خودروهای سنگین

تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان؛ داستان بنز 5K3 و هر آنچه باید بدانید

در یکی دیگر از مقالات تاریخی مجله پدال به بررسی اولین کامیون دیزلی جهان پرداختیم که توسط مرسدس بنز ساخته شد.


تکنولوژی حمل‌ونقل در بیش از یک قرن اخیر تکامل شگفت‌انگیزی داشته است. امروزه انواع مختلف حمل‌ونقل از خودرو گرفته تا قایق و هواپیما را می‌بینیم. یکی از نوآوری‌های ویژه‌ای که باعث شده سفرهای تجاری راحت‌تر صورت بگیرد معرفی پیشرانه دیزلی است که از سوخت دیزل یا گازوئیل استفاده می‌کند. این سوخت در اکثر کشورها گران‌تر از بنزین است هرچند کندتر می‌سوزد و گزینه‌ای ایده آل برای استفاده در وسایل نقلیه بزرگ‌تر و باری همچون کامیون‌هاست.

همچنین بخوانید: محبوب‌ترین برندهای کامیون در آمریکا

در عصر مدرن، کامیون‌های دیزلی را می‌توان هر جایی پیدا کرد. این وسایل نقلیه توسط شرکت‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و در حال حاضر کامیون‌های قدرتمند زیادی قابل خریداری هستند. کامیون‌های دیزلی بیش از ۱۰۰ سال است که در جاده‌ها تردد می‌کنند و ریشه تولید آن‌ها به سال ۱۹۲۳ بازمی‌گردد یعنی زمانی که یک شرکت به نام بنز اند سی چنین وسیله‌ای را تولید کرد. مهندسانی که در آن زمان اولین کامیون دیزلی جهان را تولید کردند شاید هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که در یک قرن آینده چه تأثیری روی دنیای خودرو خواهند گذاشت. مقاله‌ای که مطالعه می‌کنید به تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان اختصاص دارد، کامیونی که توسط بنز اند سی (Cie) تولید شد.

تا دهه ۲۰ میلادی خودروها کاملاً شناخته شده بودند. اولین کامیون چند دهه زودتر یعنی در دهه ۹۰ قرن نوزدهم و توسط گوتلیب دایملر تولید شد اما تکنولوژی بکار رفته در آن با اولین کامیون دیزلی جهان تفاوت‌های زیادی داشت. در آن زمان عطش زیادی بین مخترعان برای پیشرفت صنعت خودرو وجود داشت و بنز اند سی تمرکز خود را روی قوای محرکه محصولاتش گذاشت. سوخت دیزل به اندازه بنزین توانا بود اما کندتر و با راندمان بالاتر می‌سوخت. به همین خاطر یافتن راهی برای تولید کامیونی با پیشرانه دیزلی می‌توانست یک دستاورد بزرگ باشد، چیزی که بنز اند سی به آن دست یافت.

کامیون سال ۱۹۲۳ بنز اند سی از پیشرانه ۴ سیلندر OB 2 که ۴۵ اسب بخار قدرت داشت استفاده می‌کرد. این پیشرانه نه تنها کم‌مصرف‌تر از پیشرانه‌های بنزینی زمان خود بود بلکه طبق تبلیغات شرکت سازنده می‌توانست از دیگر سوخت‌ها همچون گاز و روغن پارافین هم استفاده کند. در همان سال شرکت دایملر موتورن گزل شافت نیز در آستانه توسعه پیشرانه دیزلی تزریق هوای خود بود. این پیشرانه ۴ سیلندر در دور ۱۰۰۰ حدود ۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نمایش کامیون و اتوبوس مجهز به این پیشرانه در برلین احساسات زیادی را برانگیخت. بنز اند سی به همراه دایملر موتورن گزل شافت بی‌شک پیشتازان دنیای کامیون‌های دیزلی بوده‌اند. تلاش‌های آن‌ها راه را برای تولید اولین کامیون‌های تولیدی دیزلی در دهه ۳۰ میلادی هموار کرد.

اما بد نیست به خودروهای دیزلی نیز بپردازیم. چند سال پس از معرفی اولین کامیون دیزلی جهان، هر دو شرکت بنز اند سی و دایملر موتورن گزل شافت زلزله‌ای بر پا کردند. در سال ۱۹۲۶ این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند تا دایملر بنز شکل گیرد، شرکتی که در دوران مدرن با نام مرسدس بنز شناخته می‌شود. با این تغییر و تحول، علاقه زیادی به تولید وسایل نقلیه دیزلی وجود داشت. در واقع با فاصله‌ای اندک شاهد معرفی خودروهای سواری با پیشرانه دیزلی بودیم. در سال ۱۹۳۶ دو شرکت موردبحث اولین خودروی سواری دیزلی تاریخ با نام مرسدس بنز ۲۶۰ D را معرفی نمودند. این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر با ۴۴ اسب بخار قدرت در دور ۳۲۰۰ استفاده می‌کرد و مصرف سوخت کمی داشت. در واقع مرسدس بنز ۲۶۰ D با یک باک سوخت مسافت حدود ۴۰۰ کیلومتری را طی می‌کرد و بعدها نیز با اندکی تغییرات توانست به شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتری دست یابد.

چنین عملکردی باعث شد محصول مرسدس بنز گزینه‌ای ایده آل برای رانندگان تاکسی باشد، کسانی که طبیعتاً به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها بودند. پس از چندین سال مرسدس بنز همچنان به تولید پیشرانه‌های دیزلی قوی‌تر ادامه داد. هم‌اکنون بیش از یک قرن از معرفی اولین کامیون دیزلی جهان و تقریباً ۹۰ سال از زمان تولید اولین خودروی سواری تاریخ می‌گذرد و باور شرایط فعلی دنیای خودرو و پیشرفت‌های رخ داده در آن تقریباً غیرممکن است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3767 ديدگاه)

    ستاد مبارزه با علی ماشالا
    ماشالا بنز اولین سازنده کامیون دیزلی
    ماشالا بنز اس ال ۳۰۰ ققنوس بی همتا با درهای گالوینگش
    ماشالا بنز اس ۵۰۰ سنگ محک خودروهای لوکس
    ماشالا amg وان قهرمان نوربرگ رینگ
    ماشالا بنز اس ال اس با موتور حجیم و طراحی تکرار نشدنیش
    ماشالا مهندسی برتر
    دوستان توجه کنید ما کاری به اینکه داستان چیه الان میخواید بریزید بگید اولین رو آمریکا ساخته فدای جنرال بشید نداریم اینجا ستاد مبارزه با علی ماشالا هستش

    موافقم 82
    مخالفم 16
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1419 ديدگاه)

      زشته امیر آقا علی کارش درسته قدیمی سایت هستن و با دانش بالا
      ایشون تجربه زیادی در زمینه خودرو انجین ها داره ،مخصوصا خودرو های آمریکایی
      در ضمن بنده خدا این تعریف و تمجید هاشو بدون کل‌کل و کاملا نظر شخصی خودشه مگر اینکه بخوای باهاش تو حاشیه بری که معلومه جواب میده

      موافقم 12
      مخالفم 5
      1. JaMsHiD-B

        ۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3120 ديدگاه)

        علی نوا کامنت های قدیمیشو میخونی میفهمی که چقدر از ماشین آمریکایی سرش میشه
        ولی الان به ماشاالله ماشاالله بسنده کرده
        بعضی گاها یه چیزایی هم مثل فراری الکی گرون و از این قبیل حرف ها می‌زنه که کاری نمیشه کرد
        نمیشه ذهن یه آدمو تغییر داد

        موافقم 14
        مخالفم 4
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1419 ديدگاه)

          خب اینطوری بدتره خب😐😂

      2. amir

        ۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3767 ديدگاه)

        ماشین بازی که به فراری و پورشه میگه الکی گرون و بین یه عالم ماشین بنزینی غیر آمریکایی و تسلا الکتریکی برقی آمریکایی میاد کامنت میگذاره فقط تسلا چون آمریکاییه دیگه وضعیتش مشخصه الکی بحث نکنیم به نظرم

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1419 ديدگاه)

          چی‌بگم امیر
          انشالا تو ستاد مبارزه موفق باشی ولی اینجوری جنگ بدی میشه😂
          صلح بهتر از جنگه

        2. amir

          ۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3767 ديدگاه)

          ما گلادیاتوریم

    2. 𝐀𝐥𝐢

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1632 ديدگاه)

      😂 😂

      موافقم 3
      مخالفم 1
    3. kasra

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (77 ديدگاه)

      ستاد سمیه ولی….

      موافقم🗿🗿🗿🗿🗿

      موافقم 11
      مخالفم 1
    4. F22RAPTOR

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (2640 ديدگاه)

      ماشالله به این روحیه مبارزه

      موافقم 15
      مخالفم 5
      1. amir

        ۶ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (3767 ديدگاه)

        ققققووووددددااااا
        من بروسلی هستم
        بزار پیک نیکو خاموش کنم علی هم بیدار بشه بریم فایت

        موافقم 10
        مخالفم 4
    5. ملت

      ۶ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      خیلی ماشاالله داری علی ماشاالله مرحبا

      موافقم 5
      مخالفم 3
  2. JaMsHiD-B

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3120 ديدگاه)

    تخمه بیارم بشینم پا دعوا یا زوده😂

    موافقم 6
    مخالفم 3
  3. یوسف

    ۶ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1078 ديدگاه)

    ماشاالله به این مقاله که کلا ۲ خط بود کامیون رو ول کرد رسید به سواری…..
    …… تاریخچه اولین کامیون دیزلی جهان؛ داستان بنز 5K3 و هر آنچه باید بدانید ……

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. رامین

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    نگفتین چجوری به این فناوری دست پیدا کردن،چی شد فهمیدن میشه گازوئل را فشرده کردو عمل احتراق و بقیه داستان های مربوطه چیه؟میگفتی خب.

  5. Yasincraft

    ۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ماشالا بنز… ماشاالله! 😍😘😅🚘⛟
    بنز، اولین ماشین جهان
    بنز، اولین کامیون دیزلی
    بنز، قویترین موتور ۴سیلندر جهان (مرسدس بنز A 45 AMG)
    بنز، ۳۰۰اس ال گالوینگ، قدرتمند کلاسیک
    واقعا: ماشاالله بنز!!!😉😘😍😎🚗🚌

  6. مصطفی

    ۱۱ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    واقعا ایران خودرو و سایپا هم در سنگال و سوریه پیشرفت چشمگیری داشتند
    کاش به این دو فرغون ساز وطنی هم در کنار مرسدس اشاره ای میشد
    وعده صادق خلخالی

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا