شرکت معدنکاری فورتسکیو استرالیا قصد دارد در راستای طرح کربنزدایی کامل محصولات خود، کامیون معدن دیزلی ۲۴۰ تنی T 264 را به باتری ۱/۴ مگاوات ساعتی با قابلیت شارژ سریع ۳۰ دقیقهای مجهز کند.
شرکت معدنکاری استرالیایی فورتسکیو (Fortescue) نمونه اولیه باتری ۱/۴ مگاوات ساعتی را تحویل گرفته است که به زودی در یک کامیون الکتریکی معدن ۲۴۰ تنی استفاده میشود. به گزارش نیواطلس، این کامیون با مشارکت لیبهر (Liebherr) توسعه یافته است و در اواخر سال آزمایش خود را آغاز خواهد کرد.
باتری غولپیکر این کامیون توسط تیم مهندسی متشکل از ۵۰ نفر در شرکت مهندسی پیشرفته ویلیامز (WAE) انگلستان ساخته شده است که در مارس سال گذشته توسط فورتسکیو خریداری شد.
باتری هماکنون به کارگاه فورتسکیو در پرث رسیده است و در واقع از هشت بسته فرعی که به صورت جداگانه خنک میشوند، تشکیل شده که هر کدام شامل ۳۶ ماژول باتری است.
ابعاد بستهی تولید قدرت در هنگام مونتاژ، ۳/۶ در x ۱/۶ در ۲/۴ متر است. طبق گزارش نیواطلس، این اولین باتری کامیون معدن با ذخیره انرژی ۱/۴ مگاوات ساعت به شمار میرود و همچنین اولین باتری با قابلیت شارژ سریع تنها در ۳۰ دقیقه است. سیستم ترمز احیاکننده نیز با حرکت کامیون در سراشیبی، انرژی از بین رفته را پس میگیرد.
در ژوئن ۲۰۲۲، فورتسکیو قراردادی با شرکت چندملیتی آلمانی/سوئیسی لیبهر برای ادغام فناوریهای آلایندگی صفر در کامیون معدن T 264 امضا کرد که هماکنون یک موتور دیزلی ۲،۷۰۰ اسب بخاری دارد. این خودروی الکتریکی قرار است پیش از انتقال به تاسیساتی در پیلبارای استرالیای غربی، برای آزمایش در اواخر سال، دریافتکننده نمونه اولیه سیستم برق ۱۵ تنی باشد.
فورتسکیو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان واقعی آلایندههای زمینی خود را طی فعالیتهای اخیر به صفر برساند. این شرکت قصد دارد با اجرای طرح کربنزدایی ۶/۲ میلیارد دلاری، ناوگان دیزلی خود را با خودروهای برقی مجهز به باتری یا هیدروژن سبز جایگزین کند.
کریگ ویلسون، مدیرعامل WAE در این زمینه گفت:
این سیستم اولین فناوری از بسیاری از فناوریهایی است که میتواند به فورتسکیو کمک کند تا به هدف کربنزدایی کامل خود تا سال ۲۰۳۰ دست یابد. این شرکت صرفاً با انرژی تجدیدپذیر، به جلوگیری از استفاده از مقادیر زیادی سوخت فسیلی در صنعت معدن کمک میکند تا ظرفیت بار خودرو هم به خطر نیفتد.
رضا
۲۸ دی ۱۴۰۱یک نکته درمورد کامیون های معدنی
این نوع کامیون ها از موتور دیزلی استفاده میکنن اما به شکلی متفاوت . در اینجا سیستم انتقال قدرت مکانیکی بین موتور و چرخ ها وجود نداره و این موتور دیزلی به عنوان ژنراتور تولید برق استفاده میشه که این برق نیروبخش موتور الکتریکی روی محور عقب هست .
حالا چرا این کار رو میکنن ؟! به دلیل گشتاور و توان فوق العاده زیاد ساخت سیستم انتقال قدرت سنتی (کلاچ . گیربکس . گاردان و دیفرانسیل ) خیلی پیچیده و سخت میشد و انتقال قدرت هیدرولکی هم مناسب نوع کاربری این ماشین ها نیست. اما این سیستم برقی خیلی ساده تر و مناسب هست .
تمامی هزینه ها از طراحی و توسعه گرفته تا تولید و نگهداری با این روش کاهش پیدا کرده .
یکی دیگه از مزیت های این کامیون ها در عصر الکتریکی سازی داره خودش رو نشون میده و اون قابلیت تمام برقی شدن با جایگزینی ژنراتور دیزلی با باتری هست .
Volvo fh
۲۸ دی ۱۴۰۱البته این سیستم برای دامپتراکهای بزرگتر از ۱۲۰تن هست ،
تراکهای کوچکتر از گیربکس اتوماتیک ۶یا۷دنده و دیفرانسیال استفاده میکنند
بیشتر تراکهای داخل کشور تناژ کمتر از ۱۰۰تن دارن
TESLA
۲۸ دی ۱۴۰۱بر اساس گفته منبعی معتبر ( Forbes) : غول های صنایع هوایی آمریکا مثل : بوئینگ ، لاکهید مارتین ، آبراهامز و … در حال کار بر روی پیشرانه های برقی برای هواپیما ها و جت های آینده هستند که این پیشرانه ها از نظر توان خروجی و مصرف انرژی بسیار بهتر از موتور های کنونی جت ها هست ، این قطعا یک انقلاب بزرگ در زمینه صنعت هوایی دنیا هست که به طور کلی تعریف کنونی ما از هواپیما و امثالش رو تغییر خواهد داد ، هنوز موعد رونمایی از این پیشرانه ها معلوم نیست اما بر اساس گفته تحلیلگران این صنعت : احتمالا تا قبل از سال ۲۰۳۰ ابتدا نسخه های پیش تولیدی به نمایش در بیان و سپس تا قبل از سال ۲۰۴۰ شاهد حضور آنها در آسمان های زمین باشیم
phonix
۲۸ دی ۱۴۰۱قرار با هیتر هوا رو گرم کنن؟
الله اکبر موتور جت برقی دیگه چیه:/
ممد ژانگولر
۲۸ دی ۱۴۰۱عجب غولیه یبار باهاش باکس آب معدنی بزنی نیاز یکسال کشور ایرانو برطرف میکنم
زیزیگولو
۲۸ دی ۱۴۰۱شرکت معدنی مس سرچشه کرمان که البته از بس بزرگ هستش بهش میگن شهر مس سرچشمه، تو همون منطقه خیلی سیستم و کارخونه های تولید مس از سنگ های معدنی داره و از این کامیونای غول پیکر معدنی از برند کاترپیلار زیاد داره ……… اون ناحیه از استان کرمان از مناطق مرتفع و کوهستانی استان هستش و خیلی هوای سردی داره و من چند بار رفتم و از نزدیک دیدم
Volvo fh
۲۸ دی ۱۴۰۱بزرگترین دامپتراکهای مس سرچشمه ،بلاز ۲۵۰ تنی هستن
بقیشون هم کاترپیلار و کوماتسو ۷۵تنی هستن
زیزیگولو
۲۸ دی ۱۴۰۱اون موقع که من میرفتم بیشتر کاترپیلار و کوماتسو تو محوطه معدن بودن …… اون موقع هنوز برند بلاز نداشتن
مصطفی
۲۹ دی ۱۴۰۱البته مس سرچشمه تمام معادن مس کشور رو تاراج می کنه و امراض مختلف به اقصی نقاط کشور هدیه می ده
Bmwgg6
۲۸ دی ۱۴۰۱بنظرم کار اشتباهیه ساخت این بهتره دستگاه های کوچکتر ولی بیشتر تولید کرد
اینجوری اگه خراب بشه حداقل یکیش خراب میشه و کار لنگ نمیمونه
علیرضا
۲۹ دی ۱۴۰۱سلام به همگی من خودم راننده بلاز ۲۴۰تنی مس سرچشمه رفسنجان هستم.واقعا کار معدن خسته کننده هست
Afg
۲۹ دی ۱۴۰۱کار معدن در استرالیا بسیار طاقت فرساست مخصوصا تو مناطق مرکزیش که دختر عمه ام و شوهرش اونجا مشغول هستن بعدشم برقی کردن این غول چه تاثیری میتونه در هوای اونجا داشته باشه؟؟
کیانوش
۳۰ دی ۱۴۰۱فکر کنم حدود ده تن فقط وزن باتری هاشه و میتونید تصور کنید چقدر وقت و نزینه و الاودگی ایجاد شده واسه ساخت این ده تن باتری که با توجه به کاربری احتمالا پنج سال هم عمر مفید نخواهند داشت پس لز نظر من کاملا اشتباهه استفاده از باتری تو کاربری های سنکین اما دولت ها با فشار لابی شرکت نای فناوری و الکترونیک که برقی شدن خودرو ها به نفعشونه چون خودرو ساز ها قطعات بیشتری بهشون سفارش میدن با حاشیه سود خیلی بیشتر و البته به نفع خودش خودرو ساز ها هم هست قطعا و در دراز مدت درامد و حاشیه سود بیشتری خواهند داشت پس از نظر من تو این جریان قطعا اولویت با مسائل ژیست محیطی نیست یادتون نره که تو دنیای غرب هیچ قدرتی نمیتونه ی شرکت خصوصی رو مجبور کنه که کاری برخلاف منافع مالیش رو انجام بده نه به هاطر محیط زیست و نه به خاطر هیچ چیز دیگه ای پس اینکه ایلان ماسک میاد به بیل کیتس توهین میکنه که چرا رو کاهش سهام تسلا شرط بستی و دم کار های خیریه واسه محیط زیست هم میزنی اخه ماسک جان این دید رو داره که تسلا ی شرکت عام المنفه هست که نه به خاطر سود که به خاطر محیط زیسته که داره ی سیستم خودران ازمایشی رو دوازده هزار دلار میفروشه و از نظر ماسک هر کسی که کوچکترین نقد و ایرادی از نسلا بگیره حتما ی ادم ضد بشریته و محیط زیست واسش اهمینی نداره