آنچه در مقاله ملاقات با داف ایکس اف ۵۳۰ میخوانید:
- تاریخچه کمپانی داف
- کابین و امکانات رفاهی ایکس اف ۵۳۰
- امکانات ایمنی ایکس اف ۵۳۰
- مشخصات فنی ایکس اف ۵۳۰
- قیمت ایکس اف ۵۳۰
تاریخچه شرکت داف تراکس
شاید کمی عجیب باشد که سازنده یکی از بهترین کشندههای اروپا کشوری باشد که در صنعت خودرویهای سواری جهان هیچ جایی ندارد. در واقع میتوان گفت داف تنها کمپانی خودروسازی هلندی است که البته اکنون تحت مالکیت شرکت آمریکایی پکار قرار دارد. البته باید ذکر کرد که شرکت سیان ایچ هم یک کمپانی هلندی-آمریکایی محسوب میشود اما حوزه فعالیت این شرکت به ساخت ماشینآلات کشاورزی محدودشده و تاکنون در صنعت خودروهای باربری فعالیت نکرده.
داف تراکس (DAF TRUCK) از ۹۰ سال پیش، یعنی سال ۱۹۳۲ شروع به فعالیت کرد. البته داف در ابتدا یعنی سال ۱۹۲۸ اقدام به تولید خودروهای سواری کرد اما این پٰروژه آنچنان شکست خورد که داف حتی حاضر نشد برای یکبار هم که شده دوباره شانس خود را در این حوزه امتحان کند. سال ۱۹۹۳ کمپانی داف علیرغم پیشرفتهای کمنظیری که داشت ورشکست شد و سرانجام در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت آمریکایی پکار (سومین شرکت بزرگ تولیدکننده خودروهای سنگین جهان بعد از دایملر و ولوو) خریداری شد.
داف مخترع و سازنده اولین کامیونهای هیبریدی و هیبریدی-دیزلی بود. همچنین ایکس اف ۱۰۵ کشندهای از کمپانی داف بود که در سال ۲۰۰۷ بهعنوان برترین کامیون سال معرفی شد.
اکثر کابینهای کشندههای داف در کشور بلژیک تولید میشود. کامیونهای داف به راحتی و کاربردی بودن کابین و رانندگی آسان شهرت دارند.
در این سری از مقالات خودروهای سنگین مجله پدال به سراغ بررسی داف ایکس اف ۵۳۰، جدیدترین کشنده داف در ایران رفتهایم. با پدال همراه باشد.
همچنین بخوانید: نگاهی به قویترین کشنده ولوو در ایران و جهان
همچنین بخوانید: نگاهی به رنو تی ۵۲۰ جدیدترین و قویترین کشنده رنو در ایران
کابین و امکانات رفاهی ایکس اف ۵۳۰
بلافاصله پس از ورود به کابین ایکس اف ۵۳۰ طراحی زیبای فضای داخلی بهخصوص طراحی غربیلک فرمان نظرمان را جلب میکند. کیفیت فوقالعاده متریال استفاده شده در کابین نیز به نحوی بود که ما در ابتدای ورود به مابین متوجه کارکرده بودن این کشنده (۲۰۰ هزار کیلومتر) نشدیم و گمان کردیم که صفر کیلومتر است! کابین این کشنده همانطور که انتظارش را داشتیم بسیار جادار و بزرگتر از حد معمول بود. البته متأسفانه فرصت نشد تا رانندگی با این کشنده را هم تجربه کنیم اما آنطور که وبسایت رسمی داف و سایتهای داخلی و خارجی از این کشنده تعریف میکنند باید رانندگی با آن هیجانانگیز باشد!
اما اگر بخواهیم کمی از امکانات رفاهی این کشنده مدرن صحبت کنیم باید به چراغهای جلو و عقب LED، تنظیم شدت نور کابین، تاخوگراف دیجیتال، کولر و بخاری درجا، سیستم تهویه اتوماتیک، دو تخت خواب، گرمکن و چراغ مطالعه تخت خواب اصلی، کنترل سیستم تهویه مطبوع از تخت خواب اصلی، گرمکن صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده در جهات مختلف، صندلی بادی راننده و شاگرد، کروز کنترل هوشمند، اینتاردر و ریتاردر، یخچال ۶۲ لیتری و … اشاره کرد.
سری ایکس اف داف از سه نوع کابین Comfort و Space و Super Space استفاده میکند. تفاوت اصلی این کابینها ارتفاع آنها بوده. بیشتر ایکس اف ۵۳۰ های وارداتی از کابین Super Space استفاده میکنند. فضای این کابین نزدیک به ۱۳ متر مکعب است که بهنوبه خود فوقالعاده محسوب میشود.
مجموع حجم باک اصلی و باک ذخیره آن به ۱۵۰۰ لیتر میرسد.
امکانات ایمنی ایکس اف ۵۳۰
امکانات ایمنی این کشنده آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم همه آنها را جزءبهجزء بگوییم با چند ده دقیقه زمان برای خواندن این مقاله صرف کنید! ویژگیهای ایمنی ایکس اف ۵۳۰ عبارتاند از کمربندهای ایمنی پیش کشنده، ایربگ رانند، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار برخورد جلو (FCW)، سیستم هشدار خروج از خط (LDWS)، کنترل پایداری خودرو (VSC)، ترمزهای دیسکی جلو و عقب با EBS،ABS،AEBS، دوربینهای جانبی، سیستم تشخیص فشار بار روی محورها، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی و…
مشخصات فنی ایکس اف ۵۳۰
اما اگر بخواهیم کمی از مشخصات فنی داف ایکس اف ۵۳۰ پیش از هر چیز باید به موتور MX-13 PACCAR اشاره کرد. این موتور ۶ سیلندر ۱۲.۹ لیتری قادر به تولید ۵۳۰ اسب بخار قدرت در دور ۱۶۵۰ و ۲۶۰۰ نیوتون متر گشتاور در دور ۱۴۲۰ است. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۶ است. این کشنده از گیربکس ۱۶ سرعته اتوماتیک ZF تراکسون استفاده میکند. هماهنگی این موتور و گیربکس باعث شده تا مصرف سوخت ایکس اف ۵۳۰ بین رقبای خود به پایینترین حد ممکن برسد.
محور عقب این کشنده از نوع SR1360T ECAS بوده و همانطور که پیشتر گفته شد قابلیت سنجیدن فشار بار روی محور را دارد. داف ایکس اف ۵۳۰ در بازار جهانی بهصورت تک و جفت محور قابلخرید است اما در بازار ایران فقط نسخه تک محور آن موجود است. وزن خالص این کشنده حدود ۸.۵ تن است و تا ۵۰ تن ظرفیت حمل بار دارد. فاصله بین دو محور جلو و عقب، طول و عرض این کشنده به ترتیب ۳.۸، ۶.۲ و ۲.۵ متر میرسد.
قیمت ایکس اف ۵۳۰
قیمت نسخههای کارکرده (ببین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار کیلومتر) ایکس اف ۵۳۰ برای واردکننده حدود ۴ میلیارد تومان آب میخورد. اما با احتساب هزینههای پلاک گذاری، گمرک و … این کشنده در بازار حدود ۶ میلیارد تومان قیمت میخورد. البته نسخههای صفر کیلومتر این کشنده نیز حدود ۸ میلیارد تومان قیمت دارند.
در پایان از جناب آقای مهدی سرخابی جهت در اختیار قرار دادن اطلاعات و خودروهایشان به تیم تست مجله پدال کمال تشکر لازم را به عمل میآوریم.
۹۱۱
۳ مهر ۱۴۰۱کامیون بسیار عالی. داف هم رقیبی سخت برای ولوو هست
رضا
۴ مهر ۱۴۰۱بعدش میگن چرا مردم اعتراض میکنن ؟ چرا الکی باید اینقدر قیمت براش بگذارن ؟ قیمت خارج از ایران 1 میلیارد تومانه ولی اگه بیاد ایران کار کنه 8 میلیارذ تمام میشود . چرا ؟ به خاطر منافع آقایان خاص تا بتونن کامیون های چینی را بفروشن
شایان
۴ مهر ۱۴۰۱آقا نگید خودروی چینی، بگین زباله چینی
abbas
۲۴ مهر ۱۴۰۱داف کشنده بسیار با کیفیتی هست .بهتر بود تیم پدال نسخه XG+ 530 رو هم برسی میکردند که بهترین کامیون سال 2022 شد.
T
۳ مهر ۱۴۰۱عجب دافی!
دیجی
۳ مهر ۱۴۰۱دافه چنیمیه
افشار
۴ مهر ۱۴۰۱😂
Royal Driver UK 70
۳ مهر ۱۴۰۱خیلی کامیونه موفقیه
همایون
۴ مهر ۱۴۰۱کامیونه؟!
دسته سازندش درد نکنه.
#سازندهی_دستهدار
#هکسره
احمدرضا
۳ مهر ۱۴۰۱کامیون مورد علاقم
Amg
۳ مهر ۱۴۰۱با سلام
به عنوان یکی واردکننده های کامیون وارداتی اورپایی
به خدمت دوستان عرض کنم این داف ها اصلا با شرایط ایران سازگار نمی باشند ،در ایران بهترین گزینه ولوو می باشد
GMA
۳ مهر ۱۴۰۱چرا؟!
Volvo fh
۴ مهر ۱۴۰۱سلام،چون یورو ۶هست ،با گازوییل ایران سازگار نیست .
ولوو های یورو ۶هم مشکل دارن
تو ایران فقط تا یورو ۳خوب هست ،بالاتر موتور ب مشکل میخوره
محمودکارگر
۲ آذر ۱۴۰۲سلام ولوو۵۰۰هم سوخت یور۶میخوره
Royal Driver UK 70
۴ مهر ۱۴۰۱خیلی خوبه که حاجی
جمشید
۴ مهر ۱۴۰۱این ماشین در آلمان به منظور عرضه در بازارهای هدف در کل دنیا تولید میشه و در واقع همه خودروهای آلمانی چه سواری و چه کامیون همینطوری هستن
Payfast
۳ مهر ۱۴۰۱به مانند یک سری شرکت ها، فقط اسم داف کافیه😂
mb675
۴ مهر ۱۴۰۱من سوار نسخه 480 شدم واقعا فوق العاده است
Hamilton1970
۴ مهر ۱۴۰۱نمیدونی چه دافیه چشت روز بد نبینه🤣
ولی واقعا قیمت ناعادلانه و کی…. داره💔
حسام
۴ مهر ۱۴۰۱والا قیمتش در مقابل ماشینهای دیگه مفته ،طرف لندکروز مدل۲۰۱۳رو که بالای ۲۰۰هزار کار کرده کذاشته۸میلیارد بعد صفر این ماشین که هم میشه باهاش امرار معاش کرد و هم زندگی به این قیمته،
Afg
۴ مهر ۱۴۰۱مسبب اصلی این وضعیت تعداد انگشت شمار ی هستن که سالهاست خونه مردم رو توشیشه کردن همونا لندکروز وارد میکنن میفروشن ۱۴ میلیارد داف وارد میکنن میفروشن ۸میلیارد دنا تولید میکنن میفروشن ۶۰۰ میلیون کوئیک میشازن بالای ۲۰۰ میلیون میفروشن اونا ملت رو به مرگ میگیرن که به تب راضی شن
گفتن اینکه قیمت ۸میلیادی برای این کامیون خوبه چون لندکروز رو ۱۴ میلیارد قیمت گذاشتن یه اشتباه بزرگه به قول خودتون این کامیون برای امرار معاشه ولی لندکروزو کسی سوار میشه که راهای زیادی برای امرار معاشش داره
aliakbarkhoei
۴ مهر ۱۴۰۱نباید اینقدر گرون باشه.
بهروز
۴ مهر ۱۴۰۱دل و داف که میگن اینه پس
سوری
۵ مهر ۱۴۰۱سلام،من هم ولوو داشتم وهم اسکانیا والان یک ساله داف 480دارم این کامیون فوق العاده عالیه باور کنین ولوو و اسکانیا از هر لحاظی به گرد پاش نمیرسن،تنها ایراد این برند کامیون که با ورود تعداد بالای این کامیون به کشور در سالهای اخیر ،در حال رفع شدن هست و روز به روز بهتر و بهتر میشه خدمات پس از فروش و لوازم و مکانیک هست که اونم همان طور که گفتم داره روز به روز بهتر میشه،،یه چشمه ولوو و اسکانیا رو با داف مقایسه میکنم تا تفاوت این برندها براتون جا بیفته،،ولوو روی یکملیون دویست هزار کیلومتر کارکرد بایست موتورش باز بشه و تعمیر اساسی روش صورت بگیره،اسکانیا روی یک ملیون وپانصد،،،اما داف با موتور پاکار آمریکا قدرتمندترین موتور کامیون جهان روی پنج میلیون موتورش تعمیر میشه،،…..
محمد
۵ مهر ۱۴۰۱تو دست اندازهای آسفالت عالیه ولی در خاکی نه. خوشگلیشم که نگو و نپرس
مجید
۸ مهر ۱۴۰۱إن شاإلله کامیون داف نصیبم بشه. چون خیلی علاقه به کامیون کشنده دارم. حالا هم هر چی داشتم فروختم. دیگه یک فوتون گرفتم. إن شاالله تا 3 روز دیگه میزنم به کار.
جابر
۹ مهر ۱۴۰۱بعضیا دارین از روی شکم خالی از روی چی عرض کنم؟جسارت نشه نادانی نظر میدهید توقع چی دارید؟الیته من خودم راننده هستم.
مرد حساب مرد مؤمن.. تعدادی دلال سر دولت رو کردن زیر برف دارن دلالی خودشان را می کنند دلالان نمی گذارن شما نظر درستی بدین…کامیون کشنده کلأ وسیله نقلیه ای که کارش اشتغال آفرینی برای اقشار جامعه است مانند یک شغل باید توسط دولت ایجاد شود در بخش خصوصی دولت باید تلاش کند شغل ایجاد شود..کامیون کشنده باید توسط دولت و وزارتخانه یه قیمت دولتی با ارز دولتی وارد کشور شده برای حمل ونقل عمومی توزیع در اختیار قرار گیرد.شما رفتین تعداد اندکی دلال واردکننده رو بجان ملت انداختین کشنده یک میلیاردی رو هشت میلیارد تو پاچه شما می کنند ای کاش می فهمیدی کشوری که کشنده داف به ما میده بشدت نیاز به تفت وگاز ایران داره دولت بشدت نیاز به صادرات نفت به آن کشور دارد.چرا نباید فریاد سر دولت بکشیم نفت وگاز با کامیون کشنده تهاتر کند تا کامیون کشنده ارزان دست مصرف کننده داخلی برای ایجاد اشتغال برسد؟؟ جالب است وقتی هشت میلیارد را هم می پردازیم برای اینکه دلالا لو نرون یک گذارشی حین تحویل کشنده از شما می گیرن خیلی راحت می گید ممنون هستم از شرکت آقای ایکس که چنین کشنده گرانقیمت خوشگلی به من فروخت.مردحساب تو رانند تو مالک چند سال بدبختی کنین تا هشت میلیارد تومان از این کامیون درآمد کسب کنی؟واقعأ بعضی غارتگرا چی به سر ما ملت ایران دادن.حقمان هست برای دفاع گروه تروریستی کومله له مرگ ژینا کرد را بدورغ بکنن توی پاچه نظام به ناحق بگویند پلیس او را کشته اینگونه کشور نازنین مان را تخریب مورد اغتشاش قرار دهند.وقتی نمی فهمیم چی حق است بله باید کشنده 1میلیاردی رو8میلیارد بکنن تو پاچمان 20سال بدویم نتونیم 8میلیارد پول شو دربیاریم یا باید شبانه روز در بیابان باشیم اقساط دیر نشه یا….
سهیل
۲۵ بهمن ۱۴۰۱نه عزیزم شما اشتباه میکنیددبرای اینکه آقایون آشغال های چینی چندین برابر قیمت واقعی بفروشن این بازی هارو در آوردن،چرا همیشه میخوایید انگشت اتهامتون به سمت مردم باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از اول سال تا حالا بالای شصت هزارتا خودرو فقط ایران خودرو تولید کرده فکر میکنید چندتا شو به دست مردم مستقیم داده بد نیست یه سر به انبار هاشون بزنید که سرو ته نداره فقط یکیش تو زرنان فقط شصت هکتار تصور کنید چقدرماشین تو این مساحت جامیشه،باور ندارید از برنامه پیمایش میتونید نگاه کنید حالا پارکینگ های دیگش بماند در سه راه شهریار جاده فتح کاشان و شهرستان های دیگه،از طرفی اصلا شما به یه آدمی که از اقتصاد چیزه چندانی سر در نمیاره جلو جلو پول بده تا فلان محصول مثلا سه ماه دیگه براتون با سه برابر ارزش واقعی بیاره که مطمئنا میتونه ،،این دوشرکت انحصاریم فکر کردید نخریدن مردم براشون مهمه تو پارگینک هاشون نگه میدارن گرونتر میفروشن چون خواه ناخواه نیازه بازار و رصد شبکه های اجتماعی و فیلتر کردنش مردم نمیتونن باهم هماهنگ باشند
سالیان سال با پیش پرداخت های مردم خودرو زدن و چند برابر ارزش واقعی فروختن،سود هایی که بدست آوردن ضربدر تعداد خودرو های فروخته شد کنید ببینید چه رقم سر سام آوری میشه،حالا این سود ها کجا رفت؟؟؟؟؟؟،همه جای دنیا خودرو ساز که رو پای خودش ایستاد اومد با شرایط بسیار عالی خودرو با کیفیت باقیمت پایین التماس مشتری کرد تا بفروشه،نه مثل اینجا که کارخانه دار خودرو احتکار کنه و توسط دلالان خودش قطره ایی وارد بازار کنه هر از چندگاهی ام یه قرعه کشی مسخره بزاره پس مشکل اصلی سیستم فاسده وگرنه که همیشه سود جو وجود داره که بخواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد، همین سود جو ها با توجه به نیاز بازار که برای عده ایی که اصلا دنبال دردسر ماشین کارکرده نیستند و بدون توجه به سیاست و جامعه و هم نوع خودش میرن خودرو خریداری میکنن خوب همین باعث میشه خودرو دست دوم هم قیمتش بره بالا،وقتی که جلوی انتقاد های مردم میایسته حکومت خوب سران هم به راحتی فساد انجام میدن،
جابر
۹ مهر ۱۴۰۱خدا لعنت کند دشمنان داخلی رو ### هر چی غارتگر بود انداخت بجان کشور.واردات کامیون کشنده را داد دست بخش خصوصی.کشوری که۴۳سال تحریم است باید اکثر کالاهای مورد نیاز ملت توسط بخش بازرگانی دولتی وارد کشور شود دولت پول ندارد اما نفت وگاز فراوان دارد باید نفت وگاز به کشور تولیدکننده صادر در عوض کامیون کشنده تهاتر نماید.طوری سر دولت را کردن زیر برف حاضر است هر بشکه نفت رو10دلار ارزانتر به کشور تولیدکننده کامیون بفروشد اما حاضر نباشد هر بشکه نفت رو برای واردات کامیون11دلار بخاطر اشتغال رانندگان مستقیم به کمپانی داف در آن کشور تولیدکننده بفروشد.باید درآمد عایده از صادرات نفت وگاز رو به بدبختی از طریق بانک ثالثی دریافت به بانک مرکزی ایران انتقال آنوقت دلالان با فریب وکلاه گذاری سر بانک مرکزی دلار وارداتی را دریافت مجدد به کشور سازنده کشنده داف برگردانند کامیون کشنده خریداری به ایران انتقال با درآمد میلیاردی سر رانندگان کلاه بزارن اینگونه کسب سود میلیاردی کنند.انوقت داخل شرکت از تحویل گیرنده کامیون گذارش می گیرن ما هم به به چهچه می کنیم میگیم از شرکت فلان تشکر می کنیم زندگی ما رو بصورت نقدی غارت کرد کشنده خوشگل دافی به ما تحویل داد.نه عزیزم باید سر دولت فریاد بزنی باید رانندگان جلوی مجلس شورای اسلامی تحسن کنند دولت را مجبور کنند بخش بازرگانی دولتی با تهاتر نفت وگاز از کشور سازنده کامیون کشنده رو ارزانتر وارد به جوانان جویای اشتغال تحویل دهد نه بخش خصوصی یعنی چه ؟؟؟وقتی نمی دانیم چی سرمان میارن حقان است اینگونه گروهی تروریست اغتشاشگر بجان امنیت خوشگل کشور عزیزمان بیافتن.
کامبیز
۴ آذر ۱۴۰۱فقط ولوو و بنز. بقیه خوبن ولی پرچمدارشون این دوتاست. لامصب رخ ولوو اف هاش رو نگاه کن، خودبخود میری دنبال گواهینامه پایه یک. واقعا محشره.
امیرمحمد سعیدی
۲۴ فروردین ۱۴۰۲@diag_center_malayer دیاگ تخصصی ورفع عیب کشنده داف_باز کردن سرعت _قطع ادبلو _دنده دستی_ کالیبره کریبکس_ بخاری درجا و….
***.ادرس: ملایر، کمربندی بروجرد روبروی کارخونه یخ.
خ-ر
۷ تیر ۱۴۰۲مرگ برایرانی خائن به هموطنان خودش چرا اینقدر به مردم بد میکنید ولله یه کامیون داف دماغدار قدیمی ۱۹۶۸ میلادی دارم نمیتونم وپول تعویضشو ندارم عربستانیها اصلا یک شوفر بومی ندارن وشوفراشون همه مصری بنگالی هندی و…هستن ببین چ ماشینایی زیر پاشون گذاشتن اینو گفتم اگه غیرتی در مسیولین محترم اگه هست بجوش بیادو بفکر هموطنانشون بیفتن وبرای رفع مشکلاتشون
پاشا
۱۵ دی ۱۴۰۲به عنوان یه راننده چندین ساله ولوو فقط برای نمایش و سر زبانی هست نه ماشین کم استهلاک یه نگاه به لوازم هاش بیاندازید متوجه خرج هاش میشید،شما یادت نمیاد سال ۸۱ که ولوو وارد ایران شد به دلیل نداشتن اطلاعات و نداشتن مکانیک حتی برای تعویض سوزن هاش میگفتن ماشین پر دردسر هست اما همین داف ۵۳۰ تو گردنه به راحتی ولوو ۵۴۰ آی سیو رو خراب میکنه،از فوق نرمی بودن کشنده بگیر تا دندون مصلح آپشن داف هم که اکثریت اطلاع دارن،شما ادبلو رو قطع نکن،شرایط آب هوایی ایران پیشکش،این همه کشور هستن که بدتر از آب و هوای ایران هستن اونا چی باید بگن