به نظر شما گیربکس اکثر کامیونها از نوع دستی است یا اتوماتیک؟ برای دانستن پاسخ این سؤال با جدیدترین مقاله پدال همراه باشید.
اگر صاحبان کسبوکارهای بزرگ سؤال کنید، حمل بارها و محمولهها از یک شهر به شهر دیگر میتواند از نظر لجستیکی یک کابوس باشد. صنعت خودروهای سنگین از چندین دهه قبل بهترینهای خود را برای تشکیل یک شبکه حملونقل کارا به کار گرفته و حاصل آن نیز تولید کامیونهای سنگینوزن با ویژگیهای قابلتوجه است. به نظر نمیرسد که در آینده نزدیک تغییر خاصی در این صنعت به وجود آید و کامیونها همچنان جزو بهترین گزینهها برای حمل بار باشند. همانند هر صنعت دیگری، خودروهای سنگین نیز در چند دهه گذشته تغییرات زیادی را تجربه کردهاند به گونهای که شاهد تولید کامیونهای بزرگتر و قویتر نسبت به گذشته هستیم. حتی در آینده تغییرات بیشتری نیز وجود خواهد داشت زیرا برخی شرکتها در حال توسعه کامیونهای هیبریدی و برقی و حتی خودران هستند. این کامیونها همانطور که نامشان نشان میدهد نیاز چندانی به راننده ندارند؛ اما احتمال اینکه صنعت کامیون بهطور کامل رانندگان را حذف کند پایین است.
اگرچه راندن خودروهای سنگین در چند دهه گذشته کار سخت و عذابآوری بود اما اکثر کامیونهای مدرن امروزی با گیربکسهای اتوماتیک و تجهیزات رفاهی متنوعی تولید میشوند و همگی این عوامل باعث راحتی رانندگان شدهاند. در واقع دادهها نشان میدهد ۹۰ درصد کامیونهای مدرن بازار دارای گیربکس اتوماتیک هستند. البته همیشه اینگونه نبوده و در ادامه میخواهیم ببینیم سرگذشت گیربکس کامیونها چگونه بوده است. پیش از آنکه بدانیم چراکه کامیونها استفاده از گیربکس دستی را کنار گذاشتند ابتدا باید به زمان استفاده از این نوع گیربکسها بپردازیم. تخمین زده شده که حدود یک دهه قبل، گیربکسهای اتوماتیک فقط در ۱۰ درصد خودروهای سنگین وجود داشتهاند. با توجه به آمار فعلی، به جرات میتوان گفت انتخاب و نصب گیربکس اتوماتیک روی کامیونها یک حرکت بسیار بزرگ برای مالکان خودروهای سنگین، سازندگان کامیونها و تجهیزات حملونقل بوده است.
این نوع تغییر بهطور خاصی سورپرایز کننده است زیرا گیربکسهای دستی از سالها قبل باب میل رانندگان بودهاند چراکه با وجود این گیربکسها رانندگان در شرایط متنوع جادهای کنترل بیشتری روی کامیون خود داشتهاند. به نظر میرسد یکی از دلایلی که گیربکس کامیونها را از نوع اتوماتیک کرده رفاه بیشتر رانندگان در پشت فرمان بوده است زیرا گیربکسهای اتوماتیک باعث میشوند فرایند دریافت گواهینامه آسانتر شود. جدای از مزیت استفاده آسان، نوآوریهای فنی نیز باعث شدهاند گیربکسهای اتوماتیک مطمئنتر از گذشته باشند.
شاید مهمترین دلیل این باشد که گیربکسهای اتوماتیک مصرف سوخت کامیونهای مدرن را بهینه کردهاند. با توجه به مزیتهایی که این نوع گیربکسها نسبت به نمونههای دستی دارند، نمیتوان از محبوبیت فزاینده آنها تعجب کرد. با وجود سرعت تولید فعلی، احتمالاً گیربکسهای اتوماتیک کامیونها باعث خواهند شد گیربکسهای دستی دیر یا زود منقرض شوند؛ اما آینده صنعت حملونقل و خودروهای سنگین چگونه خواهد بود؟ وقتی که سرگذشت کامیونهای قدیمی و گیربکسهای آنها را بررسی میکنید متوجه بازنشستگی بسیاری از ویژگیهای آنها میشوید؛ اما با اینکه گیربکسهای اتوماتیک طرفداران زیادی دارند ولی بیشک رانندگانی هستند که گیربکسهای دستی سنتی را ترجیح میدهند.
البته جدای از نوع گیربکس اتوماتیک یا دستی بکار رفته در یک کامیون، به احتمال زیاد آینده به نوع دیگری از خودروهای سنگین اختصاص خواهد یافت زیرا بسیاری از شرکتهای حملونقل متقاعد شدهاند که آینده از آنِ کامیونهایی است که اصلاً به راننده نیازی ندارند. یکی از این شرکتها آرورا است که در آمریکا مستقر بوده و کامیون خودران آن فاصله چندانی با حضور در جادهها ندارد. این شرکت اخیراً تواناییهای کامیون بدون راننده خود را به نمایش گذاشته است. این محصول پیشرفته از ۲۵ لیزر، رادار و سنسور دوربین استفاده میکند و قرار است سال آینده در تگزاس بکار گرفته شود. آرورا امیدوار است در عرض چند سال آینده هزاران دستگاه از کامیون خودران خود را عرضه نماید. هنوز مشخص نیست که آیا این محصولات بهطور کامل جایگزین رانندگان انسانی خواهند شد یا خیر اما شکی وجود ندارد که گیربکس دستی در آینده جایی در کامیونها نخواهد داشت.
علی
۱۸ مهر ۱۴۰۳یادش بخیر دنده ماک هر چی دنده میدادی بازم بود و اصلا راننده همش داشت با دوتا میله ور میرفت و سرگرم بود…چی بود و چی شد…زنده باد بشریت…
amirkhanzadeh
۱۸ مهر ۱۴۰۳مغز آدم…. می شد
همین بنز ها که تا همین الان تولید می شند
گیربکسش عصاب برای راننده نمی ذاره
datsun
۱۸ مهر ۱۴۰۳خوب که چی اون همه دنده پدر راننده در میومد فکر کن یه بار از بندر عباس بیاره تهران
فرشاد
۱۸ مهر ۱۴۰۳دقیقا، الان اتوماتیک ها خیلی راحت تر شدن
JDM سابق
۱۸ مهر ۱۴۰۳چیزی که الان در کامیون ها استفاده میشه اصن اتومات نیست، ATM یا automated manual هست،
که دنده های تو گیربکس و دیسک و صفحه کلاج مشابه دنده دستی ها هست، فقط تجهیزات برقی و بادی مثل سلنوید ها و پمپ کلاج تغییر پیدا کردن و گیربکس کامپیوتر داره،
ما فقط آلیسون رو داریم که در مدل های 4700 و 4800 گیربکس اتوماتیک تولید میکنه و اتوماتیک کامل هست یعنی توربین و دنده خورشیدی داره خیلی هم گیربکس پر طرفداری هست، فقط مصرف سوختش بالاتره ولی از لحاظ کارایی و دقت و قدرت واستحکام از کل گیربکس هایی ATM که تو آمریکای شمالی هستن بالاتره
محمد
۱۸ مهر ۱۴۰۳با این سرعت پیشرفت فناوری گیربکس دستی که هیچ راننده ها از ماشین ها حذف میشن ، همین الان ولو fh های نسل جدیدی که تو ایرانه یه سطحی از رانندگی خودکار رو ارائه میده و تو جاده های ایران هم کار میکنه