خودروهای سنگین

کامیون جدید MAN با عملکرد بالا

گل سرسبد محصولات MAN، اکنون یک کامیون و کشنده جدید سری D38 TGX است. کامیونی با عملکرد بالا که برای به چالش کشیدن سخت‌ترین عملیات حمل‌ونقل بار طراحی شده است.

MAN TGX D38
MAN TGX D38
موتور و نیرومحرکه جدید این سری، از یک پیشرانه شش سیلندر دیزلی ۱۵.۲ لیتری با استاندارد یورو ۶ شکل گرفته که به تازگی توسعه داده شده است. این موتور در سه نسخه با توان‌های ۵۲۰، ۵۶۰ و ۶۴۰ اسب بخار ارائه می‌شود. هدف MAN تولید موتورهایی با قابلیت اطمینان بالا و در عین حال با بهره‌وری مناسب و مصرف سوخت کم بوده است.
MAN TGX D38
MAN TGX D38
استفاده از توربوشارژر دومرحله‌ای باعث می‌شود تا اوج گشتاور از دور ۹۳۰ دور بر دقیقه در دسترس باشد. بنابراین چه در مدل‌های با محور کوتاه و چه مدل‌های با محور بلند، کشش در بالاترین سطح حتی در سرعت‌های پایین برقرار خواهد بود. گشتاور قابل‌توجه این خودرو باعث می‌شود در مسیرهای طولانی و بارهای سنگین، کارآمدی آن حفظ گردد. حداکثر گشتاور مدل ۵۲۰ اسبی به ۲۵۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد. در حالی که مدل ۵۶۰ اسبی، ۲۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. خروجی گشتاور موتور سوم با توان ۶۴۰ اسب بخار به ۳۰۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد.
در نسل جدید کامیون‌های MAN از ویژگی‌های بروزی چون کروز کنترل تطبیقی، ناوبری ماهواره‌ای با نقشه‌های 3D، سیستم بهینه‌سازی مصرف سوخت در مسیرهای شیب‌دار، ترمز اضطراری EBA، رادار پیشگیری از برخورد از جلو، برنامه الکترونیکی ثبات و پایداری ESP و تجهیزاتی ازاین‌دست برخوردار است. [jwplayer mediaid=”۸۶۱۴۸″] کابینهای مختلفی در مدل‌های XL، XXL و XLX با طیف گسترده‌ای از اکسل‌های قابل انتخاب برای شاسی و تریلر و با تعلیق شمش/بادی یا کاملاً بادی و امکان حمل وزن تا ۴۱ تن و کشش تریلر به صورت ترن تا ۲۵۰ تن از ویژگی‌های دیگر کامیون و کشنده‌های MAN سری TGX D38 می‌باشد. [دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. مرتضی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (845 ديدگاه)

    مان ساخت کجاست کجاها مونتاژ میشه؟؟

    1. امین

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (380 ديدگاه)

      آلمان

    2. mory

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (417 ديدگاه)

      مان اتوبوساش که عالیه

      1. amir

        ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (255 ديدگاه)

        روی اتوبوس های brt که چینی اند موتور مان است وگر نه کدوم موتور می تواند تا خرخره پر آدم را بکشد بدون آخ گفتن.

    3. میثم "سوبارو"

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1765 ديدگاه)

      مان سهامش مال فولکسه. ولی نمیدونم همش یا یه مقدارش.

      1. رضا ... فقط بنز

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (27 ديدگاه)

        فکر کنم اون اسکانیاست که سهامش مال فولکس واگنه از ساب خریده.

    4. جی تی ار

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (457 ديدگاه)

      حریف ولوو,کامیون سال 2014 نمیشه.

      1. رضا ... فقط بنز

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (27 ديدگاه)

        کامیون فقط بنز داداش
        بزرگترین کمپانی ساخت کامیونه …

    5. علیرضا

      ۲۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      مان المانی المان مونتاز میشه

  2. بنده خدا

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    عجب غولیه

  3. توفیقی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    زیباترین کامبون دنیا بعد بنز اکتروس بعد ولوو گلوب تروتر

    1. alireza

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      بعد اونوقت اسکانیا استریم لاین چی میشه ؟؟؟
      http://newsroom.scania.com/en-group/files/2013/03/23-exterior-13011-024.jpg

    2. Ahmad..F12

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2533 ديدگاه)

      Only Actros

  4. sky

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    بازم المان …

  5. محمد

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    عجب شاهکاریه

    خوراکه بزنیم به دل جاده

  6. امید برتر

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    خوش به حال راننده ای که با این رانندگی میکنه!

  7. re8889

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    قدیما که بدرد نمی خورد.

    1. Ahmad..F12

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2533 ديدگاه)

      دوست عزیز این قدیما که میگی ینی کی؟؟؟

      و اینکه مان همیشه یکی از 3 کامیون برترین دنیا بوده، نمیدونستی بدون، الکی یه چیزی نگو!!!

      1. رضا ... فقط بنز

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (27 ديدگاه)

        من سوار MAN 480 شدم
        رولز رویسیه واسه خودش!
        البته آکتروس نمیشه :)

        1. Ahmad..F12

          ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (2533 ديدگاه)

          البته آکتروس نمیشه رو خوب اومدی

  8. re8889

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    رنگش قشنگه

  9. re8889

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    volvoبهتره یا man؟؟؟؟؟

    1. مرتضی

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      Man. بعد از بنز بهترینه.

    2. Ahmad..F12

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2533 ديدگاه)

      دوستان, مرسدس و مان در ابتدا باهم و به صورت مشترک کار میکردند

      حتی اوایل که تو ایران بود به “مان‌بنز” معروف بودند، و همیشه جزء برترین ها بوده و هست

      ولی چند سالی هست که گوی دست مرسدس بنزه بعد ولوو بعد مان و داف

  10. محمد.

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    ایول به آلمان هم تو سواری شاهکاره هم تو سنگین.تو ماشین سنگین من اول از بنز بعد مان خوشم میاد.

  11. احمدرضا

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (393 ديدگاه)

    فقط بنز

  12. XxX

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ظاهرش میتونست بهتر باشه

  13. datsun

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (3974 ديدگاه)

    41 تن بار و 250 تن کشش واقعا عالیه

  14. مرتضی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    این مان جزء با کیفیت ترین کامیون ها هستش. از نظر کیفیت تو اروپا بعد از بنز حرف اول رو میزنه. جوری هستش که ولوو و اسکانیا و رنو تو کیفیت قطعات حرفی برای گفتن پیشش ندارن.

  15. Ehsan

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1242 ديدگاه)

    یکی از اقوام کامیون داره میگه یک بنز بگیر سه تا راننده بگذار پشتش شب و روز با این بنز کار کن تا 5 سال هم خیالت راحت ماشین آخ هم نمیگه ، این است کیفیت آلمان ، کامیون های مان هم که در حد بنزِ

    1. Ahmad..F12

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2533 ديدگاه)

      احسان جان دقیقاً درست رمودن اقوامتون

      همینطوره، مرسدس بنز همیشه با دوامترین محصولات رو داره که درباره کامیون‌هاش هم این مسئله صدق میکنه.

      الان خیلی از کامیوندارای بنز 2 شیفت و 3 شیفت با ماشین کار میکنن بطوریکه هفته به هفته اونارو خاموش میکنن اونم برا سرویس کاری

      1. رضا ... فقط بنز

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (27 ديدگاه)

        یکی از اقوام ما هم یه آکتروس خریده بود میگفت روغن موتورش پلمب کمپانیه تا 400/000 کیلومتر.محصول شرکت Petronas

        1. Ahmad..F12

          ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (2533 ديدگاه)

          ایشون هم درست فرمودن

    2. P.G

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (488 ديدگاه)

      کامیون هاى جدید مسلماً حسابش جداست ولى تو مدل هاى پایینتر،ما یه زمانى یه بنز ۱۹۲۱ با یه بنده خدایی شریک بودیم،ماشین به اون آشغالى تا حالا ندیدم،اینقدر قطعه خورش زیاد بود که بیشتر از اینکه کار کنه تو تعمیرگاه بود،آخرش هم با کلى ضرر فروختیمش!
      ولى مثلاً ماک هایی که خیلى قدیمى تر هستن و هنوزم بخش زیادى از ترانزیت جاده اى رو دوششونه،خیلى بى دردسرتر و کم خرج ترن و واقعاً بعد ۵۰ سال مرگ ندارن!بعضیاشون آدم میبینه انگار الان از کارخونه دراومدن!

      1. Ahmad..F12

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (2533 ديدگاه)

        دوست عزیز قاطعانه دارم میگم اشتباه میکنی

        بنز 1921 از بهترینهای هم رده ی خودشه

        انتظاراتتون حتماً بالا بوده ازش، یا اینکه کلاً ماشینو داغون خریدین، یا سرویس کاری رو خوب انجام نمیدادین

        وگرنه مگه خراب میشن اونا!!!!!!!!!!

        شما فکر نمیکنی اگه ماک به قول شما بهتر و کم خرج تر و بی دردسر تر باشه چرا اینقدر بنز تعدادش زیاده تو جاده

        قیمت همون بنز 1921 که الان خود ایرانخودرو دیزل داره تولید میکنه 250 میلیونه!

        فکر کردی چرا؟؟ یا اصلاً فکر کردی چرا هنوز اونو دارن تولید میکنن؟؟؟!!!

        1. P.G

          ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (488 ديدگاه)

          دوست عزیز،من تجربه ام رو به شما گفتم،از اقواممون هستن که ماک دارن و واقعاً با هیچ چیز عوضش نمیکنن اما ماشین ما همش تو تعمیرگاه بود،چون ماشین هاى آلمانى نفساً پر اصطهلاکن!
          در ضمن مثل اینکه شما تو جاده درنیومدى ها!بنز ۱۹۲۱ اصن کشنده نداره و کشنده مایلر هم خیلى کمه و این دوتا بیشتر کمپرسى هستن واتفاقاً در شهر بیشتر تردد میکنن،اما ماک هاى کشنده تو جاده خیلى زیادن!کشنده هاى مدل پایین تو ایران بیشتر یا ماک و وایت و اینترناش هاى آمریکایین یا اسکانیا یا ولوو دماغ دار،و بنزاشون خیلى کمه!
          بعد جواب سوال آخرت به نظر من واضحه!به نظرت چرا پیکان وانت بعد چهل سال داره تولید میشه،ملت … هم عین چى میخرن یکى ۱۵ میلیون،چون پیکان وانت ماشین خوبیه؟؟؟ایرانو نباید با هیچ جاى دیگه مقایسه کرد،چون اینجا ماشاالله بلدن،سوراخ دعا رو که پیدا میکنن یه آشغال رو ۱۰۰ سال تولید میکنن میچپونن به خلق الله،هیچ کس هم صداش درنمیاد!
          من خودم یه شب سوار اون ماشین شدم،حالم داشت به هم میخورد،تمام گرماى موتور مستقیم میاد تو اطاق،آدم کباب میشه!

        2. Ahmad..F12

          ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (2533 ديدگاه)

          بعضی از اینایی که گفتی رو قبول دارم، مثلاً اینکه گرما میادو اینا…

          ولی اینکه میگی آلمانی ها صرفاً پر استهلاکن غلطه!!

          اینکه میگی ماک کشنده داره و بنز کمتر داره هم ارتباطی به بحث نداشت

          من کشنده بودن رو عرض نکردم که میگید تو جاده نرفتید!

          بنز های تک و جفت و مایلر که میفرمایید هم تو شهر زیادن به صورت کمپرسی و هم تو جاده بسیار زیادن به صورت باری، که خییییلی هم بیشتر از ماک ها هستند.

          و اینکه من نگفتم ماک بده خیلی هم پر استقامته، ولی اینکه شما میگی ماک کم استهلاکه و بنزهای قدیمی آشغالن، این حرف غلطه!

          در مورد پیکان هم مثالت توجیه کننده نبود چون بحث سواری با کمیون زمین تا آسمون فرق داره…

          پیکان نهایتاً 10-15 تومنه که میگی چرا اینو میخرن چون گزینه ی دیگه ای با این پول در دسترسشون نیست وگرنه همونم اگه بتونن مزدا بار میخرن، این از این!

          پس با این صورت هیچ آدم عاقلی نمیاد 250 تومن پول بنز تک و 300 میلیون پول زیرمایلر بده اگه به قول شما آشغال باشن!!!!

        3. P.G

          ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (488 ديدگاه)

          شما فرمودید بنزهاى قدیمى تو جاده خیلى بیشترن که این طورى نیست!حتى کامیون هاى باربرى هم بیشتر ولوو و لیلاند هستن تا بنز،البته جاهاى مختلف ایران فرق میکنه،مثلاً تو شمال باربرى هاى بنز زیادن اما جاهاى دیگه خیلى زیاد نیستن،بیشتر کمپرسى هاى شهریى هستن.
          بعد شما قبول دارى که ماشین هاى آمریکایى کم استهلاک تر از ماشین هاى آلمانین و قطعاتشونم خیلى ارزون تره؟
          منظورم از مثال پیکان وانت این بود که تو ایران یه ماشین وقتى چهل سال تولید میشه لزوماً دلیلى بر عالى بودنش نیست،صنعت ما کلاً در برابر تغییر و تحول مقاومت میکنه چون بازار ما رقابتى نیست و تولید کننده تا مجبور نشه محصول جدید نمیده!مگرنه اگه اینقدر که شما میگى عالى بودن هنوز تو خود آلمان تولید میشدن!بعد این کامیون ها الان خیلى هم پر فروش نیستن!ولى باز از نظر من یه لاستیکشون میارزه به کل خانواده دانگ فنگ و هووو،هر چند که دوسشون ندارم!

        4. Ahmad..F12

          ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (2533 ديدگاه)

          میدونم چی میگی

          ولی نمیدونم چطور میگی لیلاند و ماک باری بیشتر از بنزه!!!!

          شاید منطقه ای شما هستی اینطوریه وگرنه باری های بنز(همین نارنجی های تک و جفت اتاق عقب چوبی منظورمه)همه جا به وفور هستند

          اگرم میگی تو چرا تو آلمان دیگه تولید نمیشه به خاطر اینه که نسل های جدید آکتروس،آکسور،آتکو و آروکس رو داره به عنوان جایگزین اون قدیمیا تولید میکنه

          با این حال همین زتروس، نسل جدیدِ همین کامیونهای مورد بحثه که الان تو آلمان دارن تولید میشن!!

          ایران هم چون تو تحریمه نمیتون آکتروس و… رو وارد یا مونتاژ کنه و به همین خط تولید فعلی اکتفا کرده.

          پس بازم میگم لزوماً نمیتونی بگی بد هستند!

          نظر شما هم درسته یه پیچشون می‌ارزه به هوو کاویان و امثال اینا..

  16. علی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (208 ديدگاه)

    شرکت مان معتبرترین شرکت خودروسازی جهان با بیش از 260 سال قدمت صنعتی با نام مان میباشد جزو سه شرکت صنایع سنگین حمل و نقل میباشد بالاتر از بنز ولوو و اسکانیا میباشد

    1. Ahmad..F12

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (2533 ديدگاه)

      دوست عزیز فکر کنم 260 سال رو اشتباه نوشتی!!!!

      اون زمان مردم داشتن با حیوانات کار میکردن!!

      “مان” سال 1928 تأسیس شد.

      بالاتر از بنز و ولوو هم نیست. ولی در سطح بسیار بالایی قرار داره

      در ضمینه کشتی سازی هم فعالیت داره و موتورهای فوق حجیم کشتی هارو میسازه

      1. محمد

        ۸ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (3 ديدگاه)

        مان من میدونم که زمان جنگ المان و روسیه داشته ماشین میساخته که هیتلر دستور داده به فولکس که ماشینی بساز بدون اب که درسرمای روسیه دوام بیار و فولکس ساخت

    2. محمد

      ۸ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      مان یا فولکس اولین کارخانه ای ماشین سازی بود که تو دنیا موتور دیزل رو اختراع کرد 100سال زودتر از بنز ونمونه ترین و پیشرفته ترین خودرو دیزلی رو تودنیا داره تولید میکنه المانی ها میکن M A N یعنی مرد جوان واقعا خدابهش برکت بده من 480 دارم بجز این هرماشینی سوار میشم مان نمیشه

  17. امید

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1319 ديدگاه)

    موتورهای خوب و با گشتاور بالایی داره و امکانات خوب ایمنیشم با تجهیزاتی که داره بالا هست طراحیشم قابل قبوله در کل خوبه

  18. navid

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هیچ کشنده ای ب fh610نمیرسه

  19. علیرضا

    ۲۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظرمن volvo fh 16 خیلی بهتر ولو امتحانشو پس داده دنده خورش بالاس تو سر بالایی ما داریم جیگر

  20. يدنو

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام دوستان یکی از اقوام یکبنز مدل71 داره بنرش 2624 هست ایشون از زمین تا اسمون از دست این ماشین راضی بود علت رو جویا شدم گفت که این بنز با ولوو ان 12 مقایسه میشه 10 حلقه لاستیک نو زیر بنز ده ماه و زیر ولوو 6 ماه دوام داره منظورم کم خرجی بنزهست ومیگفت که این مدلنقص هایی هم داره که یکیش نبود توربو و بعدی خشی نسبت به ولوو ولی مصرف گازوییلم کمتر از ولوو مان هم از نظر سرعت از همه امیونها سر هست در پناه حق

  21. حسامTGA

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقای عزیز فقط یک کلام MAN پر قدرت

  22. محمد

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جمع کنین بابا این fh رو چون تو ایران زیاده میگن خوب
    هر چی باشه خوبه هرچه قدر پول بدی همون قدر اش میخوری
    درضمن آلمانی باشه آفتابه باشه
    مخصوصا مان
    وبنز

  23. محمد

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    فقط مان هنوز ماشینی تو دنیا رو دست مان نیامده و نخواهد امد

  24. جلیل

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من دنبال نمایندگی کامیونت مان هستم 6تن .ممنون میشم راهنمایی کنید .بعد نسبت ب ایسوزو برتری داره یا ن ؟

  25. سید

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    مثل یه سوپر اسپرته

  26. roadaxor@gmail.com

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان به نظر بنده مان بهترینه تو نوع خودش چه قدیم چه جدید خیلی از ولوو واسکانیا ورنو سرتره چون خرجشون خیلی بالاست تو ایران ماشینی بدرد میخوره که کم اسطهلاک باشه من خودم اکسور داشتم بهترین کامیونه والان مان 460 دارم که واقعا دم سازنده اش گرم هم نرمه هم خوش دسته هم محکمه هم کم اسطهلاکه قدرت که نگو ریتاردر 6 حالت در بهترین حالت جواب میده اونی که سوار نشده نمیدونه مان چه عجوبه ایه خلاصه مان از همه کامیونها سر تره

  27. شهریار

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تموم کامیون ها تقریبا سوار شدم اما هیچ کدامشان مان نمیشه…. درووووود بر شرکت مان و کشور المان

  28. مجید

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام .هر ماشینی نقاط قوت وضعف خودش رو داره, ولوو کشنده مدل 800 رو اگه ایران واردات میکرد یا اف اچ وارداتی دیگه اون دوست عزیزمون نمیگت ایران پرشده اف اچ های چینی ,اگه اصلش میبود ، چی میبود.

  29. اميد

    ۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان
    مان tgxرو با شرایط بگیریم
    جایی رو میشناسید اصلا کجا باید دنبالش بگردیم ؟

  30. امین

    ۱۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقایون بحث نکنین ما ی man tgx 2014 داریم موتور ۶۴۰ خدایی با ولوو هم رفتم با اسکانیا داف رنو بنز هم رفتم مان خیلی خیلی نرم تره اصلا صدای که داره لذت میبری ولی از نظر ظاهری بشخصه میگم خیلی خوب نیس داشبردی هم خیلی ساده ولی ماشین سرحالیه سالار جاده یعنی شیر واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا