غول اینترنت چین یعنی بایدو به دنبال گسترش حضور خود در صنعت خودرو بوده و اخیراً یک کامیون تمام الکتریکی و سنگینوزن را معرفی کرده است. این کامیون که Xingtu نام دارد از ویژگیهای خودران پیشرفته سود برده و کار طراحی آن توسط پینین فارینا انجام شده است. این کامیون از طریق زیر برند DeepWay بایدو معرفی شده و ضریب درگ پایین ۰.۳۵ دارد. DeepWay میگوید محصول موردبحث به باتری بزرگ ۴۵۰ کیلووات ساعتی مجهز بوده و در حداکثر ظرفیت باری خود یعنی ۴۹ تن میتواند تا ۳۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ بپیماید. این شرکت همچنین خاطرنشان ساخته باتری را میتوان تنها در عرض یک ساعت شارژ کرد.
کامیون Xingtu از تکنولوژی تعویض باتری هم برخوردار است و میتوان تنها در عرض شش دقیقه باتری جدید را روی آن نصب کرد. بایدو از نظر ویژگیهای خودران کم نگذاشته و کامیون خود را به سیستم هوشمند بزرگراهی تجهیز کرده است. این سیستم شامل ۱۱ دوربین، یک تشخیص دهنده مادونقرمز، ۵ رادار و حسگر لیدار است. طراحی ظاهری این کامیون سریعاً جلبتوجه میکند زیرا در مقایسه با کامیونهای کنونی بسیار روانتر به نظر میرسد. در نمای جلو چراغهای عمودی با نوار LED که در پهنای خودرو کشیده شدهاند خودنمایی میکنند. این کامیون همچنین دارای یک جفت آینه جانبی و شیشه جلوی متمایز است.
پوششهای چرخ های جلو و پنهان شدن دیگر چرخ ها در بدنه باعث کاهش هرچه بیشتر ضریب درگ شدهاند. بخش عقب تریلر هم به لطف چراغهای LED جلبتوجه میکند. پینین فارینا همچنین کار طراحی کابین را انجام داده و این بخش شبیه هیچ کامیون دیگری نیست. برای مثال باید گفت Xingtu به فرمان دو پره و نمایشگر بزرگ مجهز شده است. این کامیون همچنین دارای نمایشگرهای کوچک در دستگیره دربها، نمایشگرهایی روی ستونهای A و یک نمایشگر بالای شیشه جلو است. صندلی نیمکتی ردیف دوم هم تعبیه شده است.
DeepWay تولید این کامیون را تائید نکرده اما میگوید روی تحقیق و توسعه و تولید کامیونهای سنگینوزن با انرژیهای جدید ادامه خواهد داد. این شرکت میخواهد در سالهای پیش رو کامیونهایی با سطح خودران ۴ را توسعه دهد.
کافر مقدس
۲۶ دی ۱۴۰۰چینی ها عشق کانسپ و اعداد خیالی با همینکار ها هم هی بیش از این تو صنعت ب خودشون ضربه میزنن
TOM KRISTENSEN
۲۷ دی ۱۴۰۰تنها رقیبشون تسلاعه
Taha Malek
۲ بهمن ۱۴۰۰حلال اولسون
میثم
۲۶ دی ۱۴۰۰بنظر نمیرسه با اون سطح پوشاندن چرخها و فاصله خیلی کم از سطح زمین، در واقعیت کاربردی باشه.
قطعا مدل تولیدی خیلی باید متعادل بشه.
ضمنا باز هم باید تاکید بشه:
هیچ کدومشون به فکر تامین برق، تولید این حجم باتری و بازیافتشون نیست.
همه به فکر تولید الکتریکی با باتریهای بزرگ هستند و فکر میکنن اگه این کار انجام بشه دیگه تمام مشکلات حله.
آیا اصلا توجیه فنی و اقتصادی داره اون تکنولوژی که رو ماشینای سبک جواب داده، رو ماشین سنگین هم جواب بده؟
آیا نباید به گزینه های دیگه هم فکر کرد؟
محسن
۲۶ دی ۱۴۰۰آخه این چیه؟ به چه درد میخوره به نظر من کامیون های هیدروژنی بنز و ولوو از این خیلی کاربردی ترن.
فقط خودشون رو خسته کردن
مازیار
۲۶ دی ۱۴۰۰یه لحظه فکر کردم تسلا semi هست.
Lamborghini
۲۶ دی ۱۴۰۰مطلب رو خوندم رسیدم به برد جا خوردم زده ۳۰۰ کیلومتر برد با ۵۰ تن بار ۳۰۰ کیلومتر شوخیه این از تهران تا همدان هم با یه شارژ نمیره اگه بخواد از بندر بار بیاره تهران ۲۰ بار بین راه می مونه کامیون برقی با باطری فعلا بدرد نمیخوره ولی طراحی جالبی داره فعلا هیچ چیز برا بار کشی دیزل نمیشه کوهی از گشتاور داره باک رو پر می کنه کلی مسافت میره فکر می کنم تکنولوژی پیل سوختی هیدروژنی برای کامیون هایی که راه دور میرن خوب باشه چند تا کپسول بذارن پر کنه بزنه جاده بین راه ها هم جایگاه گاز باشه سریع پر کنن ادامه بدن کامیون هیدروژنی نیکولا هم خوب به نظر میاد اگه تولید بشه یا مثلاً ژنراتور توربین گازی هم فکر کنم خوب باشه یه کوچیکش رو کامیون باشه برق تولید کنه برای موتور ها