پس از گذشت ۵ سال سخت ناشی از تحریمهای اقتصادی، آتامان بهعنوان جدیدترین کشنده ایرانی توسط ایرانخودرو دیزل رونمایی شد.
باوجود عمر طولانی صنعت خودروهای کار و تجاری در ایران، به دلیل سرمایهگذاری ضعیف در طول سالیان گذشته، این حوزه تبدیل به صنعتی عقبمانده و قدیمی شده است. بهیقین میتوان از ادامه تولید بنز واگن هود بهعنوان نماد عقبماندگی این صنعت یاد کرد.
پس از گذشت بیش از ۶۰ سال از تولید واگن هود در ایران، بالاخره با اعلام مدیرعامل ایرانخودرو قرار است تا آتامان بهعنوان جانشین نوستالژیکترین کامیون ایران راهی جادههای کشور شود. آتامان به معنای رهبر و فرمانده در زبان ترکی، بهعنوان مهمترین پروژه چند سال اخیر صنعت خودروهای تجاری کشور بشمار میرود.
مشخصات کابین، پیشرانه و گیربکس آتامان
ایرانخودرو دیزل برای طراحی کشنده جدید خود یعنی آتامان از اتاق فوتون و اجزای فنی مرسدس بنز استفاده کرده تا ضمن استفاده از ویژگی اتاق جادار و ایمن، از مزیت استهلاک پایین کامیونهای بنز نیز در این خودرو بهره برده باشد. به زبان سادهتر میتوان گفت که آتامان درواقع همان واگن هود ۱۹۴۳ کم استهلاک و محبوب است که کابین قدیمی و کوچک آن با یک کابین زیبا و بروز تعویض شده!
کابین آتامان مشابه به اتاق کشنده فوتون ۱۸۴۳ بوده که بر روی شاسی درایو مرسدس بنز سوار شده؛ به همین دلیل فاصله محوری این خودرو اندکی از فوتون بیشتر است.
مزیت بسیار مهم این خودرو مربوط به پیشرانه آن است؛ ایرانخودرو دیزل برای آتامان پیشرانه شش سیلندری OM457 مرسدس بنز را در نظر گرفته، همان موتوری که قبلاً نیز بر روی اتوبوسهای بنز و کشندههای آکسور قرار گرفته بود.
این پیشرانه با دوازده لیتر حجم و آرایش خطی سیلندرها، ۴۳۰ اسب بخار و ۲۱۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کرده و مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. این خودرو ۸۰۰ لیتر حجم مخزن سوخت دارد. آتامان با این پیشرانه قادر است تا حدود ۲۰ تن بار را حمل کند.
در بحث انتقال قدرت، آتامان مجهز به گیربکس دستی معروف به طرح مایلر بوده که ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب را ارائه میدهد. این گیربکس که توسط شرکت ZF طراحی شده، از سالها پیش در محصولات ایرانخودرو دیزل استفاده میشود.
ترمز، تعلیق و سیستمهای ایمنی آتامان
ترمزهای آتامان در قسمت جلو از نوع دیسکی و عقب از نوع کاسهای هستند که مشابه به الگوی واگن هود است. این ترمزها به سیستم ضد قفل و ضد لغزش مجهز شدهاند و در کنار این موارد ترمز دستی پنوماتیک و ترمز موتور دو مرحلهای نیز از سایر امکانات ایمنی آتامان به شمار میروند. قرار است تا در آیندهی نزدیک، رادار خط خوان هم بر روی این خودرو نصب شود.
در سیستم تعلیق این کشنده، در قسمت جلو و عقب خودرو از فنر پارابولیک و کمک هیدرولیکی استفاده شده است.
امکانات و تجهیزات آتامان
ازجمله امکانات آتامان میتوان به دو عدد تختخواب، کولر و بخاری، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، چراغهای مه شکن جلو و عقب، آینههای برقی مجهز به گرمکن، بوق بادی و برقی، قفل مرکزی، گرمکن سوخت، خروجی برق ۱۲ و ۲۴ ولت، سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان، مخزن ادبلو با ظرفیت ۸۰ لیتر، شلنگ باد، جعبه کمکهای اولیه و تایر زاپاس با رینگ فولادی اشاره کرد.
قیمت و زمان عرضه آتامان
طبق اعلام مدیران ایرانخودرو دیزل با توجه به اینکه موتور، گیربکس و شاسی آتامان کاملاً ساخت داخل هستند، قیمت این خودرو بسیار رقابتی و کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان خواهد بود. تا پایان امسال قرار است ۵۰۰ دستگاه از این خودرو روانه بازار شود.
با توجه به قیمت خوب آتامان و سابقهی بسیار خوب موتورهای بنز در بحث هزینههای تعمیرات، میتوان امیدوار بود که پس از حذف کامیون ۱۹۲۴، آتامان بتواند بهراحتی جای خالی کله نارنجی را پر کرده و با استقبال بسیار خوب رانندگان مواجه شود.
HR3
۱ تیر ۱۴۰۱و ما به مرور یک استان از چین شدیم
دکتر استاپ
۲ تیر ۱۴۰۱یادشون رفت آرم فوتون فرمون رو بکنن ؟
شهرام
۱۰ آبان ۱۴۰۱آرم هر خودرویی مربوط به سازنده اتاق آن میباشد ونمیتوان آن را حذف کرد
Erfan
۱ تیر ۱۴۰۱تو تنها چیزی که پیشرفت کردیم سرهمبندی
الان پتانسیل این رو داریم ماشین بسازیم با بدنه c300.
موتور 530i.
با شاسی آئودی.
ಠ‿ಠ
Dian
۲ تیر ۱۴۰۱وای عجب چیزی بشه من به همونم راضیم
ولی متاسفانه لایسنس هیچکدوم از اینایی که گفتیو نداریم :/
عوضش از مال پژو ۴۰۵ ، ۲۰۶ و ۳۰۱ استفاده میکنیم :(
Reza Waffen SS
۲ تیر ۱۴۰۱عرفان داداش نسخه ای که تو عکس پروفایلت هستش کدوم نسخس؟؟؟
speed-hunter-007
۲ تیر ۱۴۰۱CLS 500
JDM lover
۲ تیر ۱۴۰۱مرسدس بنز CLS500 هست که تو ایرانم موجوده
Erfan
۲ تیر ۱۴۰۱Cls500
2012.2013
8سیلندر تویین توربو شارژ
4.7سیسی
408اسب بخار
600نیوتون گشتاور
مصرف صدی ۹
معروف به الهه زیبایی😅
یعنی هربار این ماشین رو از نزدیک میبینم بیشتر عاشقش میشم آنقدر قشنگ و طراحیش قدیمی نشدنیه.
The best or nothing
HesamS500
۱ تیر ۱۴۰۱آرم ماشین رو هم با فوتون عوض کنین دیگه…
بهنام
۱ تیر ۱۴۰۱دقیقا شد مثال
خر همون خره فقط پالونش عوض شده
نیما
۱ تیر ۱۴۰۱بنز خبر داره موتورش رو اینه؟
mahdi-es17
۲ تیر ۱۴۰۱ما تحریم هستیم پس نمیتونیم در دادگاه کشور های خارجی شرکت کنیم🏳️
datsun
۲ تیر ۱۴۰۱صددرصد
یه قرداد همکاری بین فوتون و دایملر قبلا بسته شده بود.
Farzad
۱ تیر ۱۴۰۱داشبورد پلاستیکی مزخرفش حالمو بد کرد .
بیچاره اون راننده کامیونی که ساعت ها باید همچین چیزی رو جلوش تحمل کنه .
بهنام
۲ تیر ۱۴۰۱انگار اتوبوس درون شهریه
Farzad
۲ تیر ۱۴۰۱😂👌
TML BN
۲ تیر ۱۴۰۱عزیز این داشبورد اکتروس ۲۰۱۰ هست فرمون هم همون اکتروس ۲۰۱۰ هست
TML BN
۲ تیر ۱۴۰۱اکتروس نسل دو
Farzad
۲ تیر ۱۴۰۱بله واقعا باعث تاسف هست .
Erfan
۲ تیر ۱۴۰۱بعد آرم جلوی کامیون رو ایران خودرو میزنن داخل رو ول میکنن😂.
قشنگ معلومه آخر شب بوده دیگه حالش نبوده بشینن آرم داخل رو هم عوض بکنن گفتن ولش کن بزار ماشین دو ملیتی بشه😂
mahdi-es17
۲ تیر ۱۴۰۱این همه کامیون مثلا نمیشد اتاق اسکانیا رو حتی با کیفیت خیلی پایین تر از این بسازین
Dian
۲ تیر ۱۴۰۱لایسنشو ندارن
مثلا میتونن یه ب ام و سری ۵ رو بردارن شاسیشو تولید کنن بعد از روش ماشین بسازن
اما لایسنشو ندارن
mahdi-es17
۲ تیر ۱۴۰۱نداشته باشیم ما تحریم هستیم ودرد دادگاه نمیتونیم شرکت کنیم😂
Dian
۲ تیر ۱۴۰۱حتی به خودشون زحمت ندادن آرم روی فرمان عوض کنن :/
احمدرضا
۲ تیر ۱۴۰۱تو خوابم نمیتونه جای همون کله نارنجی رو پر کنه
اون حداقل معلوم بود چیه
نه مثل این که هر تیکش از یه کامیون مختلف درست شده
کله نارنجی چند دهه خرج خانواده رو داد ولی این خرج خودش دربیاره صاحبش برد کرده
مطمئنا این کپی چینیم خیلی زود مثل رفیقای بی هویت دیگش فراموش میشه
مثل همون اتفاقی که برای نیسان آبی و مدل بزک شدش افتاد
دکتر
۲ تیر ۱۴۰۱با توجه به قیمت بسیار بالای کشندهای اروپایی،و انبوه کشندهای چینی با موتور کامینز،هرچند اتمان کپی نه چندان جالبی از مرسدس هست،اما باید پذیرفت ،برای راننده کامیون بحث فنی و در دست رس بودن وسائل خیلی مهمتره،و این موتور گیربکس سابقه ی بسیار خوبی داره،قبلا امتحان خودشو روی اکسور پس داده،کاملا قابل اعتماد و وسایل در دست رسی داره،قیمتشم واقعا مناسبه،قطعا موفق میشه،خدا روشکر بلاخره از دست قاتل جادها کله نارنجی راحت شدیم 😂 باید جشن بگیریم
احمدرضا
۲ تیر ۱۴۰۱کله نارنجی قاتل نیست اگه سایز رینگش تغییر میدادن یا ارتفاع سپرش اصلاح میکردن که موقع تصادف نره روی ماشینای سواری
البته الان با مهارت و راهکاری فوق العاده که مطمئنا چندین میلیاردم بوجه تحقیق و توسعه خرجش شده چند تا میله زیر سپر جوش دادن که دیگه سوار بقیه نشه
👏👏
مرتضی
۱ دی ۱۴۰۲سلام در این تاریخ قیمتش قطعی 3800 هست بجزسایر هزینه ها
JDM lover
۲ تیر ۱۴۰۱ته خنده ان اینا
بیرون ارم ایران خودرو زدن داخل ارم فوتون 😂
کیفیت داشبوردشو نگاه مثل پرایده ، غرق در پلاستیک خشک
اه اه اه
هیکاش هیچوقت نمیدیدمش
حسین
۲ تیر ۱۴۰۱یه کامیون چینی با مارک کله اسب،جمع کنید آدم داخلشو میبینه حالش به هم میخوره،موقع تصادف معلوم میشه.
علی
۲ تیر ۱۴۰۱یعنی مشخصه کیفیت بسیار پایین داشبورد
آقا مگه چقدر میشهههه یک لایه چرمی ، یه پلاستیک با کیفیتی چیزی ……….
حالا تهش 1 میلیون هم نمیشه
ولی شما 50 میلیون بکش رو قیمتش
اما محصول حداقل ظاهری با کیفیتی ارائه بده لامصببببب
محمدامین
۲ تیر ۱۴۰۱داداش این داشبورد آکسوره نسل دو یا سه داخلیش با موتور و گیربکس شاسی بیشترش مال آکسور داغ نکن برو یقه آلمانی هارو بگیر نه مارو
Alireza
۲ تیر ۱۴۰۱بحث سر طراحی اش نیست، اون موادی که استفاده کردن انگار پلاستیک بازیافتی درجه ۳-۴ هست،
الان این عکس همون ۲۰۱۰ بنز هست، چرم کارش شده ،کیف میکنی نگاه کنی، این ایرانی رو میبینی میخواهی بالا بیاری.
https://img.favcars.com/mercedes-benz/actros/pictures_mercedes-benz_actros_2010_1.jpg
Ilia2008
۲ تیر ۱۴۰۱داشبورد مضخرفی داره ، به قول یکی شکل اتوبوس درون شهریه ://
انقدر مشغول طراحی و توسعه این بودن یادشون رفته آرم فوتون رو بکنن 😂
کاربر
۲ تیر ۱۴۰۱ایرانخودرو هنوز موتور و شاسی پیکان رو ول نکرده بعد بیاد بنز مایلر 70 سال پیش رو ول کنه؟ بازم قیافه رو عوض کرده اما خر همان مایلر است. چندین سال پیش از یک راننده ی بنز مایلر راجع به مصرف کامیونش پرسیدم گفت گاهی 100 لیتر در 100 کیلومتر!!! بعبارتی 3 برابر کامیونها مدرن!!!
HamiD
۲ تیر ۱۴۰۱فقط اونجاش که نوشته :
“Powered by Mercedes Benz”
یه چیزی احیانا نباید مرسدس بنز رو درست مینوشتن؟! همه رو با حروف بزرگ نوشتن اینا …
عجیبه …
شایدم روش تاکید داشتن :)
Alan.r
۲ تیر ۱۴۰۱طراحی کابین و طراحی بدنه دقیقا مشابه بنز آکتروس نسل سومه
بی نام
۲ تیر ۱۴۰۱صنعت خودروسازی ایران (چه سواری چه تجاری) دقیقا آینه ای از ایران امروز هست: فاسد، پر ادعا، وابسته، فرسوده، ناکارآمد با مدیرانی بی عرضه. از بالا تا پایینش همینه
Swedish Arrogant Tiger
۲ تیر ۱۴۰۱علاوه بر اون آرم فوتون و داشبورد و ترکیبی بودن کل ماشین، حتی وقت نزاشتن یه اسم خوب و مناسب هم براش پیدا کنن.
دوچرخه سوار
۳ تیر ۱۴۰۱بعداز چند سال در جا زدن بالاخره با یه شروع خوب تغییر رویه دادند.
البته اگه همون آکسور ۱۵ سال پیش را ادامه می دادند خیلی خوب میشد .
ایران تنها کشور تولید کننده موتور آکسور بود که شریک و مورد تأیید مرسدس بنز بود.
امیرمحمد
۴ تیر ۱۴۰۱کشنده جدید ایران خودرو معرفی شد
با قابلیت تخمین تعداد کشته شدگان
و سپر محکم و تیز تر برای جر دادن انسان و خودرو ها
😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐😐