چشم اندازخودروهای سنگینهفته نامه

ارزان‌ترین کامیونت‌های بازار ایران، از جک و الوند تا فورس و دیما

در بازار کامیونت‌های حال حاضر کشورمان، با بودجه‌ای از زیر یک میلیارد تا نزدیک دو میلیارد تومان، گزینه‌های مختلفی برای خرید وجود دارد.

کامیونت‌ها وسایل نقلیه‌ای بسیار کاربردی هستند. این وسایل درحالی‌که ظرفیت بار بیشتری نسبت به وانت‌ها دارند، با اندازه‌ای کوچک‌تر از کامیون‌ها، امکان استفاده در شهرها را خواهند داشت و در بخش توزیع کالا بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. کامیونت‌ها در اندازه‌ها و تناژهای مختلفی از زیر ۴ تن تا بالای ۹ تن ساخته می‌شوند و برای هر نیازی گزینهٔ مناسبی دارند. در کشورمان، برای چندین دهه بنز خاور که در نسخه‌های ۶۰۸ و ۸۰۸ توسط ایران‌خودرو تولید می‌شد، یکه‌تاز بازار کامیونت‌ها بود و هیچ رقیبی را مقابل خود نمی‌دید اما از دههٔ ۸۰ شمسی به بعد، رفته‌رفته پای کامیون‌های جدیدتر مثل هیوندای و ایسوزو به بازار ایران باز شد. در حال حاضر اما بازار کامیونت‌های کشورمان تقریباً به‌طور تحت سلطه مدل‌های چینی است و شرکت‌های مختلفی اقدام به مونتاژ کامیونت‌های چینی از برندهای گوناگون می‌کنند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با ارزان‌ترین کامیونت‌های حال حاضر کشورمان آشنا شویم.

همچنین بخوانید: مقایسه کامیونت فورس F38 بهمن موتور با وانت نیسان زامیاد

۸-کامیونت جک ۹ تن

قیمت: یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان

کامیونت جک 9 تن

شرکت آرین دیزل مدتی است که اقدام به مونتاژ کامیونت‌های سری N جک می‌کند و در بازار نسبتاً با استقبال مناسبی مواجه شده است. این شرکت کامیونت‌های جک را در سه تناژ مختلف مونتاژ می‌کند که بیشترین آن‌ها ۹ تن است. این بالاترین ظرفیت در بین کامیونت‌های حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شود. بااین‌حال، کامیونت ۹ تن جک از بسیاری از کامیونت‌های با ظرفیت کمتر ارزان‌تر است و زیر ۱.۹ میلیارد تومان قیمت دارد. این کامیونت همچنین به جای خواب هم مجهز است. هر سه نسخهٔ کامیونت جک مونتاژ آرین دیزل به یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل کامینز مجهز هستند که ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه را در خودروهای تجاری کشورمان زیاد می‌بینیم که برای کامیونت‌های تا ۸ تن توان گشتاور خوبی دارد اما برای یک کامیونت ۹ تن شاید کمی ضعیف باشد. انتقال نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعته ساخت خود جک صورت می‌گیرد.

۷-کامیونت جک ۶ تن

قیمت: یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان

کامیونت جک 6 تن

در بین سه نسخه‌ای که از کامیونت‌های سری N جک توسط آرین دیزل مونتاژ می‌شود، این نسخهٔ ۶ تن کمترین ظرفیت و ارزان‌ترین قیمت را دارد. بین این دو نسخهٔ ۶ تن و ۹ تن هم نسخهٔ ۸.۵ تن قرار می‌گیرد که با قیمت ۱.۸۱۰ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. همان‌طور که اشاره شد، هر سه نسخه از پیشرانهٔ یکسانی استفاده می‌کنند و بنابراین، زیر اتاق جک ۶ تن هم همان موتور ۳.۸ لیتری چهار سیلندر با ۱۵۴ اسب بخار قدرت پنهان شده است. نسخه‌های ۶ تن و ۸.۵ تن با ۶,۹۹۰ میلی‌متر طول، ابعاد یکسانی دارند اما نسخهٔ ۹ تن طول بیشتری برابر با ۷,۸۴۵ میلی‌متر دارد؛ بنابراین، با وجود پیشرانهٔ یکسان، جک ۶ تن با ابعاد کوچک‌تر و ظرفیت پایین‌تر، از چابکی بیشتری برخوردار است و برای استفاده‌های شهری مناسب‌تر خواهد بود. این کامیونت همچنین به جای خواب هم مجهز است.

۶-کامیونت الوند ۶ تن

قیمت: یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان

کامیونت الوند 6 تن

سایپا دیزل چندین سال است که به مونتاژ کامیونت‌های فوتون در نسخه‌های ۶ تن و ۸.۵ تن می‌پردازد و توانسته سهم مناسبی از بازار کامیونت‌های کشور به دست بیاورد. مهم‌ترین مزیت کامیونت‌های الوند، استهلاک پایین‌تر نسبت به دیگر رقبا است. همچنین به دلیل سابقهٔ زیاد این کامیونت در بازار کشورمان، قطعات یدکی آن در دسترس بوده و اکثر مکانیک‌ها با تعمیرات آن آشنایی دارند. الوند ۶ تن از همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل کامینز استفاده می‌کند که در کامیونت جک هم وجود دارد. این موتور در اینجا ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در نسخهٔ ۸.۵ تن هم همین پیشرانه ارائه می‌شود ولی با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور، کمی قوی‌تر است. الوند ۶ تن با جای خواب و بدون جای خواب ارائه می‌شود درحالی‌که نسخهٔ ۸.۵ تن صرفاً با جای خواب عرضه می‌شود. قیمت این نسخه ۱.۸ میلیارد تومان است.

۵-کامیونت دیما ۶ تن

قیمت: یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان

کامیونت دیما

شرکت مایان دیزل در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ کامیونت جدیدی را با نام دیما رونمایی کرد. این کامیونت در اصل نسخه فیس‌لیفت همان کامیونت جک است که توسط آرین دیزل عرضه می‌شود. به همین دلیل، کامیونت دیما در ظاهر طراحی مدرن‌تر و بروزتری نسبت به کامیونت‌های جک دارد که رنگ و بوی کهنگی گرفته‌اند. در بخش پیشرانه نیز مایان دیزل برای کامیونت مونتاژی خود پیشرانه بزرگ‌تر ۴ لیتری چهار سیلندر توربودیزل کامینز را در نظر گرفته که البته با ۱۵۱ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی یکسانی با موتور ۳.۸ لیتری کامیونت‌های جک دارد. مایان دیزل این کامیونت را در نسخه‌های ۶ و ۹ تن عرضه می‌کند که نسخهٔ ۶ تن می‌تواند در لیست ارزان‌ترین‌های ما جای گیرد. این کامیونت ۶ تن در دو مدل با جای خواب و بدون جای خواب عرضه می‌شود.

۴-کامیونت شاکمن ۵.۵ تن

قیمت: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان

کامیونت شاکمن 5.5 نم

شرکت ویرا دیزل که یکی از زیرمجموعه‌های گروه ماموت است و شرکتی نسبتاً نوپا در صنعت وسایل نقلیهٔ سنگین و نیمه سنگین محسوب می‌شود، در سال ۱۴۰۱ اقدام به رونمایی کامیونت شاکمن Y9 کرد. این شرکت کامیونت موردبحث را در دو نسخهٔ ۵.۵ تن و ۶ تن عرضه می‌کند که نسخهٔ ۵.۵ تن یکی از پایین‌ترین ظرفیت‌ها را در بین کامیونت‌های حال حاضر بازار کشورمان دارد. هردو نسخهٔ کامیونت شاکمن به یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل کامینز مجهز هستند که ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه هم توسط یک گیربکس شش سرعته دستی ساخت شرکت چینی فست صورت می‌گیرد. این دو نسخه در طول باهم تفاوت دارند به‌گونه‌ای که نسخهٔ ۵.۵ تن با ۵,۴۴۰ میلی‌متر طول از نسخهٔ ۶ تن با ۶,۸۶۰ میلی‌متر طول کوتاه‌تر است. نسخهٔ ۶ تن اما تنها ۲۰ میلیون تومان گران‌تر است.

۳-کامیونت فورس ۸.۵ تن

قیمت: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان

کامیونت فورس 8.5 تن

گروه بهمن که در دههٔ ۸۰ و ۹۰ با مونتاژ کامیونت‌های باکیفیت ایسوزو توانست سهم بزرگی از کامیونت‌های کشور را تصاحب کند، با تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌ها و مشکل در ادامهٔ مونتاژ این کامیونت‌های ژاپنی، سراغ شرکت چینی فوتون رفت و از سال ۱۴۰۰ کامیونت‌های آن را با نام فورس به بازار فرستاد. کامیونت‌های فورس در نسخه‌های ۶ تن و ۸.۵ تن تولید می‌شوند که هردو جزء ارزان‌ترین کامیونت‌های بازار هستند. نسخهٔ ۸.۵ تن کامیونت فورس به جای خواب مجهز است. هردو نسخهٔ این کامیونت چینی از همان پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل آشنای کامینز استفاده می‌کنند که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعته دستی ساخت شرکت چینی WLY متصل می‌شود. این کامیونت در حال حاضر ارزان‌ترین کامیونت ۸.۵ تن بازار کشورمان محسوب می‌شود.

۲-کامیونت فورس ۶ تن

قیمت: یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان

کامیونت فورس 6 تن

رتبهٔ دوم این لیست هم به نسخهٔ ۶ تن کامیونت فورس گروه بهمن می‌رسد. همان‌طور که گفته شد، این کامیونت‌ها هردو از یک پیشرانه استفاده می‌کنند و بنابراین در اینجا هم همان موتور ۳.۸ لیتری کامینز را می‌بینیم ولی نسخهٔ ۶ تن ۶,۸۸۱ میلی‌متر طول دارد که ۹۰ سانتی‌متر از نسخهٔ ۸.۵ تن با ۷,۷۸۱ میلی‌متر طول کمتر است. نسخهٔ ۶ تن کامیونت فورس در دو مدل با جای خواب و بدون جای خواب قابل خریداری است که اختلاف قیمت ۴۰ میلیون تومانی باهم دارند.

۱-کامیونت فورس ۳.۸ تن

قیمت: ۸۹۵ میلیون تومان

کامیونت فورس 3.8 تن

و سرانجام به ارزان‌ترین کامیونت حال حاضر بازار کشورمان می‌رسیم که به‌تازگی توسط گروه بهمن معرفی شده است و نصف کامیونت‌های ابتدای این لیست قیمت دارد. این کامیونت هم ساخت فوتون است و در ایران با نام فورس F38 عرضه می‌شود. کامیونت جدید گروه بهمن در کلاس وزنی پایینی قرار دارد و در زمینه باربری بیشتر با وانت‌ها رقابت می‌کند. تناژ این کامیونت ۳.۸ تن است که از تمام کامیونت‌های بازار کشورمان کمتر خواهد بود. درواقع، گروه بهمن قصد دارد با فورس F38 به رقابت با وانت نیسان بپردازد و به سلطه زامیاد در بازار زیر یک میلیارد تومان پایان دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کامیونت، استفاده از پیشرانهٔ بنزینی بجای دیزلی است. این یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر است که ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی ساخت DAE به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Amir Enzo

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    هیچ کدوم اینا به ایسوزو نمیرسن

    موافقم 17
    1. Hamilton1970

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینا به هیوندای سروش دیزل هم نمیرسن چه برسه به ایسوزو

      موافقم 11
  2. محمد

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    لطفاً کامیونت دار های محترم
    فاز سرعت برندارید تو جاده و در اتوبان از لاین ۳ استفاده نکنید و بی‌توجه به سواری های پشت سر و ترافیک ایجاد شده نباشید.
    بعضی از راننده هاشون جوری لایی کشی میکنند که cb1300 لایی نمی‌کشه.

    موافقم 12
    مخالفم 3
  3. حسین دهمرد

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2545 ديدگاه)

    کاش همین آخری رو با موتور دیزلی میزد. حالا صد تومن میکشید رو قیمتش. حالا درسته ماشین تجاری هستن ولی باید جذابیت حداقلی داشته باشن.
    آمیکو یه مدل دماغ دار داره امنیتش تو تصادف بیشتره.ظاهرا آیرودینامیکش هم بهتره

    موافقم 8
    مخالفم 4
  4. froG-driVer

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (904 ديدگاه)

    آشغال ترین کامیون های بازار هم تیتر شایسته ای برای مطب بود

    موافقم 5
    مخالفم 5
  5. امیر _ اهوازی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    عالی

  6. boost10

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    یه خاور شرف داره به کل لیست

    موافقم 4
    مخالفم 3
  7. S.gh

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خاور خدا بیامرزه تو دنیا ماشین دنده ایی پیدا میشه شما دنبال بنز خاور میگردی

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست