دستیابی به بسیاری از رؤیاها غیرممکن نیست و این چیزی است که مردان ولوو تراکس بدان باور دارند. یک تیم همفکر که ازلحاظ مهارتهای فنی کاملاً قدرتمند هستند و البته دیوانهٔ سرعت، برای ساخت یک کامیون که رکورد سرعت جهانی را ثبت نماید گرد هم آمدهاند. گیربکس این کامیون همانی است که در FHهای تولیدی بکار میرود اما در موتور تغییراتی جهت کسب حداکثر قدرت اعمالشده است. این کامیون خارقالعاده که شوالیهٔ آهنی نامگرفته، وعدهٔ رسیدن به امری ناممکن را داده است. البته قبلاً هم ولوو با کامیونی بنام «وایکینگ وحشی» که قدرتی برابر با قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار داشت توانسته بود رکورد سرعت ۱۰۰۰ متر را با دستیابی به سرعت ۱۵۸ کیلومتر در ساعت بنام خود ثبت کند اما شوالیهٔ آهنی قصد شکستن این رکورد را داشته و همۀ جنبهها را به سطحی کاملاً جدید انتقال خواهد داد.
شوالیهٔ آهنی از همان موتور ۱۲.۸ لیتری D13 ولوو استفاده میکند که البته اصلاحات فراوانی در آن انجامگرفته است به همین دلیل این نیروگاه هماکنون قادر به تولید قدرتی معادل ۲۴۰۰ اسب بخار و گشتاور خارقالعادهٔ ۶۰۰۰ نیوتن متر است. این موتور که در میانهٔ کامیون نصبشده، مجهز به چهار توربوشارژر و یک اینترکولر آبخنک شده است درحالیکه سیستمهای برقی و الکترونیکی و همینطور بسیاری از نرمافزارهای آن نیز دوباره برنامهریزیشده است. این موتور قدرتمند نیاز به گیربکسی دارد که توانایی انتقال این میزان عظیم قدرت و گشتاور را داشته باشد. راهحل ولوو برای این کار استفاده از گیربکس I-Shift دوکلاچه است که در حال حاضر در کامیونهای تولیدی سری FH نصب میشود.
هماکنون ولوو تیزری از این کامیون رکوردشکن را منتشر کرده است اما در تاریخ ۲۴ آگوست (سوم شهریور) با رفتن به کانال یوتیوب ولوو تراکس میتوانید تلاش کامیون جدید ۲۴۰۰ اسب بخاری ولوو جهت ثبت رکورد بینالمللی سریعترین کامیون دنیا را تماشا کنید. غیر از پیشرانهٔ D13 و گیربکس استاندارد کارخانهای I-Shift دوکلاچه، دیگر قسمتهای این کامیون خارقالعادهٔ ولوو کاملاً بهصورت سفارشی و انحصاری ساختهشده است. با توجه به اظهارات ولوو، این ماشین قدرتمند با همکاری منحصربهفردی بین تکنسینها، طراحان و مهندسان ساختهشده است.
البته ولوو تراکس پیشازاین هم اقدامات تبلیغاتی بسیار جذابی را جهت تبلیغ محصولات خود انجام داده بود که ازجملهٔ آنها میتوان به تبلیغ سیستم فرمان پویای این شرکت اشاره کرد که در آن هنرپیشهٔ معروف، ژان کلود ون دام بین دو ولوو FM در حال حرکت ایستاده بود و یا تبلیغ سیستم دنده کرال ولوو که در آن یک دستگاه کشندهٔ FH16 اقدام به کشیدن ۴۰ کانتینر با وزن ۷۵۰ تن به مسافت ۳۰۰ متر نمود. حال ثبت رکورد سرعت با یک ولووی خاص ۲۴۰۰ اسب بخاری نیز اقدام دیگر ولوو تراکس درزمینهٔ تبلیغات محسوب میشود.
رئیس و مدیرعامل ولوو تراکس «Claes Nilsson» دراینباره میگوید:
شوالیهٔ آهنی راهی است جهت به نمایش گذاشتن مهارتها و قدرتهای نوآورانهٔ ولوو. بعلاوه هدف ما در این پروژه ایجاد بینش جدید به راهحلهای فنی و طراحی بوده است چراکه قصد داریم در آینده از برخی از قطعات این کامیون در محصولات تولیدی خود استفاده کنیم.
مهندس آزمایشهای ولوو «Niklas Oberg» نیز در رابطه با این کامیون میگوید:
بهمنظور شکستن رکورد سرعت جهانی ما به یک عملکرد استثنائی نیاز داریم. گیربکس I-Shift دوکلاچه یکی از بهترین گیربکسهای ممکن برای این کار است چراکه همواره در طول تعویض دنده گشتاور را حفظ نموده و درست مثل یک ماشین مسابقه عمل میکند. به لطف این گیربکس، شوالیهٔ آهنی میتواند بدون از دست دادن زمانی حیاتی هنگام تعویض دنده سرعت خود را افزایش دهد.
گذشته از قدرت فوقالعاده و گشتاور چشمگیر، شوالیهٔ آهنی وزنی در حدود ۴.۵ تن دارد که نسبت قدرت به وزن آنرا به بیش از نیم اسب بخار برای هر کیلوگرم رسانده است. قسمتی از این کاهش وزن به جهت استفاده از فایبرگلاس در ساخت بدنهٔ کامیون بهدستآمده است. شوالیهٔ آهنی ادای احترامی به ولوو FH محسوب میشود. کابین آن همانطور که اشاره شد از فایبرگلاس ساختهشده و بهگونهای طراحیشده است که مقاومت در برابر هوا را به حداقل میزان ممکن برساند. در قسمتهای جانبی، کانالهای بزرگی تعبیهشده که هوای کافی جهت خنک شدن موتور را تأمین میکند. رانندهٔ این کامیون رکوردشکن، رانندهٔ مسابقه «Boije Ovebrink» خواهد بود که رکورد جهانی سرعت را در دو سطح ۵۰۰ متر و ۱۰۰۰ متر در ۲۴ آگوست خواهد شکست.
volvo fh
۳۰ مرداد ۱۳۹۵کامیون فقط ولوو
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ مرداد ۱۳۹۵وزن: 4.5 تن
قدرت:2400 اسب بخار
با این وزن واقعا رکورد خوبی زده
Elon Musk
۳۱ مرداد ۱۳۹۵کامیون های ولوو بی نظیرن.
البته شاسی بلندا و سواری هاش هم حرف ندارن
حميد
۳۰ مرداد ۱۳۹۵من حدود شیش سال کارم مرتبط با کامیون بود می تونم به جرّأت بگم ولو سلطان جاده ها
حیف این چینی ها اومدنند مزه واقعی بودن همه چیز رو بردنند
مجید
۳۰ مرداد ۱۳۹۵تلاش این سازنده سوئدی برای بهتر بودن واقعا قابل تحسینه
Noble
۳۰ مرداد ۱۳۹۵دمشون گرم
محمد جواد
۳۰ مرداد ۱۳۹۵کارشون عالیه ٬هم تو صنعت خودرو و هم تو صنعت ماشین های سنگین
mohammad-fm480
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ولوو ئه دیگه . ولوو همیشه پیشتاز و پیشگام صنعت خودرو سازی بخصوص در ماشین های سنگین بوده و هست .و جا داره اینجا از بهترین کامیونش یعنی اف هاش 750 یادی کنیم قویترین و بهترین کامیون دنیاست
mehdi
۳۱ مرداد ۱۳۹۵البته کامیون های بنز از ولوو بسیار کم استهلاک ترن
محمد زمانلو
۴ شهریور ۱۳۹۵با اینکه من یکی از طرفدارای ولوو تراکس هستم نسبت به کامیون های ولوو احترام زیادی قائلم و ولوو سازنده ی پر قدرت تزین کشنده ی اروپا هست و پیشتازه ولی هنوز هم که هنوزه اگه از کامیون دارها و یا رانندگان تجاری بپرسید اکثر اونا کم خرجتر بودن و کم استهلاک بودن کشنده های مرسدس رو تایید می کنند. این مطلب هم در مورد کشنده های قدیمی 30 ،40 سال پیش که الان هم بعد از گذشت سال ها کار می کنند و هم در مورد کشنده های جدید مثل آکتروس MP4 درسته .
amirhosein
۳۱ مرداد ۱۳۹۵شاید بشه گفت بهترین گیربکس دنیا گیربکس i-shiftهست دوکلاچه با انتقال قدرت بسیار بالا
Rouzbeh
۳۱ مرداد ۱۳۹۵اسکانیا هم یه نماینده داره اگه اشتباه نکنم اسمش شیمرا و دوهزارو دویست اسب قدرت داره.
احمد باقری
۱ شهریور ۱۳۹۵کارشون درسته.
darush
۲ شهریور ۱۳۹۵دمه ولوو گرم مثله همیشه سالاره ?
خخخ
۲ شهریور ۱۴۰۲کامیون ماک بدبخت که ۷۰ ساله داره تو ایران بار میکشه ولی هنوز هیچ رکوردی براش ثبت نشده: 💀