کروز کنترل تطبیقی (ACC) یک فناوری ایمنی (و حتی رفاهی) نوظهور برای خودروهای سواری و تجاری است و تا چندی پیش هیچ کشندهای در ایران به سیستم کروز کنترل تطبیقی مجهز نبود. این تکنولوژی به حدی جدید است که بسیاری از خودروهای سواری ایران نیز هنوز به (ACC) مجهز نشدهاند. کروز کنترل تطبیقی در دهه ۱۹۹۰ عمدتاً توسط خودروسازان ژاپنی از جمله میتسوبیشی، نیسان و تویوتا ارائه میشد. البته مرسدس بنز، جگوار، بیامو، آئودی، لانچیا، رنو، فولکسواگن، سوبارو و کادیلاک نیز از پیشگامان اولیه در استفاده از ACC طی دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی هستند.
اولین سیستم ACC که به بازار ایالات متحده راه یافت، سال ۲۰۰۱ در لکسوس LS ۴۳۰ مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم کنترل کروز از لیزری پویا و حسگری مبتنی بر لیزر برای تخمین مسافت ترافیک استفاده میکند.
تکنولوژی کروز کنترل دستیار راننده است و به کاربر کمک میکند بدون فشردن دائمی پدال گاز، خودرو با سرعت ثابتی حرکت کند. این فناوری رانندگی را راحتتر میکند چرا که پای راست راننده در مسافرتهای طولانی آزاد میشود و خستگی راننده در مسیرهای طولانی را کاهش میدهد؛ با فراگیر شدن این فناوری، نقایصی آشکار و خودروسازان به دنبال بهبود عملکرد آن رفتند.
قدمت تکنولوژی کروز کنترل تطبیقی به ۳۰ سال نمیرسد و عمر این فناوری در خودروهای تجاری بسیار کمتر از سی سال است. اشکالات کروز غیرتطبیقی در نشیب و فرازهای جاده و همینطور موانع پیشروی خودرو خودش را نشان داد. در واقع رانندگان زمانی که سیستم کروز غیرتطبیقی را فعال میکردند، خودرو نمیتوانست فشار بر موتور در نشیب و فرازهای جاده را کنترل کند و بعضاً فشار زیادی به موتور وارد میآمد. از سویی دیگر کروزهای غیرتطبیقی در مواقعی که مانعی ناگهانی در مسیر قرار میگرفت دردسرآفرین میشدند.
تنها کشنده با کروز کنترل تطبیقی
در ایران هیچ کشنده و خودروی تجاریای کروز کنترل تطبیقی نداشت تا مادامی که کشنده بایک X9 با ۵۶۰ اسب بخار قدرت به بازار تجاریهای ایران معرفی شد. بایک X9 را آبان ۱۴۰۲ بهمن دیزل معرفی کرد و بهتازگی اطلاعات فنی این محصول نیز در وبسایت رسمی گروه بهمن منتشر شده است. اکنون کشنده بایک X9 تنها کشنده موجود در ایران با دهها نقطه تمایزبخش است که دو مورد آن را به طور ویژه مهم هستند؛ بایک کشندهای با ۵۶۰ اسب بخار قدرت است که کروز کنترل تطبیقی دارد.
البته بایک X9 بهعنوان برترین کشنده سال ۲۰۲۳ در چین نیز شناخته شد. کسب این رتبه برای بایک ازاینجهت اهمیت دارد که صنعت ساخت خودروهای تجاری در چین بسیار رقابتی است که کسب بالاترین نمرات در مقولات کیفیت و ایمنی کار چندان آسانی نیست.
شرکت بایک BAIC Heavy Truck Co از مجموعههای شناخته شده تولیدکننده خودروهای سنگین در جهان و چین است. این شرکت بیش از ۸۰درصد از بازار کامیونهای سنگین را پوشش میدهد. این شرکت با سرمایهگذاری بالغ بر سه میلیارد یوآن راهاندازی شده است.
کشنده پرقدرت X9 جزو محصولات کارآمد این شرکت است که توانایی رقابت با کشندههای اروپایی را دارد. این کشنده در قسمت قوای محرکه از موتور ۱۳لیتری با توان ۵۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰۰ نیوتن متر در کنار گیربکس اتوماتیک ۱۲سرعته با برند ZF به همراه ریتارد هیدرولیکی ۵ مرحله برخوردار است.
علاوه بر قوای محرکه پرقدرت، X9 امکانات بسیار رفاهی و تامین کننده ایمنی بسیار زیادی در اختیار راننده قرار میدهد. سیستم کنترل کروز کنترل تطبیقی و سیستم پایداری الکترونیکی، سیستم روشنایی اتوماتیک، ترمز پارک برقی و سیستم ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل حرکت از بین خطوط، سیستم پایداری الکترونیکی، سیستم پایش باد تایر و سیستم تعلیق بادی با امکان تنظیم ارتفاع در کنار دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم مولتی مدیا با قابلیت اتصال به تلفن همراه تنها بخشی از امکاتات کشنده قدرتمند X9 است.
گروه بهمن با معرفی کشنده ۵۶۰ اسب بخار بایک X9 تحولی در کیفیت حمل و نقل باربریهای بالای ۴۴ تن رقم میزند.
HesamS500
۱۳ آذر ۱۴۰۲یک تاریخ بدین بریم برای تشکر و قدر دانی
NAVID۰۰۹۸
۱۳ آذر ۱۴۰۲اگر اون توجهی که به واردات سنگینوزنها بود برای خودروهای سواری هم بود ، الان اینقدر وضع آشفته نبود !
در بحث سنگینها ، ماشینهای معرکهای داره وارد ایران میشه که حتی از سالهای اوج منتاژ و وارداتشان در سال ۹۶ هم وضع بهتر شده و تنوع به شدت بالا رفته و نمونههای کارکرده و صفر داره میاد به ایران از رنج ۶ میلیارد تا ۱۵ میلیارد و به شدت رونق گرفته بازار و رانندههای سنگین دارند میخرند و بازار تقسیم شده بین چینیها ۲ تا ۵ میلیارد و باقی برای ارزشمندهای نامدار !
خودم عاشق ولوو FH۵۰۰ هستم بخصوص اون مدلش که چراغ جلوهاش شبیه بومرنگ و تمام LED هست با رنگ مشکی !
چه بنز آکتروسهای نابی هم دارخ وارد میشه مدلهای گوناگون با طیف رنگی مختلف !
الهی همه راننده سنگینها بهترین ماشینارو سوار شوند چون حقیقتاً حقشان هست و سختی کارشون را فقط با عشق به این کار خنثی میکنند و اگر نه راننده سنگین شدن کار هر کسی نیست مگر عاشق این شغل باشید و نه از سر مجبوری !!!
محمدرضا
۱۳ آذر ۱۴۰۲اصلا هم رپورتاژ نیود
امین
۱۳ آذر ۱۴۰۲ریتارد هیدرولیکی پنج مرحله ای فوقالعاده هست
جمشید
۱۳ آذر ۱۴۰۲FH500
AMANTE
۱۳ آذر ۱۴۰۲کامیون های چینی موجود در ایران امکان تردد بین المللی رو دارن یا فقط مجاز به تردد داخل کشور هستن؟
Amir mahdi
۱۳ آذر ۱۴۰۲مرسدس آکتورس زیر پاش خورد می کنه
!این یک شوخی بود!
یوسف
۱۳ آذر ۱۴۰۲در خودروهای سنگین ظاهر زیبا و آپشنهای دهنپرکن در اولویت نیست بلکه اولویت با دوام و قابلیت اطمینانه، خودروهای سنگین تمام دارایی و هستی صاحبانشون هستن و باید دوام بالایی داشته باشند به ویژه در ایران با این راهها و جادههای غیر استاندارد. تریلیها و کامیونهای سوئدی و آلمانی که در این دو سه دهه اخیر به بازار اومدن هنوز دارن به خوبی کار میکنن، حتی کامیونهای ماک چند دهه قبل هنوز از نفس نیوفتادن، آیا چینیها به این حد از قابلیت و اطمینان در خودروهای سنگین رسیدن؟ یا اینکه هنوز در مرحله نصب یک چراغ خوشگل و یه مشت آپشن با کیفیت نامعلوم هستن؟
Amir Ali
۱۳ آذر ۱۴۰۲موتور، امکانات و ظاهر خوبی داره.
اگر عملکرد و قیمت مناسبی هم داشته باشه پرفروش میشه…
محمد
۱۳ آذر ۱۴۰۲این همه ولوو، داف و رنو بروز ولی کارکرده هست اونا کروز ندارن؟
Dark Knight
۱۳ آذر ۱۴۰۲کرور کنترل هوشمند ( acc ) شاید خیلی برای ماشین ها واجب نباشه هر چند که اگه باشه عالیه و رانندگی رو چه تو شهر و چه تو جاده خیلی راحت میکنه ولی از نظر من این آپشن و سیستم Lane keep assist برای ماشین سنگین ها واجب هست چون رانندگان این وسایل نقلیه مدت زمان زیادی رو توی جاده ها میگذرونن چه روز و چه شب و به خاطر همین حتما تا حالا بار ها در جاده مشاهده کردید که راننده یک تریلی خوابش برده ! اگه سیستم acc که شامل ترمز اضطراری خودکار هم میشه و lka روی تریلی ها و حتی اتوبوس ها باشه دیگه کنترل راننده زیاد مهم نیست چون خود ماشین خودش رو توی خط نگه میداره و سرعتش رو با ماشین های جلویی تنظیم میکنه و اگر احساس خطر کنه کاملا ترمز میزنه ، البته که اینا برای شرکت هایی مثل بنز ، ولوو یا اسکانیا پیش پا افتاده و مسخره محسوب میشن چون اینا پنج یا شش سالی میشه که دارن محصولات تمام خودران رو در اختیار مشتری ها قرار میدن ولی متاسفانه این برند های چرت و پرت مثل دانگ فنگ یا ایرانخودرو اصلا از این چیزا ندارن ( شاید دانگ فنگ های تو خود چین داشته باشن ) الان شرکت های زیادی تو دنیا از جمله ولوو دارن کار های زیادی برای ساخت truck های تمام خودران بدون نیاز به راننده انجام میدن که چند وقت پیش یه استارتاپ آمریکایی هم چند تا نمونه پیش تولیدی کامیون های تمام خودران و بدون نیاز به راننده رو تست کرد ، اینکار شاید در آینده باعث بیکار شدن خیلی ها بشه اما له احتمال امنیت جاده و محموله ها رو بسیار افزایش میده و این چیزیه که برای شرکت ها و پلیس ها مهم هست
Volvo fh
۱۶ آذر ۱۴۰۲خیلی ماشین سنگینی هست
چینیها شاسیهای محکمی میسازن ،ب همین خاطر وزن ماشین زیاد میشه ولی در عوض شاسی خیلی محکمی دارن
خیلی از اسکانیاها شاسی شکستن ،ولی تا حالا ندیدم چینی شاسی بشکنه
علی محسنی
۲۶ دی ۱۴۰۲این مقاله ای که نوشتین بیشتر شبیه یک شوخیه چون کشنده های داف و رنو تی و ولوو اف اچ و اکتروسهای وارداتی همگی دارای کروز کنترل تطبیقی هستن و چندین ساله تو جاده ها قبل از ورود این چینی ها تردد میکنن