خودروهای سنگین

بهترین پیشرانه کامیون چه خواهد بود؟ هیدروژن یا برق

تولیدکنندگان کامیون برای کاهش ردپای کربنی خود تحت فشار شدید حکومت‌ها هستند اما چه راهی پیش روی آن‌ها قرار دارد؟

از لوازم منزل، قطعات الکترونیکی و ظروف گرفته تا وسایل سنگین‌وزن صنعتی و مواداولیه خام، مواد و لوازم مختلفی در زندگی ما وجود دارد که حمل‌ونقل هم آن‌ها برعهده کشنده‌های سنگین‌وزن است. این وسایل‌نقلیه بزرگ‌جثه یکی از اصلی‌ترین ارکان حمل‌ونقل در جهان امروزی به شمار می‌روند و حضوری حیاتی در جاده‌های کشورهای جهان دارند. با این همه، بر کسی پوشیده نیست که مصرف سوخت بالایی هم دارند و یکی از پرمصرف‌ترین وسایل‌نقلیه صنعت خودرو به شمار می‌روند. چنین روندی باعث می‌شود که انتشار آلاینده آن‌ها هم بالا برود و حساسیت دولت‌های گوناگون را برانگیزند.

کامیون معدن هیدروژنی

گزارش‌های سازمان حمل‌ونقل و انتشار آلاینده اتحادیه اروپا نشان می‌دهند که وسایل‌نقلیه سنگین مسئولیت تولید ۲۸ درصد کربن انتشاریافته اروپا را برعهده دارند درحالی‌که تنها ۲ درصد وسایل‌نقلیه جاده‌ای این قاره هستند. مشخصا و با توجه به رشد روزافزون صنعت در حوزه‌های گوناگون و نیاز بیشتر به تجارت و جابه‌جایی، این روند کاهش پیدا نخواهد؛ پس تنها راه‌حل برای کاهش ردپای کربنی این کامیون‌ها، تدبیری از سوی خود تولیدکنندگان است.

راه حل های کاهش انتشار آلاینده کامیون ها

بهترین روش پیش روی سازنده کامیون در سراسر جهان تولید یک محصول با انتشار کربن صفر یا حداقل نزدیک به صفر است که بتواند میانگین انتشار آلاینده محصولاتشان را کاهش دهد و آن‌ها را برای آینده به‌اصطلاح پاک آماده کند. دستیابی به این هدف هم تنها با استفاده و تکیه‌بر سیستم‌ها و موتورهای برقی ممکن می‌شود که به عقیده قوی متخصصان صنعت، آینده حمل‌ونقل خواهد بود. با این وجود، سازندگان برای استفاده از پیشرانه‌های برقی هم بر سر یک دو راهی قرار دارند.

این دو راهی مشخص می‌کند که کامیون‌ساز نیروی موتور برقی خود را از هیدروژن دریافت می‌کند یا باتری؟ در زمینه خودروهای سواری و شخصی، باتری‌ها فعلا پیروز و پیشرو هستند اما این موضوع در صنعت خودروهای سنگین صدق نمی‌کند. وزن بالای این خودروها به‌همراه مسافت‌های طولانی که می‌پیمایند، چالش‌هایی اساسی را برای باتری‌ها ایجاد می‌کند که فناوری کنونی، قادر به برطرف‌سازی آن نیست.

کامیون برقی؛ واقعیت یا افسانه؟

تولید چنین محصولی تا چند سال گذشته نزدیک به غیرممکن قلمداد می‌شد اما با پیشرفت‍‌های گسترده‌ای که برندهای گوناگون در زمینه تولید باتری‌های قدرتمندتر نظیر نمونه‌های حالت جامد پیدا کرده‌اند، این پرده خیالی از میان برداشته شده است. مدیر بخش وسایل‌نقلیه سنگین در کارگروه بین‌المللی حمل‌ونقل پاک، «فلیپ رودریگز»، معتقد است که باتری‌ها به‌خاطر وزن، ابعاد و قیمت بالایشان در این صنعت غیرکاربردی هستند. باتری کوچک کامیون‌ها را به مقصد نمی‌رساند؛ از سوی دیگر باتری‌ها بزرگ هم گنجایش بارشان را کاهش می‌دهد.

اما پیشرفت‌های اخیر باعث شده همه به ورود باتری‌ها به صنعت وسایل‌نقلیه سنگین امیدوار باشند. بخشی از پیشرفت‌های یادشده به‌لطف سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلان دولت‌های توسعه‌یافته روی این مسئله به شمار می‌رود که تولید، جابه‌جایی و تجارت خودروهای برقی را آسان کرده است. در طی سال‌ها، ظرفیت باتری‌ها افزایش پیدا کرده، سرعت شارژ بیشتر شده و کیفیت و دوام آن‌ها هم افزایش یافته است.

باتری بهتر است یا سلول هیدروژنی؟

اما باتری‌ها در این بازی تنها نیستند. هر چند بخش اعظمی از صنعت خودروها توسط باتری‌ها تصاحب شده است اما سلول‌های سوختی در زمینه خودروهای سنگین شانس بیشتری دارند. مزیت مهم استفاده از این سوخت برای راه‌اندازی موتورها برقی، کاهش ردپای کربنی درعین حفظ مزایای یک مدل درون‌سوز است؛ به این ترتیب استفاده از هیدروژن باعث کاهش فضای بار نخواهد شد، سوخت‌گیری سریع‌تری خواهد داشت و می‌تواند کامیون را به مقصد خود برساند. این مدل‌ها در زمینه حمل بارهای فوق سنگین صنعتی محبوبیت بیشتری دارند؛ چراکه نیاز به سوخت‌رسانی کمتری دارند.

هیدروژن و الکتریسیته چگونه به کاهش کربن کمک می‌کنند؟

حقیقت آن است که این دو منبع انرژی به کاهش کربن کمکی نکرده و نخواهند کرد اما از تولید بیشتر آن جلوگیری خواهند کرد. به گزارش «ICCT»، باتری‌ها باعث کاهش ۶۵ درصدی انتشار آلاینده در صنعت خودروهای سنگین خواهند شد. اگر منبع تغذیه این موتورها و باتری‌ها هم از منابع تجدید‌پذیر باشد، این کاهش انتشار به ۹۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. سلول‌های هیدروژنی در مقام مقایسه ۳۳ درصد کربن کمتری را وارد جو زمین خواهند کرد که همچنان رقمی تحسین برانگیز به شمار می‌رود. اگر منبع تامین سوخت آن‌ها هم فرایندی پاک را طی کند، این رقم به ۸۹ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

هیدروژن ارزان تر است یا الکتریسیته؟

آنچه تاکنون مشخص و اثبات شده، آن است که باتری برقی هزینه تولید و نگهداری بالاتری دارد و اما در سوی دیگر، هزینه کارکرد کمتری دارند و می‌توانند در درازمدت، به صرفه‌جویی هزینه کمک شایانی کنند. برق بدون اتلاف خاصی از باتری به الکتروموتور منتقل می‌شود اما سلول‌ها سوختی به‌خاطر ماهیت خود، اتلاف بیشتری دارند.

آینده خودروهای برقی چه خواهد بود؟

آنچه با نگاهی درست به صنعت باتری‌سازی می‌توان دید، این است که این محصولات با گذر زمان بهینه‌تر می‌شود، ظرفیت بیشتری پیدا می‌کنند و به قابلیت‌هایی می‌رسند که تاکنون فقط در چنگال موتورهای درون‌سوز بوده است. با رشد هرچه بیشتر این فناوری، دوره‌ای می‌‌رسد که کامیون‌ها هم از ان استفاده کنند تا تجارت و صنعت سهم بیشتری در کاهش سرعت گرمایش جهانی داشته باشد. با این وجود برخی خودروسازان مشهور مانند دایملر (گروه خودروسازی مالک مرسدس‌بنز) و ولوو معتقدند که باتری‌ها هیچ‌گاه برای کاربری در وسایل‌نقلیه سنگین، بالغ نخواهد شد؛ بنابراین به فناوری هیدروژن روی آورده‌اند.

نظر شما چیست؟ با توجه به روند پیشرفت این دو فناوری، کدام یک آینده صنعت خودرو را در دست خواهد گرفت؟ جایگاه موتورهای درون‌سوز هیدروژنی در این میان چیست؟ برای مطالعه بیشتر در این حوزه مطالب مرتبط زیر را مطالعه کنید.:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1565 ديدگاه)

    به نام خدا: دیزل

    موافقم 25
    مخالفم 6
    1. amirkhanzadeh

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      برای کامیون ها که بیشترین مصرف سوخت رو به خود اختصاص می دهند باید سوخت جایگزین برایشان برآورد کرد
      تا دچار بحران و دو دچار آلودگی بیش از حد
      سه هزینه های بالای بهبود نشیم بهتره از سوخت جایگزین استفاده کنیم که مثلاً می تونن برق یا هیدروژن باشه

      ولی برای خودرو های سبک باید انتخاب ماشین با چه سوختی انتخابی باشه

  2. froG-driVer

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1035 ديدگاه)

    هیچ چی برای کامیون سوخت فسیلی نمیشه استفاده از برق و هیدروژن برای کامیون،مثل اینه که برای دونده دو و میدانی رژیم لاغری تجویز کنی و انتظار قهرمانی المپیک داشته باشی…

    موافقم 17
    مخالفم 6
  3. علی Shelby

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    بنظرم دیزل از همشون بهتره
    چون گشتاور زیادی تولید میکنه

    موافقم 13
    مخالفم 8
    1. Saeed Boroomand

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (546 ديدگاه)

      گشتاور برقی ها که خیلی بیشتره

      موافقم 4
      مخالفم 4
  4. Elmiraj

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    غیر از تسلا Semi هیچ شرکت و مدلی قادر به هموار کردن راه برای بخش سنگین نخواهد بود….

    چیزی که دایملر و ولوو تا به امروز ساختن فقط یه نمایشه…

    موافقم 2
    مخالفم 22
    1. car lover

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1565 ديدگاه)

      کی تسلا رو آدم حساب میکنه؟ آدم ماک و پیتر بیلت و ولوو و بنز رو ول کنه بره سراغ یه بی اصل و نسب مثل تسلا؟
      اینی که میگی رو من اسمش رو هم تا به حال نشنیده بودم.

      موافقم 21
      مخالفم 5
      1. Elmiraj

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3188 ديدگاه)

        چون تسلا برای عقب مونده ها ماشین نمی‌سازه…

        موافقم 4
        مخالفم 24
        1. car lover

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1565 ديدگاه)

          موضوع اینه که تسلا اصلا ماشین نمیسازه، تسلا جاروبرقی میسازه

          موافقم 21
          مخالفم 3
      2. JaMsHiD_R1988

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2983 ديدگاه)

        کدوم بی عقلی میاد کامیونی که هزار کیلومتر توان پیمایش داره رو ول می‌کنه و میچسبه به کامیونی که با بار به زور چهارصد کیلومتر میره؟
        تسلا یه دروغ گو بیش نیست که با معرفی و صدا زدن محصولات خودش با نام ( پاک و بدون آلایندگی ) و با دوز و کلک خودشو بالا کشید .
        الان کیفیت مونتاژ سایبر تراک خیلی فرقی با شاهین و ری را نداره
        ته بی کیفیتی و بی دقتی و وعده وعید الکی دادن رو تسلا انجام داده

        موافقم 11
        مخالفم 2
      3. محسن مصطفی نژاد

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        داداش میخوای بری خواستگاری اصالت اصالت می کنی؟

        1. JaMsHiD_R1988

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2983 ديدگاه)

          نه
          نمی‌خواد هر چهارصد کیلومتر وایسه سه ساعت باطریش شارژ بشه

          موافقم 4
          مخالفم 1
    2. froG-driVer

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1035 ديدگاه)

      🙄🙄🤲🏻

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. Saeed Boroomand

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (546 ديدگاه)

      تسلا نمایش نبوده?

  5. JDM سابق

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (786 ديدگاه)

    چند مدت پیش کالیفورنیا رأی به بن کردن دیزلی ها در بنادر داد
    لانگ بیچ گفت برید پی کارتون ۱۰۰۰ تا کامیون دیزل دیگه به بنادر اضافه کرد 🤣

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. حميد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چرا یک مقاله درخصوص کامیون های برقی تولید شده وبررسی آنها منتشر نمی کنید

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا