کمرونقتر از همیشه
امسال دهمین دورهٔ نمایشگاه بینالمللی ماشینآلات راهسازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، خدمات شهری، خودرو دیزلی، قطعات و صنایع وابسته در تاریخ ۱۲ تا ۱۵ آذرماه اصفهان برگزار شد که بازدید کوتاهی از آن داشته و گزارش آنرا در ادامه ملاحظه میکنید.
همانند قبل، نمایشگاه امسال هم در محل برگزاری نمایشگاههای بینالمللی اصفهان واقع در پل شهرستان در سه سالن برگزار شده بود. در ابتدای سالن اول، شرکت «آذهایتکس» کامیونهای ماز را به نمایش درآورده بود که بارها آنها را در نمایشگاههای گوناگون دیدهایم. نمونههای به نمایش درآمده در نمایشگاه شامل سه کامیون کِشنده، کمپرسی و باری میشدند.
در کنار این سه کامیون، یک دستگاه اتوبوس شهری گازسوز ماز نیز به نمایش درآمده بود. این اتوبوس از نوع دو محور کفپایین با پیشرانهٔ M936 ساخت مرسدس بنز است. این پیشرانه از نوع ۷.۷ لیتری با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است. مخازن گاز اتوبوس هم که روی سقف آن نصب شدهاند شامل شش مخزن ۲۱۴ لیتری میشود که مجموعاً ظرفیت ذخیرهٔ ۱۲۸۴ لیتر گاز فشرده را دارند.
در سمت دیگر سالن اول، شرکت صنعتی «مایان فولاد» با کامیونتهای ژاپنی فوسو حضور یافته بود. این کامیونتها که بهتازگی به بازار کشورمان راه پیدا کردهاند، در تناژهای مختلفی شامل ۵.۷ تن، ۶ تن و ۸.۵ تن در نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته بودند. البته پیشرانهٔ هر سهٔ این مدلها یکسان بوده و ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. کامیونتهای فوسو در صورت عرضه با قیمت مناسب به پشتوانهٔ برند معتبر ژاپنی، میتوانند در بازار کامیونتهای کشورمان که به جولانگاه نمونههای چینی تبدیل شده است موفق عمل کنند.
در میانهٔ سالن اول تعدادی وسایل نقلیهٔ خدمات شهری مانند کامیونها و کامیونتهای حمل زباله به همراه وانت نیسان آتشنشانی (!) به چشم میخورد که مورد قابلتوجهی در بین آنها نبود و بنابراین از این قسمت گذر کرده و به سمت انتهای سالن رفتم.
در این بخش شرکت «تیراژه ماشین»، ماشینآلات ساخت شرکت چینی Lonking شامل چند لودر را به نمایش درآورده بود. در کنار این، بخش دیگر شرکت تیراژه یعنی «تیراژه دیزل» کامیونهای ساخت شرکت چینی Beiben را برای نمایش گذاشته بود که سال گذشته هم شاهد حضور آن در نمایشگاه اصفهان بودیم. این کامیونهای چینی از اتاق کامیونهای سری NG مرسدس بنز استفاده میکنند. بدین ترتیب سالن اول به پایان رسید و در ادامه راهی سالن دوم شدم.
در ابتدای این سالن، شرکت «همیار ماشین»، محصولات راهسازی و ساختمانی شرکت چینی SDLG را به نمایش درآورده بود. این شرکت که در سال ۱۹۷۲ تأسیس شده است، در اصل شرکت تابعهٔ بخش تجهیزات ساختمانی ولوو است که مقر آن در شاندونگ چین است. SDLG یکی از مهمترین تولیدکنندگان ماشینآلات ساختمانی در چین است که محصولات خود را به برزیل و برخی از کشورهای آفریقایی هم صادر میکند. محصولاتی که از این شرکت توسط نمایندگی آن در ایران یعنی همیار ماشین به نمایشگاه اصفهان آورده شده بودند شامل سه لودر در اندازهای مختلف و یک گریدر میشدند.
کمی جلوتر غرفهٔ شرکتی بنام «سپاهان ماشین رهیار» قرار داشت که سه وسیلهٔ ساختمانی و راهسازی شامل دو لودر و یک بیل مکانیکی را در غرفهٔ خود قرار داده بود. در میانهٔ این سالن، شرکت سنوپارس یک بکهو لودر نارنجیرنگ را به نمایش درآورده بود.
اما این تنها بکهو لودر نمایشگاه نبود چراکه در سمتی دیگر، یک بکهوی دیگر هم دیده میشد. این بکهو ساخت شرکت آمریکایی Case بود. این شرکتی یکی از باسابقهترین شرکتها در زمینهٔ تولید ماشینآلات کشاورزی و ساختمانی محسوب میشود. شرکت Case در سال ۱۸۴۲ در ایالات ویسکانسین آمریکا تأسیس شد و در سال ۱۸۷۶ اولین موتور بخار خود را تولید کرد. این شرکت بعدها به ساخت تراکتورهای بخار و بعداً بنزینی روی آورد و هماکنون به تولید ماشینآلات ساختمانی مانند گریدر، بیل مکانیکی، لودر، غلتک ارتعاشی، بولدوزر و لودرهای چرخشی مشغول است. در ایران شرکت «پیشرو ماشین آپادانا» نمایندگی شرکت Case را در اختیار دارد.
در انتهای سالن دوم هم شرکت آرین دیزل دو دستگاه از کامیونتهای شرکتی چینی جک را در معرض دید عموم قرار داده بود. با نگاهی کوتاهی به این کامیونتها، سالن دوم را هم به پایان رسانده و به سالن آخر نمایشگاه یعنی سالن سوم میروم.
در ابتدای این سالن دو دستگاه کامیون ساخت شرکت فنلاندی سیسو کاملاً جلبتوجه میکردند. Sisu Auto یک شرکت تابعهٔ شرکت Sisu Defence است که به تولید وسایل نقلیهٔ تاکتیکی برای استفادههای نظامی میپردازد. شرکت سیسو اتو اما هماکنون به تولید کامیون مشغول است. این شرکت از سال ۲۰۰۷ همکاریهایی را با مرسدس بنز آغاز کرده است. نمایندگی سیسو در ایران در اختیار شرکت کاوه دیزل است و امسال برای اولین با کامیونهای این شرکت را در نمایشگاه اصفهان به نمایش درآورده بود. در غرفهٔ کاوه دیزل دو دستگاه کامیون سیسو از سری پُلار وجود داشتند. سری پُلار در سال ۲۰۱۰ توسط سیسو معرفی شد و از قطعات مرسدس بنز مانند پیشرانههای این شرکت استفاده میکند.
اما نکتهٔ جالب کامیونهای سیسو در نمایشگاه اصفهان این بود که یکی از آنها از نوع باری و دیگری از نوع کمپرسی بود اما هردو به تریلرهای یدککش مجهز شده بودند. این نوع از تریلرها در اروپا کاملاً متداول است اما در ایران تاکنون شاهد استفاده از تریلرهای یدککش نبودهایم. حال اما کاوه دیزل ادعا کرده است که کامیون سیسو پُلار را بهعنوان اولین کامیون یدککش در ایران عرضه کرده است. در این نوع تریلر، به یک کامیون باری معمولی، یک تریلر دوم هم نصب میشود که ظرفیت بار آنرا دو برابر کرده و کارایی یک کِشنده را ارائه میکند. بهطورکلی کامیونهای سیسو با این تریلرهای خاص را میتوان جالبترین خودروی نمایشگاه دانست.
در روبروی غرفهٔ کاوه دیزل، غرفهٔ شرکتی بنام «پرشیا جنوب» قرار داشت که ماشینآلات راهسازی و ساختمانی شرکت Bmac را به نمایش درآورده بود. در بین ماشینآلات حاضر در این غرفه یک دستگاه ماشین پهن آسفالت هم دیده میشد.
نهایتاً به انتهای سالن سوم میرسم که در سمت چپ آن ماشینآلات راهسازی و ساختمانی شرکتهای هیتاچی و هیوندای شامل بیل مکانیکی، لودر، لیفتراک و مینی لودر چرخشی به نمایش درآمده بودند. در سمت دیگر این بخش نیز محصولات شرکت چینی Shantui به چشم میخوردند.
بهطورکلی کیفیت نمایشگاه ماشینآلات راهسازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، خدمات شهری و… اصفهان امسال بسیار افت کرده و کمرونقتر از همیشه بود. در نمایشگاه امسال هیچیک از شرکتهای بزرگ سایپادیزل، ایرانخودرو دیزل، بهمن دیزل، ماموت دیزل و… حضور نداشتند و صرفاً شاهد نمایش ماشینآلاتی تکراری بودیم که نمایشگاه را کسلکننده کرده بودند؛ بنابراین تنها نکتهٔ قابلتوجه نمایشگاه امسال را میتوان حضور کامیونهای سیسو و تا حدودی نمایش کامیونتهای فوسو دانست.
تیاگو
۱۴ مهر ۱۳۹۶شدیم جولانگاه چینی ها
Peyman
۱۴ مهر ۱۳۹۶داداش ایران شده یکی از استان های چین??
(ali(chevy nova
۱۴ مهر ۱۳۹۶Sisu!!!!!!! این دیگه مال کجاست
اون نىسان گاوى چه چىزى داره که اومده تو این نمایشگاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تو تمام این محصولات بنظرم فقط کامىونهاى شرکت ماز روسىه خوبه که اولىن عکس به اونها تعلق داره
یوسف
۱۴ مهر ۱۳۹۶ماز یک شرکت بلاروسی هستش، کاماز روسی هستش و گمون کنم کارخونش نزدیکی کازان باشه.
سیسو هم یک شرکت فنلاندیه که از مهندسی بنز استفاده میکنه، البته اگر اشتباه نکنم قبلا از قوای فنی ولوو یا اسکانیا استفاده می کرد.
ahmad
۱۵ مهر ۱۳۹۶ساختار، تشکیلات و تکنولوژی شرکت ماز، روسی است
بیشتر کامیون حامل جنگ افزار های ارتش روسیه هم توسط ماز ساخته میشه
حسین
۱۴ مهر ۱۳۹۶اتفاقا سیسو یک شرکت بسیار خوب هست که کامیون های خوب تولید میکنه اما ارزانتر از بنز و خیلی با سابقه هست!
این شرکت های اروپا شرقی اگه بیان تو ایران خیلی بهتر از چینی هاست!
datsun
۱۴ مهر ۱۳۹۶فیزو موتورز یا به قول پدال فوسو هم یکی از زیر مجموعه های صنایع سنگین میتسوبیشیه اگه جایگزین این کامیونت های چینی بشه خیلی بهتره
امیر
۱۴ مهر ۱۳۹۶این ماشین الات ساختمانی و راه سازی رو نباید وارد کنن چون تو کشور خودمون داریم تولید میکنیم مثل کارخونه هپکو که لاااقل ماشیناش از این چینی ها که مثل اسباب بازی دوران بچگیمه خیلی باکیفیت تره اما متاسفانه داره ورشکست میشه
امین
۱۴ مهر ۱۳۹۶من تصور میکردم رونق یک نمایشگاه مربوط به استقبال خریداران میشه
اما طبق نظر نویسنده گرامی حضور شرکتهای معلوم الحال ایران خودرو و سایپا است که رونق دهنده نمایشگاهی از این دست است!
البته که با حضور این دو نسل جدید هوو، دانگ فنگ و … رونمایی میشد
ممنون که آگاهم کردید…
امیر دهقان
۱۵ مهر ۱۳۹۶دوست گرامی
رونق یک نمایشگاه در وهلۀ اول به تنوع محصولات به نمایش درآمده و حضور شرکتهای زیاد است.
در کشور ما هم چه دوست داشته باشیم چه نه، اجباراً بخش عمدهای از بازار خودروهای سبک و سنگین در اختیار ایرانخودرو و سایپا است و محصولات این دو شرکت بیشتر موردتوجه خریداران قرار دارد.
بنابراین وقتی این دو شرکت در نمایشگاهی حضور نداشته باشند، بالطبع تعداد بازدیدکنندگان نیز کاهش میابد. همچنین ایرانخودرو و سایپا نمایندگی برترین سازندگان خودروهای سنگین دنیا یعنی مرسدس بنز و ولوو را در اختیار دارند که نمایش محصولات آنها میتواند به رونق و جذابیت نمایشگاه اضافه کند.
از طرف دیگر، عدم حضور ایرانخودرو و سایپا تنها دلیل کمرونقی نمایشگاه امسال نبود بلکه بسیاری از شرکتهای بزرگ داخلی که در زمینۀ خودروهای سنگین فعالیت دارند مانند ماموت دیزل، سپهر دیزل، بهمن دیزل و حتی هپکو که یکی از معروفترین و بزرگترین شرکتهای ایرانی ساخت ماشینآلات ساختمانی و راهسازی است هم در نمایشگاه حضور نداشتند.
بنابراین نمایشگاهی که به زعم برگزارکنندگان، تخصصی و بینالمللی است، بدون حضور سازندگان بزرگ داخلی مطمئناً رونقی نخواهد داشت.
حسین
۱۴ مهر ۱۳۹۶Bmac کجایی هس؟
ارمان
۱۵ مهر ۱۳۹۶والا دیگه باید یکی دو تا از برند های با پدر مادر دیده میشد اما.. من فقط میتسوبیشی و هیتاچی رو دوست دارم
داف , اسکانیا , ماان , ولوو , مرسدس , نیو هالند , هیوندای , و خیلی های دیگه !