اسکانیاخودروهای سنگین

بزرگِ بزرگان: آشنایی با قوی‌ترین کشنده دو محور کشور!

گروه صنعتی ماموت (Mammut) که از چند وقت پیش مذاکراتی فشرده را با کمپانی اسکانیا آغاز کرده، در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران نیز حضور پررنگی داشت و انواع مختلف کامیون‌ها، کشنده‌ها و تریلرهای اسکانیا را در یک سالن اختصاصی و باشکوه به نمایش عموم درآورد. ازجمله مدل‌های موجود می‌توان به P250، P310، P360، P410، G410، G460، R440 و R460 اشاره کرد. اما در این میان حضور چند دستگاه از گونه پرقدرت و مجهز R560 استریم‌لاین (StreamLine) با قلب V8 و اتاق تاپ‌لاین بسیار چشم‌گیر بود.

dsc_1856

این اولین بار است که کشنده‌های اسکانیا با بلوک هشت سیلندر به کشور می‌آیند. R560 با توان ۵۶۰ اسب بخار غیر از ولوو FH16 (قدرت ۶۶۰ اسب بخار) قوی‌ترین کشنده دو محور کشور به حساب می‌آید. همچنین در مقایسه با سایر مدل‌های ۴۰۰ اسب بخاری امکانات و فضای بیشتری دارد و برای سفرهای طولانی و سخت داخلی و خارجی مناسب‌تر است.

streamline-r650-scania-03
برای تمییز این نسخه باید نگاهی به نوشته‌های V8 و R560 روی جلوپنجره و بعضی امکانات داخل کابین بی‌اندازید، چراکه اتاق تاپ‌لاین در دیگر گونه‌ها هم عرضه می‌شود و نمی‌تواند به‌عنوان ملاک شناسایی مورد استفاده قرار گیرد.

df_living-bg_01
جدای از مسائل فنی و ظاهری، کابین R560 یکی از نقاط عطف آن به شمار می‌رود. فضای بسیار فراخ و جادار، دو تخت خواب بزرگ، تعلیق اختصاصی صندلی‌ها، امکان اتصال بخاری و کولر درجا و کیفیت خوب مواد بکار رفته از مواردی هستند که پیمایش مسیر را برای هر راننده‌ای تسهیل می‌کنند؛ موضوعی که دقیقاً یکی از مهم‌ترین ملاک‌های خرید کشنده برای فعالان این حرفه است.

df_living-bg_02
ورود کامیون‌ها و کشنده‌های جدید و قوی علاوه‌بر زیباسازی جاده‌های کشور می‌تواند موجب افزایش بازدهی سامانه حمل‌ونقل زمینی بین شهری و بین‌المللی گردد. امیدواریم با ادامه روند کنونی در چند سال آینده شاهد حضور انواع خودروهای سنگین به‌‌روز دنیا در خاک ایران باشیم.

12467-003
بد نیست باهم نگاهی به جوانب مختلف این بزرگ‌مرد سوئدی بیاندازیم.

ابعاد و ظرفیت

  • طول/عرض (میلی‌متر): ۵۹۵۵ / ۲۶۰۰
  • ارتفاع (بدون بادگیر): ۳۸۶۲ میلی‌متر
  • فاصله محوری: ۳۷۰۰ میلی‌متر
  • مرکز محور عقب تا انتهای شاسی: ۷۷۵ میلی‌متر
  • ظرفیت مجاز محور جلو: ۷۵۰۰ کیلوگرم
  • ظرفیت مجاز محور عقب: ۱۱۵۰۰ کیلوگرم

پیشرانه

  • نوع: DC16 18 – V8
  • حجم: ۱۶ لیتر
  • تعداد سیلندر: ۸
  • حداکثر قدرت: ۵۶۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه
  • بیشینه گشتاور: ۲۷۰۰ نیوتون‌متر در ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۵
  • سامانه کاهش آلایندگی: SCR
  • تجهیزات: کاتالیزور هوشمند – سامانه کنترل NOx – توربوشارژر – خنک‌کننده داخلی – سامانه تزریق مستقیم سوخت (یونیت انژکتور)

جعبه‌دنده

  • مدل: GRSO605R
  • تعداد دنده‌ها: ۱۲ دنده جلو (Overdrive) – ۲ دنده کرال – ۲ دنده عقب (سنکرونیزه)
  • دارای روغن سردکن
  • تعویض هوشمند دنده‌ها (مجهز به اُپتیکروز)

برق‌رسانی

  • ولتاژ باتری: ۲۴ ولت
  • ظرفیت باتری: ۱۸۰ آمپر ساعت
  • ظرفیت دینام: ۱۰۰ آمپر

سامانه تعلیق

  • جلو: پارابولیک؛ دارای دو لایه فنر، میل موج‌گیر و کمک‌فنر
  • عقب: بادی؛ دارای دو بالن و کمک فنر، ریموت تنظیم ارتفاع و حافظه

ترمزها

  • جلو و عقب دیسکی
  • مجهز به ABS و EBS
  • ترمز کمکی: ریتاردِر پنج مرحله‌ای با گشتاور کاهنده ۳۵۰۰ نیوتون‌متر (همان ترمز جعبه‌دنده) – ترمز اگزوز (خفه‌کننده پیشرانه) با تنظیم دستی و خودکار

چرخ‌ها

  • رینگ یک تکه فولادی با ابعاد ۹″ × ۲۲.۵″
  • لاستیک رادیال با ابعاد ۳۱۵/۸۰

اتاق

  • اتاق تاپ‌لاین (سقف بلند) سری R از جنس فولاد گالوانیزه با پوشش مخصوص ضدزنگ – دو عدد تخت ‌خواب – دو عدد جک بالابر هیدرولیکی با زاویه خم حدوداً ۷۰ درجه – داشبورد با طرح چوب – تعلیق اتاق بادی

تجهیزات استاندارد
بادگیر سقف و کنار اتاق / دریچه سقف / مه شکن و گلگیر جلو و عقب / پروژکتور سپر جلو / پروژکتور آفتاب‌گیر بیرونی / پیش گرم‌کن سوخت / قفل دیفرانسیل / فن ترموستاتیک / بوق بادی / ترمز تپه / دنده پنج / قطع کننده باتری داخل کابین / مجموعه ابزار / بخاری درجا / دنده پنج / لاستیک زاپاس / بوق دنده عقب / آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن / سیم‌کشی کولر درجا / تعلیق تمام‌خودکار صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم دستی / مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت / تهویه صندلی راننده / یخچال و فریزر / چراغ مطالعه / تهویه مطبوع خودکار / شیشه بالابر برقی راننده و شاگرد / روکش صندلی چرمی / زیر پایی پارچه‌ای / غربیلک فرمان طرح چوب / میز غذاخوری سمت شاگرد / دو عدد تخت خواب / سیستم صوتی پیشرفته با نمایشگر ۵ اینچی و پشتیبانی از تلفن همراه

اِسکانیا R560 LA 4×۲ پس از ورود رسمی به بازار با امثال ولوو FH500 و مرسدس بنز آکتروس (۵۱۰ اسبی) رقابت خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    چه جالب اول تیتر میزنید قوی ترین کشنده کشور بعد تو مطلب نوشته غیر از fh16 ینی چی غیر از fh 16 ینی فرض کنیم اف اچی وجود نداره تا این کشنده قوی ترین بشه

    پدال مطلب تغییرات مدیریتی نیسان رو هم بزارید با تشکر

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Ferrari

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1959 ديدگاه)

      ولوو FH16 تک محوره هستش،وعنوان قویترین کشنده ی تک محوره رو داره،

      موافقم 7
      مخالفم 4
      1. volvo fh

        ۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (240 ديدگاه)

        اف اچ۱۶ ده چرخ ۶۱۰اسب بخاری توی کشور زیاد است.معمولا رنگشون سبزه و بوژی یا دالی میبندند

        موافقم 2
        مخالفم 7
  2. Ace

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11527 ديدگاه)

    .
    امیدوارم با قیمت مناسب نسبت به رقبا عرضه بشه و موفق باشه.
    همچین آرزوی موفقیت برای MAN ، Mercedes-Benz ، Volvo ، در بازار خودروهای سنگین کشور دارم.
    کامیون های پرمصرف و قدیمی از علل مهم آلودگی هوا هستند.
    از اگزوز بعضی از این خاور ها ابر سیاه بیرون میاد و حال انسان رو خراب میکنه ، برای محیط زیست هم بسیار مضره.
    گوگرد گازوئیل که در کشور ما خیلی بالاست از علل اصلی باران های اسیدی محسوب میشه.
    با واردات کامیون های پاک و جدید ، به محیط زیست کشورمون کمک بزرگی میکنیم.
    اگر برای خرید این کامیون ها وام و حتی یارانه هم داده بشه بسیار کمک کنندست.

  3. جواد

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (986 ديدگاه)

    پدر من یکی از همین خودروهای فرسوده داره اونوقت بهش پیشنهاد تعویض دادن با چه شرایطی پیش پرداخت کار ندارم مگه میشه ماهی 5400000 قسط داد اونم 5 سال با کدوم بار

  4. سامان اذری

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3200 ديدگاه)

    تبلیغات بود؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. سامان اذری

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3200 ديدگاه)

    بازم پدال قاطی کرد ها اح???
    2 ساعت نظر مینویسم تایید هم میشه بعد از صفحه خارج میشم و برمیگردم.میبینم خبری از نظرم نیس انگار هیچی ننوشتم

    1. Mehran

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (176 ديدگاه)

      عزیزم data saver فعال کردی، بعد از کامنت باید refresh کنی تا کامنتت بهت نشون داده بشه والا همون پیجی که قبلن تو حافظه مرورگر ثبت شده میبینی

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. سامان

        ۶ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (3200 ديدگاه)

        داش با گوشی نظر مینویسم بعد نیم ساعت با لپ تاپ هم میرم سایت میبینم خبری نیست بار اولم نیس که 1680 تا نظر نوشتم تو پدال

  6. Mehran

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (176 ديدگاه)

    کاش یه فیلم تست درایو هم میزاشتین

  7. حمیدرضا

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2405 ديدگاه)

    تو نمایشگاه انقدر دور این کشنده ها شلوغ بود اصلا نمیشد سوار ماشین هاشد ولی در کل حضور اسکانیا ولو مان و بنز به همراه رنو برای حمل و نقل جاده ای ما خیلی مناسبه کشنده های فاو و دانگ فنگ درسته خوبن ولی خوب کیفیت اروپایی هارو ندارن و اصطحلاکشون یکم زیاده
    هوو رو که دیگه نگو منتهی بزرگترین ایراد سیستم حمل جاده ای ما قیمت بالای کشنده هاست و این باعث میشه همه نتونن راحت خودرو خود رو عوض کنن الان یه دانگ فنگ بین 100 تا 150 قیمت میخوره هوو هم زیر 100 کم پیدا میشه در کل باید یه فکر اساسی برای صنعت حمل و نقل کرد

    1. Am

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (10 ديدگاه)

      کشنده های چینی خوبن؟
      کجاش خوبن،خیلی اصطحلاک بالایی دارن، یه دونه دانگ فنگ نشون بده سرحال باشه مثل آردی خودمونن

  8. ASA

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1864 ديدگاه)

    عنوان باید قوی ترین اسکانیا ایران می بود

  9. تقي

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    خوب بود

  10. volvo fh

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (240 ديدگاه)

    توی متن نوشته قابلیت اتصال بخاری درجا و کولردرجا را دارد.یعنی باید پول بیشتری بدی تا بهت بخاری و کولر بدن.اف اچ ۵۰۰بخاری درجا و کولر درجا دارد.
    امیدوارم حداقل تیوبلس باشه.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. swedish arrogant tiger

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1892 ديدگاه)

      خخخ.
      اسکانیا هیچوقت به ولوو نمیرسه …..
      اف هاش:ببر مغرور سوئدی …(swedish arrogant tiger)

      موافقم 3
      مخالفم 4
  11. من

    ۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (248 ديدگاه)

    دنده کرال چیه توی متن نوشته؟

  12. volvo fh

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (240 ديدگاه)

    دنده فوق سنگین.دنده کرال از دنده یک سنگینتر است.وتو موقعیتهای سخت,مثلا اگه کشنده با بار سنگین توی یک مسیر با شیب سربالایی زیاد ایستاده باشه,نمیشه با دنده یک حرکت کرد,چون امکان خاموش شدنش زیاده.باید از دنده کرال استفاده کنی. گیربکسهای ۱۶دنده مثل بنز اکسور,ایویکو,ولوو اف۱۲،رنو پرمیوم و…..دنده کرال ندارند,در عوض دنده یک مثل دنده کرال میمونه و شروع حرکت با دنده یک انجام نمیشه.ولی گیربکسهای ۱۲دنده مثل ولوو اف اچ و اسکانیا دنده کرال دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا