کاربرد وسایل نقلیه شبهخودران در عملیات معدن، رفتهرفته ابعاد بیشتری پیدا میکند. دامپتراکهای غولپیکر که برای جابجایی مصالح در کارگاههای عظیم حفاری مورد استفاده قرار میگیرند، چند سالی است که از قابلیت رانندگی خودکار برخوردار شدهاند. البته همیشه یک راننده انسان، مراقب عملکرد این کامیونها بوده است. امّا اکنون کمپانی «کوماتسو» از کمپرسی سنگین رونمایی کرده که در آن هیچگونه اثری از کابین، غربیلک فرمان، شیشه جلو و یا چیز دیگری برای استقرار یک راننده انسان دیده نمیشود.
بدون حضور راننده، هیچکس نمیتواند بگوید که کدام سمت این کامیون، «جلو» و کدام سمت آن «عقب» محسوب میشود؛ موضوعی که میتواند منفعت زیادی برای شرکتهای معدن و حفاری داشته باشد. در نظر بگیرید که معمولاً شرایط به این گونه است که راننده اپراتور یک کامیون باربر در جلوی آن مینشیند و قسمت بارگیر از عقب تخلیه میشود. در نتیجه، این کامیون مجبور است که در بیشتر مواقع دور بزند و این موضوع جابجایی مصالح در کارگاه را پیچیده میکند.
امّا کامیون کوماتسو موسوم به «کوماتسو اینووِیتیو اتونومس هالِیج ویهِکل» بدون کابین، با سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک و با فرمان تمامچرخ، از این نوع مشکل فاصله گرفته و فارغ از اینکه به کدام طرف حرکت میکند، میتواند همان سرعت و قابلیت مانور را داشته باشد. به دلیل اینکه نیاز به پنجره جلو در این وسیله نقلیه وجود ندارد، هیچ طرفی از لزوماً «جلو» یا «عقب» محسوب نمیشود. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که بارگیر کامیون تنها در یک جهت میچرخد؛ ولی این موضوع تنها در زمان تخلیه بار و جهت روبروی حرکت تراک در این حالت اهمیت خواهد داشت.
سایر نوآوریهای کوماتسو در این وسیله نقلیه کم نیستند؛ از جمله اینکه سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک از سیستم احیای انرژی ترمزها برای شارژ دوباره سیستم پیشرانه هیبرید الکتریکی استفاده میکند. به گفته کوماتسو، این کامیون میتوان باری به میزان بیش از ۲۲۵ تُن را با سرعت حداکثر ۶۴ کیلومتر بر ساعت جابجا کند. قدرت در دسترس این وسیله برابر ۲۷۰۰ اسببخار است.
البته نباید انتظار داشته باشید که این نوع کامیونها را به این زودیها در جادههای عمومی شهرها ببینید؛ چرا که این هیولاهای ماشینی در کارگاهها زندگی خواهند کرد. امّا این تکنولوژی، جذابیتهای خاص خودش را دارد؛ بهخصوص وقتی معنای سنتی «جلو» و «عقب» یک وسیله نقلیه را تغییر میدهد. [دانلود ویدئو]
منبع: roadandtrack
madjid911 GT2
۸ مهر ۱۳۹۵خیلی جالب بود.
uss zumwalt DDG-1000
۸ مهر ۱۳۹۵قدرتش 2700 اسب بخار
ولی عجب وزنی داره
reza
۸ مهر ۱۳۹۵ایده ی جالب و کاربردیه
ali
۸ مهر ۱۳۹۵چه بلا هایی بر زمین می آرن
هر روز با سرعت و قدرت بیشتر از قبل
مجید
۸ مهر ۱۳۹۵1-0 به نفع کوماتسو باید دید کاترپیلار چی تو چنته داره؟؟؟؟
uss zumwalt DDG-1000
۸ مهر ۱۳۹۵کاملا درست گفتی
madjid911 GT2
۸ مهر ۱۳۹۵ماشین های ژاپنی خیلی خوبن.
uss zumwalt DDG-1000
۸ مهر ۱۳۹۵جنس و کالاهای ژاپنی هم خوبه
لوازم خونگی های باکیفیتی تولید میکنه