فوتون U9 اساساً یک میدل باس محسوب میشود که در نسخههای معمولی و VIP با ظرفیت ۳۸ و ۱۸ مسافر توسط زامیاد مونتاژ و عرضه خواهد شد.
سالها پیش در کشورمان، شرکتهایی مثل رانیران، عقاب افشان و ایرانخودرو دیزل با تولی اتوبوسهای بینشهری ولوو، اسکانیا و مرسدس بنز، نیاز بازار کشور را بهخوبی تأمین میکردند ولی چند سالی است که به دلیل تحریمها، دیگر خبری از اتوبوسهای اروپایی در ایران نیست و تولید اتوبوسهای بینشهری در کشورمان به چیزی نزدیک به صفر رسیده است. با توجه به وضعیت کنونی، امیدی هم به بازگشت شرکتهای اروپایی وجود ندارد. این در حالی است که ناوگان اتوبوسهای بینشهری کشورمان بشدت به نوسازی نیاز دارد؛ بنابراین، چارهٔ کار توسل به شرکتهای چینی است و به همین دلیل، زامیاد که تاکنون سابقهای در بخش اتوبوسهای بینشهری نداشته، در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۳ در خردادماه، اتوبوس جدیدی از شرکت فوتون را با نام U9 رونمایی کرد. این اتوبوس تاکنون در نمایشگاههای مختلفی در سطح کشور به نمایش درآمده و قصد دارد جان تازهای به ناوگان اتوبوسهای بینشهری کشور ببخشد.
معرفی فوتون U9
درحالیکه در بخش کامیونهای کشورمان چینیها حضور پررنگی دارند اما در بخش مسافری حتی از چینیها هم خبری نیست و تولید داخلی به نزدیک صفر رسیده است. در این شرایط، گروه سایپا که سابقهٔ مونتاژ کامیونتهای فوتون را دارد، سراغ یکی از محصولات مسافری این شرکت چینی رفته است. البته فوتون U9 با طول ۹,۳۸۰ میلیمتر، عرض ۲,۵۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۳,۴۰۰ میلیمتر، در ردهٔ میدل باسها قرار میگیرد. برای مقایسه، اتوبوس بینشهری اسکانیا مارال ۱۲,۶۴۰ میلیمتر طول، ۲,۵۵۰ میلیمتر عرض و ۳,۸۴۰ میلیمتر ارتفاع دارد؛ بنابراین، U9 اساساً اتوبوس بهحساب نمیآید ولی در داخل از امکانات رفاهی و طراحی لوکسی بهره میبرد که آن را در ردیف بهترین اتوبوسهای بینشهری تولید داخل قرار میدهد. این میدل باس همچنین در دو نسخهٔ استاندارد و VIP عرضه خواهد شد تا سفر راحتی را برای مسافران فراهم کند.
پیشرانه فوتون U9
این میدل باس از پیشرانهٔ مشترکی با کامیون فوتون BD300 استفاده میکند که توسط گروه بهمن با نام امپاور عرضه میشود. این یک پیشرانهٔ ۶.۷ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامینز است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. ویژگی منحصربهفرد این پیشرانه، بهرهمندی از فن خنککنندهٔ برقی است که تا پیشازاین در خودروهای تجاری کشورمان سابقه نداشته و باعث کاهش مصرف سوخت و اتلاف توان موتور میشود. همچنین با استفاده از فن برقی، کنترل دمای موتور هم به شکل بهتری صورت میگیرد. برای انتقال نیرو هم برخلاف کامیون امپاور BD300 که از گیربکس دستی استفاده میکند، فوتون U9 به گیربکس اتوماتیک ساخت Voith با اینتاردر هیدرولیکی مجهز است.
سیستم تعلیق این میدل باس از نوع بادی با دو کیسهٔ باد در جلو و چهار کیسهٔ باد در عقب است. این سیستم تعلیق از قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار و همینطور حالت موسوم به زانو زدن هم بهره میبرد که ارتفاع اتوبوس را برای سهولت در سوار و پیاده شدن مسافران کاهش میدهد. وزن خالص میدل باس فوتون ۹۵۵۰ کیلوگرم و وزن ناخالص آن ۱۳۲۰۰ کیلوگرم است. سیستم ترمز فوتون U9 هم از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب همراه با تنظیم خودکار، سیستم ABS و سیستم ترمز اضطراری پیشرفته تشکیل شده است.
کابین و امکانات فوتون U9
همانطور که گفته شد، فوتون U9 در دو نسخهٔ معمولی و VIP تولید میشود که ظرفیت مسافر در نسخهٔ معمولی ۳۸ نفر است اما این عدد در نسخهٔ VIP به ۱۸ نفر میرسد. این اعداد هم نشان میدهند که با یک میدل باس طرف هستیم زیرا اتوبوسهای ۱۲ متری در نسخههای VIP میتوانند تا ۲۵ مسافر را حمل کند. در نسخهٔ VIP فوتون U9، صندلیها به نمایشگر ۱۱ اینچی، زیر پایی، جا لیوانی، سینی، میز تاشو و پورت USB برای شارژ گوشی مجهز هستند. در این نسخه همچنین صندلیها از قابلیت خواباندن هم برخوردارند و تقریباً به شکل تخت درمیآیند تا فضایی راحت را برای مسافران فراهم کنند. ازجمله دیگر امکانات این میدل باس هم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم هشدار حرکت بین خطوط
- نمایشگر رنگی ۷ اینچی
- دوربین ۳۶۰ درجه
- تاخوگراف
- ۱۲ بلندگو با پورت USB
- تلویزیون
- تنظیم برقی و گرمکن آینههای جانبی
- دیلایت
- چراغهای خودکار
- کروز کنترل
- یخچال و چایساز
- چراغ مطالعه
- بخاری شوفاژی
- پرده برقی جلو
- صندلی راننده پنوماتیک با تنظیم شش حالته
- کنترل پایداری
جمعبندی
در بازار کشورمان، قیمت اتوبوسهای بینشهری بسیار بالا رفته است و بهعنوانمثال، اتوبوس نویگیتور که سال گذشته توسط سروش دیزل رونمایی شد، قیمتی بیش از ۱۸ میلیارد تومان دارد؛ بنابراین، عرضهٔ میدل باسهای جدیدی مثل فوتون U9 که قیمت کمتری نسبت به اتوبوسها دارند، میتواند برای مسیرهایی با تعداد مسافر کمتر، جادههای کمتردد و مسیرهای کوهستانی که تردد اتوبوس در آنها ممکن نیست گزینههای ایدهآلی باشند. طی سالهای اخیر، محصولات فوتون در بخش باری نسبتاً موفق عمل کرده و توانستهاند رضایت خریداران را جلب کنند؛ بنابراین، در شرایطی که امیدی به حضور برندهای معتبر اروپایی در کشورمان نیست، باید با این محصولات چینی اقدام به نوسازی ناوگان مسافری بینشهری کرد و شاید فوتون U9 یکی از گزینههای مناسب برای این کار باشد.
کاتالوگ فوتون U9
View this post on Instagram
علی جردن
۲۵ مهر ۱۴۰۳تو ایران حتی قیمت اتوبوس هم منطقی نیست
بیچاره شوفر چند سال باید مسافر جابجا کنه تا خرج ماشینی که خریده در بیاد؟
چندسال بعد هم اتوبوس خودران میاد و شغل شوفری آینده نداره
amirkhanzadeh
۲۵ مهر ۱۴۰۳طراحیش خیلی قدیمه
دیگه این نوع طراحی ها تو سیستم حمل نقل اروپا مخصوصا آلمان و بریتانیا نیست
Amiro
۲۶ مهر ۱۴۰۳https://divar.ir/v/%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%AF%D9%84-2025-%DB%8C%D9%88%D8%B1%D9%88-5/gZv3NoSF
با پول همین چینی به دردنخور این آگهی هم هست میتونید نگاه بندازین
datsun
۲۵ مهر ۱۴۰۳از ولوو و اسکانیا اومدیم برا فوتون و … خدا به داد مسافرها برسه
امیرحسین
۲۵ مهر ۱۴۰۳و همین طور مرسدس بنز و مان و آی ویکو
علی
۲۷ مهر ۱۴۰۳این موتور کجا میتونه جایگزین اسگانیا یا بنز و ولوو رو بگیره آخه چرا مدیران نمیخوان قبول کنن بابا تولید اینا به صرفه اقتصادی نیست برین بخرین مناسب تر میاد قیمت این اتوبوس که اتاقش شبیه بنز۴۵۷قدیمه ببینید چنده این ماشین جز بدبختی و غیر ایمنی بودنش هیچی نیست خدا به داد شوفرای بیچاره اتوبوس برسه بعد میگن راننده اتوبوس نیست خوب آقا کو امکانات
فرزاد
۲۵ مهر ۱۴۰۳ماساژور صندلی و گرم کن سرد کن صندلی میخواد تا اسمشو بزاریم VIP
حسین دهمرد
۲۵ مهر ۱۴۰۳بنظر میرسه مصرف سوخت مناسبی نسبت به حجم مسافری که ساپوت میکنه داشته باشه.
آمریکاییا این موتورو رو وانت میزارن.
محمد ملک نژاد
۲۶ مهر ۱۴۰۳سلام بعد از بنز و ولوو و اسکانیا با انهمه استحکام و مقاومت و ایمنی افتادیم وسط شرکتهای چینی با موتور کمنز ؤ پرکنز که در روستای خودمان فقط روی دستگاه های آبکشی استفاده میشد بازم کم میاره بقیه امکانات کولر و صندلی و بخاری خیلی تعیین کننده نیست اگر سایت اتوبوس مارکوپولوی برزیل را آقایان ببینند مطمئنا در ان تخاب شون تجدید نظر میکنند شکل اتاق ماشین یادآور شهاب خودرو با اتاق چهار گوش دهه شصت میندازه مسافر را