خودروهای سنگین

چرا با وجود الکتریکی‌سازی، کامیون‌های دیزلی منقرض نخواهند شد؟

درحالی‌که خودروهای برقی در حال فراگیر شدن هستند، مشکلات بزرگی بر سر راه استفاده از باطری و قوای محرکه الکتریکی در کامیون‌ها وجود دارد.

در مورد وسایل نقلیهٔ الکتریکی بیشتر توجهات به خودروهای سواری معطوف است درحالی‌که کامیون‌ها آلودگی بسیار بیشتری تولید می‌کنند. بااین‌حال، هرچند دولت‌ها و خودروسازان قصد دارند در آینده‌ای نزدیک همهٔ پیشرانه‌های درون‌سوز را با نمونه‌های الکتریکی جایگزین کنند اما این کار در کامیون‌ها هرگز آسان نخواهد بود و دلایل زیادی وجود دارد که پیشرانه‌های درون‌سوز برای مدتی طولانی در کامیون‌ها و دیگر وسایل نقلیهٔ سنگین باقی خواهند ماند. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.

چرا باطری‌ها برای کامیون‌ها مناسب نیستند؟

واضح‌ترین راه‌حل برای کاهش آلایندگی مستقیم کامیون‌ها تبدیل پیشرانه‌های دیزلی به الکتریکی است یعنی دقیقاً مثل خودروهای سواری. بااین‌حال، هرچند هم‌اکنون کامیون‌های کِشندهٔ الکتریکی در دست توسعه هستند اما پیشرانه‌های درون‌سوز را تهدید نمی‌کنند. بر سر راه استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی در کامیون‌ها چند مانع اصلی قرار دارد که در ادامه مرور خواهیم کرد. این‌ها همان چالش‌هایی هستند که عمدتاً در خودروهای سواری هم می‌بینیم اما این مشکلات در کامیون‌ها به دلیل وزن سنگین خصوصاً هنگام کشیدن تریلرها تشدید می‌شود. حداکثر وزن مجاز کامیون‌های کِشنده با تریلر در آمریکا ۳۶ تن است درحالی‌که برای مقایسه، وزن کادیلاک اسکالید ESV به‌عنوان یک شاسی‌بلند بسیار بزرگ تنها ۲.۸ تن است.

وزن باطری‌ها و چگالی انرژی

بزرگ‌ترین مشکل قوای محرکه الکتریکی در کِشنده‌ها وزن باطری‌ها است. درحالی‌که پکیج باطری تسلا مدل S حدود ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد، یک کامیون به باطری‌های بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تری نیاز خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، کشندهٔ الکتریکی ولوو VNR به باطری‌های ۵۶۵ کیلووات ساعتی مجهز است که بیش از ۸.۱ تن وزن دارند درحالی‌که وزن خشک یک پیشرانهٔ دیزلی کامینز تنها ۱۳۶۰ کیلوگرم است. در حال حاضر نیز امکان استفاده از باطری‌های کوچک‌تر در کامیون‌ها وجود ندارد زیرا کشنده‌ای که می‌خواهد ده‌ها تن را در صدها کیلومتر حمل کند به انرژی زیادی نیاز خواهد داشت. تنها راه‌حل این مشکل پیشرفت تکنولوژی باطری‌ها در آینده است تا امکان ساخت باطری‌های سبک‌تری را فراهم کند.

زمان شارژ طولانی

یکی دیگر از مشکلات بزرگ در کامیون‌های الکتریکی، زمان شارژر است. هرچند مشکل زمان شارژ در خودروهای الکتریکی هم وجود دارد اما در کامیون‌ها به دلیل استفاده از پکیج‌های باطری بزرگ بسیار، پررنگ‌تر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، ولوو VNR که یک کشندهٔ الکتریکی پیشرفته است و سریع‌ترین زمان شارژ را دارد، برای شارژ ۸۰ درصد باطری‌های خود هنوز به ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد. البته این موضوع برای کامیون‌هایی که در روز ترددهای منطقه‌ای و محلی دارند و شب شارژ می‌شوند مشکلی نخواهد بود اما VNR با برد تنها ۴۴۰ کیلومتر در سفرهای طولانی و بین‌شهری زودبه‌زود نیاز به شارژ خواهد داشت. این موضوع در مواجهه با ساعات کاری رانندگان بسیار مشکل‌سازتر خواهد شد زیرا رانندگان تجاری باید محدودیت‌های ساعات رانندگی را رعایت کنند. در آمریکا رانندگان سنگین معمولاً ۱۱ ساعت در روز رانندگی می‌کنند که این یعنی راننده باید ساعت رانندگی خود را با زمان شارژ کامیون تنظیم کند که این زمان مرده زیاد و هزینهٔ اضافی بالایی را به شرکت‌های باربری تحمیل خواهد کرد.

اثرات زیست‌محیطی باطری‌های بزرگ

همان‌طور که میدانیم، تأثیرات منفی زیست‌محیطی باطری‌ها روی کرهٔ زمین واقعاً جدی است درحالی‌که توجه چندانی به آن نمی‌شود. ما هم‌اکنون زیرساخت بازیافت باطری نداریم و مثل صنعت پلاستیک، خودروهای الکتریکی جدید را با نرخ بالایی تواید می‌کنیم بدون آنکه در نظر بگیریم ضایعات آن‌ها بعداً چه سرنوشتی خواهند داشت. این در حالی است که برای ساخت باطری‌ها از مواد سمی مثل سرب، نیکل، کبالت و لیتیوم استفاده می‌شود. مشکل بعدی هم شبکهٔ شارژ ناکافی است و اگر قرار بر فراگیری کامیون‌های برقی باشد، به احداث جایگاه‌های شارژ با فضایی بزرگ برای پارک کامیون‌ها و کِشنده‌ها در جاده‌ها نیاز خواهد بود. این در حالی است که هنوز بسیاری از جایگاه‌های شارژ خودروهای سواری از ایرادات و خرابی‌هایی رنج می‌برند.

دیگر راه‌ها برای کاهش آلایندگی کامیون‌ها

بسیاری از شرکت‌ها به دلیل فشار دولت‌ها و گروه‌های زیست‌محیطی به توسعهٔ کامیون‌های الکتریکی روی آورده‌اند. یکی از مشهورترین کشنده‌های برقی که به سرفصل خبرها تبدیل شد، تسلا سمی بود. به گفتهٔ تسلا، این کامیون بردی ۸۰۰ کیلومتری دارد اما در حال حاضر تنها در قالب ناوگانی صد دستگاهی در اختیار شرکت پپسی قرار داده شده است. غیر از قوای محرکهٔ الکتریکی اما راه‌های دیگری هم برای کاهش آلایندگی کامیون‌ها وجود دارد که در ادامه مرور می‌کنیم.

هیدروژن

هرچند هیدروژن به خاطر شبکهٔ سوخت‌گیری محدود حتی در خودروهای سواری هم هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما این نوع سوخت چه در قوای محرکهٔ سلول سوختی مورداستفاده قرار گیرد چه در پیشرانه‌های درون‌سوز هیدروژنی، به دلیل زمان سوخت‌گیری کوتاه، برای کامیون‌ها گزینهٔ قابل‌توجهی خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، کشندهٔ الکتریکی نیکولا بردی ۵۳۰ کیلومتری دارد و شارژ مجدد آن ۹۰ دقیق طول می‌کشد درحالی‌که نسخهٔ هیدروژنی پیل سوختی این کامیون بردی ۸۰۰ کیلومتری را با زمان سوخت‌گیری ۲۰ دقیقه‌ای ارائه می‌کند. علاوه بر این، از هیدروژن می‌توان به‌عنوان سوخت در پیشرانه‌های درون‌سوز امتحان پس داده استفاده کرد. بااین‌حال، برای تولید و ذخیره‌سازی هیدروژن هم نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی خواهد بود و شیوهٔ تولید بخش عمده‌ای از هیدروژن در حال حاضر کربن خنثی نیست.

گاز طبیعی

بجای استفاده از باطری یا هیدروژن، راه دیگری هم برای کاهش آلایندگی کامیون وجود دارد که استفاده از گاز طبیعی است. این راه‌حل امسال با تحویل کامیون‌های گازسوز کنورث به اولین مشتری یعنی شرکت UPS به‌طور جدی‌تری موردتوجه قرار گرفته است. این کامیون به پیشرانهٔ X15N کامینز مجهز است که هرچند با گاز طبیعی کار می‌کند اما سطح عملکرد قابل‌مقایسه‌ای با موتورهای هم‌اندازهٔ دیزلی دارد. به گفتهٔ کامینز، میزان تولید CO2 و NOx این پیشرانه ۹۰ درصد کمتر از استانداردهای آلایندگی کنونی کامیون‌ها است. علاوه بر این، گاز طبیعی می‌تواند کاهش ۸۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای را به دنبال داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    گاز طبیعی بهترین گزینه

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. r8gt

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Truck-8.jpg
      سمی ترین عکسی که امروز دیدم 🤮

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4944 ديدگاه)

        این چیه دیگه 😂😂😂🤣🤣🤣

        1. Matin

          ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (7 ديدگاه)

          تسلا semi

  2. amir

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    حالا ما یه استادی داریم که نه تنها به برقی شدن ماشین ها راضی نیست بلکه حتی هواپیما ها رو هم میخواد برقی کنه
    تازه معتقده بازیافت باتری ها کار بسیار آسانی خواهد بود و ما بی سوادان و ت رول ها اطلاعی نداریم!!!
    به وزن باتری و موتور برقی در مقایسه با دیزل نگاهی بیندازید !نزدیک به هفت هشت برابر دیزلی وزنشه با شرایط آب و هوایی و وزن بیشتر و شارژ دشارژ های متوالی افت برد هم خواهد داد!

    موافقم 9
    مخالفم 9
    1. پیام

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      آره قطعا همشون الکتریکی میشن. یه زمانی امثال شماها می گفتن امکان نداره تلویزیونی با قطر نیم سانتیمتر بیاد!!! چون تلویزیون نیم متر پشت داره! با اینکه صفحه تلویزیون ها خیلی بزرگتر شدن، مصرفشون به شدت پایین اومد!!! شما ازون دسته هستید.
      در ضمن اینو بدون که بازیافت باتری جامد خیلی راحت تر از لیتیومی هست. قطعا در آینده ماشین سنگین ها هم برقی میشن. همشون. فقط یکم زمانبره. بشر داره فکر میکنه بره کرات دیگه زندگی تو بعد امثال تو…!!!!

      موافقم 8
      مخالفم 14
      1. amir

        ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        دستگاه رنده آیتلز
        کجای حرفای من از سال پیش تا الان دیدی که بگم تا ابد برقی نمیاد؟
        برقی فعلا شکل زیاد داره
        اگه متنو بخونی ولوو که پیشرفته ترین کامیونو ساخته ۸ تن فقط وزن باتریشه درحالی که وزن پیشرانه دیزلی ۱.۵ تن هم نمیشه
        هواپیما میدونی چندبرابر کامیون انرژی مصرف میکنه؟ یه زمانی حتی آمریکا دنبال استفاده از راکتور هسته ای داخل هواپیما بود ولی لخاطر مسائل زیست محیطی و خطرناک بودن لغو شد

        موافقم 10
        مخالفم 5
      2. Anti BTS

        ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (217 ديدگاه)

        « امثال شماها میگفتین … »
        ۹۰ درصد کامنتت میای حرف میزاری دهن بقیه
        اونم حرفایی که به سنگ بزنی ، از خنده میترکه
        مثل اینه من بگم امثال شماها میگفتین فردا خورشید طلوع نمیکنه . اما دیدین آفتاب درومد ؟
        پس حق با منه و من درست گفتم و من میفهمم شماها نمیفهمید 😄
        ازین همه سایت چرا باید پدال میومدی …
        میرفتی سایتای دیگه رو به گند میکشیدی . یه اینجا فضاش بهتر از بقیه بود که اونم تو اومدی

        موافقم 12
        مخالفم 3
        1. amir

          ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          فقط مونده بود دیگه طرفداری بی تی اس رو بکنی! خوبه زمانی که ملت به اعداد ارقام رجوع میکنن تا متوجهت کنن حرفی که داری میزنی اشتباهی بیش نیست بهشون خیلی راحت میگی دلال صفت پس شمارو چی صدا کنیم حق مطلب رو ادا میکنه؟ ضمنا این بار چهارمه دارم بهت میگم چون خودت دائما داری با اکانت کارلاو و کیلر و … به ت رول میپردازی قرار نیست فکر کنی همه چنداکانتن مثل خودت از بچه های دیگه هم بپرسی بهت جواب میدن نهایتا یک ساله من اومدم پس چجوری ۸۰۰ تا کامنت بیشتر از تو گذاشتم در حالی که ۲ ۳ ساله اینجایی؟ پس مجددا توجیهت میکنم برای فرار کردن از ناتوانی در پاسخگویی مناسب بحث چند اکانتی بودن رو پیش نکش که به نفع خودته!

          موافقم 5
          مخالفم 1
  3. arash

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    این آمریکایی ها خدای ادعا هستند اما در عمل چیزی برای ارائه ندارند خوب آقای آمریکایی تسلا شما در بیابانهای قم باطری تمام کند وسط بر بیابان چکار میخواهی بکنی اگر ماشین ات بنزینی یا گازوئیلی بود وانتی چیزی رد میشد حداقل می توانستی یک آفتابه بنزین بگیری و به جایی برسی ولی با تسلا باید آنقدر بمانی تا بپوسی.

    موافقم 3
    مخالفم 17
    1. BlackWing

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1303 ديدگاه)

      تنها راهش اضافه کردن سیستم ژنراتور پیشرفته هست که نهایت برای اتمام برق تو موارد اضطراری با مصرف چندین لیتر بنزین بتونه اون کشنده رو به نزدیک ترین جایگاه سوخت برسونه

      موافقم 14
      مخالفم 2
    2. مازیار

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      دوست عزیز یه ابزاری توی کابین هست به نام آمپر و یه راهکاری هست به نام مدیریت حرکت
      نمی‌دونم این دستاویز فوق سطحی “بنزینی با یه چهار لیتری یدک کارش راه میوفته اما برقی چطور؟” دیگه چه صیغه ای هست؟!!
      بله ممکنه جایگاه‌های شارژ کافی نباشه که این بحثی جداست اما خارج از این بحث، به نظرتون واقعا هماهنگی میزان شارژ با فاصله تا جایگاه شارژ اینقدر سخته؟؟
      حالا خوبه همین مسئله در مورد سوخت فسیلی هم وارده

      موافقم 13
      مخالفم 2
    3. پیام

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      واقعا عجیبه چرا بعضیا با آمریکا مشکل دارن!!! اگه آمریکا نباشه همون چین و روسیه پدر آلمان و سوئد و نروژ و …کره جنوبی و … همه رو در میارن! همین الان پوتین رو ببینید؟!!! اگه میبینید روسیه و چین نتونستن غلط چندانی کنن دلیلش بودن آمریکا هست!!!

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. amir

        ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        درست میفرمایید نمونش داگلاس مک آرتور پدر همون کره جنوبی که خیلی یواش قاطی آلمان و سوئد و نروژ اوردیش!!! اگه داگلاس مک آرتور نبود الان مثل همسایه های شمالیشون باید علف میخوردن!

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. amir

          ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          اگه کمی تاریخ خونده باشی که چیزی جز مقالات insideev و electrek نخوندی به خوبی متوجه میشدی چرا از داگلاس مک آرتور یاد میکنم!

        2. amir

          ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          فعلا یه برند اندازه یه برندحاضر در لیست ده تایی فروش جهانی با هیوندای فاصله داره هرچند اگه باز هوندا و نیسان مثل کیا و هیوندای باهم ترکیب میشدن گروه تشکیل میدادن با اختلاف از هیوندای جلو تر بودن! بماند که با آمار بیشتر رشد بیشتر از دو برند گروه هیوندای داره علی رغم اینکه میگی با سر میخوره زمین!

          موافقم 4
          مخالفم 1
    4. B2

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (231 ديدگاه)

      من این کامنت رو فکر کنم بار پنجمه میبینم
      همیشه هم میگه وسط بیابان های قم 😄
      تنها تغییرش این بود که دفعات قبل میگفت چارلیتری الان گفت آفتابه
      فکر کنم ماشین خودت هیچ آمپری نداره
      کلا همینطوری برا خودت میری فوقش یا میرسی به مقصد یا مقصد جدید میسازی 😄

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        تخیلشو دوس دارم
        آخه تسلا لعنتی وسط بیابون قم چیکار میکنه؟🤣🤣

        موافقم 7
        مخالفم 4
  4. KAIZEN

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3630 ديدگاه)

    “”پیشرانه های درونسوز امتحان پس داده””

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. KAIZEN

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3630 ديدگاه)

    اسکانیا کامیونهای سی ان جی میزنه خیلی هم بازدهی بالایی دارن
    واقعا برای ایران عالی هستن
    جالب اینکه زیرساخت سی ان جی با هیدروژن بسیار به هم نزدیک هستند

    موافقم 6
    مخالفم 2
  6. KAIZEN

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3630 ديدگاه)

    برندهای ماروتی سوزوکی – تویوتا – تاتا و هیوندای در بازار هند حدود 24 مدل CNG سوز تولید میکنن که هم قیمت مناسبی دارن و هم استهلاک پایین چون دوگانه پایه هستند.
    باید این برندها به ایران وارد و تولید میشدن و تمام ماشینها رو دوگانه میکردن. از برقیها خیلی بهتر و کم آلاینده تر هستن. همه چیزشون رو هم خودمون داریم و برای منابع اولیه محتاج کسی نیستیم. ولی حیف که مملکت صاحب نداره

    موافقم 12
  7. زیزیگولو

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    علاوه بر همه مشکلاتی که خودروهای برقی دارن ( چه خودروهای سواری و چه خودروهای سنگین) یه مشکل دیگه اینه که متأسفانه باتریای همه ی این ماشینا با گذشت زمان یه روزی از کار میوفتن و توانایی خودشونو واسه حفظ و نگهداری شارژ از دست میدن و باید تعویض بشن و جایگزین یه باتری نو هزینه خیلی سنگینی رو روی دست مالک میذاره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. حسین دهمرد

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    آخری چه خوبه واسه ایران. زیرساختش هم هزینه ی چندانی هم نمیخواد چون چیزی که زیاد داریم گاز هست. لااقل برای اتوبوس های شرکت واحد واجبه چون تو شهر تردد میکنن.

  9. ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    بنظر من با یه کامیون آدم زیر کنی بهتره فکر سوختش هم نباش

  10. Elmiraj

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3191 ديدگاه)

    اما چطور وزن کشنده Semi با وجود باتری ۹۰۰ کیلوواتی تنها یک تُن سنگین تر از همتای دیزلی خود هست و چطور با ۳۷ تُن وزن موفق به پیمایش ۸۵۰ کیلومتر شده ؟!
    و ۸۰ درصد ظرفیت باتری شم در ۳۰ دقیقه شارژ می‌کنه…

    Semi به زودی همون تغییر model S را در دنیای کامیون رقم می‌زنه…

    ((VNR و امثالش معادل همون الکتریکی های کسل کننده قبل ۲۰۱۲ اند ))

    موافقم 2
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا