خودروهای سنگین

بررسی کامیون کشنده دانگ فنگ KX آرتا، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

دانگ‌فنگ KX یکی از کِشنده‌های قابل‌توجه بازار کشورمان است که در دو نسخه عرضه می‌شود. در ادامه به بررسی کامل این کامیون خواهیم پرداخت.

سایپا دیزل که سابقه همکاری طولانی‌مدتی با ولوو داشت و کامیون‌های مختلف این شرکت سوئدی را مونتاژ می‌کرد، در اواخر دههٔ ۸۰ شمسی سراغ مونتاژ کامیون‌های چینی دانگ‌فنگ رفت. کِشندهٔ دانگ‌فنگ T375 که بعداً البرز نام گرفت، مدتی در کنار ولوو FH در سایپا دیزل مونتاژ می‌شد و به لطف قیمت ارزان‌تر، به فروش مناسبی دست پیدا کرد. با اعمال تحریم علیه خودروسازی کشورمان در اوایل دههٔ ۹۰ شمسی و خاتمهٔ تولید کامیون‌های ولوو در ایران، محصولات دانگ‌فنگ به‌طور کامل خط تولید سایپا دیزل را در اختیار گرفتند و حتی این شرکت بر اساس دانگ‌فنگ T375 کشنده‌ای بنام کاوه را به بازار فرستاد که اولین کِشنده با برند سایپا دیزل محسوب می‌شد. بر پایهٔ همین همکاری طولانی‌مدت با دانگ‌فنگ، سایپا دیزل حدود شش ماه پیش یکی از جدیدترین کِشنده‌های این شرکت چینی بنام KX را معرفی کرد که در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات آن بپردازیم.

همچنین بخوانید:

بررسی کامیون کشنده جک دیما؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

بررسی کشنده امپاور DB500؛ مشخصات، قیمت و رقبا در ایران

بررسی کشنده اسکانیا ۵۰۰S؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

دانگ فنگ KX آرتا

معرفی کلی دانگ فنگ KX آرتا

دانگ‌فنگ یکی از خودروسازان قدیمی چین است که در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد و در حوزه‌های مختلفی از خودروهای سواری و نظامی گرفته تا کامیون فعالیت می‌کند. دانگ‌فنگ که شرکتی بسیار گسترده با برندهای مختلف است، در بخش کامیون‌سازی خود با ولوو تراکس و رنو تراکس همکاری و جوینت ونچر دارد. یکی از جدیدترین کشنده‌های این شرکت چینی، KX است که اولین بار در شهریور ۱۴۰۲ در کشورمان رونمایی شد. سایپا دیزل برای این کامیون در ایران نام آرتا را انتخاب کرده است و آن را در دو نسخه به بازار عرضه می‌کند.

دانگ فنگ KX آرتا

طراحی بیرونی دانگ فنگ KX آرتا

هرچند برای رانندگان توانایی‌های حمل بار، کیفیت قوای محرکه و فضای داخل کابین کامیون‌ها بیشتر اهمیت دارد اما طراحی بیرونی را هم نمی‌توان در نظر نگرفت. دانگ‌فنگ KX در بیرون طراحی ساده و درعین‌حال مدرنی دارد. در این کامیون هرچند از خطوط و اشکال تهاجمی که در کامیون‌های جدیدتر چینی می‌بینیم خبری نیست اما طراحان چینی با خطوط نرم و ساده نمای دل‌نشینی را ایجاد کرده‌اند که زود کهنه نخواهد شد. این کشندهٔ چینی از چراغ‌های جلوی مستطیلی ساده‌ای استفاده می‌کند درحالی‌که در بالا هم تریمی مشکی‌رنگ مشابه جلوپنجره کار شده که البته تزئینی است و هوایی از آن عبور نمی‌کند. روی این قسمت هم لوگوی دانگ‌فنگ با دو خط نقره‌ای در طرفین آن دیده می‌شود. خطوط مشکی‌رنگی که از قسمت کناری کابین تا زیر چراغ‌های جلو کشیده شده هم از سادگی نمای کلی این کشنده کاسته است.

دانگ فنگ KX آرتا

داخل کابین دانگ فنگ KX آرتا

در داخل آرتا یا KX هرچند در قیاس با دیگر رقبا چندان بروز به نظر نمی‌رسد اما در نگاه اول نسبتاً باکیفیت جلوه می‌کند. مقابل راننده غربیلک فرمان ساده‌ای با دکمه‌های کنترلی جلب‌توجه می‌کند درحالی‌که طراحی دریچه‌های تهویه قدیمی به نظر می‌رسد. همچنین نمایشگر بسیار کوچک روی داشبورد هم نقش پررنگی در قدیمی به نظر رسیدن کابین آرتا دارد درحالی‌که برای مقایسه، در رقبایی مثل شکموتو X5000 شاهد کابین به‌مراتب مدرن‌تری هستیم. کل داشبورد KX هم از پلاستیک خاکستری ساخته شده هرچند که طراحان دانگ‌فنگ سعی کرده‌اند با استفاده از رنگ قهوه‌ای تیره در برخی قسمت‌ها از یکنواختی این فضا بکاهند. درمجموع، کشندهٔ آرتا از لحاظ طراحی داخلی در برابر رقبای خود در بازار ایران خیلی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

دانگ فنگ KX آرتا داخل

امکانات و تجهیزات دانگ فنگ KX آرتا

ازجمله تجهیزات و امکانات کشنده آرتا می‌توان به دو تخت خواب، بالابر برقی اتاق، گرم‌کن و سردکن صندلی راننده، صندلی بادی راننده و شاگرد، سیستم تعلیق بادی اتاق، سیستم تهویه، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، پنجره‌های برقی، کولر و بخاری درجا، یخچال، استارت از بیرون کابین، چراغ‌های خودکار و کروز کنترل اشاره کرد. هرچند این امکانات نسبتاً قابل‌قبول به نظر می‌رسد اما دانگ‌فنگ KX در بخش سیستم‌های ایمنی کامیون فقیری بوده و از تجهیزاتی مثل سیستم پایش نقاط کور، سیستم هشدار انحراف از مسیر و ترمز اضطراری که در رقبا می‌بینیم بی‌بهره است.

دانگ فنگ KX آرتا

پیشرانه و گیربکس دانگ فنگ KX آرتا

نقطهٔ قوت کشندهٔ KX پیشرانهٔ آن است. همان‌طور که اشاره شد، این کامیون چینی در کشورمان در دو نسخه عرضه می‌شود که KX480 و KX520 نام دارند و تفاوت آن‌ها در قدرت موتور است. البته هردو نسخه از یک پیشرانهٔ ۶ سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامینز استفاده می‌کنند اما این پیشرانه در نسخه اول ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در نسخه دوم ۵۲۰ اسب بخار و ۲۴۶۰ نیوتن متر هستند؛ بنابراین، مدل KX520 در کنار شکموتو X5000 یکی از اولین کشنده‌های بالای ۵۰۰ اسب بخار بازار کشورمان محسوب می‌شد و با وجود معرفی رقبای قوی‌تر حتی هنوز هم جزء قوی‌ترین کشنده‌های بازار ایران به‌حساب می‌آید که این نقطهٔ قوت اصلی کشندهٔ مونتاژی سایپا دیزل خواهد بود. انتقال نیرو در هردو نسخه هم توسط یک گیربکس اتوماتیک AMT ساخت ZF با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب صورت می‌گیرد. وزن خالص هردو نسخهٔ این کشندهٔ دانگ‌فنگ ۸.۹ تن است و از دو باک سوخت با مجموع ظرفیت ۱۰۹۰ لیتر بهره می‌برند. سیستم تعلیق این کامیون هم از فنر پارابولیک با کمک‌فنر و میل موج گیر در جلو و تعلیق بادی با چهار بالن هوا و کمک‌فنر و میل موج گیر در عقب تشکیل شده است.

دانگ فنگ KX آرتا

قیمت و رقبا

در حال حاضر، کشندهٔ دانگ‌فنگ در نسخهٔ KX480 با قیمت ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و در نسخه KX520 با قیمت ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان توسط سایپا دیزل به فروش می‌رسد؛ بنابراین، کشندهٔ دانگ‌فنگ در بازار کشورمان حتی در نسخهٔ ضعیف‌تر هم از رقبای اصلی خود مثل شکموتو X5000، فوتون ۴۶۰، امپاور و دافران گران‌تر است. بااین‌حال، سابقهٔ طولانی دانگ‌فنگ در بازار کشورمان، بازار خریدوفروش بهتر و عرضه از سوی شرکت باسابقهٔ سایپا دیزل می‌تواند برگ برندهٔ این کشنده چینی در برابر رقبای هم‌وطن خود باشد.

مشخصات فنی کشنده دانگ فنگ KX

دانگ‌فنگ KX480 دانگ‌فنگ KX520
پیشرانه ۱۳ لیتری ۶ سیلندر خطی
کد موتور کامینز ISZ480 کامینز ISZ520
قدرت ۴۸۰ اسب بخار ۵۲۰ اسب بخار
گشتاور ۲۳۲۰ نیوتن متر ۲۴۶۰ نیوتن متر
گیربکس ZF 12TX2620
تعداد دنده ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب
وزن خالص ۸۹۰۰ کیلوگرم
مجموع وزن ناخالص مجاز ۴۵۰۰۰ کیلوگرم
طول/عرض/ارتفاع ۶,۳۶۰ / ۲,۵۰۰ / ۳,۹۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۳,۸۰۰ میلی‌متر
ظرفیت باک ۴۵۰+۶۴۰ لیتر
قیمت کارخانه ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4836 ديدگاه)

    من میگم مانیتور فورد رنجر 2022 باید روش بود
    قیمت مانیتور فورد رنجر 2022 چنده!؟
    به پراید هم میخوره ؟

    موافقم 2
    مخالفم 4
    1. مجید

      ۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      بدون مانیتور فورد رنجر ۲۰۲۲ بدرد نمیخوره 😁

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4836 ديدگاه)

    https://divar.ir/v/QZ3bOpNQ?ref=android
    😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

    موافقم 5
    مخالفم 2
  3. زیزیگولو

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    حیف پول

    موافقم 10
  4. T

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    آخه دانگ فنگ بلده کامیون بسازه… چینی های بدرد نخور

    موافقم 8
    مخالفم 4
  5. FY

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    ای کاش نیاد تو ایران

    موافقم 5
    مخالفم 4
  6. مجید

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    کشنده فقط وارداتی غیر چینی
    دانگ فنگ هم شد دوام و کارایی 😐

    1. Daf

      ۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      دقیقاً.

      موافقم 5
      مخالفم 3
  7. Amir

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    با پنج و نیم میلیارد آدم یه اروپایی کارکرده بخره بهتره تا چینی صفر

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. امین

    ۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ترجیحا با این قیمت که نه ریتارد و نه اینتاردر وجود نداره DAF بهتره

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. محمدساعد

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من الان دوسال ماشین دارم ماشین آخ نگفت.توی گردنه داغ نمی کنه ۵۰۰ رنومی زنه میره.یکی ازسال۹۶ گرفته میگه تاالان همه چیزپلم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا