گزارشی از نمایشگاه ماشینآلات راهسازی، ساختمانی و دیزلی اصفهان
امسال دهمین دورهٔ نمایشگاه بینالمللی ماشینآلات راهسازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، خدمات شهری، خودرو دیزلی، قطعات و صنایع وابسته در تاریخ 12 تا 15 آذرماه اصفهان برگزار شد که بازدید کوتاهی از آن داشته و گزارش آنرا در ادامه ملاحظه میکنید.
همانند قبل، نمایشگاه امسال هم در محل برگزاری نمایشگاههای بینالمللی اصفهان واقع در پل شهرستان در سه سالن برگزار شده بود. در ابتدای سالن اول، شرکت «آذهایتکس» کامیونهای ماز را به نمایش درآورده بود که بارها آنها را در نمایشگاههای گوناگون دیدهایم. نمونههای به نمایش درآمده در نمایشگاه شامل سه کامیون کِشنده، کمپرسی و باری میشدند.
در کنار این سه کامیون، یک دستگاه اتوبوس شهری گازسوز ماز نیز به نمایش درآمده بود. این اتوبوس از نوع دو محور کفپایین با پیشرانهٔ M936 ساخت مرسدس بنز است. این پیشرانه از نوع 7.7 لیتری با 300 اسب بخار قدرت و 1300 نیوتن متر گشتاور است. مخازن گاز اتوبوس هم که روی سقف آن نصب شدهاند شامل شش مخزن 214 لیتری میشود که مجموعاً ظرفیت ذخیرهٔ 1284 لیتر گاز فشرده را دارند.
در سمت دیگر سالن اول، شرکت صنعتی «مایان فولاد» با کامیونتهای ژاپنی فوسو حضور یافته بود. این کامیونتها که بهتازگی به بازار کشورمان راه پیدا کردهاند، در تناژهای مختلفی شامل 5.7 تن، 6 تن و 8.5 تن در نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته بودند. البته پیشرانهٔ هر سهٔ این مدلها یکسان بوده و 150 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور دارد. کامیونتهای فوسو در صورت عرضه با قیمت مناسب به پشتوانهٔ برند معتبر ژاپنی، میتوانند در بازار کامیونتهای کشورمان که به جولانگاه نمونههای چینی تبدیل شده است موفق عمل کنند.
در میانهٔ سالن اول تعدادی وسایل نقلیهٔ خدمات شهری مانند کامیونها و کامیونتهای حمل زباله به همراه وانت نیسان آتشنشانی (!) به چشم میخورد که مورد قابلتوجهی در بین آنها نبود و بنابراین از این قسمت گذر کرده و به سمت انتهای سالن رفتم.
در این بخش شرکت «تیراژه ماشین»، ماشینآلات ساخت شرکت چینی Lonking شامل چند لودر را به نمایش درآورده بود. در کنار این، بخش دیگر شرکت تیراژه یعنی «تیراژه دیزل» کامیونهای ساخت شرکت چینی Beiben را برای نمایش گذاشته بود که سال گذشته هم شاهد حضور آن در نمایشگاه اصفهان بودیم. این کامیونهای چینی از اتاق کامیونهای سری NG مرسدس بنز استفاده میکنند. بدین ترتیب سالن اول به پایان رسید و در ادامه راهی سالن دوم شدم.
در ابتدای این سالن، شرکت «همیار ماشین»، محصولات راهسازی و ساختمانی شرکت چینی SDLG را به نمایش درآورده بود. این شرکت که در سال 1972 تأسیس شده است، در اصل شرکت تابعهٔ بخش تجهیزات ساختمانی ولوو است که مقر آن در شاندونگ چین است. SDLG یکی از مهمترین تولیدکنندگان ماشینآلات ساختمانی در چین است که محصولات خود را به برزیل و برخی از کشورهای آفریقایی هم صادر میکند. محصولاتی که از این شرکت توسط نمایندگی آن در ایران یعنی همیار ماشین به نمایشگاه اصفهان آورده شده بودند شامل سه لودر در اندازهای مختلف و یک گریدر میشدند.
کمی جلوتر غرفهٔ شرکتی بنام «سپاهان ماشین رهیار» قرار داشت که سه وسیلهٔ ساختمانی و راهسازی شامل دو لودر و یک بیل مکانیکی را در غرفهٔ خود قرار داده بود. در میانهٔ این سالن، شرکت سنوپارس یک بکهو لودر نارنجیرنگ را به نمایش درآورده بود.
اما این تنها بکهو لودر نمایشگاه نبود چراکه در سمتی دیگر، یک بکهوی دیگر هم دیده میشد. این بکهو ساخت شرکت آمریکایی Case بود. این شرکتی یکی از باسابقهترین شرکتها در زمینهٔ تولید ماشینآلات کشاورزی و ساختمانی محسوب میشود. شرکت Case در سال 1842 در ایالات ویسکانسین آمریکا تأسیس شد و در سال 1876 اولین موتور بخار خود را تولید کرد. این شرکت بعدها به ساخت تراکتورهای بخار و بعداً بنزینی روی آورد و هماکنون به تولید ماشینآلات ساختمانی مانند گریدر، بیل مکانیکی، لودر، غلتک ارتعاشی، بولدوزر و لودرهای چرخشی مشغول است. در ایران شرکت «پیشرو ماشین آپادانا» نمایندگی شرکت Case را در اختیار دارد.
در انتهای سالن دوم هم شرکت آرین دیزل دو دستگاه از کامیونتهای شرکتی چینی جک را در معرض دید عموم قرار داده بود. با نگاهی کوتاهی به این کامیونتها، سالن دوم را هم به پایان رسانده و به سالن آخر نمایشگاه یعنی سالن سوم میروم.
در ابتدای این سالن دو دستگاه کامیون ساخت شرکت فنلاندی سیسو کاملاً جلبتوجه میکردند. Sisu Auto یک شرکت تابعهٔ شرکت Sisu Defence است که به تولید وسایل نقلیهٔ تاکتیکی برای استفادههای نظامی میپردازد. شرکت سیسو اتو اما هماکنون به تولید کامیون مشغول است. این شرکت از سال 2007 همکاریهایی را با مرسدس بنز آغاز کرده است. نمایندگی سیسو در ایران در اختیار شرکت کاوه دیزل است و امسال برای اولین با کامیونهای این شرکت را در نمایشگاه اصفهان به نمایش درآورده بود. در غرفهٔ کاوه دیزل دو دستگاه کامیون سیسو از سری پُلار وجود داشتند. سری پُلار در سال 2010 توسط سیسو معرفی شد و از قطعات مرسدس بنز مانند پیشرانههای این شرکت استفاده میکند.
اما نکتهٔ جالب کامیونهای سیسو در نمایشگاه اصفهان این بود که یکی از آنها از نوع باری و دیگری از نوع کمپرسی بود اما هردو به تریلرهای یدککش مجهز شده بودند. این نوع از تریلرها در اروپا کاملاً متداول است اما در ایران تاکنون شاهد استفاده از تریلرهای یدککش نبودهایم. حال اما کاوه دیزل ادعا کرده است که کامیون سیسو پُلار را بهعنوان اولین کامیون یدککش در ایران عرضه کرده است. در این نوع تریلر، به یک کامیون باری معمولی، یک تریلر دوم هم نصب میشود که ظرفیت بار آنرا دو برابر کرده و کارایی یک کِشنده را ارائه میکند. بهطورکلی کامیونهای سیسو با این تریلرهای خاص را میتوان جالبترین خودروی نمایشگاه دانست.
در روبروی غرفهٔ کاوه دیزل، غرفهٔ شرکتی بنام «پرشیا جنوب» قرار داشت که ماشینآلات راهسازی و ساختمانی شرکت Bmac را به نمایش درآورده بود. در بین ماشینآلات حاضر در این غرفه یک دستگاه ماشین پهن آسفالت هم دیده میشد.
نهایتاً به انتهای سالن سوم میرسم که در سمت چپ آن ماشینآلات راهسازی و ساختمانی شرکتهای هیتاچی و هیوندای شامل بیل مکانیکی، لودر، لیفتراک و مینی لودر چرخشی به نمایش درآمده بودند. در سمت دیگر این بخش نیز محصولات شرکت چینی Shantui به چشم میخوردند.
بهطورکلی کیفیت نمایشگاه ماشینآلات راهسازی، راهداری، معدنی، ساختمانی، خدمات شهری و... اصفهان امسال بسیار افت کرده و کمرونقتر از همیشه بود. در نمایشگاه امسال هیچیک از شرکتهای بزرگ سایپادیزل، ایرانخودرو دیزل، بهمن دیزل، ماموت دیزل و... حضور نداشتند و صرفاً شاهد نمایش ماشینآلاتی تکراری بودیم که نمایشگاه را کسلکننده کرده بودند؛ بنابراین تنها نکتهٔ قابلتوجه نمایشگاه امسال را میتوان حضور کامیونهای سیسو و تا حدودی نمایش کامیونتهای فوسو دانست.