لوکال موتورز از ابتدا به عنوان یک کمپانی «متنباز» بود که طراحی و توسعه خودروهای خود را با همکاری جامعه مخاطبش انجام میدهد، آغاز به کار کرده است. اکنون، این خودروساز امریکایی از اولین وسیله نقلیه خودرانش که از پلتفرم «واتسون» آیبیام بهره میبرد، پرده برداشته است. این در حالی است که شاید خیلیها لوکالموتورز را به عنوان سازنده «رالی فایتر» یک وسیله نقلیه چاپ سهبعدی در نمایشگاه بینالمللی محصولات تکنولوژی در سال ۲۰۱۴ به یاد داشته باشند. ساخت این خودروهای چاپ سهبعدی نیز قرار است که از سال جاری میلادی آغاز شود.
اینکه تمرکز اصلی این کمپانی در حال حاضر تغییر کرده، چندان مشخص نیست؛ ولی لوکال موتورز یک خودران جدید معرفی کرده که از قابلیتهای پیشرفته محاسباتی تکنولوژی واتسون در آیبیام استفاده میکند. این اتوبوس کوچک که “Olli” نام دارد، میتواند تا ۱۲ مسافر را با خود حمل کند و با بهخدمت گرفتن پلتفرم تکنولوژی ابری و استفاده از «پردازش زبان طبیعی» و «یادگیری ماشین»، مجموعه متنابهی از اطلاعات حملونقل موردنیاز خود را دریافت نموده و برای حرکت در مسیرها از آنها کمک میگیرد.
در فرآیند توسعه باز وسیله نقلیه در لوکال موتورز، ۳۰ حسگر مختلف در بدنه Olli کار گذاشته شدهاند و این در حالی است که این تعداد به نسبت نیاز مسافران و شرایط شناسایی منطقه، میتواند اضافه شود. به علاوه، مسافران Olli قادر خواهند بود که در هنگام مسافرتها با مبداً و مقصد مشخص، با این وسیله ارتباط برقرار کنند؛ اینکه نحوه عملکرد آن چگونه است، کجا دارند میروند و چرا Olli چنین تصمیماتی را در هنگام رانندگی گرفته است. خودروی لوکال موتورز برای این منظور از قابلیت تبدیل گفتار به متن در «واتسون»، سیستم تشخیص دستهبندی زبان طبیعی، تشخیص هویت و تکنولوژی متن به گفتار بهره خواهد برد.
از شانزدهم ژوئن سال جاری میلادی، Olli در جادههای عمومی در واشنگتن تردد میکند و در عین حال، قرار است که قلمرو خود را تا پایان سال به «میامی-دِید کانتی» و لاسوگاس گسترش دهد. جان بی. راجرز جونیور (John B. Rogers, Jr) مؤسس و مدیرعامل لوکال موتورز در این زمینه میگوید:
Olli یک گزینه هوشمند، ایمن و پایدار نسبت به گزینههای حملونقلی است که مدتها از تاریخ آنها گذشته است. Olli با کمک «واتسون»، به عنوان اولین محصول ما در دنیای وسایل نقلیه خودران، چیزی است که در سال گذشته، بدون آن که توجه کسی را به خود جلب کنید، با همراهی جامعهای خلاق به توسعه آن پرداختهایم. اکنون برای شتاببخشی به کاربرد این تکنولوژی و استفاده از آن در تمام محصولات کنونیمان آمادهایم؛ حتی آنهایی که در آیندهای نزدیک قرار است که از راه برسند. بسیار مشتاقم که ببینم که جامعه باز توسعهدهندگان ما، چگونه با آخرین پیشرفتهای وسایل نقلیه عمل خواهند کرد.
Sajjad Ahmadi
۳۱ خرداد ۱۳۹۵هرکاری کنن آخرش یه راننده میخوان، اصن راننده نه، ولی یه نگهبان یا ناظر نیاز دارن.
با پیشرفت علم کم کم دارن مردم بیکار میشن. کامیون خودران، اتوبوس خودروان و…
فرامرز
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ببخشید بی ربطه ولی در رابطه با این که گفتید نگهبان یا ناظر نیاز داره. ما تو ایران به جای اینکه فرهنگ رو یاد ملت بدیم با ملت یه جوری برخورد میکنیم انگار دزد یا غارتگر هستن و همین رفتار ما هم باعث میشه همین اتفاق بیافته. از سال ۸۴ تا ۸۸ که دانشجوی لیسانس بودم یه سایت داشتیم که علاوه بر مسئول شبکه و مسئول کامپیوتر یه نفر به عنوان مسئول پرینتر داشتیم که کارمند رسمی بود و احتمالاْ حداقل ۵۰۰ تومن حقوق میگرفت تا از یه پرینتر ۳۰۰ تومنی نگهداری کنه. به فرض که امکان خودکار سازی این فرآیند وجود نداشت (که داشت و خیلی ساده هم هست) ولی مگه دانشجو تو یه سال بیشتر از ۲۰ تا پرینتر خراب میکنه که یه نگهبان (بیشتر از نگهبان نبود چون اندازه داشنجوها هم از کامپیوتر و پرینت سر در نمیاورد) استخدام میکنید؟ همه جای دانشگاه هم که دوربین بود. دانشگاه یه در داشت و اونم که رسماْ آدم رو بازرسی میکرد. چهار ساله آلمانم خدایی نه تو دانشگاه دوربین دیدم نه بازرس و …. دانشگاه های هیچ کجای دنیا مثل ایران دیوار و برج و باروی نگهبانی نداره و اینجا خیلی ها برای تفریح با بچه ها یا سگ هاشون از دور و بر دانشگاه ما عبور میکنن
یو اس اس اینترپرایز
۳۱ خرداد ۱۳۹۵افرین به فرامرز عزیز
باران
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ربطی به بیکار شدن نداره….نوع شغل ها فقط داره عوض میشه….و با توجه به پیشرفت تکنولوژی در کل دنیا نوع تخصص های مورد نیاز جامعه داره عوض میشه…
علي
۳۱ خرداد ۱۳۹۵چه جالبه. شبیهه واگنهای تله کابین میمونه. خیلی ایده خوبیه . البته به فرهنگ استفاده مردم کشور هم مربوط میشه که بدون راننده و ناظر دردسر ایجاد نکنن.
احسان(احسان سابق)
۳۱ خرداد ۱۳۹۵فرامرز به موضوع جالبی اشاره کردی و اتفاقا به هیچ وجه بی ربط نیست.دقت کردی وقتی قراره مسئولین فرهنگ سازی کنن از نگهبان و جریمه استفاده می کنن؟البته یه بخش قضیه درسته اما بخش مهمترایجاد حس درست بودن کوضوع مورد نظره.برای مثال بستن کمربند ایمنی رو در نظر بگیرید.چرا مردم کمربند میبندن؟ چون خیلیا فهمیدن نبستن کمربند نشاندهنده ی بی فرهنگی و خطری برای سلامتشونه.با این وجود هنوز بعضیا از ترس پلیس کمربند میبندن و اگر بدونن جایی پلیس نیست قطعا کمربند رو باز می کنن. دقت کردین بیشترما بین خطوط نمیرونیم و مدام خط عوض می کنیم و از اولین جا و ناکجایی که دیدیم دور می زنیم؟
خوب بودن و درست بودن یک عمل اجتماعی رو نمیشه به زور به جامعه تزریق کرد.60 سال پیش روانشناسا و جامعه شناسای غربی با قاطعیت و به صورت کاملا علمی به این نتیجه رسیدن اما هنوز تو کشور ما عده ای فکر می کنن باید سبک زندگی و فرهنگ رو به زور نگهبان و مامور و کلا بر اساس ترس و تنبیه به جامعه منتقل کرد.
این افراد به شدت در اشتباهن ، اشتباهی بزرگ و غیر قابل بخشش. اگر برای مردم موضوعی به شکلی نهادینه بشه که در ناخودآگاهشون ثبت بشه دیگه نیازی به هزینه ی اضافه برای اموزش نیست اما تا وقتی زور وجود داشته باشه همیشه نیاز به محرک هست و کنترل پر هزینه به یک اولویت تبدیل میشه.فکر می کنم کسایی مثل فرامرز خیلی خوب این تفاوت های فرهنگی و قانونی رو متوجه میشن
فرامرز
۳۱ خرداد ۱۳۹۵آره احسان جان. تو آلمان هر کی برای خودش پلیس هست و فرهنگ مردم به گونه ای هست که نه از پلیس میترسن و نه متنفرند و باورت نمیشه تو منطقه ای که من زندگی میکنم چون جای خلوتی هست به ندرت (سالی یک یا دو بار اونم به علت وقوع حادثه …) پلیس دیدم و هیچ جرم و جنایتی ندیدم. درست همونطور که دانشجوها بعد از یه مدتی متوجه میشن که پرینتر و کامپیوترها برای اونهاست و اجازه نمیدن کسی خرابکاری کنه مردم آلمان هم تخطی از قانون رو بسته به شدت و شرایط تذکر به خاطی و گزارش به پلیس میدن.
احسان(احسان سابق)
۳۱ خرداد ۱۳۹۵برات خوشحالم که در همچین جامعه ای زندگی می کنی دوست من.در حدی به مردم اموزش دادن که خودشون خوب و بد رو تشخیص میدن.موفق باشی
احمد باقری
۳۱ خرداد ۱۳۹۵خیلی عالی کار کرده، چه تکنولوژی هایی داره.
yousef
۲ مرداد ۱۳۹۵با سلام و احترام،آدرس ایمیل لوکال موتورز رو میخواستم ولی هر چی گشتم پیدا نکردم،میشه کمکم کنید و آدرسش رو برام بفرستید.خیلی ممنون