کامینز با موتورهای دیزلی در پیکاپها و کامیونها شهره است اما بزرگترین شاهکار این شرکت یک هیولای ۹۵ لیتری با نام QSK95 و ۴۴۰۰ اسب بخار است که برای کامیونهای عظیم معدنی طراحی شده است.
کامینز نامی آشنا در دنیای موتورهای دیزلی محسوب میشود که نهتنها در پیکاپها، اتوبوسها و کامیونهای سنگین، بلکه در کشتیها، ماشینآلات ساختمانی و سیستمهای برق اضطراری نیز ردپای پیشرانههای آن به چشم میخورد؛ اما در میان محصولات متنوع این شرکت، یک موتور از همه متمایز است که QSK95 نام دارد. این یک نیروگاه دیزلی ۱۶ سیلندر با حجم ۹۵ لیتر است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این هیولا با وزن خشک ۱۳ تن، طول ۳.۶۶ متر، عرض ۱.۷۳ متر و ارتفاع ۲.۴۶ متر، برای کامیونهای عظیم معدنی و کاربردهای دریایی و ریلی طراحی شده است. این موتور کامینز در دو نسخه برای کامیونهای معدنی عرضه میشود:
- QSK95 4400 با ۴۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۷,۶۵۰ نیوتن متر گشتاور
- QSK95 3800 با ۳۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵,۲۵۰ نیوتن متر گشتاور
این موتور با ۱۶ سیلندر و حجم عظیم ۹۵ لیتر، نهتنها بزرگترین موتور دیزلی کامینز بلکه یکی از قدرتمندترین موتورهای دنیا برای کامیونهای معدنی محسوب میشود.
نیروگاهی برای کامیونهای معدن
موتور کامینز QSK95 برای بزرگترین کامیونهای معدن جهان طراحی شده که میتوانند بیش از ۳۰۰ تن بار را در یک نوبت جابهجا کنند. این کامیونها آنقدر بزرگاند که کابین راننده در ارتفاع حدود ۶ متری از سطح زمین قرار دارد و دسترسی به آن نیازمند بالا رفتن از پلههای بلند است. ازجملهٔ این کامیونهای عظیم میتوان به کاترپیلار 797F با ظرفیت ۴۰۰ تن، بلاز ۷۵۷۱۰ با ظرفیت ۴۵۰ تن و کوماتسو 980E با ظرفیت ۳۶۰ تن اشاره کرد. کوماتسو که سابقهٔ همکاری دیرینهای با کامینز دارد، از موتور QSK95 در بزرگترین و قویترین مدل خود یعنی 980E استفاده میکند. در این کامیون، موتور موردبحث با نام SDA16V190-1 شناخته میشود اما در اصل همان QSK95 است. همکاری کوماتسو و کامینز سالهاست که ادامه دارد و مدلهای دیگر مثل کوماتسو 730E (با موتور ۲۰۰۰ اسب بخاری QSK50) و 830E (با موتور ۲۵۰۰ اسب بخاری QSK60) نیز از موتورهای کامینز استفاده میکنند.
مقایسه با دیگر موتورهای عظیم
هرچند QSK95 با ۴۴۰۰ اسب بخار یکی از قویترین موتورهای کامیونهای معدنی محسوب میشود اما رقبایی هم دارد که یکی از آنها رولزرویس MTU 20V4000 با ۴۰۰۰ اسب بخار است. از این موتور در کامیون لیبهر T-284 استفاده میشود. یکی دیگر از رقبای نیروگاه کامینز، موتور C175-20 کاترپیلار است که با ۴ هزار اسب بخار قدرت در کامیون کاترپیلار 797F استفاده میشود ولی بااینحال، QSK95 در نسخه ۴۴۰۰ اسب بخاری همچنان در صدر جدول قدرت قرار دارد.
SMS
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴و همچنان ایرانخودرو با بنز کله نارنجی ۳۵۰ اسبی
KAIZEN
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴فکر کنم کاترپیلار یه سر و گردن بالاتر باشه
amirboss
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴برای این کامیونها اسب بخار درجه دوم اهمیت قرار داره.
کاش به گشتاور تولیدی وحشتناک این موتورها هم اشاره میشد.
توان تولیدی:
۴۰۰۰ – ۴۴۰۰ اسب بخار
۲۹۸۳ – ۳۲۸۱ کیلووات
گشتاور:
۱۱۶۷۱ – ۱۲۸۳۸ پوند-فوت
۱۵۸۲۴ – ۱۷۴۰۶ نیوتن متر
منصور
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴مگه با گیربکس نمیشه توان رو به هر گشتاوری که می خواهیم تبدیل کنیم؟
F22RAPTOR
۲ اردیبهشت ۱۴۰۴موتور 8 سیلندر اسکانیا تو نسخه 750 اسبی و 16 لیتر حجم
اگه اسب بخار رو فاکتور بگیریم و ضربدر 6 کنیم میشه 4500 اسب
16 لیتر رو هم ضربدر 6 کنیم میشه 96 لیتر
تقریبا بازدهی موتور برابره
ولی خب گشتاور دیگه خداست این موتور