چند روز پیش بود که ولوو تیزری از یک کامیون فوقالعاده بنام شوالیهٔ آهنین را منتشر کرده و مدعی شد قصد شکستن رکورد سرعت کامیونها را توسط آن دارد. حال این شرکت سوئدی به وعدهٔ خود عمل کرده و تلاش برای شکستن رکورد سرعت را آغاز نمود. این رکوردگیری در فرودگاهی در شمال سوئد و در دو سطح ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متر توسط رانندهٔ مسابقه «Boije Ovebrink» انجام گرفت. مردی که قهرمان مسابقات کامیون اروپا سال ۱۹۹۴ و دارندهٔ پنج رکورد سرعت است، توانست با راندن شوالیهٔ آهنین با سرعتی دیوانهوار رکورد سرعت هر دو سطح را بشکند.
بنابراین شوالیهٔ آهنین ولوو در حال حاضر رکورد سرعت ۵۰۰ متر را با زمان ۱۳.۷۱ ثانیه و با سرعت متوسط ۱۳۱.۲۹ کیلومتر بر ساعت در اختیار دارد درحالیکه همزمان رکورد سرعت ۱۰۰۰ متر را نیز با زمان ۲۱.۲۹ ثانیه و سرعت متوسط ۱۶۹ کیلومتر بر ساعت بنام خود به ثبت رساند. اگر هنوز هم این اعداد شما را تحت تأثیر قرار ندادهاند باید گفت که این شوالیهٔ سوئدی موفق به دستیابی به حداکثر سرعتی معادل ۲۷۶ کیلومتر بر ساعت نیز شد. شوالیهٔ آهنین همچنین توانست شتاب صفرتاصد را فقط در ۴.۶ ثانیه ثبت نماید.
اما رسیدن به این اعداد خیرهکننده چگونه ممکن شد؟ در جواب این سؤال باید گفت مهمترین عامل این موفقیت پیشرانهٔ ۱۲.۸ لیتری شوالیهٔ آهنین است که در میانهٔ کامیون نصبشده و ۲۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه مجهز به چهار توربوشارژر و یک اینترکولر آبخنک شده است؛ اما نقش پررنگ گیربکس I-Shift دوکلاچهٔ آنرا (این همان گیربکسی است که در کامیونهای تولیدی سری FH مورداستفاده قرار میگیرد) هم در کسب این موفقیت نمیتوان نادیده گرفت. گیربکسی که با عملکردی کاملاً نرم و روان قدرت عظیم موتور را به چرخهای عقب منتقل میکند.
شوالیهٔ آهنین وزنی معادل ۴.۵ تن دارد که نسبت قدرت به وزن آنرا را به عدد قابلتوجه ۰.۵ اسب بخار برای هر کیلوگرم رسانده است. همچنین مهندسان ولوو تغییرات زیادی را در این کامیون رکوردشکن اعمال کردهاند ازجمله اینکه سرعت نرمافزارها جهت رسیدن به عملکردی بالا افزایشیافته و برخی از لوازم الکترونیکی کامیون نیز جهت کاهش وزن حذفشدهاند؛ و بازهم به جهت کاهش وزن، کل کابین کامیون از فایبرگلاس ساختهشده و آئرودینامیک آن نیز بهینهسازی شده است. علاوه بر این، در قسمتهای جانبی بدنه ورودیهای هوایی بزرگی تعبیهشده که هوای موردنیاز پیشرانهٔ D13 کامیون را تأمین میکنند. این موتور متعلق به کامیونهای تولیدی سری FH ولوو است که برای بهکارگیری در شوالیهٔ آهنین اصلاح، تقویت و بهینهسازی شده است.
تکنسین ولوو تراکس «Olof Johansson» در رابطه با این کامیون میگوید:
متخصصان بخشهای مختلف کامیونهای ولوو همکاری نزدیکی را با یکدیگر جهت ساخت کامیونی با عملکردی بینظیر داشتهاند. غیر از پیشرانه و گیربکس، تمامی دیگر قطعات شوالیهٔ آهنین بهصورت دستی و صرفاً برای این کامیون ساختهشده است. خوشحالیم که تلاش ما در مجموعهٔ ولوو تراکس نتیجه داده و توانستیم نهفقط یک رکورد بلکه دو رکورد کاملاً شگفتانگیز را بنام خود ثبت نماییم.
این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ نیز ولوو با یک کامیون هیبریدی بنام «Mean Green» به قدرت ۲۱۰۰ اسب بخار توانسته بود رکورد سرعت کامیون جهان را بشکند؛ اما شوالیهٔ آهنین با عملکردی بهتر و با وزنی سبکتر نسبت به Mean Green (به جهت حذف سیستم هیبرید) توانست این رکورد را ارتقاء بخشد. شاید چشمگیرترین ویژگی شوالیهٔ آهنین استفاده از همان گیربکس تولیدی I-Shift ولوو در آن باشد.
Saied
۶ شهریور ۱۳۹۵عجب چیزیه ??
Developer
۶ شهریور ۱۳۹۵سرعت و شتابش به کنار ، طراحیش فوق العادس. شخصا اگه پولشو داشتم حاضر بودم جای یه سوپراسپرت از این کامیون استفاده کنم
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵حداکثر سرعت 276 کیلومتر درساعت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
واقعا افرین
king 918
۶ شهریور ۱۳۹۵حالا اون هیچی شتاب رو نگاه 4.6 خدایا یه هیولای 4.5 تنی شتاب صفر تا صدش 4.6 ثانیه ست میخوام خودمو بکشم اخه 6000 نیو تن مت گشتاور ………… :-o
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵دقیقا.خیلی عالیه
Parker
۶ شهریور ۱۳۹۵زنده با شوالیه ی آهنین.
اسم یک رمان رو براش گذاشتن.
ولی خیلی اسم زیبا و مناسبیه.
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵قشنگ
Parker
۶ شهریور ۱۳۹۵آره. با شنیدنش حس اعتماد به نفس به راننده میده.
uss zumwalt DDG-1000
۶ شهریور ۱۳۹۵توسایت خیلی فعالی ازت خوشم میاد
بهنام
۶ شهریور ۱۳۹۵ولوو کارش تکه تو خودروسازی مخصوصن سنگین
این که از گیربکس استاندار خودش استفاده کرده نشان دهنده کیفیت ، دوام و کاریی بالای گیربکس i shift ولوو هستش
ولوو میخواست تکنولوژیش رو به رخ رقبا بکشه که به بهترین نحوه انجامش داد
البته رقبای زیادی هم داره سری جدید اسکانیا و بنز ، داف و مان هم یه پا ثابت بازار اروپا هستن
محمد حسین
۶ شهریور ۱۳۹۵این گیربکس I-Shift همونی نیست که ولوو باهاش رکورد کشیدن بیشترین تعداد کانتینر رو شکست ؟ یا تغییرش دادن ؟
Sajjad Ahmadi
۶ شهریور ۱۳۹۵رکوردهای پشت سرهم این کمپانی عالیه!
کشیدن 750 تن بار
276 کیلومتر در ساعت سرعت
محمد جواد
۶ شهریور ۱۳۹۵جالبه…این حس جاذبه…
احمد باقری
۷ شهریور ۱۳۹۵خیلی باحاله. شتاب صفر تا صدش خیلی عالیه.
uss zumwalt DDG-1000
۷ شهریور ۱۳۹۵پیدات نبود
mohammad-fm480
۱۰ شهریور ۱۳۹۵گشتاورش منو له کرد!!
mohammad fm480
۱۶ شهریور ۱۳۹۵کار ولوو عالیه حرف نداره،
اون رکورد 750 تن هم بی بینظیره.هیچکس جرعت رقابت با ولوو رو نداره
ولوو :شاه ماشین سنگین-سلطان ایمنی-
ببر مغرور سوئدی رو الکی بهش لقب ندادن