به دلیل نیاز به وسیلهای برای حمل قطعات طولانی آلومینیوم، آلمانیها با قرار دادن بدنهٔ فورد گرانادا استیشن روی شاسی مان، کامیون بسیار عجیبی ساختند.
یک ضربالمثل قدیمی میگوید «نیاز مادر اختراع است». در دههٔ ۸۰ میلادی، زمانی که شرکت آلمانی VAW آلومینیوم با مشکل جالبی مواجه شد، همین ضربالمثل مصداق پیدا کرد. این شرکت باید قطعات بسیار دراز فولاد و آلومینیوم به طول ۳۰ تا ۵۵ متر را در اتوبانها حمل میکرد اما تا آن زمان هیچ وسیلهٔ نقلیهای اختراع نشده بود که بتواند چنین کاری انجام دهد و به همین دلیل، VAW از شرکت کلونیا که در کلن آلمان واقع بود و در زمینهٔ جرثقیل، تریلر و حملونقل صنعت ساختوساز تخصص داشت، ساخت کامیونی را برای انجام این مأموریت خواست.
کلونیا کار خود را با یک کامیون استاندارد مان F8 22.320 آغاز کرد اما با کابین معمولی کامیونها امکان انجام مأموریت VAW که حمل قطعات طولانی آلومینیومی بود وجود نداشت؛ بنابراین، کلونیا بدنهٔ یک فورد گرانادا استیشن مدل ۱۹۸۱ را به شاسی معمولی کامیون مان پیوند زد. البته فریم جلویی شاسی برای نصب این بدنه به تغییراتی نیاز داشت اما درمجموع این راهحل بسیار خوبی بود که امکان حمل بارهای بسیار درازی را فراهم میکرد.
با نگاهی دقیقتر به جلوی این کامیون میتوان دید که طراحی جلوپنجره و چراغهای آن با گرانادای دههٔ ۸۰ متفاوت است. به دلیل تغییراتی که در دماغهٔ و گلگیرهای گرانادا صورت گرفته بود تا بتواند روی شاسی کامیون مان قرار گیرد، استفاده از چراغها و جلوپنجرهٔ استاندارد فورد نمای جالبی را ایجاد نمیکرد. به همین دلیل، مردان کلونیا که به دنبال راهحل بودند، متوجه شدند قطعات دماغهٔ ون مرسدس بنز T1 بهراحتی بجای چراغها و جلوپنجرهٔ گرانادا جای میگیرد. اینگونه بود که عجیبترین کامیون جهان با ترکیب قطعات سه وسیلهٔ نقلیهٔ مختلف ساخته شد.
رانندهای که این کامیون را هدایت میکرد اشنیبل نام داشت و به همین دلیل، کامیون عجیب کلونیا بهطور مستعار اشنیبلمبیل (Schnibbelmobil) نام گرفت! این کامیون ۴۱۰ اسب بخار قدرت داشت که برای حمل بارهای عظیم در سراسر اروپای غربی کافی بود. کابین اشنیبلمبیل همان فورد گرانادا بود و حتی در مسافتهای طولانی، رانندگان میتوانستند در عقب استیشن که حالا به کابین خواب تبدیل شده بود استراحت کنند. با وجود این ظاهر عجیب و قطعات قرضی، اشنیبلمبیل در طول دهههای ۸۰ و ۹۰ در خدمت باقی ماند و در طول دوران فعالیت خود حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر را طی کرد. امروز از سرنوشت این کامیون تک ساخت خبری نداریم.
Puriya
۵ تیر ۱۴۰۳اونوقت اون فرمون چجوری وصل میشد به چرخ ها؟
مهندسی جالبی بوده در زمان خودش
mercedes
۵ تیر ۱۴۰۳با دو سه تا گاردان😂
KAIZEN
۵ تیر ۱۴۰۳5 سال پیش هم این مقاله کار شده بود حتی متن و عکسها هم هیچ تغییری نکرده فقط عنوان عوض شده
https://www.pedal.ir/heavy/%d8%b9%d8%ac%db%8c%d8%a8%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%88%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%88%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1-%d8%b3%d9%88/
Mohammad hasan
۶ تیر ۱۴۰۳این دوتا
دو تا پروژه متفاوت بودن
بالایی وارد چرخه عملیاتی شد ولی اینکه لینکش رو شما گذاشتی رفت تو موزه…
زیزیگولو
۵ تیر ۱۴۰۳این در جای خودش خیلی عجیبو غریبه ولی از این دست ماشینای عجیبو غریب تو تاریخ صنعت خودرو سازی کم نبودن مثل : نورمن تیمبز که در اواخر دهه چهل میلادی و توسط شرکت بیوک تولید شد یا کرایسلر استریم لاین ایکس گیلدا که شبیه سفینه فضایی بود یا اوف الکتریک که هم اسمش عجیب بود و هم طراحیش که شبیه یه تخممرغ فلزی بزرگ بود جنرال موتورز فایربرد که نگاه اول نتوانید تشخیص دهید چیزی که می بینید یک جت است یا ماشین یا کادیلاک سایکلون که شبیه به موشک بود یا بی ام و جینا و خیلیای دیگه ………
𝐀𝐥𝐢
۵ تیر ۱۴۰۳یاد این افتادم
https://www.pedal.ir/heavy/%d8%b9%d8%ac%db%8c%d8%a8%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%88%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d8%b4%d8%aa%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%88%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1-%d8%b3%d9%88/
حسین
۵ تیر ۱۴۰۳منم همینطور!
عجیبه چرا از این استفاده نکردن!
Mohammad hasan
۶ تیر ۱۴۰۳تفاوتش تو ارتفاع و نوع طراحی اون دو تا پروژه است
تو پروژه بالا شاسی و کل سیستم فنی مال یک کامیون کامل بوده که صرفا کابینش عوض شده
( کامیون بنز هست نه مان چون سر پولوس دیفرانسیلش متعلق به بنز هست حالا شاید هم مان باشه چرا که یکسری قطعات بین این دو تا شرکت سنگین ساز مشترکه)
ولی تو پروژه ای که چندی پیش تو سایت بارگزاری شد یه خودرو جدید بود که موتور و گیربکس یک کامیون درش جایگزاری شده بود و مشکل گرم شدن موتور و ارتفاع خیلی خیلی کم رو داشت بر خلاف پروژه بالا که ارتفاع کامیون مطابق یک اس یو وی هست…