خودروهای سنگین

بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

در جدیدترین مقاله خودروهای سنگین پدال به بررسی کشنده وارداتی داف XF 480 خواهیم پرداخت.

داف تراکس شرکت هلندی تولید کننده کامیون و کشنده و زیرمجموعه پاکار محسوب می‌شود. مقر و کارخانه اصلی داف در آیندهوون هلند قرار دارد اما کابین و اکسل محصولات این شرکت در کارخانه وسترلو بلژیک تولید می‌شوند. همچنین برخی از محصولات این برند توسط لیلند تراکس بریتانیا طراحی و تولید شده‌اند. اولین کامیون این شرکت یعنی A30 در سال ۱۹۴۹ تولید شده و بنابراین داف سابقه و پیشینه درخشانی در این زمینه دارد. سری محصولات XF داف از سال ۱۹۹۷ تاکنون تولید می‌شوند و در کشورمان نیز شناخته شده هستند. یکی از شاخص‌ترین محصولات سری XF را می‌توان مدل ۱۰۵ دانست که برنده جایزه کامیون سال ۲۰۰۷ شد. این محصولات از پیشرانه‌های ۱۰.۸ و ۱۲.۹ لیتری پاکار و گیربکس‌های ZF استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید:

هم‌زمان با آزاد شدن واردات خودروهای سنگین به کشور شاهد ورود سری محصولات XF داف به کشورمان از جمله مدل XF 480 هستیم و می‌خواهیم به بررسی این کشنده بپردازیم. نماینده محصولات داف در کشورمان شرکت داتیس فرا دیزل آریاست که کار پشتیبانی خدمات و تأمین قطعات این محصولات را انجام می‌دهد.

بررسی کشنده داف XF 480

طراحی ظاهری

محصولات پیشین داف در کشورمان با طراحی ساده اما با ابهت خود معروف شده بودند. طراحی ساده چراغ‌ها و جلوپنجره جزو شاخص‌ترین ویژگی‌های کشنده‌های پیشین داف به شمار می‌رود اما در داف XF 480 شاهد طراحی به‌روزتر هستیم. آنچه در نگاه اول به چشم می‌آید چراغ‌های زیبای داف است که بر جذابیت نمای جلوی کشنده افزوده‌اند. این چراغ‌ها هماهنگی زیادی با طراحی جلوپنجره افقی XF 480 دارند. طراحی بادگیرها و فلاپ ها نیز علاوه بر بهبود آیرودینامیک باعث افزایش جذابیت ظاهری این کشنده اروپایی می‌شوند. در مجموع باید طراحی ظاهری داف XF 480 را ساده اما زیبا و جذاب دانست، چیزی که باعث تمایز از سایر رقبا نیز می‌شود.

طراحی کابین

وقتی وارد کابین این کشنده شوید طراحی ساده اما هدفمندی را خواهید دید که بیشتر روی کارایی تمرکز دارد. طراحی داخلی XF 480 بیشتر به دهه قبل میلادی تعلق دارد و در برابر کشنده‌های مدرن با قوای محرکه جدید حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته با توجه به زمان معرفی و تولید این کشنده چنین طراحی‌ای طبیعی خواهد بود هرچند خریداران کامیون در کشورمان چنین طرحی را دوست دارند. تمامی کلیدهای داشبورد در دسترس راننده قرار دارد و فرمان چند شاخه داف نیز برخی تنظیمات را روی خود جای داده است. با این تفاسیر، کابین داف XF 480 را باید راننده محور و با تأکید روی کارایی و دوام توصیف کرد.

تجهیزات و امکانات

این کشنده اروپایی از سیستم‌های ایمنی و رفاهی متنوعی سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر، کنترل پایداری، پایش فشار باد لاستیک‌ها و… اشاره کرد. در بخش رفاهی نیز صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات کامل به همراه گرم‌کن و سردکن، سانروف، دو تخت خواب، بخاری و کولر درجا و… وجود دارند.

قوای محرکه

اما به یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کشنده یعنی پیشرانه و گیربکس می‌رسیم. همان‌طور که گفته شد داف یکی از زیرمجموعه‌های پاکار به شمار می‌رود و از پیشرانه‌های این شرکت استفاده می‌کند. پاکار شرکتی آمریکایی است که داف، کنورث و پیتربیلت را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است. پاکار در سال ۱۹۰۵ تأسیس شده و درآمد آن در سال قبل به حدود ۳۳ میلیارد دلار رسیده است. با این تفاسیر، داف از پشتیبانی مطلوب پاکار نهایت استفاده را می‌کند.

کشنده XF 480 به پیشرانه ۱۳ لیتری ساخت پاکار مجهز است و همان‌طور که نام کشنده نیز نشان می‌دهد قدرت ۴۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتون متری دارد. پیشرانه موردبحث از استاندارد آلایندگی یورو ۶ اروپا برخوردار بوده و مصرف سوخت مناسبی دارد. البته برخی مالکان این کشنده به حساسیت بالای پیشرانه به نوع سوخت مصرفی و همچنین سرویس‌ها و نگهداری آن اشاره کرده‌اند و خریداران باید حتماً چنین مواردی را مدنظر قرار دهند. اما گیربکس بکار رفته در داف XF 480 ساخت شرکت مشهور ZF آلمان است. این گیربکس از ۱۲ دنده جلو و ۶ دنده‌عقب بهره می‌برد و البته امکان تعویض دستی را نیز دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های کشنده داف را می‌توان سیستم ریتاردر گیربکس دانست که قدرت توقف قابل‌توجهی را در زمان تردد در مسیرهای سراشیبی فراهم خواهد کرد. طول/عرض/ارتفاع کشنده XF 480 به ترتیب برابر با ۶۱۶/۲۵۵/۳۷۰ سانتی‌متر است و مجموع وزن ناخالص ترکیبی آن به ۴۴ تن می‌رسد. داف در بخش جلوی کشنده خود از چهار بالن برای کابین استفاده کرده و اکسل جلو نیز روی دو بالن سوار است و در مجموع سواری نرمی را ارائه می‌کند.

قیمت و رقبا

اصلی‌ترین رقیب داف XF 480 را می‌توان رنو تی ۴۸۰ دانست که به پیشرانه ۶ سیلندر ۱۳ لیتری با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است. بر اساس اظهارات مالکان، رنو تی هزینه‌های نگهداری کمتری نسبت به داف دارد و همان‌طور که گفته شد XF 480 در زمینه نوع سوخت مصرفی حساسیت بالایی خواهد داشت. همچنین خدمات پس از فروش و تأمین قطعات داف نیز با چالش‌هایی همراه است.

در حال حاضر قیمت داف XF 480 به حدود ۸ میلیارد تومان می‌رسد که تقریباً مشابه رنو تی ۴۸۰ است. در مقابل باید به ولوو FH500 اشاره کرد که حدود ۱۰.۵ میلیارد تومان قیمت دارد و همین اختلاف قیمت می‌تواند برگ برنده‌ای برای داف باشد هرچند همان‌طور که گفته شد کشنده‌های داف در کشورمان به نوع سوخت مصرفی حساسیت بالایی دارند و از نظر خدمات و تأمین قطعات با چالش‌هایی مواجه هستند. جهت اطلاع از قیمت روز انواع کامیون، کشنده و کامیونت در کشورمان می‌توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه فرمایید.

همچنین بخوانید:

جمع‌بندی

محصولات داف در کشورمان به خوبی شناخته شده‌اند و طرفداران زیادی دارند. سری کشنده‌های XF با قدرت و مشخصات مختلفی وارد شده‌اند و یکی از آن‌ها مدل XF 480 است که بررسی کردیم. این کشنده از قوای محرکه ثابت شده پاکار و گیربکس شرکت مشهور ZF استفاده می‌کند و به همین خاطر در بخش فنی کاملاً قدرتمند ظاهر شده است. درصورتی‌که بتوان از پس هزینه‌های نگهداری و چالش‌های مربوط به تأمین قطعات داف برآمد، قطعاً این کشنده با توجه به قیمت مناسب خود جزو گزینه‌های قابل‌اعتنای بازار خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2619 ديدگاه)

    ای نسل ایکس اف از نسل نوین ش هم زیبا تره

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      دوستان در جریان باشن که این قیمتی که در پدال اعلام میشه همه برای صفر کیلومترشون هست و چنین دافی با کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتر ( در اروپا راه رفته نه ایران ) قیمت‌هایی تا ۳۰٪ زیر نمونه صفر هست و یکی از دلایلی که استقبال شد از وارداتی‌ها چون کارکرده‌هاشون وارد شد!!!

      البته که در جریان باشید این ساخته‌ی داف ، چند سال پیش به مدت دو سال بهترین کشنده‌ی اروپا بود در جمع بزرگان!!!

      در ضمن کسی که راننده‌ی قدیمی کشنده باشه ، راه و چاه کار رو میدونه که هزینه‌ی تعمیرات و قطعات بسیار ارزان تمام شود و میدونند از کجا و چه کشورهایی و چه قطعاتی نو و چه قطعاتی استوک باشه تا در هزینه صرفه‌جویی بشه!!!

      خدا پشت و پناه همه رانندگان نازنین ، من به همه راننده‌ها احترام فراوانی میذارم به سبب زحمت و عشقی که در کار میگذارند تا هم چرخ مملکت در این روزگار بدبختی نخوابد با تمام سختی‌هایی که در ایران و تهیه سوخت میکشند و هم نونی ببرند برای زن و بچه‌ای که دور هستند از آن‌ها👋🏻❤.

      موافقم 16
      مخالفم 1
  2. net

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3381 ديدگاه)

    این تریلی پرچمدار نسل قبلی قدیمی داف هست و تریلی نسل جدید پرچمدار داف تولید شده و وارد ایران هم شده. این پروژکتور بالای سقف داف خیلی بد هست و تریلی پرچمدار اسکانیا سری اس هم از همین چراغ در بالای سقفش استفاده کرده و کپی از داف کرده و خیلی بد هست این دو پروژکتور بالای سقف و طراحی بیرونی تریلی داف و اسکانیا رو بد کرده و تو چشم میزنه

    موافقم 6
    مخالفم 10
    1. صدرا

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      تو هی ایراد بگیر 😑

      موافقم 11
      مخالفم 4
    2. net

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3381 ديدگاه)

      من قبلا میگفتم چراغ جلو این تریلی پرچمدار قدیمی داف که شبیه چشم هست بد شده و این چراغ جلو شبیه چشم داف حس اروپایی نداره و حس چینی داره ولی در نسل جدید تریلی پرچمدار داف چراغ جلو رو تغییر داده و باریکش کرده و قشنگتر و به روزتر و اروپایی تر شده

      موافقم 5
      مخالفم 5
    3. RAM1500TRX

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (210 ديدگاه)

      یکمم از خوب است بگو
      تو هر مطلبی میای میگی این بد هست
      این بد هست
      این بد هست
      مگه رباتی😂😂

  3. Zz

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نسل قبلی این داف خیلی قشنگ بود و کامیون سال ۲۰۰۷ هم شده بود . یادمه تو بازی ETS2 همیشه انتخابش میکردم

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/DAF_XF_limited_edition.jpg/2560px-DAF_XF_limited_edition.jpg

    موافقم 8
    مخالفم 2
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1516 ديدگاه)

    چه چشایی داره!

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. مازیار

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3283 ديدگاه)

    یه بررسی از بنز ۱۸۴۸ یا بهتر از اون ۱۸۵۱ هم بزارید دیگه تکمیل میشه

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2815 ديدگاه)

      در حال نگارش هست

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (3283 ديدگاه)

        بسیار عالی👌

    2. Nima

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (79 ديدگاه)

      اصلا مازیار خان اکتروس چه ۱۸۴۸ باشه چه ۱۸۶۳ v8 همه بینظیرن و اصلا نیاز به بررسی ندارن

      موافقم 5
      مخالفم 3
  6. Amir

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    تو این رنج قیمت رنو تی انتخاب بهتریه
    داف حساسیتش به سوخت مورد استفاده این قدر زیاده که شنیدم بعضی وقتا وقتی گازوئیل میزنی روشن نمیشه و به گازوئیل جدید حساسه و باید از مکمل استفاده بشه

    موافقم 8
    مخالفم 0
    1. امیر علی

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      فروشنده کشنده ها حرفهای زیادی برای کشنده ها درست میکنن.. اما بعیده هیچ کدوم به سوخت اینقدر حساس باشند.

      کشنده ترانزیت برای این ساخته شده که یه کشور گازوییل بزنه بره مقصد گازوئیل اونجا رو بزنه بره کشور سوم و…

      منطقی اینه که همه کشنده های ترانزیت با همه گازوئیل ها سازگار باشن

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. Mohammad hasan

        ۷ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (148 ديدگاه)

        جناب مهندس
        اینا کشنده های اروپایی هستن و مطابق یک قانون توسعه پیدا می کنن که الان به یورو شش و هفت مربوط میشه
        و همه سازنده های اروپایی در درجه اول و در درجه بعد تامین کننده های سوخت باید از اون پیروی کنن
        ایران توانایی تولید گازوییل با کیفیت نداره و این ماشینا رو دچار مشکل می کنه

        موافقم 3
        مخالفم 2
    2. ایمان

      ۹ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      از کی شنیدی ما دو سال و نیم هست کار میکنیم خداروشکر هنوز رنگ نمایندگی ندیدیم

  7. هادی

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موندم چرا افغانا و گرجیا از این کشنده های ارزون چینی استفاده نمیکنن .اهان شاید موخشون معیوبه

  8. FY

    ۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    داف از وقتی شرکتی چینی خریدش دیگه بدرد نخورد

    موافقم 2
    مخالفم 9
    1. R R

      ۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (172 ديدگاه)

      پسر جان
      شما چند بار با داف رانندگی کردی که داستان میبافی؟؟؟
      راننده ها میگن داف خنک ترین موتور، راحت ترین سواری و کمترین هزینه رو داره…
      متأسفانه هر کی یکبار اسم اینا رو شنیده اومده میگه داف فلانه، ولوو بهمانه، اسکانیا مشکل داره.. خواهشاً تجربه ندارین چیزی نگین خب

      موافقم 12
      مخالفم 4
      1. FY

        ۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        راننده ها میگن 😒😒😒😒 خودت سوار شدی

        موافقم 1
        مخالفم 6
  9. جاوید

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من داف ۴۸۰ دارم ازش راضیم فقط مشکل کوچکی که دارهمساله سوختشه اما بهترین ماشینی که داشتم

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Reza rostami

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خواهشا دوستانی که تجربه استفاده ازداف را دارند نظر بدهند که به همکاران مورد استفاده باشد این ماشین فقط یک سرویس درست میخواد با فیلتر اصلی وروغن مخصوص خودش اکثر جایگاه‌ها هم سوخت یورو دارند نزدیک دوسال استفاده میکنیم غیر از سرویس کاری براش نکردیم

  10. مجتبی

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داف ریتارد موتور یه مشکل که داره میل سوپاپ خراب میکنه الان من یه ۲۰۱۹ دارم ۳۹۰ هزار کار کرده هفته قبل حدود ۲۰۰ میلیون خرجش کردم میل سوپاپ و استکانی ها ۴ تا رو خراب کرده بود ولی در کل ماشین خوبی هست

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مجتبی جان مطمئن باش کیلومتر ماشینت رو کم کرده بودن. هم اینکه تو بعضی شرکت های اروپایی که این ماشین ها کار کردن سرویس های ادواریشون به موقع انجام نشده.مثلا من دفترچه سرویس یه دافو دیدم با روغن موتور فابریک کارخونه 200 هزارتا رونده بودنش. روغن فابریک کارکردش 80 هزارتاس. ببین چه بلایی سر ماشین میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا