نداشتن گواهینامه پایه یک یعنی توهین به خودروساز؟
Carbonado Aventador
۲۱ آبان ۱۳۹۵همیشه دوست داشتم به یه داف برم کوه و کمر…
البته منظورم کامیون های داف هست نه اون داف!
به شخصه عاشق mack هستم به خاطر کامیونی که کاراکتر اپتیموس پرایم هستش و
بعد ولوو و اسکانیا رو هم خیلی دوست دارم!!!!
ولی خدایی هیچی تریلی های دماغه دار امریکایی نمیشه!
mk
۲۱ آبان ۱۳۹۵volvo fh 500معرکه هس…
حميد
۲۱ آبان ۱۳۹۵دیگه خودرو سازی خیلی سود نداره فقط حجم اشتغالش خوبه
علی
۲۱ آبان ۱۳۹۵همه کامیونها و کشنده های دنیا یک طرف، کامیون و کشنده های ۱۹۲۱ ،۱۹۲۴ و ۲۱۲۴ وطنی یه طرف.اصلا هیچی جز مصرف سوخت و آلودگی ندارن??
سیاوش
۲۱ آبان ۱۳۹۵حالا صحبت رده بندی شد
man
mercedes benz
scania
volvo
shirko
۲۲ آبان ۱۳۹۵قدرتمندترین و بهترین و ایمن ترین کشنده ی جهان حضرت ولوو
volvo fh
۲۲ آبان ۱۳۹۵خوش دست ترین را از تو انداختی.
کشنده به خوش دستی volvo fh وجود نداره
ASA
۲۲ آبان ۱۳۹۵اصلا هروقت تونستن رکوردهای ولوو رو بزنن
بعد بیان حرف بزنن
pejman
۱ آذر ۱۳۹۵سلام
ممنون آقای سرانجام. مطالبتون فوق العادس.
سید
۲۹ بهمن ۱۳۹۵این رو میگن کامیون نه کامیون های هوو و دانگ فنگ و امیکو