در نزدیکی شهر اوسر فرانسه، شرکت صنایع نیکولاس واقع است که به تولید قویترین و بزرگتری کشندههای سنگین دنیا میپردازد. این بوژیکشها که Tractomas نام دارند و در انواع مختلف ۶×۶، ۸×۸ و ۱۰×۱۰ ساخته میشوند، بهقدری عظیمالجثه هستند که وقتی یک ولوو FH16 در کنار آنها قرار میگیرد همچون کودکی مظلوم به نظر میرسد! مدل D75 TR8x8 دارای ابعاد غولآسایی برابر با ۱۰.۸۷ متر طول، ۳.۴۸ متر عرض و ۴.۵۲ متر ارتفاع است درحالیکه وزن خالصی برابر با ۳۶ تن دارد. نیکولاس برای این بوژیکش غولپیکر از کابین کامیونهای رنو استفاده کرده است.
D75 TR8x8 از پیشرانهٔ ساخت کاترپیلار و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آلیسون استفاده میکند و حداکثر سرعت آن نیز به ۶۵ کیلومتر در ساعت میرسد درحالیکه در صورت بارگیری کامل نهایتاً میتواند به حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. نیکولاس میتواند در هرسال ۲۰ دستگاه از این غولها را تولید کند. پیشرانهٔ کاترپیلار این بوژیکش عظیمالجثه از نوع ۱۲ سیلندر به حجم ۲۷ لیتر است که ۹۰۰ اسب بخار قدرت در ۲۱۰۰ rpm تولید میکند اما همهچیز قدرت نیست چراکه این موتور گشتاوری باورنکردنی برابر با ۴۰۰۰ نیوتن متر آنهم در دور موتور تنها ۱۴۰۰ rpm تولید میکند. مخزن گازوئیل این هیولا نیز یک هزار لیتر ظرفیت دارد.D75 TR8x8 با تکیه بر این پیشرانه میتواند تا رقم غیرقابلباور هزار تن را بِکِشد و از این طریق رکورد جهانی قویترین بوژی کش دنیا را بنام خود ثبت کرده است.
نیکولاس D75 TR8x8 ترجیحاً در معادن زیرزمینی و یا برای حمل بارهای فوق سنگین مورداستفاده قرار میگیرد و خریدارانی از سراسر جهان همچون آفریقای جنوبی، چین و استرالیا اقدام به سفارش آن نمودهاند. قیمت هر دستگاه از این هیولای غولآسا بسته به تجهیزات به یکمیلیون یورو میرسد. همچنین بسته به نوع کاربری میتوان تجهیزاتی اضافی را برای این کوه فولاد سفارش داد که ازجملهٔ آنها میتوان به نگهدارندهٔ چرخ زاپاس، بلوک ۱۸ تنی روی محورهای عقب (به جهت افزایش وزن بوژیکش) و اتاقک عقب اشاره کرد. این اتاقک در اصل یک واحد با وسایل کامل برای زندگی خدمهٔ بوژیکش در پروژههای طولانی است.
در کابین برای راننده آینههای کافی به همراه دوربینهای تعبیه شده که تصاویر را روی صفحهنمایش داخل کابین به نمایش درمیآورند. پیشرانهٔ دوازده سیلندر کاترپیلار C27 در زیر کابین نصب شده است. شروع حرکت با ارتعاشات ملایمی صورت میگیرد درحالیکه پیشرانه پُر آوا است. D75 TR8x8 تقریباً شتابی برابر با ۳۰ متر در ثانیه دارد که برای چین هیولای کوهپیکری بسیار زیاد است. با وجود صندلیهای راحت اما حرکات تعلیق کامیون احساس میشود ولی بهطورکلی سواری Tractomas بسیار دلپذیر است درحالیکه در صورت وجود ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تن بار در پشت بهاحتمالزیاد متفاوت خواهد بود. این غول فرانسوی بهگونهای طراحی شده که بتواند در گرما و گردوغبار و همینطور جادههای غیر مسطح نیز حرکت کند بهنحویکه گفته شده در صورت بارگیری کامل توانایی پیمایش شیبهای سه درصد را دارد.
اما همانطور که در بالا اشاره شد، نیکولاس مدلی حتی بزرگتر از D75 8×۸ را هم تولید میکند که D100 10×۱۰ نام دارد. وزن خالی این هیولا که پنج محور دارد، برابر با ۴۱ تن بوده و رسماً نام آن بهعنوان بزرگترین کامیون جادهای دنیا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. شرکت صنایع نیکولاس همچنین با استفاده از مدل D100 10×۱۰ توانسته است رکورد طویلترین کِشنده و تریلر دنیا را نیز بنام خود ثبت کند. در این پروژه چهار دستگاه بوژیکش D100 TR10x10 هریک به قدرت ۹۰۰ اسب بخار کاروانی ۱۴۰ متری را تشکیل داده و اقدام به حمل یک ترانسفورماتور زیمنس به وزن ۳۳۰ تن نمودند. برای حمل این محموله، سه بوژیکش در جلو قرار گرفته و یک دستگاه هم از عقب آنها را هُل میداد.
شرکت صنایع نیکولاس بهعنوان عضوی از گروه Tii در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد. گروه Tii از سال ۱۹۷۹ به تولید کشندههای سنگین میپردازد. نیکولاس در ابتدا به ساخت بوژیکشهایی با ترکیب ۸×۴ و با استفاده کابین رنو سری R مدل ۱۹۸۱ پرداخت. این کشندهٔ سنگین مجهز به پیشرانهٔ V12 مرسدس بنز با ۵۷۵ اسب بخار قدرت بود و فقط در فرانسه به فروش میرسید؛ اما این سازندهٔ فرانسوی از سال ۱۹۹۸ به ساخت بوژیکشهای سری Tractomas در انواع ۶×۶، ۸×۸ و ۱۰×۱۰ پرداخت که تا حد زیادی نسبت به ساختههای اولیهاش بهبود یافته بودند. در حال حاضر بوژیکشهای این شرکت عمدتاً به چین، آفریقای جنوبی و استرالیا صادر میشوند.
ahmad
۱۰ تیر ۱۳۹۷باز بیاید بگید فرانسه حرفی برای گفتن نداره .
datsun
۱۰ تیر ۱۳۹۷موتور و سیستم انتقال قدرت ساخت آمریکاست
me84
۱۰ تیر ۱۳۹۷.
دو تا نکته جالب:
1 موتورش آمریکاییه
2 چین هم اینو وارد میکنه و خودش تولید نمیکنه
خلاف سنگین
۱۱ تیر ۱۳۹۷تولید نکردن به معنی نتوانستن نیست
ولی چرا باید بسازن وقتی میتونن راحت بخرن؟
برا یه میلیاردر چینی کاری نداره بره یک میلیارد دلار خرج کنه شرکتی ده برابر بزرگتر بسازه. ولی چرا بسازه وقتی یه شرکت فرانسوی هست؟
بوژی کشا که خط تولید ندارن. ساختشون شبیه ساخت کارگاهی میمونه شما سفارش میدی این شرکت میاد قطعاتو بر اساس طراحی مهندسی دقیق بهم جوش میده و میسازه
بر خلاف تصور ما ساخت و مهندسی این بوژی کشا خیلی کار مهندسی زیادی میخواد. اینطور نیست بره موتور و جعبه دنده امریکایی بیارن و بعدم سرهم کنن و تمام
ولی ما چون هیچی بلد نیستیم فکر میکنیم اسونه
بعدم خوبه که تو متنم نوشته سالی بیست تا سفارش قبول میکنه و میسازه. اونوقت توقع داری صفر تا صدشو خودشون بسازن؟ مردم چه توقعاتی دارنا
نه متنو خوب میخونن نه اصلا درک میکنن و درکی دارن بعدم میان میگن پیف پیف بو میده مرسی عاه
بعدم این بوژی کشا اینطور نیستش که شما صبح زنگ بزنی شب بیان برات بار ببرن. بلکه شما یک ماه قبلش باید هماهنگ کنی و بعدم مسیر رو بگی بعدم طرف میاد قبلش مسیر رو بررسی میکنه بعد میاد بار رو براتون میبرن. بار اینام کانتیرن و سنگ نیستش. با اینا تو معدنای سودده اونم بالای هزار تن بار جابجا میکنن. یا از این سازه های بزرگ هزار تنی از این نقطه به اون نقطه میبرن
نکته ی دیگه اینه که سازنده های بوژی کش زیادی تو دنیا وجود داره. مثلا کاترپیلار یا ماک یا ولوو. ولی مهمترین چیز همون موتور و جعبه دنده هست. مثلا ماک تو امریکا بوژی کش میسازه با موتور و جعبه دنده کاترپیلار. ولی تو اروپا مشتری یه بوژی کش با همین مشخصات میخواد. برا این مشتری مهم نیست شکل کامیون چطوریه یا طراحیش چطوره. ولی جعبه دنده و موتور براش مهمه. این مشتری نمیاد از امریکا بوژی کش وارد کنه در عوض میاد به این شرکت سفارش میده
ford
۲۸ تیر ۱۳۹۸دوست عزیز چیزی نمیدونی چرا نظر میدی اولا این بوژی کش قویترین نیست نویسنده سایت اینو زده دوم اصلا فرانسه تو ساخت ماشینای سنگین حرفی برا گفتن نداره تمام ماشینای رنو اصلا کوچیکن ضعیف بعد این شرکت کوچیکیه تولید انبوده نداره مثل کاترپیلار این قویترین بوژی کش اوروپایی هست نه قویترین دنیا تو دنیا حساب کنی این یه مورچست در برابر فیل نسبت بوژی کشاری روسی امریکایی موتور این c27 کات سری سی بالاترین کات c32 هست کات بوژی کشایی داره از رده سی موتوراش بالاتر که دیگه حجم 32 لیتر نیست حجمی داره از همین c18 بگیر تا بالا موتور حتی موتور 200 لیتر هم داره این قویترین تو اروپا هست نه دنیا نویسنده یه چی نوشته همینطور وه گرنه همین ولوو fh16 3700گشتاور داره که برا جاده هست برا بوژی کش 4000 عددی نیست
s.h
۱۰ تیر ۱۳۹۷درسته که خیلی بزرگه ولی هر یه تیکش مال یه جاست
دوم اینکه با موتور 27 لیتری و کندی سرعت که نشان از گریبکس خیلی بزرگ هست داره ولی نکته خوبش اینکه همه گشتاورو قدرت رو موتور تقزیبا وقتی درجا کار میکنه داره !!
اما حالا این بهتر عمل کرده با این جثه یا fh 16 750 که تو همه چیز 1/3 اینه که 750 تن رو میکشه ؟؟ با موتور 6سیلندر خطی که 3500 nmگشتاور رو تو 2500 درو میده و 750 اسب رو تو دور 3500 تازه قانونیه و زیباست و……. هزارتا دیگه برتری هم داره
s.h
۱۰ تیر ۱۳۹۷تازه این فقط بوژی کشه کمر شکن نیست ( با میله وصل میشه )که یه سری معایب داره
Elmiraj
۱۰ تیر ۱۳۹۷دوست عزیز این کامیون در معدن و مسیر های آفرودی میتونه ۱۰۰۰ تن بار رو بکشه ولی fh 16 چی ؟
.
.
کامیون هایی مانند fh16 و مرسدس آکتروس برای جاده های بین شهری و ایالتی ساخته شدن نه کوه و معدن ….!!! در ضمن کاری که fh16 و آکتروس تو چند سال اخیر موفق به انجامش شدن ، کامیون های over size ماک ، اینترناش و کانورث دهه هاست تو جادههای آمریکا و استرالیا انجام میدن …!!!!
s.h
۱۰ تیر ۱۳۹۷ببین این خیلی بزرگه وخیلی محدودیت داره خیلی ها یه fh16 که خیلی کوچیک تر از اینه ر و ؛ اما خیلی ضعیف تر نیست رو ترجیح میدن به این فقط اینا ساخته شدن سالی یه بار سنگین بکشند کاری که این تنها میکنه دوتا fh 16 به راحتی انجام میدن fh خیلی خیلی برتری های دیگه ای نسبت به این داره
خب معلومه که هر که بامش بیش برفش بیش این 40 تنم وزن داره موتورشم 27 لیتره نه 16 لیتر تازه اگرم منظورت از کنورث ؛ کنورث w900 over هست باید بگم به معنی واقعی کلمه 20 درصد تکنولوژی ولوو رو نداره ودر ضمن کدوم کنورث تونسته تنهایی 750 تن بارو از زمین بکنه ؟؟ تازه با موتور20V8 لیتر ی؟؟
کنورث خیلی خیلی دوست داشتنیه و ابهتشو هیچ کامیونی تو جهان نداره ولی ولووبه لطف گریبکس i- shift خیلی برتری داره به کل کشنده های فوق سنگین جهان البته به جز این بوژی کش 40 تنی تازه یه نکته دیگه هم اینه که بر خلاف ایران که ماک نماد قدرت امریکایی تو خود امریکا قد شلغم بهش بها نمیدن چون کنورث و پتر بیلت راه به ماک نمیدن برو تو سایت های خارجی کل امار ها حتی محبوبیت های مردمی رو بخون ماک با اختلاف عقبه
MACK TRUCK
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ماک تیتان رکورد دار ۱۳۰۰ تن بار هست با ۶۰۰اسب بخار که ولوو با ۷۵۰ اسب بخار هم توانایی کشش این بار رو نداره. قدرت به اسب بخار نیست به گیربکس کامیونه.اگر به اسب بخار باشه چرا ماک های قدیمی خودمان با ۲۵۰ اسب بخار قدرت باری رو میکشند که فقط کامیون های بالای ۶۰۰ اسبی ازش بر میان.دلیلش معلومه گیربکس عامل اصلی قدرت هست و قویترین گیربکس جهان گیربکس کامیون های امریکایی هستند.
خلاف سنگین
۱۱ تیر ۱۳۹۷تو اصفهان یه ولووی سی سال پیش بوژی کش من با چشمای خودم دیدم
رنگشم قرمز بود نشون ولوو قشنگ جلوش خورده بود بارشم نمیدونم چی بود شبیه موشک ولی خیلی خیلی قطورتر بود
ماک بوژی کش تو جاده دیدم. اسکانیام اتفاقا دیدم سفید رنگ همشونم بار سنگین میکشیدن
ولی امریکاییا به خاطر همون طراحی عضلانی تر برامون بیشتر جا افتاده. فکر میکنیم چون عضلانیه پس بهتره و قدرتشم بیشتره. ولی تنها و تنها طراحی بیرونیش عضلانیه. تو قدرت و جعبه دنده همشون تقریبا یکین. ولوو اولین شرکتی بودش موتور با تکنولوژی توربو دیزل برا کارای سنگین توسعه داد. بعد شما میگی ولوو پیف پیف بو میده؟
شما یه سر به سایت ولوو دفنس که محصولات نظامی رو بر مبنای محصولات ولوو تراکس میسازه بزن ببین یکم اشنا شو
Abbas us.c
۱۱ تیر ۱۳۹۷خیر به واسطه قیافه نیست.در حال حاظر اکثر ماشین هایی که برای حمل و نقل سنگین فوق سنگین ایران و ماشین های شرکت حفاری ماک هستن.به دلیل اینکه خرجشون کمتره و درسته که اسب بخار کمتری دارن ولی گشتاور خیلی زیادی دارن
MACK TRUCK
۱۱ مرداد ۱۳۹۹ضمن احترام به دوستان باید بگم که اگر مشکل قدرت کامیون هست که گیربکس عامل اصلی قدرت هست اسب بخار و حجم موتور و گشتاور ملاک و معیار های خوبی برای قدرت یک کامیون نیست.برای مثال ولوو که دارای بیشترین اسب بخار در میان کشنده ها هست ۷۵۰ تن بیشتر نتونست بکشه در حالی که ماک تیتان تونست ۱۳۰۰ تن رو بکشه و در جهان رکورد دار هست اونم با گیربکس فولر که قویترین گیربکس کشنده در جهان استو هم اسب بخار کمتر.گیربکس i-shift قویترین گیربکس اتومات در جهانه نه قویترین گیربکس معمولا بار های سنگین رو با گیربکس های قدرتمند دستی حمل میکنن نه اتومات.گیربکس اتومات بیشتر برای سرعت هست.
Abbas us.c
۱۱ تیر ۱۳۹۷مقایسه fh16 با این از پایه اشتباهه.
Fh16 برای حمل بار نیاز به تریلر داره.واسه سر و ته کردن تو معدن نیاز به فضای مانور بیشتری داره،ولی اینی که میبینی یه حالت نیم کفی پشتش داره برای حمل یکسری از محموله ها توی معدن راحتره و نیاز به تریلر نداره.fh16چرخ بیست و دو نیم هست و ارتفاعش کمتره قسمت جلویی ماشین یا باکش به زمین میگیره ولی یه نگاهی به چرخا و ارتفاع این بندازین میفهمین که چقدر برای افرود و بیراهه نوردی موثر تره، حجم موتوره این برای کارای فوق سنگین طراحی شده که بتونن بوست توربو دیزل کمتری روی موتور قرار بدن که زیره عملیات های فوق سنگین موتور دچار استحلاک نشه(فقط 40تن وزنشه!!!).fh16 واسه مسیر های بین شهری طراحی شده،اگر همین بار رو رو fh16بذاری اونم تو مسیر های ناهموار و غیر قابل عبور،حتی اگر موتور گیربکس کم نیاره دیفرانسیل رو خورد میکنه!!!!!
به هیچ وجه اینو با fh16 مقایسه نکنین
چون کاراییشون متفاوته
mohsen mafi
۱ فروردین ۱۴۰۱چی میگی؟خودت متوجه شدی چی گفتی؟چون اف اچ۷۵۰اسب داره باید۷۵۰تن روهم بکشه؟نخوندی نوشته بودبرای حمل محموله۳۵۰تنی از۴تاکشنده بوژی استفاده کردن؟اونوقت تودنبال زیربغل مار کبری میگردی؟😂😂😂😂همه چیزکه سرعت نیس چون اف اچ سرعت میره خوبه؟😂😂😂😂خیلی باحالی
کیانوش
۲۵ دی ۱۴۰۱کندی سرعت؟!میخوای با سیصد تن بار صد و بیست تا بره واست
shirko
۱۰ تیر ۱۳۹۷من که از fh 16 زیادتر خوشم میاد ، هر چند باور دارم که ولو قدرتشو زیادتر کنه برای رقابت با این .
کیانوش
۲۵ دی ۱۴۰۱همه چی مگه قدرت و گشتاوره تو به چرخ ها محور های این ی نگاه بنداز ،حالا بله تپ فیلم ولوو تونست هفتصد تن بار رو با شرعت دو کیلومتر ده متر جابه جا کنه به این معنی نیست که میتونه هزار کیلومتر اون بار رو تو جاده های مختلف تو سربالای و سراشیبی حمل کنه که
Sajjad
۱۰ تیر ۱۳۹۷الان یکی میگه با 27 لیتر حجم موتور همش 900 اسب بخار!!!!
و فکر میکنه این نشانه کمبود تکنولوژی و مهندسیه و مهندسی رو به کشیدن حداکثر اسب بخار از حجم کم میدونه!!!!
اما متوجه نمیشه این موتور گشتاور و اسب بخار عظیمی رو توی دور های خیلی پایین 1400 و 2100 ارائه میکنه
حسین دهمرد
۱۱ تیر ۱۳۹۷فعلا که نیومده دادا ولی دمت گرم که پیشاپیش گفتی.به این میگن احساس مسئولیت.
ایول داری
خلاف سنگین
۱۱ تیر ۱۳۹۷یا یکی دیگه میاد میگه ولوو یا اسکانیا تکنولوژیش بدرد نمیخوره چون مثل این نساخته
کلا ما یا از اینور میوفتیم یا از اونور
زیر یکی از پستا یکی نظر داده بود لامبورگینی زورش بیشتر از کامیونه چون اسب بخار زیادتری داره
کلا به وزن لامبورگینی و وزن خالص خود کامیون حالا کاری نداریم ولی بزار خوش باشن
Abbas us.c
۱۱ تیر ۱۳۹۷حجم موتور بسته به بازار و سلیقه شرکت تولیدیه(هم تو سواری هم تو سنگین).اتفاقا حجم بالا با بوست توربو کمتر باعث دوام بیشتر موتور میشه و مورد اطمینان تره
کیانوش
۲۵ دی ۱۴۰۱هر چقدر حجم موتور کم تر باشه مجبور یشه تو دور موتور بالاتر قدرت رو تحویل بده چه تو دیزر چه تو انجین موتور سیکلت که ششصد سی سی ها دور موتور بالاتری از هزار ها دارن
ford
۲۸ تیر ۱۳۹۸دوستان ولوو fh16 خیلی قویه بحثی توش نسیت اصلا اما مقایسش با این قلته چرا اون کشنده هست این بوژی کش کسی فرق اینو بفهمه قاطی نمیکنه این دو با هم دوم هم این قویترین کشنده اروپا هست نویسنده اینو از یه سایت دیگه کپی کرده نه قویترین بوژی کش قویترین بوژی کش ها مال روسیه امریکا هست که اصلا اسمش هم نشنیدید فرانسه حرفی برا گفتن نداره تو خودرو سنگین اصلا تمام ماشیناش کوچیک ضعیف همین رنو ساندرو بگیر تا کشنده هاش همه ضعیف کوچیک کم تاقت امریکا روسیه بوژی کشایی دارن با حجم موتورهای خیلی بالا که این پیش اونا مثل قطره دریاست پیستون اونو اندازه کل اینه از موتورای فوق حجم بالای کات بهره میبرن وه گرنه تو ماشین سنگین c27 یه چیز ابتدایی هست ولوو fh16 که کشنده هم هست حالا 3500گشتاور داره برتریش هم گیربکسشه 16 دنده در هر سرعتی قدرت معین داره برا بوژی کشای روسی امریکایی 4000 گشتاور مسخره بازی محسوب میشه کلام اخر دوست عزیز کجای ایران ماک بوژی کش میسازه بگو ما هم ببینیم بعد هم ماک اونقدر برند شاخی نیست تو هم رده های خودش کنورث پیتربلیت هستن ماک عددی نیست حالا این هم ردش هستن
شهرام
۷ بهمن ۱۴۰۰کاش به جای این کارها تانک ام یک آبرامز را با تغییراتی بوژی کش میکردند بهتر از این هیکل بادکنکی موتور حجیم و کم توان و وزن سبکه
حسین زند
۱۵ اسفند ۱۴۰۲یه مدل هست که بار تا ده هزار تن جابجا میکنه ، اسم اون چیه ؟ ولی واقعا مخ ادم سوت میکشه، ده هزار تن خیلیه دوستان ، یا بعبارت دیگه ده میلیون کیلو ، به زبان راحته ، خدایا پناه بر تو ، چه چیزی ساختند