خودروهای سنگینولوو

ولوو B11، مهمان جدید جاده‌های ایران

سال‌ها پیش اتوبوس‌های بنز ۳۰۲ ساخت ایران‌خودرو تقریباً یکه‌تاز عرصهٔ اتوبوس‌های برون‌شهری ایران بودند اما در دههٔ ۷۰ شمسی شرکت رانیران با ساخت و عرضهٔ اتوبوس‌های جدید ولوو به بازار ایران اوضاع را کاملاً دگرگون کرد. اولین اتوبوس بین‌شهری یا به‌اصطلاح بیابانی ولوو که توسط رانیران ساخته و عرضه شد، B12 نام داشت که البته در تعداد محدودی ساخته شد. سپس نسل اول مدل B7 روانهٔ بازار شد و کاملاً توانست بازار اتوبوس‌های بیابانی کشور را در دست گیرد تا جایی که می‌توان شروع اصلی ولوو در ایران را با نسل اول B7 دانست. این اوضاع تقریباً تا دههٔ ۸۰ شمسی ادامه داشت تا اینکه سر کلهٔ رقیبی قدرتمند پیدا شد و آن‌هم وطن ولوو یعنی اسکانیا بود که توسط عقاب افشان به ایران راه یافت. عملکرد پرقدرت عقاب افشان درزمینهٔ عرضهٔ اتوبوس‌های مناسب اسکانیا C12 و بعداً مارال و از سوی دیگر عملکرد ضعیف رانیران با ساخت اتوبوس‌های نه‌چندان مطلوبی مانند ولوو B7 نسل سه موجب شد که اسکانیا تا حد زیادی بازار را در دست گرفته و به سلطهٔ ولوو بر اتوبوس‌های بین‌شهری ایران خاتمه دهد.

Volvo-B11-6

اما رانیران در سال ۱۳۸۷ با عرضهٔ اتوبوس جدید B9 که در اصل نسخهٔ جدید اتوبوس‌های سری ۹۰۰۰ ولوو محسوب می‌شد توانست تا حدودی سهم ازدست‌رفتهٔ خود را بازیابد. این اتوبوس با پیشرانهٔ ۹ لیتری ۳۸۰ اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک I-Shift، رقیب مناسبی برای اسکانیا مارال بشمار می‌رفت و در فروش هم موفق عمل کرد. بااین‌حال عقاب افشان هم بیکار ننشسته و اتوبوس جدید و مدرن درسا را به‌عنوان برگ برنده ارائه کرد. اتوبوسی که هرچند از همان پیشرانهٔ مارال استفاده می‌کند اما ازلحاظ ظاهری و داخلی دگرگون شده است. ولی این تمام ماجرا نیست چراکه در سوی دیگر، رانیران و یا در اصل ولوو در حال آماده‌سازی هماوردی سرسخت برای اسکانیا و مدل درسا است. محصولی که واقعاً درخور نام بزرگ و پرافتخار ولوو است. این اتوبوس جدید قرار است به‌زودی با نام B11 مهمان جاده‌های ایران شود و سلطان جاده‌ها لقب گیرد.

اتوبوسی که قرار است با نام B11 توسط رانیران به بازار عرضه شود درواقع نسل جدید اتوبوس ولوو ۹۷۰۰ است. بازار مکزیک یکی از بااهمیت‌ترین بازارها برای ولوو است زیرا در سال‌های اخیر بیش از ۶ هزار دستگاه از اتوبوس قبلی ۹۷۰۰ ولوو (همان مدلی که با نام B9 در کشورمان هم عرضه شد) در مکزیک فروخته شده است. به همین دلیل اتوبوس جدید ۹۸۰۰ ولوو در مکزیک توسعه یافته و ابتدا فقط در این کشور عرضه خواهد شد. البته تا سال ۲۰۱۸ این اتوبوس جدید در سایر کشورها هم عرضه خواهد شد اما یکی از کشورهایی که زودتر این تاریخ شاهد عرضهٔ ولوو ۹۸۰۰ جدید در آن هستیم، کشورمان ایران خواهد بود که جاده‌های آن حتی زودتر از اروپا میزبان این اتوبوس جدید خواهند بود. این اتوبوس که با نام ۹۸۰۰ Nuevo شناخته می‌شود برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۵ در مکزیک معرفی شد و پرچم‌دار جدید ولوو محسوب می‌شود. ۹۸۰۰ جدید جایگزین مدل ۹۷۰۰ خواهد شد یعنی اتوبوس که موفقیتی بزرگ برای ولوو در بازار مکزیک به همراه داشت. بنابراین با توجه به اهمیت بالای بازار مکزیک برای ولوو، این شرکت تصمیم گرفته جدیدترین و پیشرفته‌ترین اتوبوس خود را ابتدا اختصاصاً در این کشور عرضه کند.

Volvo-B11-17

۹۸۰۰ Nuevo، اتوبوسی برای مسافت‌های طولانی بوده و تصویری برتر از ویژگی‌های شناخته‌شدهٔ اتوبوس‌های ولوو یعنی تکنولوژی، ایمنی و راحتی را نشان می‌دهد. این اتوبوس با برخورداری از بالاترین استانداردهای کیفیت و دقیق‌ترین استانداردهای ایمنی، موقعیت ولوو را به‌عنوان رهبر بازار تقویت خواهد کرد. البته اگر سازندهٔ وطنی همانند سابق دخل و تصرفی در ویژگی‌ها و تجهیزات آن نکرده و آن‌را مشابه نسخهٔ اصلی عرضه کند. طراحی جدید و متمایز، تجهیزات ایمنی پیشرو، پیشرانه‌ای قدرتمند و انعطاف‌پذیری بالا موجب شده که درمجموع ۹۸۰۰ Nuevo یک ولووی جدید واقعی باشد. این اتوبوس درنتیجهٔ یک دورهٔ طولانی از بررسی نیازهای خریداران طراحی شده است که این مهم از طریق مشارکت بخش‌های مهندسی ولوو در نقاط مختلف جهان طی سه سال به‌دست آمده است. حال به بهانهٔ ورود قریب‌الوقوع این اتوبوس بروز اروپایی به کشور، در ادامهٔ به بررسی و معرفی کامل آن می‌پردازیم.

Volvo-B11-4

طراحی

ولوو ۹۸۰۰ Nuevo یا با نامی که در ایران شناخته خواهد شد B11، از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار است که آن‌را لااقل از تمامی اتوبوس‌های بین‌شهری ایران متمایز می‌کند. طراحی بیرونی این اتوبوس باوجود جدید و بروز بودن همچنان استایل لوکس و انحصاری محصولات ولوو را حفظ کرده است. در قسمت جلو شاهد طراحی زیبایی هستیم که به خاطر فرم چراغ‌ها، به کامیون‌های جدید ولوو شباهت پیدا کرده است. چراغ‌های جلوی B11 بسیار شبیه به کامیون‌های FH و FMX است که موجب شده قسمت جلویی اتوبوس به کامیون‌های مذکور شباهت پیدا کند و این نکتهٔ بسیار مثبتی است. در قسمت عقب هم در عین مدرن بودن شاهد طراحی آشنایی هستیم. فرم چراغ‌ها شبیه به B9 هستند با این تفاوت که قسمت بالایی آن طراحی برعکس B9 دارد. نکتهٔ جالب در قسمت عقب اتوبوس B11 نبود شیشهٔ عقب است. شیشه‌ای که البته نیازی هم وجودش نیست.

Volvo-B11-5

علاوه بر این‌ها، ولوو ۹۸۰۰ جدید طراحی آئرودینامیکی بهتری نسبت به قبل دارد که به‌منظور به حداکثر رساندن بهره‌وری طراحی شده و موجب کاهش محسوس مصرف سوخت می‌شود. علاوه بر این، هنگام حرکت در بزرگراه‌ها سیستم تعلیق به‌صورت خودکار ارتفاع اتوبوس را کاهش می‌دهد و درنتیجه به دلیل کاهش ارتفاع و مرکز ثقل، مقاومت هوا و مصرف سوخت کمتر می‌شود. همچنین با مهندسی جدید، وزن اتوبوس نیز نسبت به قبل کاهش داشته است.

ایمنی

۹۸۰۰ جدید امن‌ترین اتوبوسی است که ولوو تاکنون ساخته است. تک‌تک پیچ و مهره‌های این اتوبوس میراث ایمنی ولوو را به همراه دارند. یک پکیج ایمنی کمک‌رانندهٔ ویژه برای اتوبوس در نظر گرفته شده که خطاهای راننده را اصلاح‌کرده و تا حد قابل‌توجهی موجب کاهش خطر وقوع تصادفات و حوادث می‌شود. این پکیج شامل سیستم تشخیص وسایل نقلیهٔ روبرو می‌شود که در صورت احساس خطر تصادف به راننده هشدار می‌دهد. با استفاده از دو رادار و یک دوربین، ایمنی اتوبوس ارتقاء پیدا کرده و اگر راننده اقدام به ترمز گیری نکند اتوبوس به‌صورت خودکار ترمزها را فعال خواهد کرد. کروز کنترل تطبیقی آن نیز وجود وسایل نقلیهٔ کندتر را در مسیر حرکت تشخیص داده و سرعت اتوبوس را جهت حفظ فاصلهٔ ایمنی تنظیم می‌کند. یک سیستم کنترل مسیر حرکت و خطوط جاده نیز زمانی که راننده ناخواسته از خط خارج شود به او هشدار می‌دهد. ولوو ۹۸۰۰ جدید مجهز به فرمان برقی پویا با یک موتور برقی قدرتمند شده است که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و از مزایای آن می‌توان به افزایش ثبات و کاهش مصرف برق اشاره کرد.

Volvo-B11-11

اتاق

کابین این اتوبوس بسیار راحت و کاربردی بوده و لذت بالایی را برای مسافران به همراه خواهد داشت. طراحی داخلی آن بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان متناسب با نیازها از آن استفاده نمود. طراحی یک سالن بزرگ موجب نصب صندلی‌های عریض‌تری شده که راحتی بیشتری را برای مسافران به همراه دارد. همچنین طراحی جدید اتاق روشنایی بیشتری را برای سالن اتوبوس فراهم کرده و دید رو به بیرون آن نیز بهتر شده است. ارگونومی قسمت راننده نیز بسیار عالی است به‌گونه‌ای که راننده به‌راحتی با نوک انگشتانش به تمامی تجهیزات دسترسی دارد. موقعیت جدید آینه‌های جانبی و شیشهٔ جلوی جدید نیز موجب بهبود قابل‌توجهی در دید راننده از بین بردن نقاط کور شده است. ولوو برای اتوبوس پرچم‌دار جدید خود سیستمی جدید بنام I-Start توسعه داده است. این سیستم متشکل از یک پکیج با چهار باطری است که هر جفت از آن‌ها در جعبه‌های طرفین اتوبوس نصب شده‌اند. این باطری‌ها صرفاً به استارت اتوبوس و دیگر لوازم جانبی برقی آن اختصاص داده‌شده‌اند. بنابراین درصورتی‌که پیشرانه خاموش باشد این تجهیزات بدون هیچ مشکلی با استفاده از باطری‌ها کار خواهند کرد.

Volvo-9800-2

باطری‌های سیستم I-Start

قوای محرکه

اما می‌رسیم به یکی از مزیت‌های عمدهٔ این اتوبوس یعنی پیشرانهٔ توانمند آن. ولوو ۹۸۰۰ Nuevo مجهز به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی دیزلی ۱۳ لیتری (حجم دقیق ۱۲.۸ لیتر) است که قدرتی بین ۴۶۰ تا ۵۰۰ اسب بخار و گشتاوری بین ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند و آن‌را تبدیل و قوی‌ترین اتوبوس بازار کرده است تا ولوو که درزمینهٔ قدرت کشنده‌ها با FH16 حکمرانی می‌کند در بخش اتوبوس‌ها هم تاج قدرت را بر سر گذارد. البته با توجه به اینکه در اتوبوس‌های ولووی تولید رانیران عدد موجود در نام، نشانگر حجم موتور آن‌ها است، معلوم نیست که رانیران ۹۸۰۰ جدید را با همین موتور تولید کند چراکه این موتور ۱۳ لیتر حجم دارد درحالی‌که رانیران این اتوبوس B11 نامیده است. این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگاری دارد که اگر بنا به استفاده از آن در کشور باشد، به دلیل نیاز به مادهٔ ادبلو و با توجه به عمدم وجود زیرساخت‌های آن در ایران، اتوبوس جدید ولوو با استاندارد آلایندگی پایین‌تری در کشورمان عرضه خواهد شد. همچنین مانند قبل وظیفهٔ انتقال نیروی موتور هم بر عهدهٔ گیربکس اتوماتیک فوق‌العاده و افسانه‌ای I-Shift خواهد بود. قطعات و طراحی مکانیکی این اتوبوس مدرن نیز بسیار بادوام است که عمر طولانی و قابلیت اطمینان آن‌را تضمین می‌کند.

Volvo-B11-6

ابعاد، اوزان و ظرفیت‌ها

این اتوبوس توسط ولوو در دو نوع دو محور و سه محور تولید می‌شود که نمونهٔ دو محور ۱۳.۱۷ متر و نسخهٔ سه محور ۱۴ متر طول دارد. البته به دلیل استقبال نه‌چندان زیاد از اتوبوس‌های سه محور در ایران به‌احتمال‌زیاد نسخهٔ دو محور B13 در کشور عرضه خواهد شد. عرض و ارتفاع اتوبوس به ترتیب برابر با ۲.۶ متر و ۳.۸۵ متر است و باک سوخت آن ۵۶۰ لیتر ظرفیت دارد. حداکثر وزن مجاز ناخالص نسخهٔ دو محور ۱۹.۵ تن و نمونهٔ سه محور ۲۷ تن است. محفظهٔ بار ۹۸۰۰ جدید حجم وسیعی معادل ۱۰.۷ مترمکعب (۱۰,۷۰۰ لیتر) دارد که کاملاً نیازهای تمامی مسافران را پوشش می‌دهد. همچنین برای نمونهٔ سه محور یک سیستم فرمان گیری محور عقب در نظر گرفته شده که به تسهیل چرخش اتوبوس و کاهش شعاع چرخش کمک کرده و همچنین مانع ساییدگی بیش‌ازحد لاستیک‌های محور سوم می‌شود. البته این سیستم به‌عنوان یک آپشن سفارشی ارائه می‌شود.

فرمان‌ گیری محور سوم
فرمان‌ گیری محور سوم

سخن پایانی

تمامی مواردی که در بالا ذکر شد مربوط به نسخهٔ اصلی Nuevo 9800 است که توسط خود شرکت ولوو تولید می‌شود و وجود بسیاری از آن‌ها بستگی به نحوهٔ تولید ولوو B11 توسط رانیران دارد چراکه احتمالاً بسیاری از تجهیزات آن حذف خواهد شد. این امر در تاریخ فعالیت شرکت رانیران سابقۀ زیادی داشته است. به‌عنوان‌مثال حتی اتاق ولوو B9 که توسط رانیران تولید می‌شود متعلق به مدل B7 نسل سه بوده و کاملاً با اتاق B9 اصلی ولوو متفاوت است. درواقع فقط طراحی جلو و عقب اتاق B9 اصلی روی اتاق B7 نسل سه نصب شده است که این نبوغ فقط از سازندگان وطنی برمی‌آید! امیدواریم این بلا بر سر B11 آورده نشود. به‌هرحال ولوو B11 به‌زودی به جاده‌های ایران راه پیدا خواهد کرد و هم‌اکنون چند دستگاه از آن توسط رانیران به‌صورت آزمایش وارد شده و در حال گذراندن مراحل آزمون و بررسی جهت تأیید برای ورود به جاده است. همچنین تبلیغ آن‌هم در سایت رانیران دیده می‌شود. B11 هنگام ورود به بازار رقیب بسیار توانمندی برای اسکانیا درسا خواهد بود و معادلات بازار را کاملاً به نفع ولوو تغییر خواهد داد و جایگاه آن‌را باز پس خواهد گرفت. اتوبوسی مدرن با طراحی زیبا، موتور قدرتمند، آئرودینامیک عالی، ایمنی بالا و اتاقی راحت. البته همهٔ این‌ها بستگی به عملکرد رانیران در ساخت و تولید B11 دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که ولوو B11 احتمالاً با قیمتی در حدود ۱ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

دو پرچم‌دار در کنار هم
دو پرچم‌دار در کنار هم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۴ دیدگاه‌ها

  1. se

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خیلی هم خوب

    1. فورد

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (892 ديدگاه)

      امیدوارم چیزی ازش ندزدن

      1. امیر.عارف

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (876 ديدگاه)

        رفیق خیلی به این امیدواری خودت امید نداشته باش . چون کارخانه های ایرانی سابقه بسیار درخشانی در نسب یک سوم لوازم استاندارد دارند

        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          اونم چه درخشانی

    2. مجید

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (681 ديدگاه)

      اولا که هیچ کدام از محصولات رانیران به خوبی B12 TX نبود شاسی ضد زنگ و ترمز دیسکی چهارچرخ(که خیلی از خودرو های سواری تیراژبالا امروزی هم ندارن!!!!!!!!!!)و دستشویی و طراحی کاربردی ازش یه اسطوره تکرار نشدنی تو بازار ایران ساخته که قیمت مدل دست دومش هم گرونه و پر مشتری هستش ثانیا این مدل که طراحیش مخصوصا چراغ هاش مثل سری کامیون های FM و FH شده و با توجه به سابقه مونتاژ رانیران چه شود!!!!!!!!!!!

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. ارش

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      ***.ولی باز خوبه اتوبوس های چینی وارد بازار نشده.قیمتش هم خیلی گرونه ها

      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        طراحیش لوکس

  2. Radison

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    ایول ولوو….امیدوارم شر این اسکانیاها از ایران کنده شه

    1. Mohsen

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      اسپانیا اولش عالی بود بعدش بهش مارک زدن و کشیدند بالا و الان دست دولته

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Radison

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (68 ديدگاه)

        شرکتی که دست دولت بره توش کارش تمومه

  3. کاوه آهنگر

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (432 ديدگاه)

    اتفاقا B 12 به نظرم به تعداد زیاد ساخته و عرضه شد ، تو دهه هشتاد نصف مسافرتهایی که با اتوبوس رفتم با ولوو B12 بود. اون موقع همیشه آرزو داشتم سوار نئوپلان و ایلیارد هم بشم اما نشد همش ولوو و بنز به پستم میخورد :(
    این ولوو B11 خیلی خوبه

  4. حميد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    چقدر گرونه یک میالیارد تؤمن
    نمیدونم بازار کشش برا چنین سرمایه گذاری رو داره

    1. ahmad

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      اسکانیا درسا هم با قیمت یک میلیارد تومان داره به فروش میرسه
      اسکانیا مارال هم که الان توی کل ایران پر شده و در تمام تعاونی ها موجوده قیمتش حدود هشتصد میلیون تومانه!

    2. دانیال

      ۱۱ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      الآن درسا 1میلیارد و 100 میلیونه
      با این حال میبینم درسا به گرد پای b11 هم نمی رسه

  5. mohammad fm480

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    چه زیبا !! عالیه مثل تمام کامیون های ولوو

  6. Reza.sh

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    پدال این دیگه چه وعضیه روی تکی تکی عکسها اسم سایتتونو بزرگ نوشتین

  7. Ahmadreza

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    صندلیاش رو نگاه کن چه بزرگن معلومه راحتن حالا اگه بیاد ایران نیمکت پارکو میچسبونن روش تمام دستگاه هاش هم میکنن میبرن میفروشن لاستیکاش هم در میارن یه آشغال میزارن بعد میگن بفرما اینم ماشین خارجی

  8. ebi

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    اتوبوس b12b tx رو ظاهرا فراموش کردین که یکی از بهترین اتوبوس های بین شهری بود

    1. Mohsen

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      B12 ترمز نداشت txخرجش بالا بود و هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. دانیال

        ۱۱ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        عوضش ریتاردش عالی بود

  9. ناشناس

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (22 ديدگاه)

    شیک است

  10. احمد باقری

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی عالیه.

  11. Mohsen

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    شرکت ران ایران تا حالا بهترین اتاق های اتوبوس هایی رو با اتاق کیپ عرضه کرده و اگه ولوو واقعا این مدل عرضه بشه درسا حرفی برای گفتن نداره درسا صدای داخلش زیاده و مان های جدید هم صندلی های افتضاحی گذاشتن و اتاق مان اصلا مثل نمونه های اصلیش.نیست می تونید به زیر شیشه ی جلو روی برف پاک کن ها و فاصله ی جعبه هاش نگاه کنید بهترین اتوبوس به نظر من در ایران نسل نخست 12لیتری های دنده برقی عقاب افشان بود که هم راحتی و هم کیفیت سواری و هم قدرتش عالی بودن هستن و سارا های ترکیه هم نمیدونستم بگیرم اونارو

    1. سینا زارع

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (217 ديدگاه)

      در سال های اخیر همواره اسکانیا چند سر و گردن از ولوو بالاتر بوده و این حرف شما مثل این هست که بگیم خودروهای وارداتی جدید پژو از تویوتا بهتر خواهند بود. در ضمن نوع و چینش صندلی و اتاق هم در ایران اساساً منتاژ و سفارشی هست و ارتباط چندانی با برند یا مدل نداره. در مورد اسکانیا درسا هم چنین چیزی احساس نشده و واقعیت این هست که برند ولوو بطور محسوس از اسکانیا عقب افتاده.

    2. میثم از بوشهر

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (15 ديدگاه)

      تا جایی که ما خبر داریم اسکانیاست که با یه لگد آتیش میگیره

  12. سینا زارع

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (217 ديدگاه)

    فقط SCANIA اونم مدل Dorsa

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. ایرانی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (640 ديدگاه)

    به امید اینکه از نظر ظاهر و باطن تو ایران تغییر نداشته باشه…….

    و چیزی ازش کم نشه…….!!!

    ولوو باید تو ایران خودش نظارت داشته باشه… تا بدنام نشه……

    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      امیدوارم واقعا دستکاریش نکنن

    2. ایمان

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با توجه شناختی که همه ی ما از شرکت رانیران داریم .
      این شرکت هیچ وقت به خاطر چند درصد سود بیشتر از محصولاتش نمیزنه و همیشه با بیشترین و بهترین کیفیت اتوبوس هاش رو به بازار عرضه کرده
      نه مثل شرکت عقاب افشان که آبروی شرکت اسکانیا که داره تو سوئد به بهترین شکل اتوبوس های خودش رو تولید میکنه ببره و با جون و مال مردم بازی کنه
      اتوبوسایی که شرکت رانیران وارد کرده همیشه از نظر کیفیت و امنیت حرف اول رو میزنند
      برای مثال اتوبوس های B9 موتور های ضعیفی دارند ولی از نظر امنیت تو ایران و اروپا حرف اول رو میزنند. یا اتوبوس های B12 که هم ایمن بود هم کم خرج و با شرایط رفاهی مناسب و همه ازش راضی بودن
      انشاللّه که شرکت رانیران مثل همیشه همه مارو سربلند کنه و مثل گذشته بدرخشه

  14. وحید

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    خیلی شیکه

  15. h112

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    ناز نفست ولوو….باز رقابتی به این میگن….تو اتوبوس های ولوو که میشینم راننده که یه سبقت میگیره شتابش کاملا حس میشه…نمیدونم به خاطر موتور یا جعبه دنده است…

    1. شهاب

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش تو b9 بشینی میفهمی انچنان شتابیم نداره

  16. نت

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    چه خوشکله این اتوبوس ولوو

  17. حسین

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ی سوال شما می خواین توش بشینید یا فقط نگاش کنین شما خیلی به ظا هر اهمیت ندین به راحتی و قیمت اهمیت بدین

  18. محمد

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظر من MAN عالیه !
    نمیدونم وارداتین یا مونتاژ ولی خیلی خوبن

    1. مهدی

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مان داره تولید میشه. توسط اقای کریمی. توسط شرکت یاوران خودرو شرق. کارخونش هم شهرک. صنعتی ایوانکی نرسیده به گرمسار هست دفترشون هم تهران میدان آرژانتین خ بخارست کوچه 3 پلاک 9واحد 2 مت کارخونش رو دیدم از بدنه تا کل ماشین. آلمانی. اصله قیمتش هم 750هست مدل جدیدش هم 850با قدرت440اسب بخار استهلاک کم. یورو5. ماشین خوبیه

  19. بهزاد

    ۱۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام امیدوارم جایگزین شایسته ای برای ولوو بی 12 تی ایکس باشد، چون از تی ایکس به عنوان اتوبوس تکرار نشدنی در مجله ماشین یاد شده.
    TX ONLY

  20. MEYSAM-AMLASHI

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشالا به ولوو-اما دوستان در جریان باشید که کشنده های جدید ولوو،FH500از کیفیت بسیار پایینی برخوردان،تمام قطعات مربوطش هم تو بازار کلابی کیفیته،از کجا معلوم که اتوبوسش هم همچین مشکل مشترکی نداشته باشه،،،تنها برند اتوبوس تو ایران چراغ مثبت نشون داده،اسکانیاس،اینو همه کسانی که تو این کارن لمس کردن،ناگفته نماند که محصولات رنو فرانسه هم از کیفیت بسیار بالایی برخورداره،نمونش کشنده 460رنو که واقعا بینظیره واصلا خرابی نداره،و قطعاتش هم اصل فرانسه س اتوبوسش هم که دیگه بعد رنو ایلیارد،که در زمان خودش یه اتوبوس پرقدرت وکم مصرف بود،محصول جدیدی نیومد.کشور ما از نظر رقابت تو اتوبوس بسیارضعیفه،چون کلا 2تابرنددارن با هم رقابت میکنن،شما تصور کن اگر شرکتهای بنز-هیوندای-مان-رنو-داف تو ایران فعالیت مستمرداشتند،اونوقت شرایط برای ولوو و اسکانیا سخت میشد،

    موافقم 1
    مخالفم 1
  21. هادی

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فعلا که تو ایران اسکانیا حرف اولو میزنه . و اینکه ولوو بخواد بهش برسه کار سختیه.

  22. مهدی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان یه سر بزنید به سرکت یاوران خودرو شرق مدیر عاملش اقای کریمی
    اگه دقت کرده باشین کولرB11قسمت جلو سقف ماشین طراحی شده که این کار در اتوبوس MANr07 چندین ساله که اجرا میشه واون امکانات ایمنی. مثل ترمز اضطراری، کروز هوشمند و سیستم اخطار و هشدار راننده جهت جلوگیری از خروج از جاده. هم داراست. یه یخچال داشبورد جلو داره یه ابسرد کن و قوه جوش هم درب وسط قدرتش 430اسب بخاره، که مدل جدیدش امسال تولید میشه. و الان. تست سده و تاییدیه گرفته440اسب بخاره حتی میتونید سفارش بدین صندلیها همه مانیتور بذارن و شارژر موبایل داشته باشن دستشویی هم بزارن هم معمولی و یا شیمیایی مدل جدیدش. ترمزهاش جلو وعقب دیسکیه. سیستم تعلیق جلوش independent(مستقل )هست قیمتش هم 850به نظر من به صرفه تره ماشین روز اروپا هست یورو5 هم هست مدل Ro7قیمتش750هست همه چیزش هم المانیه کارخونش رو بازدید کردم. خیلی کارشون درسته حتی کف پوشاش عایقهاش و تخته های بکار رفته استانداردflammability دارن وضد حریق اند از لحاظ. بدنه تاییدیه. شرکت مان آلمان. رو دارن من خودم. اون تأییدیه رو دیدم. خلاصه چیزی که B11الان ارایه میده مان هم داره اما باقیمت 150میلیون کمتر

  23. volvo

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان،بنده خودم 27سالم هست واز بچگی باکامیون بزرگ شدم والانم راننده کامیون ولوو480هستم،هرچی من یاد دارم توایران استقبال بیشتر از ولوو بوده،ولوو چه اتوبوس چه کامیونش بی نظیر هستنو وکسانی که میگن اسکانیابهتراز ولوو هست کاملا دراشتباه هستن،بنز و اسکانیا ذاتشون موتورشون گرم میکنن ونمیشه بهشون فشاراورد،اما ولوو همیشه حکم رانی کرده وسلطان جاده بوده،بنظر من وخیلی راننده های دیگه و پدرم که 40ساله راننده اس ولوو بینظیر هست،اسکانیا شایدرقیبی باشه برای ولوو اما هیچوقت به تکنولوژی ولوو نمیرسه…

  24. م

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام داداش من بنز هر چی گرمتر بشه عملکردش بهتره ،این که دیگه شناخته شده است وهیچ وقت صنعت سوئد در حد آلمان نیست و ن خواهد بود آپشنها وتمام امکانات امروز ولو بی ۱۱ رو ۱۰ سال پیش مان آر۷ پیاده کرده

  25. Amir

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدمات پس ازفروش ولوو تو ایران خیلی ضعیف .رانیران تو سال نودوشش نمیونه بزنه اگه امسال نزنه دیگه برای همیشه ولوو تو ایران قطع میشه فعلا حرف اول تو ایران اسکانیا میزنه.ولوو الان به مدت چهار سال خوابیده..ولوویکی از بهترین تولید کنندگان ماشین تو دنیا تو کامیون ولوو بورس ولی تو اتوبوس متاسفانه اسکانیا.

  26. میعاد

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه قیمت های کاذب این شرکت ها اتوبوس داران رو بیچاره کرده اولاً با کدوم مسافر؟؟؟؟؟؟؟؟ ثانیاً ولوو بجز B12 معمولی که در سالهای 81 و 82 تولید شد دیگه هیچ کدوم از مدل هاش بدرد نمیخوره!!!!!!!! ولوو همه ماشین دارهارو بدبخت کرد چون هم قطعاتش گرونه و هم خدمات خوبی نداره و هم اینکه هر 2-3 سال یکبار یه مدل جدید موتور و گیربکس میاره که تا بخای باهاش اخت بشی فرسوده شده !!!!!!!!! ولی اسکانیا ومان اینجوری نبودن ونیستن !!!!!! من تجربه راندن همه این اتوبوس های نسل جدید رو داشتم به نظر من سلطان کم اصطهلاک بودن اسکانیاست. .ولی لذت رانندگی رو باید با مان تجربه کرد پدر من الان 2 دستگاه مان داره که با هیچ ماشینی اون رو عوض نمیکنه و منتظره تا مدل جدیدش به بازار بیاد. ولوو با B11 هم موفق نمیشه و نخواهد شد چراکه اینا شایعه هست کارخونه رانیران دیگه قدرت تولید اتوبوس رو نداره و تمام مراکز خدمات پس از فروش رسمیش هم تعطیله.

  27. کیوان فتاحی

    ۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بی ۹ اتوبوس مدرن و با کیفیتیه اتاق مستحکمی داره وزن سبکشم یک حسنیه ولی متاسفانه خدمات پس از فروش خیلی خیلی ضعیفی داره که کارکنانشون برای خودشون امپراطوری درست کردند افراد بد برخورد و عبوس ولی عقاب افشان یه چیز دیگه است من خودم هم اسکانیا دارم هم ولوو و از خدمات اسکانیا صد در صد راضیم الان هم که کلا خدمات پس از فروش رانیران تعطیله

  28. علی

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط چهارصد و پنجاه و هفت

  29. علی

    ۳۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پشت اتوبوس خیلی ساده است وشیشه عقب برداشته بد شده

  30. محمد صالح

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیارر عا لی به مهندسان وفعالان رانیران افتخاروتبریک میگویم به امید ایرانی سرافراز وخودکفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا