در ایالت کالیفرنیا تردد تمام کامیونها و اتوبوسهایی که پیشرانهٔ آنها قبل از سال ۲۰۱۰ ساخته شده از ابتدای سال ۲۰۲۳ ممنوع شده است.
در سال ۲۰۰۸، هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) قانونی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای توسط کامیونها و اتوبوسهای قدیمی تصویب کرد. این قانون که با عنوان «کاهش انتشار گازهای گلخانهای وسایل نقلیهٔ سنگین» شناخته میشود، در ابتدا از کامیوندارانی که مسافتهای طولانی را طی میکردد خواست برای کاهش مصرف سوخت روی تریلرهای خود لاستیکهای مخصوص و دستگاههای آئرودینامیک نصب کنند. این قانون اما طی سالها بهروزرسانیهای زیادی را تجربه کرده و در آخرین بهروزرسانی، تردد هرگونه کامیون و اتوبوسی با وزن ناخالص بیش از ۶۳۵۰ کیلوگرم که تولید قبل از سال ۲۰۱۰ باشد را ممنوع کرده است.
البته این ممنوعیتها جدید نیستند زیرا کالیفرنیا از یک دهه پیش ممنوعیت تردد کامیونها و اتوبوسهای قدیمی در جادهها را آغاز کرده است. در سال ۲۰۰۴ این ممنوعیت برای مدلهای دیزلی تولید قبل از سال ۲۰۰۴ اعمال شد و امسال این مرز به سال ۲۰۱۰ رسیده است. هرچند این قوانین وسایل نقلیهای که در ایالات دیگری پلاک شدهاند را از تردد در کالیفرنیا منع نمیکند اما کالیفرنیا از پلاک شدن یا انتقال مالکیت هر وسیلهای که قبل از سال ۲۰۱۰ ساخته شده باشد خودداری میکند. CARB همچنین با آژانس حفاظت از محیطزیست آمریکا همکاری میکند تا تردد کامیونهای قدیمی در خارج از کالیفرنیا را هم ممنوع و این قانون را در دیگر ایالتها نیز اجرا کند.
CARB تخمین زده است که آخرین بهروزرسانی قوانین، تردد ۲۰۰ هزار دستگاه اتوبوس و بیش از ۷۰ هزار دستگاه کامیون که هماکنون در کالیفرنیا در حال کار هستند را ممنوع خواهد کرد اما منفعت این کار بیشتر از ضررهای آن خواهد بود زیرا کامیونها و اتوبوسها نسبت به خودروهای سواری سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند. هدف نهایی این است که این ممنوعیتها تا زمانی که قانون منع کامل استفاده از پیشرانههای دیزلی در سال ۲۰۳۵ در کالیفرنیا اجرایی شود ادامه داشته باشد. البته قانون CARB فقط به پیشرانهٔ کامیونها و اتوبوسهای قدیمی اشاره دارد و مالکین این وسایل میتوانند با تجهیز کامیون یا اتوبوس خود به پیشرانهٔ جدید، همچنان از آن استفاده کنند.
بااینحال، انتقاداتی هم به این قانون وارد است. به اعتقاد منتقدان، این قوانین شرکتهای حملونقل را مجبور به خرید پیشرانههای جدید میکند که این به ضرر شرکتهای کوچکتر خواهد بود زیرا بودجهٔ لازم برای خرید موتورهای جدید را ندارند. از سوی دیگر اما CARB اظهار داشته که رعایت این قانون آسان است و بسیاری از شرکتها و ناوگانها قبلاً از قوانین جدید پیروی کردهاند بهگونهای که تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه کامیون و اتوبوس در کالیفرنیا به پیشرانههای جدیدتر مجهز شدهاند. انتقاد دیگر اما تأثیر زیستمحیطی این قانون را زیر سؤال میبرد زیرا هرچند تعویض یک پیشرانهٔ دیزلی قدیمی با نمونهٔ جدید کاهش تولید آلایندگی را به دنبال خواهد داشت اما فرایند تولید پیشرانهٔ جدید برای جایگزینی، آلودگی زیادی ایجاد خواهد کرد.
تولید موتورها جدید به مواد خام بیشتر و حملونقل نیاز دارد و نهایتاً باعث اوراق شدن پیشرانههایی خواهد شد که هنوز بدون مشکل کار میکنند. با وجود این انتقادات اما قانون CARB تاکنون اجرا شده است. البته این قانون معافیتهایی هم دارد. بهعنوانمثال، کامیونها یا اتوبوسهایی که سالانه کمتر از ۱۶۰۰ کیلومتر را طی میکنند، بهطور کامل معاف خواهند بود. این معافیت برای وسایل نقلیهٔ کلاسیک و کلکسیونی در نظر گرفته شده است. همچنین وسایل نقلیهٔ کشاورزی که پیمایش کمی دارند نیز مشمول این قانون نخواهند بود اما محدودیت پیمایش آنها در سال ۲۰۲۳ سختتر میشود.
Amiro
۱ بهمن ۱۴۰۱کامیون هاشون نسبت به این کامیون اروپایی ها بنظرم خیلی قشنگ تره ♥️💙🤍
Dead man95
۱ بهمن ۱۴۰۱اینجام خاور سال ۱۶۵۹ سالار جاده هاس
911
۱ بهمن ۱۴۰۱اگه نباشه پیکان وانت سلطان میشه
TML BN
۱ بهمن ۱۴۰۱توی ایران تصویب بشه سیستم حمل و نقل کامل فلج میشه😂😂
mahdi-es17
۱ بهمن ۱۴۰۱فلج نمیشه میمیره
محمد
۱ بهمن ۱۴۰۱عکسا رو ببین تورو خدا
انگار ما تو یه کره دیگه ایم
MASOUD 0099
۱ بهمن ۱۴۰۱فکر کن .
ما اینجا کامیون های ۶۰سال پیش داریم هنوز کار میکنه .
#رییس ………. خسته نباشید.
GMA
۱ بهمن ۱۴۰۱قبل از 2010؟؟😂😂
تو جاده های ایران هنوزم ماک ها و بنز های خسته دارن مثل چی بار میبرن..:))
blackwing
۱ بهمن ۱۴۰۱آمار جادهای و اتومبیلهای فقط یک ایالت امریکا از کل آمارهای ما ۳ برابر سنگین تر و بیشتره ! 🤦🏻♂️🤷🏻♂️
HesamS500
۱ بهمن ۱۴۰۱آدم کامیون هاشون رو میبینه کیف میکنه چه برسه به اینکه باهاش رانندگی کنی
(Saeed (peugeot
۱ بهمن ۱۴۰۱اصلا قانون های ما با کل دنیا فرق میکنه …..
الان چند سالی هست که داره کشنده وارداتی به روز از اروپا وارد ایران میشه ….
بعد ما کشنده از اروپا با کارکرد کمتر از ۳ سال باید بیاریم …. یعنی الان که وارد ۲۰۲۳ شدیم ؛ کشنده های کارکرده ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میتونیم وارد کنیم ،یعنی ۲۰۱۹ مجاز نیست …. حالا تو کشورمون کامیون ۵۰ سال پیش ؛ داره تردد میکنه ؛ باور کنید اگه سن واردات ۵ سال پایین بیارن ؛ یعنی کشنده اروپایی از ۲۰۱۶ به اینور بتونه بیاد …..ظرف چند سال این فرسوده های پر خطر جمع میشن
ماک
۱ بهمن ۱۴۰۱اینجا کامیون های جدید اصلا قابلیت تردد ندارن چون سوخت استاندارد تولید نمیشه،پس همون ۵۰ ساله ها بهترن
TESLA
۱ بهمن ۱۴۰۱راستی اون کامیون نارنجی های بنز رو میدونستید مال جنگ جهانی دوم هستن 😂😂😂😂 ( نه بدون شوخی واقعا مال همون موقع اند )
علی
۱ بهمن ۱۴۰۱داییم هفتاد سالشه یبار بم گفت ما بچه بودیم این لیلند بود ینی حدودا لیلند شصت ساله داره کار میکنه و داره محیط زیست مارو نابود میکنه
علیرضا
۱ بهمن ۱۴۰۱تو ایران اگه کامیونی زیر 2010 نباشه اجازه تردد نداره
Royal Driver
۱ بهمن ۱۴۰۱کینگ جاده (همچنین قاتل جاده) های ایران هم که مال عهد دقیانوسه مایلره اونو چی میگید
❤BMW❤
۱ بهمن ۱۴۰۱از بین کامیون های و تریلی هاب آمریکایی ،
کنوورث و وسترن استار خیلی خوبن
علی
۱ بهمن ۱۴۰۱همین فرمون بریم جلو بزودی طبق تئوری تکامل داروین گونه های جهش یافته انسان با ریه های تطبیق یافته با دود (دودشش) در ایران مشاهده میشن
امیرحسین زارعی
۱ بهمن ۱۴۰۱چند ساله کار میکنم که بتونم یه کامیون مدل 60 بخرم اونجا 2010 از رده خارجه
Hamid3x
۱ بهمن ۱۴۰۱ایالت کالیفرنیا نسبتا الودگی بیشتری داره به همین خاطر قوانین سختگیرانه تری وضع میکنند،
اقتصاد اول دنیا هستند راحت میتونن قوانین زیست محیطی و استاندارد هارو اجرا کنند
بعد ما هم که رتبه اول ادعا رو داریم همه چی رو رها کردیم،
قزوین هفته قبل برف سنگینی بارید ولی از فرداش هوا بشدت الوده شد ما فکر میکردیم مه هست تا اینکه گفتن قزوین آلوده ترین مرکز استان کشوره
واقعا قابل باور نیست شهری که اینقدر کوچیکه و خودرو کمی تردد میکنه، و همیشه بادخیز بوده این بلا سرش بیاد
تعجب بعدی هم مسوولان بیسوادشه که میگن ما تلاشمون میکنیم ولی مردم گاز خونگی کم مصرف کنند.
دقیقا تلاش مسوولان هم استفاده از مازوت، گاز پالایش نشده، گازوئیل و بنزین غیر استاندارد، و عدم حمایت از سوخت های پاکه
سجاد
۱ بهمن ۱۴۰۱باید ایران واردشون بکنه تاحمل نقل ما هم نو نوار بشه
عاشق پدال
۱ بهمن ۱۴۰۱با این قیمت سوخت همه دارن مدل جدید میخرن. اتفاقا همین دو روز پیش بررسی ولوو nh رو دیدم تو امریکا. میگفت تو ۲ سال اندازه ی ۱۰۰ هزار دلار تو مصرف سوخت برای صاحابش صرفه جویی میکنه. در مقایسه با مدلای دیگه میگفت. میگفت این مدل با این موتور شتاب نداره اما برای سرعتهای کروز و مسافت طولانی بهترین گزینه هست. اصلا ۱۰۰ هزار دلار رو شنیدم تعجب کردم
مجتبی .
۲ بهمن ۱۴۰۱اینجا ۲۰۱۰ ها تازه آب بندی شدن و باید بتازن تا ۱۴۴۴ واندی
کیانوش
۳ بهمن ۱۴۰۱واقعا کامیون ها چون تو هفت هشتسال حداقل دو میلیون کیلومتر رو رد میکنن دیگه عمر مفید موتورسون از نظر ایجاد الایندیگ کاملا از بین میره و حداقل چند برابر روزاول الایندگی تولید میکنن و بهنظرم کار درستیه ممنوعیت کامیون های بالای ده سال ،البته واسه کشر های توسعه یافته نه مایی که هنوز با کل صنعت عمرانیمون لنگ مایلر بنزه و هیچ جایگزینی هم نداره یعنی خاک عالم تو سر اینا خصوصا سنگین سازهای کشور سه برابر فاو و چه میدونم دان فنک عمر صنعتی دارن هنوز نتونستن حتی رو همون پلتفرم های قدیمی خودشون ی محصول جدید بسازن بابا با همون شاسی های قدیمی و موتور های بنزی که ایدرو میزنه خودتون ی مابین نمیتونید بزنید که ی محصول جدید بیا. به بازار جای این مایلر رو بگیره واسه کامیون ها و کمپرسی ها تو خود چین هم اینقدر تنوع ماشینسنگین نیست که مامون وبهمن دارن اوم ن ده تا زیر مجموعه زدن و و هر کدوم با دوتا برند چینی کار میکنن بابا چه خبره
حسام
۴ بهمن ۱۴۰۱دوستان تا چند ماه آینده خبر از فروش کامیونهای کانادایی در بورس کالا با قیمت پایه ۲ میلیارد را خواهی شنید که به طرز عجیبی قیمت خروجی از بورس کالا به ۸ میلیارد خواهد رسید.
این است حال و روز این روزهای ما