شرکتهای کامینز و پاکار جزو مشهورترین سازندگان موتورهای وسایل نقلیه سنگین هستند و ما میخواهیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
نسخههای متنوعی از موتورهای دیزلی ساخت کامینز و پاکار در کامیونهای پیتربیلت و کنورث به کار رفتهاند. با اینکه اکثر مردم موتور توربودیزل ۶.۷ لیتری کامینز را که در وانت پیکاپ هوی دیوتی رم بکار رفته میشناسند اما این شرکت محصولات بسیار متنوعی میسازد که اکثر آنها در وسایل نقلیه سنگین از جمله کامیونها و تراکتورها نصب شدهاند. موتورهای شرکت پاکار که قبلاً با نام کمپانی پاسیفیک کار اند فاندری شناخته میشد در کامیونهای زیادی به چشم میخورد. ریشه پاکار به اوایل قرن بیستم بازمیگردد، شرکتی که خودروهای ریلی را تولید میکرد. پاکار هماکنون مالک پیتربیلت و کنورث است، شرکتهایی که به عنوان دو برند مطرح در زمینه تولید کامیونهای تجاری شناخته شدهاند. در محصولات این برندها موتورهای دیزلی ساخت پاکار نصب میشوند.
بزرگترین موتور دیزلی ساخت پاکار با نام MX-13 شناخته میشود که ۱۲.۹ لیتر حجم دارد و قدرت و گشتاور آن به ۵۱۰ اسب بخار و ۲۵۰۸ نیوتون متر میرسد. در مقابل باید دانست بزرگترین موتور دیزلی هوی دیوتی کامینز که برای وسایل نقلیه سنگین طراحی شده X5 نام داشته و حجم ۱۵ لیتری دارد. موتور X15 کامینز حداکثر قدرت ۶۰۵ اسب بخار و گشتاور ۲۷۷۹ نیوتون متری دارد. پاکار علاوه بر تولید دو نسخه از موتور MX-13 با نامهای EPA و CARB، موتور ۱۰.۸ لیتری EPA MX-11 را نیز عرضه میکند. وزن خشک این موتور به ۹۹۸ کیلوگرم رسیده و ۴۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۵ نیوتون متر گشتاور دارد. بد نیست بدانید موتور EPA MX-13 حدود ۱۱۳۴ کیلوگرم وزن داشته درحالیکه وزن نسخه CARB همین موتور ۱۲۴۷ کیلوگرم اعلام شده است.
درحالیکه کامیونهای تجاری هوی دیوتی آمریکا معمولاً از نوع ۱۸ چرخ هستند اما مدلهای مدیوم دیوتی به کلاس وسایل نقلیه دامپ تراک، آمبولانسها و حتی موتورهوم ها تعلق دارند. کامیونهای مدیوم دیوتی پیتربیلت و کنورث میتوانند از دو موتور دیزلی PX-7 یا PX-9 پاکار استفاده کنند. موتور PX-7 با حجم ۶.۷ لیتری خود ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۸۵ نیوتون متر گشتاور ارائه میکند و وزن خشک ۵۲۲ کیلوگرمی دارد؛ اما موتور PX-9 بزرگتر بوده و حجم ۸.۹ لیتری و وزن ۷۶۹ کیلوگرمی جزو ویژگیهای کلیدی آن هستند. این موتور ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۹۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. همه موتورهای یاد شده استانداردهای آژانس حفاظت محیطزیست آمریکا را پاس میکنند.
بد نیست اشارهای هم به سایر موتورهای شرکت کامینز داشته باشیم. این برند علاوه بر نسخه استاندارد موتور ۱۴.۹ لیتری X15 نسخههای دیگری را نیز ارائه میکند. سری مدلهای Efficiency موتور X15 کامینز حداکثر ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۸ نیوتون متر گشتاور تولید کرده و وزن خشک ۱۳۴۳ کیلوگرمی دارند. درحالیکه تمامی موتورهای دیزلی X15 سال ۲۰۲۴ کامینز تأییدیه EPA را به همراه دارند اما سری مدلهای پرفورمنس X15 از نظر قدرت در سطح میانی قرار دارند و خروجی آنها به ۵۶۵ اسب بخار و گشتاور به ۲۷۷۹ نیوتون متر میرسد. شرکت موردبحث علاوه بر موتور دیزلی X15 موتور X15N را نیز تولید کرده که با گاز طبیعی کار میکند و حداکثر ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۸ نیوتون متر گشتاور دارد. بدون نیاز به قطعات خاص موتورهای دیزلی و وزن کمتر به دلیل عدم وجود سیستمهای کاهش آلاینده، وزن کلی موتور X15N حدود ۱۲۵۹ کیلوگرم اعلام شده است. موتور دیگر کامینز با نام X12 معرفی شده که قدرت و گشتاور آن ۵۰۰ اسب بخار و ۲۳۰۵ نیوتون متر خواهد بود. کامینز میگوید موتور X12 برای حمل محمولههای سنگین طراحی شده و وزنش ۹۳۰ کیلوگرم است.
در نهایت به این سؤال میرسیم که موتورهای ساخت پاکار بهتر هستند یا کامینز؟ رانندگان نظرات متفاوتی دراینباره دارند. برخی از آنها میگویند محصولات هر دو شرکت خوب هستند درحالیکه برخی نیز به برند پاکار و کامینز وفادار هستند. نهایتاً باید گفت موتورهای هر دو برند کاملاً شبیه هم هستند و آنچه تعیین کننده خواهد بود بیشتر سلیقه و ترجیح شخصی است. البته باید دانست پاکار گارانتی پایه دو ساله یا ۴۰۰ هزار کیلومتری را برای موتورهای دیزلی خود در نظر گرفته است هرچند گارانتی برخی قطعات تا پنج سال و ۸۰۰ هزار کیلومتر نیز میرسد.
کامینز هم گارانتی پایه مشابهی دارد و درعینحال گزینه پوشش اضافی به مدت ۵ سال یا ۸۰۰ هزار کیلومتر را نیز پیشنهاد میکند. این برند ادعا دارد موتورهای X15 قویترین سیستم ترمز را بین تمامی رقبا دارند و تا ۶۰۰ اسب بخار ترمز را فراهم میسازند. ترمز موتور قدرتمند به توقف ایمن کامیون در مسیرهای شیبدار کمک میکند. این سیستم با کاهش اتکای راننده به ترمزهای استاندارد میتواند هم طول عمر آنها را افزایش داده و هزینههای نگهداری را کاهش دهد. با اینکه موتورهای دیزلی پاکار هم ترمز موتور قدرتمندی دارند اما اشارهای به قدرت و تأثیر آنها نکرده است.
قنداق
۶ مهر ۱۴۰۳فقط به خاطر عشق به کامینز یا کومنز 5 امتیاز دادم
JaMsHiD_R1988
۶ مهر ۱۴۰۳دلیلی داره که موتور رو رنگ میکنن؟
froG-driVer
۶ مهر ۱۴۰۳موتور های سری دیترویت از همشون پیشرفته ترن.
King of hills هم که دیگه گاد…
IMAN
۶ مهر ۱۴۰۳موتور های دیزلی هم دنیای جذابی دارند گرچه زیاد توی خودرو های سواری نمی بینیم
از اون گذشته می شه از موتور ها (نسخه های 6.7 و ….) برای پیکاپ ها و ماشین های آفرودی استفاده کرد؟؟آیا گیبرکس و سیستم انتقال قدرت وحود داره که از کل گشتاور بتونه استفاده کنه و هدر نره و هم قابلیت آفرود و امکانات آفرودی داشته باشه؟؟؟
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۶ مهر ۱۴۰۳البته یه رقیب چاق دیگه هم هست به اسم دیتروت دیزل که به همین اندازه جایگاه داره شاید بالاتر.ولی خوب کامینز شناخته شده تربن انجینه دیگه همه میسناسنش.از موتور برق سنگین گرفته تا مینی بوس و اتوبوس کامیون ماشینهای راه سازی.catاعظم هم دیگر سازنده انجینه که تو رده تخصصی خودش بی نظیره ماک هم انجین خودش رو میسازه که در همین سطح قرار داره.ولی خودم یه ماک آنثم دوست دارم که یه وی۸ اسکانیا روش ببندم اگه میشه.کار اسکانیا شایسته تقدیره که تنها سازنده وی۸ بین سنگین وزنها هست با صدای نابش.یه زمان مان و اویکو هم وی۸ داشتن چقدر خوش صدا بود.
Ace
۶ مهر ۱۴۰۳باتری حالت جامد بیاد با شارژرهای مگاواتی ( نهایت تا ۵ سال دیگه میبینیمشون ) کم کم کامیون ها هم برقی میشن و دیزل به تدریج از بین میره
یک تُن پک باتری حالت جامد رو کامیون بزاری هم برد مناسب هم قدرت و گشتاور کافی رو میده . شارژر مگاواتی هم که سریع السیر شارژ میکنه
راننده کامیون اگه خرج سوخت و تعمیر و نگهداری کامیونش رو نده ، پول خوبی تو جیبش میمونه
خدایی این حالت جامد نعمت بزرگیه امیدوارم زودتر بیاد
حسن
۶ مهر ۱۴۰۳تو ایران که نیست اما ژنراتورهای دیزلی تولید برق فقط کامینز و کاترپیلار
از روی کارکرد و دوام دیزل ژنراتورهای برقی در ایران هیچ برندی به پای کامینز نمیرسه بعدش کاترپیلار
دوام یکیه قدرت کاتر قطعات و ارزانی کامینز
حسن
۶ مهر ۱۴۰۳با توجه به اینکه مالک داف هم پاکاره موتورهای پاکار روی داف هم وجود داره و یکی از بی نقص ترین موتورهای دنیا را دارن که تو ایران هم هست اما هنو جوونن
موتورهای پاکار ام ایکس 13 و پاکار ام ایکس11 در قلب این کامیون قدرتمند می تپند
داف خیلی خوشتیپه