درحالیکه خودروهای برقی در حال فراگیر شدن هستند، مشکلات بزرگی بر سر راه استفاده از باطری و قوای محرکه الکتریکی در کامیونها وجود دارد.
در مورد وسایل نقلیهٔ الکتریکی بیشتر توجهات به خودروهای سواری معطوف است درحالیکه کامیونها آلودگی بسیار بیشتری تولید میکنند. بااینحال، هرچند دولتها و خودروسازان قصد دارند در آیندهای نزدیک همهٔ پیشرانههای درونسوز را با نمونههای الکتریکی جایگزین کنند اما این کار در کامیونها هرگز آسان نخواهد بود و دلایل زیادی وجود دارد که پیشرانههای درونسوز برای مدتی طولانی در کامیونها و دیگر وسایل نقلیهٔ سنگین باقی خواهند ماند. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد.
چرا باطریها برای کامیونها مناسب نیستند؟
واضحترین راهحل برای کاهش آلایندگی مستقیم کامیونها تبدیل پیشرانههای دیزلی به الکتریکی است یعنی دقیقاً مثل خودروهای سواری. بااینحال، هرچند هماکنون کامیونهای کِشندهٔ الکتریکی در دست توسعه هستند اما پیشرانههای درونسوز را تهدید نمیکنند. بر سر راه استفاده از پیشرانههای الکتریکی در کامیونها چند مانع اصلی قرار دارد که در ادامه مرور خواهیم کرد. اینها همان چالشهایی هستند که عمدتاً در خودروهای سواری هم میبینیم اما این مشکلات در کامیونها به دلیل وزن سنگین خصوصاً هنگام کشیدن تریلرها تشدید میشود. حداکثر وزن مجاز کامیونهای کِشنده با تریلر در آمریکا ۳۶ تن است درحالیکه برای مقایسه، وزن کادیلاک اسکالید ESV بهعنوان یک شاسیبلند بسیار بزرگ تنها ۲.۸ تن است.
وزن باطریها و چگالی انرژی
بزرگترین مشکل قوای محرکه الکتریکی در کِشندهها وزن باطریها است. درحالیکه پکیج باطری تسلا مدل S حدود ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد، یک کامیون به باطریهای بسیار بزرگتر و سنگینتری نیاز خواهد داشت. بهعنوانمثال، کشندهٔ الکتریکی ولوو VNR به باطریهای ۵۶۵ کیلووات ساعتی مجهز است که بیش از ۸.۱ تن وزن دارند درحالیکه وزن خشک یک پیشرانهٔ دیزلی کامینز تنها ۱۳۶۰ کیلوگرم است. در حال حاضر نیز امکان استفاده از باطریهای کوچکتر در کامیونها وجود ندارد زیرا کشندهای که میخواهد دهها تن را در صدها کیلومتر حمل کند به انرژی زیادی نیاز خواهد داشت. تنها راهحل این مشکل پیشرفت تکنولوژی باطریها در آینده است تا امکان ساخت باطریهای سبکتری را فراهم کند.
زمان شارژ طولانی
یکی دیگر از مشکلات بزرگ در کامیونهای الکتریکی، زمان شارژر است. هرچند مشکل زمان شارژ در خودروهای الکتریکی هم وجود دارد اما در کامیونها به دلیل استفاده از پکیجهای باطری بزرگ بسیار، پررنگتر خواهد بود. بهعنوانمثال، ولوو VNR که یک کشندهٔ الکتریکی پیشرفته است و سریعترین زمان شارژ را دارد، برای شارژ ۸۰ درصد باطریهای خود هنوز به ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد. البته این موضوع برای کامیونهایی که در روز ترددهای منطقهای و محلی دارند و شب شارژ میشوند مشکلی نخواهد بود اما VNR با برد تنها ۴۴۰ کیلومتر در سفرهای طولانی و بینشهری زودبهزود نیاز به شارژ خواهد داشت. این موضوع در مواجهه با ساعات کاری رانندگان بسیار مشکلسازتر خواهد شد زیرا رانندگان تجاری باید محدودیتهای ساعات رانندگی را رعایت کنند. در آمریکا رانندگان سنگین معمولاً ۱۱ ساعت در روز رانندگی میکنند که این یعنی راننده باید ساعت رانندگی خود را با زمان شارژ کامیون تنظیم کند که این زمان مرده زیاد و هزینهٔ اضافی بالایی را به شرکتهای باربری تحمیل خواهد کرد.
اثرات زیستمحیطی باطریهای بزرگ
همانطور که میدانیم، تأثیرات منفی زیستمحیطی باطریها روی کرهٔ زمین واقعاً جدی است درحالیکه توجه چندانی به آن نمیشود. ما هماکنون زیرساخت بازیافت باطری نداریم و مثل صنعت پلاستیک، خودروهای الکتریکی جدید را با نرخ بالایی تواید میکنیم بدون آنکه در نظر بگیریم ضایعات آنها بعداً چه سرنوشتی خواهند داشت. این در حالی است که برای ساخت باطریها از مواد سمی مثل سرب، نیکل، کبالت و لیتیوم استفاده میشود. مشکل بعدی هم شبکهٔ شارژ ناکافی است و اگر قرار بر فراگیری کامیونهای برقی باشد، به احداث جایگاههای شارژ با فضایی بزرگ برای پارک کامیونها و کِشندهها در جادهها نیاز خواهد بود. این در حالی است که هنوز بسیاری از جایگاههای شارژ خودروهای سواری از ایرادات و خرابیهایی رنج میبرند.
دیگر راهها برای کاهش آلایندگی کامیونها
بسیاری از شرکتها به دلیل فشار دولتها و گروههای زیستمحیطی به توسعهٔ کامیونهای الکتریکی روی آوردهاند. یکی از مشهورترین کشندههای برقی که به سرفصل خبرها تبدیل شد، تسلا سمی بود. به گفتهٔ تسلا، این کامیون بردی ۸۰۰ کیلومتری دارد اما در حال حاضر تنها در قالب ناوگانی صد دستگاهی در اختیار شرکت پپسی قرار داده شده است. غیر از قوای محرکهٔ الکتریکی اما راههای دیگری هم برای کاهش آلایندگی کامیونها وجود دارد که در ادامه مرور میکنیم.
هیدروژن
هرچند هیدروژن به خاطر شبکهٔ سوختگیری محدود حتی در خودروهای سواری هم هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما این نوع سوخت چه در قوای محرکهٔ سلول سوختی مورداستفاده قرار گیرد چه در پیشرانههای درونسوز هیدروژنی، به دلیل زمان سوختگیری کوتاه، برای کامیونها گزینهٔ قابلتوجهی خواهد بود. بهعنوانمثال، کشندهٔ الکتریکی نیکولا بردی ۵۳۰ کیلومتری دارد و شارژ مجدد آن ۹۰ دقیق طول میکشد درحالیکه نسخهٔ هیدروژنی پیل سوختی این کامیون بردی ۸۰۰ کیلومتری را با زمان سوختگیری ۲۰ دقیقهای ارائه میکند. علاوه بر این، از هیدروژن میتوان بهعنوان سوخت در پیشرانههای درونسوز امتحان پس داده استفاده کرد. بااینحال، برای تولید و ذخیرهسازی هیدروژن هم نیاز به استفاده از سوختهای فسیلی خواهد بود و شیوهٔ تولید بخش عمدهای از هیدروژن در حال حاضر کربن خنثی نیست.
گاز طبیعی
بجای استفاده از باطری یا هیدروژن، راه دیگری هم برای کاهش آلایندگی کامیون وجود دارد که استفاده از گاز طبیعی است. این راهحل امسال با تحویل کامیونهای گازسوز کنورث به اولین مشتری یعنی شرکت UPS بهطور جدیتری موردتوجه قرار گرفته است. این کامیون به پیشرانهٔ X15N کامینز مجهز است که هرچند با گاز طبیعی کار میکند اما سطح عملکرد قابلمقایسهای با موتورهای هماندازهٔ دیزلی دارد. به گفتهٔ کامینز، میزان تولید CO2 و NOx این پیشرانه ۹۰ درصد کمتر از استانداردهای آلایندگی کنونی کامیونها است. علاوه بر این، گاز طبیعی میتواند کاهش ۸۰ درصدی گازهای گلخانهای را به دنبال داشته باشد.
F22RAPTOR
۲۹ خرداد ۱۴۰۳گاز طبیعی بهترین گزینه
r8gt
۲۹ خرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Truck-8.jpg
سمی ترین عکسی که امروز دیدم 🤮
۳۰ خرداد ۱۴۰۳این چیه دیگه 😂😂😂🤣🤣🤣
Matin
۳۰ خرداد ۱۴۰۳تسلا semi
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۳حالا ما یه استادی داریم که نه تنها به برقی شدن ماشین ها راضی نیست بلکه حتی هواپیما ها رو هم میخواد برقی کنه
تازه معتقده بازیافت باتری ها کار بسیار آسانی خواهد بود و ما بی سوادان و ت رول ها اطلاعی نداریم!!!
به وزن باتری و موتور برقی در مقایسه با دیزل نگاهی بیندازید !نزدیک به هفت هشت برابر دیزلی وزنشه با شرایط آب و هوایی و وزن بیشتر و شارژ دشارژ های متوالی افت برد هم خواهد داد!
پیام
۲۹ خرداد ۱۴۰۳آره قطعا همشون الکتریکی میشن. یه زمانی امثال شماها می گفتن امکان نداره تلویزیونی با قطر نیم سانتیمتر بیاد!!! چون تلویزیون نیم متر پشت داره! با اینکه صفحه تلویزیون ها خیلی بزرگتر شدن، مصرفشون به شدت پایین اومد!!! شما ازون دسته هستید.
در ضمن اینو بدون که بازیافت باتری جامد خیلی راحت تر از لیتیومی هست. قطعا در آینده ماشین سنگین ها هم برقی میشن. همشون. فقط یکم زمانبره. بشر داره فکر میکنه بره کرات دیگه زندگی تو بعد امثال تو…!!!!
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۳دستگاه رنده آیتلز
کجای حرفای من از سال پیش تا الان دیدی که بگم تا ابد برقی نمیاد؟
برقی فعلا شکل زیاد داره
اگه متنو بخونی ولوو که پیشرفته ترین کامیونو ساخته ۸ تن فقط وزن باتریشه درحالی که وزن پیشرانه دیزلی ۱.۵ تن هم نمیشه
هواپیما میدونی چندبرابر کامیون انرژی مصرف میکنه؟ یه زمانی حتی آمریکا دنبال استفاده از راکتور هسته ای داخل هواپیما بود ولی لخاطر مسائل زیست محیطی و خطرناک بودن لغو شد
Anti BTS
۲۹ خرداد ۱۴۰۳« امثال شماها میگفتین … »
۹۰ درصد کامنتت میای حرف میزاری دهن بقیه
اونم حرفایی که به سنگ بزنی ، از خنده میترکه
مثل اینه من بگم امثال شماها میگفتین فردا خورشید طلوع نمیکنه . اما دیدین آفتاب درومد ؟
پس حق با منه و من درست گفتم و من میفهمم شماها نمیفهمید 😄
ازین همه سایت چرا باید پدال میومدی …
میرفتی سایتای دیگه رو به گند میکشیدی . یه اینجا فضاش بهتر از بقیه بود که اونم تو اومدی
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۳فقط مونده بود دیگه طرفداری بی تی اس رو بکنی! خوبه زمانی که ملت به اعداد ارقام رجوع میکنن تا متوجهت کنن حرفی که داری میزنی اشتباهی بیش نیست بهشون خیلی راحت میگی دلال صفت پس شمارو چی صدا کنیم حق مطلب رو ادا میکنه؟ ضمنا این بار چهارمه دارم بهت میگم چون خودت دائما داری با اکانت کارلاو و کیلر و … به ت رول میپردازی قرار نیست فکر کنی همه چنداکانتن مثل خودت از بچه های دیگه هم بپرسی بهت جواب میدن نهایتا یک ساله من اومدم پس چجوری ۸۰۰ تا کامنت بیشتر از تو گذاشتم در حالی که ۲ ۳ ساله اینجایی؟ پس مجددا توجیهت میکنم برای فرار کردن از ناتوانی در پاسخگویی مناسب بحث چند اکانتی بودن رو پیش نکش که به نفع خودته!
arash
۲۹ خرداد ۱۴۰۳این آمریکایی ها خدای ادعا هستند اما در عمل چیزی برای ارائه ندارند خوب آقای آمریکایی تسلا شما در بیابانهای قم باطری تمام کند وسط بر بیابان چکار میخواهی بکنی اگر ماشین ات بنزینی یا گازوئیلی بود وانتی چیزی رد میشد حداقل می توانستی یک آفتابه بنزین بگیری و به جایی برسی ولی با تسلا باید آنقدر بمانی تا بپوسی.
BlackWing
۲۹ خرداد ۱۴۰۳تنها راهش اضافه کردن سیستم ژنراتور پیشرفته هست که نهایت برای اتمام برق تو موارد اضطراری با مصرف چندین لیتر بنزین بتونه اون کشنده رو به نزدیک ترین جایگاه سوخت برسونه
مازیار
۲۹ خرداد ۱۴۰۳دوست عزیز یه ابزاری توی کابین هست به نام آمپر و یه راهکاری هست به نام مدیریت حرکت
نمیدونم این دستاویز فوق سطحی “بنزینی با یه چهار لیتری یدک کارش راه میوفته اما برقی چطور؟” دیگه چه صیغه ای هست؟!!
بله ممکنه جایگاههای شارژ کافی نباشه که این بحثی جداست اما خارج از این بحث، به نظرتون واقعا هماهنگی میزان شارژ با فاصله تا جایگاه شارژ اینقدر سخته؟؟
حالا خوبه همین مسئله در مورد سوخت فسیلی هم وارده
پیام
۲۹ خرداد ۱۴۰۳واقعا عجیبه چرا بعضیا با آمریکا مشکل دارن!!! اگه آمریکا نباشه همون چین و روسیه پدر آلمان و سوئد و نروژ و …کره جنوبی و … همه رو در میارن! همین الان پوتین رو ببینید؟!!! اگه میبینید روسیه و چین نتونستن غلط چندانی کنن دلیلش بودن آمریکا هست!!!
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۳درست میفرمایید نمونش داگلاس مک آرتور پدر همون کره جنوبی که خیلی یواش قاطی آلمان و سوئد و نروژ اوردیش!!! اگه داگلاس مک آرتور نبود الان مثل همسایه های شمالیشون باید علف میخوردن!
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۳اگه کمی تاریخ خونده باشی که چیزی جز مقالات insideev و electrek نخوندی به خوبی متوجه میشدی چرا از داگلاس مک آرتور یاد میکنم!
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۳فعلا یه برند اندازه یه برندحاضر در لیست ده تایی فروش جهانی با هیوندای فاصله داره هرچند اگه باز هوندا و نیسان مثل کیا و هیوندای باهم ترکیب میشدن گروه تشکیل میدادن با اختلاف از هیوندای جلو تر بودن! بماند که با آمار بیشتر رشد بیشتر از دو برند گروه هیوندای داره علی رغم اینکه میگی با سر میخوره زمین!
B2
۲۹ خرداد ۱۴۰۳من این کامنت رو فکر کنم بار پنجمه میبینم
همیشه هم میگه وسط بیابان های قم 😄
تنها تغییرش این بود که دفعات قبل میگفت چارلیتری الان گفت آفتابه
فکر کنم ماشین خودت هیچ آمپری نداره
کلا همینطوری برا خودت میری فوقش یا میرسی به مقصد یا مقصد جدید میسازی 😄
amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۳تخیلشو دوس دارم
آخه تسلا لعنتی وسط بیابون قم چیکار میکنه؟🤣🤣
KAIZEN
۲۹ خرداد ۱۴۰۳“”پیشرانه های درونسوز امتحان پس داده””
KAIZEN
۲۹ خرداد ۱۴۰۳اسکانیا کامیونهای سی ان جی میزنه خیلی هم بازدهی بالایی دارن
واقعا برای ایران عالی هستن
جالب اینکه زیرساخت سی ان جی با هیدروژن بسیار به هم نزدیک هستند
KAIZEN
۲۹ خرداد ۱۴۰۳برندهای ماروتی سوزوکی – تویوتا – تاتا و هیوندای در بازار هند حدود 24 مدل CNG سوز تولید میکنن که هم قیمت مناسبی دارن و هم استهلاک پایین چون دوگانه پایه هستند.
باید این برندها به ایران وارد و تولید میشدن و تمام ماشینها رو دوگانه میکردن. از برقیها خیلی بهتر و کم آلاینده تر هستن. همه چیزشون رو هم خودمون داریم و برای منابع اولیه محتاج کسی نیستیم. ولی حیف که مملکت صاحب نداره
زیزیگولو
۲۹ خرداد ۱۴۰۳علاوه بر همه مشکلاتی که خودروهای برقی دارن ( چه خودروهای سواری و چه خودروهای سنگین) یه مشکل دیگه اینه که متأسفانه باتریای همه ی این ماشینا با گذشت زمان یه روزی از کار میوفتن و توانایی خودشونو واسه حفظ و نگهداری شارژ از دست میدن و باید تعویض بشن و جایگزین یه باتری نو هزینه خیلی سنگینی رو روی دست مالک میذاره
حسین دهمرد
۲۹ خرداد ۱۴۰۳آخری چه خوبه واسه ایران. زیرساختش هم هزینه ی چندانی هم نمیخواد چون چیزی که زیاد داریم گاز هست. لااقل برای اتوبوس های شرکت واحد واجبه چون تو شهر تردد میکنن.
۲۹ خرداد ۱۴۰۳بنظر من با یه کامیون آدم زیر کنی بهتره فکر سوختش هم نباش
Elmiraj
۲۹ خرداد ۱۴۰۳اما چطور وزن کشنده Semi با وجود باتری ۹۰۰ کیلوواتی تنها یک تُن سنگین تر از همتای دیزلی خود هست و چطور با ۳۷ تُن وزن موفق به پیمایش ۸۵۰ کیلومتر شده ؟!
و ۸۰ درصد ظرفیت باتری شم در ۳۰ دقیقه شارژ میکنه…
Semi به زودی همون تغییر model S را در دنیای کامیون رقم میزنه…
((VNR و امثالش معادل همون الکتریکی های کسل کننده قبل ۲۰۱۲ اند ))