اخیراً یک شرکت آمریکایی بنام نیکولا موتورز طرحی از دو وسیلهٔ نقلیه را ارائه کرده است: یک کامیون کشندهٔ کلاس ۸ نیمه برقی با نام One و یک باگی ۴×۴ تمام برقی با نام Zero (البته به این نوع خودروها بعضاً UTV هم اطلاق میشود). این خودروساز که نام خود را از «نیکولا تسلا» گرفته است ادعا میکند که کامیون نیمه الکتریکیِ One تسلای دنیا کامیونها خواهد بود چراکه توانایی پیمودن ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ خواهد داشت و آن را قادر میسازد که از فلوریدای جنوبی تا نیویورک را بدون نیاز به توقف برای شارژ یا سوختگیری طی کند.
کشندهٔ One مجهز به باطریهای ۳۲۰ کیلووات ساعتی است که قدرت خارقالعادهای برابر ۲۰۰۰ اسب بخار تولید میکنند (برای مقایسه بد نیست بدانید قویترین کامیون حال حاضر دنیا یعنی ولوو FH16 تنها ۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد). باطریهای این کشنده از بیش از ۳۲ هزار سلول لیتیوم یون تشکیلشده که حدود سه برابر باطریهای تسلا مدل S P90D است. البته همانطور که اشاره شد، این کامیون تمام برقی نیست چراکه مجهز به یک توربین شده که به همراه سیستم احیای انرژی ناشی از ترمزها، باطریها را شارژ میکند. این توربین که با استفاده از گاز طبیعی فشرده یا CNG کار میکند، قدرتی در حدود ۵۵۰ اسب بخار تولید نموده و آن را مستقیماً به باطریها انتقال میدهد. به گفتهٔ سازنده، این توربین بهطور اختصاصی برای One طراحیشده و توانایی روشن و خاموش شدن را در عرض چند ثانیه دارد. چنین توربینی برای اولین بار است که در صنعت حملونقل مورداستفاده قرار میگیرد. بعلاوه این نوع قوای محرکه نیز تاکنون بکار گرفته نشده و برای اولین بار در جهان از سوی شرکت نیکولا ارائهشده است.
نسخهٔ استاندارد کامیون One مجهز به یک مخزن ذخیرهٔ گاز طبیعی است که حجمی معادل ۵۷۰ لیتر دارد. کشنده با شارژ کامل باطریها و مخزن گاز پُر میتواند تا ۲۰۰۰ کیلومتر را بپیماید. به گفتهٔ شرکت نیکولا، هزینهٔ پیمودن هر کیلومتر با کامیون One معادل نیمی از هزینهٔ یک کامیون دیزلی است. این کامیون نیمه الکتریکی با بار کامل میتواند در کمتر از ۳۰ ثانیه از صفر بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد درحالیکه حداکثر سرعت آن نیز در سربالاییها حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است.
«Trevor Milton» مؤسس و مدیرعامل کمپانی نیکولا میگوید:
کارها برای ساخت نسخهٔ واقعی این کشنده بهسرعت در حال انجام است و با همکاریِ هوشمندترین افراد، قصد طراحی وسایل نقلیهای را داریم که قبلاً ساخت آنها غیرممکن تصور میشد.
این شرکت تا جایی به عملی بودن پروژهٔ ساخت مدلهای One و Zero مطمئن است که حتی سفارشات خرید برای آنها را از الآن میپذیرد. خریداران میتوانند با پرداخت ۱۵۰۰ دلار برای کامیون و ۷۵۰ دلار برای باگی، آنها را از هماکنون سفارش دهند. این شرکت برای ۵۰۰۰ خریدارِ اولِ کامیونِ One به میزان ۳۸۰ هزار لیتر گاز رایگان در نظر گرفته است که از طریق پمپهای CNG شرکت در اختیار آنان قرار داده میشود. گاز موردنیاز این پمپها نیز از چاههای گاز طبیعی متعلق به شرکت تأمین میشود. به گفتهٔ نیکولا این میزان گاز برای پیمودن ۱.۶ میلیون کیلومتر کافی است. البته امکان اجارهٔ کامیونهای One با پرداخت ماهیانه ۵ هزار دلار نیز وجود خواهد داشت. این مبلغ شامل اجارهٔ کامیون، سوخت نامحدود، پیمایش نامحدود و تعمیر و نگهداری کشنده میشود.
از سوی دیگر مدل تمام برقی Zero نیز خودرویی سرگرمکننده است و با یک فِرِم سبکوزن و یک باطری ۵۰ کیلووات ساعتی که قدرتی معادل ۵۲۰ اسب بخار تولید میکند میتواند بین ۱۶۰ تا ۲۴۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند. این خودرو با ۴۰ سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین و شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر زیر ۳ ثانیه، بسیار هیجانانگیز و سرگرمکننده خواهد بود. شرکت نیکولا امیدوار است بتوانند نمونهٔ اولیهٔ باگی Zero و کامیون One را در سال آینده معرفی کند درحالیکه قیمت کامیون One از ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار دلار متغیر خواهد بود و باگی Zero قیمتی در حدود ۴۲ هزار دلار خواهد داشت. مدیرعامل شرکت «تروور میلتون» در بیانیهای در رابطه با آیندهٔ شرکت اینگونه میگوید: «این فقط آغاز چیزی است که پیش روی آمریکا، شرکت ما و بازار وسایل نقلیهٔ الکتریکی قرار دارد». این شرکت بخشی از مشخصات فنی این دو وسیله را نیز به شرح زیر اعلام کرده است:کامیون One | باگی Zero |
انتقال قدرت ۶×۶ | چهارچرخ متحرک ۴×۴ |
چندین برابر پاکتر از موتورهای دیزلی | تمام الکتریکی |
۵۰ درصد هزینهٔ سوخت کمتر در هر کیلومتر نسبت به کامیونهای دیزل | ۴۰ سانتیمتر فاصله از سطح زمین |
۵۰۰۰ نیوتن متر گشتاور | ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور |
۲۰۰۰ اسب بخار قدرت | ۵۲۰ اسب بخار قدرت |
۲۰۰۰ کیلومتر برد | ۱۶۰ تا ۲۴۰ کیلومتر برد |
۱.۶ میلیون کیلومتر سوخت رایگان | ۲ سال گارانتی |
سیستم احیای انرژی ترمزها | صفرتا ۹۶ کیلومتر در ۳ ثانیه |
شارژ باطریها توسط توربین بهصورت خودکار در هنگام رانندگی | موتور و گیربکس ضد آب |
منبع: autoblog
masoud v12
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵2000 اسب بخار! یعنی اگه براتون پیش بیاد که با یک پورشه کاین در حال رانندگی باشین و این کامیون بهتون چراغ بده باید باند سبقت رو براش خالی کنین!
peyman.german
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵کارایی این دوتا فرق دارن،این یک صدم پورشه هم شتاب نداره،هرچند قدرتش زیاده.
ولی خودمونیما،طراحیش انگار دمـــــــــاغ!!!!
فقط بریتانیا
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵واقعا این آمریکایها صفا می کنن هر وقت تو عکس یا فیلم آمریکا رو می بینم دلم روشن می شه درامدشون خوبه هر خودرویی رو که بخوان می تونن بخرن مثلا بنز cls500 کارکرده رو راحت می تونن بخرن بهترین مناظر رو دارن من خودم خیلی به برف علاقه دارم و وقتی تو اخبار می ده بارش برف تو امریکا خیلی زیاده دلم می گیره ولی اصلا نمی تونم یه سفر هم به اونجا برم یه بار تو یه سایت دیدم یه رفتگر امریکایی پس از دو سال می تونه یه کوروت یک سال کار کرد رو بخره ولی ما چی پس از دوسال یه پرایدم به زور می خریم بعدم کشورشون هم خیلی بزرگه اینم یکی دیگه از صفاشونه شاید بهش فکر نکرده باشید ولی بزرگی کشور خیلی صفا می ده ارزوم اینه برم امریکا یه مازراتی بخرمو باهاش هر کجا خواستم برم الان ادم جوونه وانرژی داره ولی حیف که جوونیمونو داریم همین طور ازدست می دیم بدون اینکه هیچ صفا و گردشی کرده باشیم واقعا همین طور دنیا از دستمون رفت می ترسم اون دنیام بندازنمون جهنم که دیگه بد بختیامون تکمیل شه
علي رضا
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵خب تو این دنیا گناه نکن و خوب باش، اون دنیا صد برابر بهتر از این ها رو تا ابد داری…
tv
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵علیرضا جان فقط یه جواب میتونم بهت بدم … اونم من نمیدم ، خیام 800 سال پیش بهت داده :
کسان گویند بهشت با حور خوشست
من گویم که آب انگور خوشست
این نقد بگیر و دست از آن نسیه بدار
کاوزه دهل شنیدن از دور خوشست
مسعود
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵وصف امثال شما مکرر در قران آمده .زندگانی ابدی را به بهای ناچیز دنیا فروختند
واقعا وجه جمعی پیدا نمی کنید ؟ این حقیقت که حق مردم در اینجا نادیده گرفته شده در استفاده از تکنولوژی چرا باید به انکار قیامت یا کم اهمیت نشان دادنش منتهی شود؟ .
ناراحتم ولی انبیا و ائمه گفته بودند که روزی مردم چنین خواهند گفت
نوید جهرمی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵شمام تلاش کن از ایران مهاجرت کنی از این وضعیت مسخره راحت شی.
احمد باقری
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵همه این تکنولوژیها به کنار، جای زیاد داخل کابین این کامیونها خیلی حال میده که طرف هر زمان خواست میتونه راحت استراحت کنه، غذا بخوره و …
بهنام طیبی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵اهان به این میگن قدرت.
2000 اسب بخار واقعا بی نظیر
احسان(احسان سابق)
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵البته کامیون ها نیاز به سرعت و شتاب بالا ندارن و احتمالا قدرت بیشتر در کنار گشتاور بالا برای کشیدن ساده تره بارهای سنگین تره.اما چیزی که هست اینه که باید یک کامیون برقی سیستم انتقال قدرت خیلی هوشمندی داشته باشه تا بتونه بخوبی از پس کارها بربیاد و اگر بخوبی کارش رو انجام نده به هیچ دردی نمی خوره
ali a.j.g
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵تشکر از آقای امیر دهقان دستگردی
و آرزوی موفقیت برای نیکولا موتورز
امیر دهقان دستگردی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون لطف دارین
احسان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵5000گشتاور مغزم صوت کشید
علی
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵امیدوارم کامیون ساختنشونم مث رندر گرفتنشون نباشه
فکر کنم دادن کاراموزای ترم اول طراحی براشون رندر گرفتن
:)
Carbonado Aventador
۴ خرداد ۱۳۹۵چیزی از اصول آیرودینامیک سرت میشه؟
میرزا
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام امیدوارم صنعت ما هم که تازه شروع شده و 100 سال عقبه و با این وجود همه میخان تو نطفه خفش کنن دیگه به هیچ بادی نلرزه و ایران به جایگاه اول جهانی حرکت کنه و ما هم تو روستا مون یک شرکت بهتر از نیکولا one احداث کنیم امین یا رب االعالمین
Nima
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵باید دنبال یه آرم درست و حسابى باشه وگرنه میشه هاوال چینى.که فقط اسمشو مینویسه گنننده روى جلوپنجره
علی اکبر
۶ فروردین ۱۳۹۶نوشته شده شرکت نیکولاوان برای خرید این کامیون ۱۵۰۰دلار ازخریدار دریافت میکنه ؛آیا ازایران هم سفارش قبول میکنند؟ آیافقط همین۱۵۰۰ دلاره یا بازم بایدپول پرداخت کنی براخریدش؟
احمد
۱ خرداد ۱۳۹۶اونایی که گفتن اینها رو ول کنین ، تو بهشت بهتر از اینها رو بهتون میدن ، باید بگم بهشت رو به کسی میدن که توی دنیا به مردم خدمت کنه ، مثل این مهندسانی که این کامیون رو ساختن ، نه تو که توی خونه نشستی فقط نماز میخونی و میخوری و میخوابی ، تو مطمئن باش حومه بهشتم بهت نمیده ، مگه کیلومتر صد خارج بهشت ، میشه نزدیکای جهنم .