به گذشته بازگردیم، بسیاری از خودروسازها روی طراحی اجزای بزرگتر محصولات وابسته به این صنعت تمرکز کرده بودند تا مصرفکنندگان از نتایج لذتبخش و قدرتمند این کار سود ببرند. در حقیقت، برخی مواد در هر دو صنعت خودروهای سواری و سنگین بکار گرفته میشدند. حتی یکزمانی وجود داشت که اگر شما میخواستید تا صاحب خودروی کوچکی شوید، بهتر بود که خود را آمادهی توافقی کنید که میگفت قدرت یا عملکرد خودرو در حال تبادل با تطبیقپذیری و تحرک بود. هرچند، همهچیز بهسوی بهتر شدن پیش رفت و کارخانههای پیشرو در راه اختراع و بهکارگیری تکنولوژیهای جدید قدم گذاشتند و به آرامی به توازنی بین قدرت، مصرف سوخت و تطبیقپذیری دست یافتند. در میان آن تغییردهندگان، کامیونهای مان نیز به چشم میخورند که بیوقفه محصولات خود را با توجه به تقاضاهای خریداران و مزیتهای تکنولوژیک این صنعت تولید کرده است، درست همانند آن اتفاقی که برای کامیون مورد تست در این مقاله رخ داده است: نسل جدید مان TGX 2016.
ریشهی آلمانی مان به این معنی است که این کمپانی اعتبار بسیاری را با طراحی و مهندسی برخی از بهترین ماشینآلات تنومند به دست آورده است. این کمپانی ساخت کامیونهای بادوام و کلاسیک جذاب را متوقف ننموده و نمای داخلی نیز تنظیمات راحت و ارگونومیکی را نشان میدهد که این اجازه را به راننده میدهد تا قدرت عمل بیشتری داشته باشد. بهعلاوه، TGX همچنین از آخرین تکنولوژیهای ایمنی فعال و غیرفعال از جمله ارگونومیک کابین پیشرفته، ترمزهای تمام دیسکی، ترمز ضد قفل و سیستم ترمز الکترونیکی خاص مان (EBS) سود میبرد که عملکرد قوی کامیون در متوقف شدن را تضمین میکند.
کامیون TGX مان همانطور که ذکر شد از کابینی جادار و با طراحی خوب بهره مند است که تطبیقپذیری و راحتی خوبی دارد. بهترین مورد دربارهی ویژگیهای جدید که توسط مان گفته شده این است که هزینهی اضافی بابت آپشن های اضافی به خریدار تحمیل نمیشود. با کابینهای XL و XLX (ارتفاع بیشتر) و تقسیمات هوشمندانهی تخت خواب، شما مطمئن خواهید بود که بهترین انتخاب را داشتهاید. بهعلاوه، طراحی دقیق این کامیون توسط سیستم تعلیق بادی عقب با ۴ بالشتک در هر اکسل تکمیلشده است که عملکرد برجسته و هندلینگ این کامیون را افزایش میدهد.
داشتن پیشرانهی قدرتمند یک مسئله است اما به دست آوردن کامیونی که هم کارا باشد و هم در مسافتهای طولانی اسباب راحتی راننده را فراهم آورد چیز دیگری است. مان TGX جدید با دو پیشرانهی ۶ سیلندر ۱۲.۵ یا ۱۵.۲ لیتری عرضه میشود که از تکنولوژی تزریق ریل مشترک و توربو استفاده میکند. با نیروی تولیدی ۴۸۰ و ۵۶۰ اسب بخاری و به همراه گشتاوری عالی که دورهای پایین در دسترس است، این کامیون میتواند عملکردی بیش از انتظار را نشان دهد. به این معنی که مصرف سوخت این کامیون با استفاده از گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک تیپ ماتیک بیشازپیش کاهش مییابد.
مان TGX 2016 با افتخار سنتهای مرسوم کارخانه در ارائهی قدرت بالا، دینامیک برجسته و مصرف سوخت پایین را نشان میدهد. ترکیب عالیِ مصرف سوخت پایین، گیربکس ۱۲ سرعته تیپ ماتیک و گارانتی چشمگیر، خیال خریداران را از هر بابت راحت میکند.
mohsen
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کابینش مثل FH نیست و عملکردش نیز همچنین وقتی تو کابینش ادم میشنه اینه هارو حس میکنه جاشون گنگ هست و تو ماشین بزرگ اینه نباشه یعنی دیگه رانندگی فایده نداره البته من تو مدل هایی که ایران و ترکیه دیدم و نشستم نظر میدم ترکیه ها خودشون بیشتر بنز و مان میرونن ولی ولوو بازاشونم خاصن و ماشین های خیلی توپی دارن
محمود
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کامیون فقط new volvo fh 750
احمد باقری
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کامیون های قرمز رنگ مان رو یادم هست، البته هنوز هم هستند و کار می کنند، اون موقع می گفتن که جلوی کامیون خیلی سنگین هست و در سراشیبی ها مشکل ایجاد میکنه، حالا نمیدونم تا چه حد درست بوده.
فقط انگلستان
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵یادمه بچگی کامیون تو محلمون کار می کرد منم می رفتم نگاش می کردم بچه ها خیلی از کامیون خوششون میاد
احسان
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵تشکر میکنم که در مورد خودروهای سنگین هم مطلب میزارید،فکر کنم اگه کسی یه کشنده قوی بخواد باید بره سراغ ولوو fh 750 یا آکتروس 2016،اسکانیا
بهنام طیبی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کامیون بازی هم حال میده ها
حسین
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵همشون خوبن ولی انصافا DAF XF داخلش فوق العاده طراحی شده..من خودم به کامیونای زیبا و به روز علاقه دارم
moein
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی وقت بود در مورد کامیون و امثالهم مطلبی نذاشته بودید ممنون
یدک کشم من فقط ماک رو قبول دارم
ali
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کامیون ففففففففففقققققققققققققططططططططططط ماک
البته بقیه امریکاییها هم عالی اند
لطفا ازکامیون سازان کهنه کار امریکایی هم مطلب بنویسید
moein
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵با اجازه شما بله آقا بهنام
volvo fh
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵قویترین کامیونها volvo fh16 750hp,
Scania R730
volvo fh16 700hp
Man tgx 680hp
Volvo fh16 660
scania R620
احتمالا تا چند وقت دیگه به۸۰۰ اسب بخار هم میرسن.
البته بیشتر کل کل قدرت هست,مخصوصا بین دوتا هموطن.ولوو,اسکانیا.
احسان
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵اسکانیا R999 هزار اسب قدرت داره و تو ایران هم یدونه واسه نمایشگاه اوردن
volvo fh
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵R990یه مدل نمایشگاهی بوده وتولید انبوه هم نشده.
کامیونهایی که برای مسابقات میسازند تا ۲۰۰۰اسب بخار وبیشتر هم قدرت دارند.ولی فعلا قویترین کامیون قابل خرید ولوو۷۵۰است.
آرش
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵تو کامیونا بیشتر از قدرت (اسب بخار)، توان (گشتاور) اهمیت داره و از اون مهم تر اینکه حداکثر گشتاور رو تو دورهای پایین به دست بده. به همین دلیله که شما اگر بازده قدرت موتور همین کامیون تو مطلب رو برای یه ماشین سواری تصور کنی، یعنی 6 سیلندر 12 یا 15 لیتری، اسب بخاری که تولید می کنه ناچیزه یعنی فقط حدود 500 اسب. تازه توربو شارژ (توربو دیزل) هم داره. حالا مقایسه کن با مثلا گودزیلا یا هل کت یا ZLR که با یک سوم یا حداکثر دو پنجم حجم موتور این کامیون، قدرت (اسب بخار) بیشتری تولید می کنن. اما تفاوت تو گشتاور تولید شده هست. متاسفانه گشتاوری که موتور کامیون بالا تولید می کنه تو متن نوشته نشده ولی با یه سرچ مختصری که زدم -علیرغم اینکه سایت مان فیلتره!- گمونم تورکش 2400 نیوتن متر باشه. این جاس که متفاوته. تورک یا گشتاور تو ماشین های سواری بین 1.2 تا 1.5 برابر قدرته. (حدود نوشتم دوستان، ممکنه بعضی ها کمتر یا بیشتر باشن) ولی برای این کامیون اگر عدد 2400 درست باشه تورم یا گشتاور حدود 4 برابر قدرتشه.
volvo fh
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵رانندگی تو اروپا خیلی راحتر از ایرانه.تمام جاده هاشون اتوبانه.کامیونهاشون عمرشون کمتر از ۵ساله و معمولا گیربکس اتومات هستند فقط راننده باید فرمون را نگهداره.توآآلمان سن پایه یک ۲۰سال است,ولی اینجا ۲۵سال.یه راننده آلمانی بیاد اینجا یه دونه بنز۱۹۲۱بهش بدی و بخاد از بندر بیاد تهران فکر نکنم به مقصد برسه.
امیر.عارف
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵کشنده ها چون رانندگانی در آن شاید بیش از چند ماه در آن زندگی میکنند باید سوهان روح نباشند چه از نظر قوای محرکه،ترمزها و امکانات رفاهی. البته نظر شخصی بنده اینه که ماشینهای باری آمریکایی یه چیز دیگه هست که متاسفانه تو ایران اجازه ورود ندارند
یاسین
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام و عرض خسته نباشیدخدمت احمد زاده ی بزرگوار.مان نام دیگه جرمناست به معنی شیر مثه ژیان که اسم دیگه شیر جنگله.لفظman انگلیسی هم برگرفته از همین لفظه.چون اونایی که انگلیسی در سطح پایه دنبال می کنند می بایست آلمانی که مادر زبان انگلیسی هست رو مطالعه کنن.امیدوارم از کشنده های امریکایی و چینی و روسی و بعضا کره ای هم مطالب بذارید!ولی در کل سوا از قدرت پایینش من همیشه شنفتم که مان تنها کشنده ی هس که نسبت به ولوو اسکانیا کمتر نیاز به آچار کشی داره!که خودش امتیاز محسوب میشه.و در حال حاضرم از همه لحاظ تکمیل شده.پس حتما بهتر شده!
Reza :: Deutschland :: Mercedes
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵مان مخفف عبارت “ماشینن-فابریک آگزبورگ نوربرگ” هست
در بین کامیون های اروپایی داخل کشور هم بنز به کم خرج تر بودن معروفه ایضا داف
نوید جهرمی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵برو بچ عشق کامیون اگه تونستین یورو تراک سیمولیتور رو روسیستمتون نصب کنید و صفا کنید باهاش.
امریکن تراک هم اومده. دیگه چی میخواید.