خودروهای سنگین

فَت تراک 8×8 چهار دیفرانسیل؛ وانتی هشت چرخ با توانایی خم شدن از وسط!

شرکت کانادایی زیل موتور (Zeal Motor) به تازگی از عجیب‌ترین محصول خود با نام فَت تراک ۸×۸ رونمایی کرده است. محصول جدید زیل موتور را می‌توان وانتی کارا با توانایی حمل حداکثر ۱۶ نفر و همچنین حمل بار ۲۲۶۸ کیلوگرمی دانست.

فَت تراک ۸×۸ محصولی هشت چرخ و فاقد فرمان است که وزنش به ۶۳۵۰ کیلوگرم می‌رسد و از انعطاف کافی برای انجام ورزش یوگای مکانیکی برخوردار خواهد بود! زیل موتور در ویدئوی جدید منتشر شده توانایی‌های محصول خود را به رخ همگان می‌کشد. بر اساس آنچه در ویدئو دیده می‌شود، فَت تراک ۸×۸ به راحتی می‌تواند از دیوار بالا برود و یخ را به آسانی بشکند.

البته این اولین باری نیست که یک وسیله نقلیه هشت چرخ را در حال هنرنمایی می‌بینیم و نکته جالب اینکه فت تراک قبلاً نیز در برخی رسانه‌ها خبرساز شده بود. در واقع در سال ۲۰۲۰ نسخه دیگری از این محصول با چهار چرخ رونمایی شد و همان موقع نیز نظرها را به خود جلب کرد؛ اما نسخه هشت چرخ داستان دیگری دارد و بخش‌های مختلف آن با مفصل میانی مخصوصی به یکدیگر متصل شده‌اند؛ به عبارت دیگر، وجود چنین قطعاتی به هیولای موردبحث اجازه می‌دهد به چپ و راست چرخیده و از وسط نیز خم شود.

بارزترین ویژگی محصول جدید زیل موتور نیز توانایی قابل‌توجه آن در عبور از مسیرهای صعب‌العبور خواهد بود. وجود مفصل یاد شده به فَت تراک ۸×۸ کمک می‌کند تا بدون هیچ مشکلی از دیوار عمودی بالا رود و یا اینکه از رودخانه‌ها عبور نماید. دو دکمه برای کنترل مفصل میانی وجود دارند که یکی بخش جلو و عقب را بالا می‌برد و دکمه دیگر باعث تغییر وضعیت بخش میانی می‌شود. در شرایط واقعی چنین انعطافی به وانت موردبحث اجازه می‌دهد تا لاستیک‌های خود را با هرجایی که آفرودرهای دیگر نمی‌توانند تماس دهد.

از نظر فنی باید گفت نیروبخش فَت تراک ۸×۸ پیشرانه ۳.۸ لیتری توربودیزل کامینز است که ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. هر هشت چرخ هیولای یاد شده از طریق پیشرانه‌های هیدروستاتیک کار می‌کنند و سرعت کامیون نیز می‌تواند به ۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. وظیفه کنترل آن نیز به یک جوی استیک ساده بین صندلی‌های جلو سپرده شده است. این جوی استیک به جلو و عقب و کناره‌ها حرکت می‌کند تا بتوان فت تراک را به جلو، عقب، چپ و راست هدایت کرد. واضح است که چنین وسیله‌ای برای سفرهای تفریحی با خانواده طراحی نشده اما پیشرانه آن می‌تواند برخی استانداردهای آلایندگی را پاس کند. در صورت استفاده از تجهیزات حمل بار می‌توان وسایلی تا حداکثر وزن ۲۲۶۸ کیلوگرم را حمل کرد. البته نسخه مسافری آن نیز فضای کافی برای حمل ۱۶ نفر را خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    والا من هرچی نگاه میکنم این شبیه هرچی که باشه اصلا شبیه وانت نیستش!!!

    موافقم 37
    مخالفم 4
    1. شاهین

      ۷ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      ترکیبی از وانت و کامیون میتونه باشه.

      موافقم 10
      مخالفم 14
      1. زیزیگولو

        ۷ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        آره یه جورایی میتونه ترکیب وانت و کامیون باشه ……. ولی بیشتر شبیه تراکتورایی هستش که واسه یدک کشی و جابجایی بار تو مزرعه ها استفاده میشه

        موافقم 17
        مخالفم 3
  2. MC20

    ۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    وانت آریسان ما ، 4 سال پیش از وسط خم میشد …

    موافقم 47
    مخالفم 4
  3. Alireza

    ۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (203 ديدگاه)

    با همین از رو مدیر عامل های ایران‌خودرو و سایپا رد شی

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۷ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2864 ديدگاه)

      مرگ انسان ها هرگز راه حل مناسب نیست
      کل خط تولید و مونتاژ سایپا ایران خودرو باید از روی زمین محو بشه

      موافقم 48
      مخالفم 6
    2. آه ای جوانی ...

      ۷ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مدیر عامل ایران خودرو ظاهرا در حال بستن چمدونشه و میخاد تپه های دیگه ای رو فتح کنه .
      ظاهرا از هیئت مدیره سایپا قراره جایگزینش بشن و راه پر افتخار آن مدیر عامل سخت کوش و پر تلاش و تپه نورد را ادامه دهند .

      موافقم 24
      1. مانی

        ۷ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        ظاهرا دلیل جابجایی این بود که این مدیر متخصص و متعهد
        در حال فتح آخرین تپه بود ولی‌ به دلیل شل بودن تپه توش
        فرو رفت و فعلا با رنگ قهوای تپه یکی‌ شده(مسئولان در حال امدادرسانی …)
        امیدوارم برای جبران زحماتش چند میلیارد دلار ناقابل به حسابش بریزن تأ بتونه یه زندگی‌ حقیرانه تو کانادا دست و پا کنه

  4. Royal Driver

    ۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    این ویژگی رو آریسان هم داره

    موافقم 24
    مخالفم 3
  5. همایون

    ۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به ایرانی داره بد جور ظلم میشه

    موافقم 12
    مخالفم 4
  6. همایون

    ۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به ایرانی داره بد جور ظلم میشه من موندم خجالت هم نمی‌کشن!!!

    موافقم 11
    مخالفم 4
  7. Habib

    ۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    تراکتور با بدنه باری اش هم این ویژگی رو داشت که….

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. JaMsHiD

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2773 ديدگاه)

    هه🤣🤣
    ما آریسان داریم مال چندین سال پیش بار میزدی خودکار حسگراش فعال میشدن خود به خود خم میشد😂😂😂
    بعدا میگن تولید ملی بده تولید ملی فلانه😂🗿
    بیا این دژمنان هم بعد چند سال از آریسان ویران خ.. ببخشید ایران خودرو کپی کردن😂

  9. محمد گرامی نژاد

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مزخرفه

  10. اکبراصانلو

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این وسیله جون میده که بیاری ایران بدی دست متخصص های ایران خودرو موتورپیکان بزارن روش وبه تولیدانبوه برسونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا