کم کردن سرعت یک تریلر چند تنی، اتوبوس یا یک قطار در حال پایین آمدن از یک شیب تند فشار زیادی را بر سیستمهای ترمز معمول وارد میکند که باعث میشود وسیله نقلیه گاهی از کنترل خارج شود و یا حتی باعث عمل نکردن ترمز شود! اینتاردر راهحلی برای این مشکل است.
قدرت موتور تنها ملاک مهم برای خودرو نیست، خودروهای سنگین علاوه بر قدرت، نیازمند بیشترین مقدار نیروی ترمز در کمترین زمان ممکن هستند. یک اتوبوس کاملاً پر را در حال پایین آمدن از شیب تند یک جادهٔ کوهستانی تصور کنید، رانندگانی که دسترسی مطمئن به یک ترمز هیدرولیکی دارند قطعاً دارای عملکرد ایمنتری برای کنترل خودرو هستند.
ترمز کمکی اینتاردر (Intarder) بسیار کمحجم و سبک (65Kg) که میتواند بهراحتی در کنار سیستم انتقال قدرت نصب شود که نهتنها کمکی برای ترمز موتور (engine braking) است بلکه تنشها و فشارهای وارده بر سیستم ترمز معمول را میتواند تا ۹۰% کاهش دهد؛ که این عملکرد بیشتر نمود خود را در شیبهای طویل کوهستانی دارد. این سیستم باعث میشود تا ترمز اصلی خودرو خنک بماند و ظرفیت کامل خود را داشته باشد تا در ترمزگیری های ناگهانی وارد عمل شود و به بهبود کنترل خودرو کمک کند.
خودروهایی دارای Intarder هستند، دچار خوردگی و از بین رفتگی ترمز، ناشی از فشار زیاد وارد بر ترمزها نمیشوند و این امر صرفهٔ اقتصادی زیادی برای رانندگان دارد.
قدرت در کنترل سرعت
در درون Intarder دو چرخ پرهدار مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند. یکی روتور چرخان با سرعت بالا و دیگری استاتور بدون حرکت. هنگامی که Intarder فعال میشود یک پمپ هیدرولیکی کنترلشده توسط سیستم الکترونیکی خودرو، روغن با ویسکوزیته (چسبندگی) بالا را به داخل Intarder تزریق میکند روتور که به محور انتقال قدرت خودرو متصل است به این سیال شتاب میدهند و آن را در یک مسیر چرخشی به سمت استاتور میفرستد. این روغن با نیروی که روتور به آن وارد کرده وارد فضای ثابت بین پرههای استاتور میشود و استاتور روغن را با قدرت زیاد و مخالف با جهت حرکت روتور پس میزند. این امر، باعث برخورد ضربه گونهٔ سیال با روتور میشود که گشتاور بازدارندهٔ قدرتمندی ایجاد میکند. این گشتاور اول به محور انتقال قدرت و بعد؛ بهنوعی به چرخها منتقل میشود. گرمای حاصل از تبدیل انرژی نیز توسط روغن جذب میشود. روغن پس از خروج از Intarder به یک مبدل حرارتی منتقل میشود و در آنجا گرمای گرفته را از دست میدهد و روغن خنک میشود. این مجموعه قدرت نگهدارندگی قابلتوجهی تولید میکند درحالیکه هنوز دیگر سیستمهای ترمزی خودرو فعال نشدهاند که موضوع در خودروهای سنگین کارایی بالایی دارد.
تمامی این مجموعه مراحل بهسرعت اتفاق میافتد بهگونهای که در بهترین حالت حدود یک ثانیه زمان میبرد که البته این زمان برای فعال شدن کامل Intarder کافی است.
نسل سوم Intarder های شرکت ZF توانایی تولید تا ماکزیمم 4000Nm گشتاور بازدارنده و 600kN نیروی ترمز را دارند. این سیستم میتواند بهصورت اتوماتیک یا با انتخاب یکی از ۵ حالت توسط راننده تنظیم شود.
Intarder میتواند سرعت هر خودروی سنگینی را به طور قابلتوجهی تحت کنترل نگه دارد. حتی تعویض دنده و سایر سیستمهای ایمنی خودرو مانند ABS, ESP میتوانند عمل کنند و مانعی برای Intarder نخواهند بود.
نوشته: سید محمدحسین سادات رسول
بچه خفن
۲۴ تیر ۱۳۹۴بنز چند سالی هست داره از این استفاده می کنه واسه کامیوناش ولوو هم به تازگی گذاشته
Lord Cezar
۲۴ تیر ۱۳۹۴کی گفته ولوو تازگیا از این استفاده میکنه ؟ ولوو از این تکنولوژی از سال 2002 روی سری 2 ولوو اف اچ استفاده میکنه . خواهشا بدون اطلاع راجع به سلطان ترانزین دنیا اظهار نظر نکنیم . منبیع هم بخوایید تو گوگل و ویکی پدیا هست.
Lord Cezar
۲۴ تیر ۱۳۹۴سلطان ترانزیت دنیا VOLVO FH
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸هنوز مونده تا ولوو بخواد لقب سلطان جاده ها رو به خودش بگیره??
مصطفی
۲۷ فروردین ۱۴۰۲سلطان جاده ها ی ایران در حال حاضر اسپانیاست که شرکت مارال خدمات وگارانتیش میکنه حتی ۵سال کارکرده.
ولی ولوو زیر بار گارانتی هیچ شرکتی هنوز نرفته.
سلطان حمل نقل دنیا هم تو ایران بنز یا همون شرکت دایملر.
ببین چندتا شرکت تو دنیا دارن از موتور بنز و گیربکس زد اف تو خودروهایشان استفاده میکنن.
چرا؟ چون بهترینه و کم استهلاک.
ولوو پر خرجه . تازه ولوو جزوه پنج تا اولم نیست. ایویکو که غول بارهای سنگینه و لی تو ایران نه بنز نه ایویکو لوازم ندارن اگه بود اسکانیا سوم بود . بازم داف یکم استهلاک بالاست ولی راحته.و مقاوم .
درآخر بنز توایران و دنیا جواب دندان شکن به تمام تراک دیزلها داده.
چون یه مدل ۵۰سال کارکرده مثل بنز داره چرخش میچرخه وچرخ مصالح و حمل و نقل عمرانی رو داره انجام میده با کمترین خرج وخرابی.
برین بنز دماغ دار جدید ببینید وقدرتشو و تنوع. کامیون ماشین مسابقه نیست .
ماشین کسب درآمده وسلام.
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸کی تا حالا ولوو شده سلطان
محمد
۲ دی ۱۴۰۱اون ریتارد هست که بهش خفه کن موتور هم میگن که رو ولوو نصب هست تازه مدل های ۲۰۲۲ دارای اینتارد شدن
اینتارد روی گیربکس نصب میشه
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸هم ولوو و هم بنز تو ایران هر دو اینتاردر دارن که مال ولوو 3 زمان هست و مال بنز نمی دونم چند زمان
اینتاردر تو موتور بسته میشه مثل ولوو و بنز هایی که ایران مونتاژ کرده ولی ریتاردر پشت گیربکس بسته میشه که کشنده های اسکانیا رنو داف مان و بنز نسل جدید وارداتی دارن
که مال اسکانیا قوی ترین ریتاردر شناخته شده لطفا متن اشتباه این نویسنده رو نخونید
بچه خفن
۲۴ تیر ۱۳۹۴البته اون خود ماشین ترمز میگیره مثل سواری های بنز
احمد باقری
۲۴ تیر ۱۳۹۴هر جا سخن از نام نیک است، شرکت مرسدس بنز و تکنولوژی هایی که استفاده میکنه، می درخشد.
پویا
۲۴ تیر ۱۳۹۴حس میکنم یکم اشتباه نوشتین در توضیح عملکردش با توجه به فیلمی که دیدم. بنظرم صرفا روغن وارد سیستم میشه و پره ها رو به چرخش در میاره و باعث ایجاد یه گشتاور مخالف موتور میشه. از چیزی که تو متن خوندم این برداشت رو کردم که روتور به موتور وصله و روغن رو به چرخش در میاره بعد این روغن به پرههای ثابت استاتور میخوره و عکس العمل این نیرو باعث توقف میشه! نمیدونم شاید هم من اشتباه میکنم.
بعد این گشتاورهای مخالف باعث آسیب به موتور نمیشه؟
امیر
۲۴ تیر ۱۳۹۴کارایی این سیستم در کنار ترمز موتور کار ترمز پدالی رو تا حد زیادی پایین میاره(درسرازیری) باید به سازنده این سیستم دست مریزاد گفت بخاطر نجات جان مردمی که کامیون سوار نمیشن (هوو که یاتونه چندین نفر و کشت)
amir
۲۴ تیر ۱۳۹۴از مسائل مربوط به ماشین های سنگین بیشتر بزارید
شایان
۲۴ تیر ۱۳۹۴امیر شما احیانا راننده ماشین سنگینی یا اقوام و خانواده ماشین سنگین دارن؟ البته قصد فضولی ندارم
محمدرضا
۲۴ تیر ۱۳۹۴آقای پویا ویدیو را نگاه کردم و همونطوری که در متن توضیح داده شده است.روتور به سیال شتاب میدهد و استاتور سرعت سیال را کاهش میدهد.وظیفه روتور شتاب دادن به سیال است .
این نیرو باعث آسیب نمیشود.اگر دقت کنید در هنگام استفاده از ریتاردر(اینتاردر) راننده پای خود را از روی پدال گاز برمیدارد و نیروی داخلی تولیدی موتور کاهش می یابد و سیستم ریتاردر تنها باید نیروی خارجی حاصل از سراشیبی که بصورت افزایش سرعت خودروست را کنترل کند .
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸ریتاردر و اینتاردر جدا از هم هستن به هم نچسبونش
محمد
۲۴ تیر ۱۳۹۴با سلام و تشکر به خاطر معرفی اینتاردر
من تا حالا فکر میکردم اسمش ریتاردر هست نه اینتاردر. چون تو بازی یورو تراک هم به انگلیسی نوشته بود ریتارد . از راننده اتوبوس دانشگاه هم که پرسیدم اون اهرمی که تو سرازیری پایین و بالا میکنین چیه گفت ریتارد . حالا شاید من اشتباه شنیدم . یا شاید هم دو تا چیز متفاوت باشه . به هر حال ممنون بابت مقاله خوبتون
CarGeek
۲۵ تیر ۱۳۹۴فرق intarder و retarder نحوه آرایش و یکپارچگی بیشتر اینتاردر با گیربکس و نیاز به فضای کمتر است که باعث نصب ساده تر روی گیربکس های دستی و اتوماتیک و یکپارچگی بهتر با سیستم های کمی مثل ترمز و کروز کنترل می شود .با توجه به اینکه فقط ZF از این لغت استفاده می کنه شاید نام تجاریه.عملکرد هردو خیلی مشابه هست.ولی ریتاردر همون هست که شما گفتی.
http://www.zf.com/corporate/en_de/products/product_range/commercial_vehicles/trucks_intarder.shtml#tabs1-0
http://www.cargeek.ir/component/tags/tag/145-%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%B1
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸اینتاردر تو موتور و ریتاردر پشت گیربکس
چرا همتون اطلاعاتتون غلط هست
محمد٤٨٠
۹ اسفند ۱۳۹۴دوست عزیز ریتاردر به وسیله کم کننده سرعت میگن و نوع های مختلفی مثل موتوری گیربکسی گاردانی و… داره که مدل گیربکسی روغنی و آبی داره که اینتاردر ی نوعی از ریتاردر گیربکسی روغنیه
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸اینتاردر که مال ولوو هست و تو موتور هست ریتاردر هم پشت گیربکس که مال اسکانیا حرف اول میزنه و روغنی هست نه آبی
اسماعیل
۱۰ تیر ۱۳۹۶بله دوتا چیز مختلف هست
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸اگه کشنده یا اتوبوس اسکانیا بوده بدون ریتاردر هست که پنج زمانه ولی اگه ولوو بوده بدون اینتاردر هست و سه زمان داره
رضا
۲۴ تیر ۱۳۹۴کمپانی zf آلمان همیشه از پیشگامان بهترین تکنولوژی های و مهنسی های روز دنیاست که خدمات خیلی خیلی زیادی به صنعت اتومبیل سبک و سنگین داشته
درود بر آلمان و zf
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸هنوز رو دست اسکانیا ماشین نیومده
کشنده ای که تو دهه 60 میلادی موتور خورجینی وی هشت خود را رونمایی کرد با حجم موتور 14/4
dana
۸ مرداد ۱۳۹۴دوستان عزیز ریتاردر با اینتاردر فرق می کنه .
ریتاردر( کاهنده دور موتور) از سال های قبل بر روی کامیون ها وجود داشته. شامل یک زمانه ، دو زمانه ، سه زمانه ، چهار زمانه و پنج زمانه.
1- کاهنده یک زمانه : تا قبل از 1996 سیستم کاهنده دور موتور فقط بصورت خفه کن موتور بوده که با بستن دریچه در لوله اگزوزیا منیفولد دود باعث میشه ، دود در موتور بمونه و تخلیه نشه و دور موتور پایین بیاد. یا همین سیستم تو ماشینهای قدیمی مثل بنز زمانی که ماشین حرکت نمیکنه با عث خاموش شدن موتور میشه. کاری که اکثر راننده های ایرانی برای خاموش کردن ماشین می کنند.
2- کاهنده دو زمانه : بعد از بوجود آمدن سیستم سوپر شارژر ، این سیستم یا ریتاردر باعث قفل شدن توربین سوپر و همچنین قطع شدن سیستم سوخت رسانی به موتور میشه.که در کامیونهایی مثل بنز اکتروس و بعضی از مدل های ولوو اف هاش 420 و 440 استفاده میشه
3- کاهنده سه زمانه : که با فعال شدن این سیستم علاوه بر کارهای مراحل قبل باعث قفل شدن سوپاپهای دود میشه که اجازه نمیده هوای سیلندر تخلیه شه.که این سیستم در کامیونهای رنو ، اسکانیا ، و اف هاش 460 و 480 و مان استفاده می شه تا قبل از سال 2010 البته به جز مان که از سال 2004 این سیستم رو داشت. البته در اتوبوس ها ی بنز ، ولوو و اسکانیا هم استفاده می شه. مثل بنز 457 که راننده های اون همیشه تو سطح شهر هم ازش استفاده میکنند.
4- کاهنده چهار زمانه : که با بکارگیری سیستم اینتادر در انتهای گیربکس و ترکیبی از مراحل قبل عمل می کنه .
5- کاهنده پنج زمانه : که با فعال شدن حداکثر قدرت اینتادر و مراحل قبل عمل می کند. که در بعضی از کامیونها متفاوت است.
این مراحل توسط یک اهرم شبیه دسته راهنما در زیر فرمان که در کامیونهای دنده اتومات همون اهرم دنده در پنج حالت حرکت می کند . که در فیلم بالا این سیستم دارای پنج حالت بوده که مرحله آخر 100 درصد قدرت اینتادر را بکار می بره . که در حال حاضر بر روی کامیون های رنو ، اسکانیا ، مان و داف و نسل جدید ولوو و بنز نیز نصب می باشد
با تشکر از همه
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸اشتباه گفتی اینتاردر تو موتور هست ریتاردر پشت گیربکس?♂️?♂️?♂️
Mehdi
۲۱ مرداد ۱۳۹۴تو دوران سربازی یه مدت یه بنز آتیگو دستم بود. اینتاردر تک مرحله ای داشت.
همیشه برام سوال بود که این اینتاردر چطور کار می کنه؟
فیلمو که دیدم برام روشن شد.
ممنون از مطلب و فیلم مفیدتون.
hell_driver
۲۰ شهریور ۱۳۹۵با سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان فیلم کاملا گویا و مفیدبود دست همتون درد نکنه .فقط اینو بگم اساتیط ناراحت نشن.من اکسور1843 نسل سوم دارام برج 12 خشک خریدم.ینی اخر ماشین ه با اف هاش 500 هم سرویسم ب خدا اشک طرف در اومده نمیتونه پا ب پام بیاد.سلطان دنیا ینی بنز اکسور.
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸چرخش برات بچرخه ولی رو دست اسکانیا ماشین نیومده
اسکانیا سلطان جاده هاست
با 500 چینی کل انداختی فکر کردی خبریه برو با اسکانیا تا ببینی ماشین یعنی چی
رضا
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام در اینتاردر سیال درون اینتاردر پمپ مجزا دارد که توسط نیروی گیربکس میچرخد و کاهش سرعت توسط برش سیال توسط دو عدد پره ثابت و متحرک
صورت میگیرد و توسط دو عدد چرخ دنده نمایش داده شده نیروی گیربکس را کاهش میدهد
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸چرا همتون اطلاعاتتون غلط هست اینتاردر تو موتور بسته شده و ریتاردر پشت گیربکس
بهروز
۵ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام
من کامیونت 8تن جک دارم2018
شهری هم هست
میخام بدون کارکرد ریتارد جک با اسکانیا یا ولوو
فرق داره
و
ضرری هم واسه موتور داره یا نه
ممنون
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸درود
ریتاردر اسکانیا که نمیتونی روی جک نصب کنی
اینتاردر ولوو هم که تو موتور هست باز هم نمیتونی ولی شاید بتونی اینتاردر ایسوزو رو تو موتور ماشینت نصب کنی
افشین
۲۲ تیر ۱۳۹۸سلام آیا میتوان در گیربکسهای دیگر هم از اینتارد zf استفاده کرد یعنی نصب کرد؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸درود
داداش اینتاردر تو موتور بسته شده و ریتاردر پشت گیربکس
این آقا اطلاعاتش غلط و داره اطلاع غلط به مردم میده
ریتاردر بر روی کشنده های اسکانیا رنو داف مان و بنز نسل جدید هست ولی اینتاردر در موتور هست و تو کشنده های ولوو ایویکو و برندهای چینی به کار رفته شده
Alirazmjooei
۱۵ دی ۱۳۹۸آقای نویسنده چرا اطلاعات غلط و اشتباه به مردم میگی
اینتاردر تو موتور بسته شده و در کشنده های ولوو و ایویکو و کشنده های چینی هست و نسل بنز هایی که خود ایران مونتاژ کرده
اونکه پشت گیربکس قرار داره ریتاردر هست که در کشنده های اسکانیا داف رنو مان و بنز نسل جدید داره و قوی ترین ریتاردر مال اسکانیا شناخته شده
خواهشا اول اطلاعات درست جمع آوری کن بعد بیا به مردم بگو که ریتاردر چیه و اینتاردر چیه??
رضا
۱۳ دی ۱۳۹۹ایا ریتاردر گیربکسی برای گیربکس zf فاو میشه بست ممنون میشم راهنمای کنید