خودروهای سنگین

پایان تولید کنورث W900، خداحافظی با نمادین‌ترین کامیون آمریکا

کامیون افسانه‌ای کنورث W900 که از سال ۱۹۶۱ در حال تولید است، سرانجام سال آینده با خط تولید خداحافظی خواهد کرد.

کمتر کامیونی را می‌توان پیدا کرد که به‌اندازهٔ کنورث W900 نمادین باشد. این کامیون که اولین بار در سال ۱۹۶۱ معرفی شد و اساساً از زمان بازطراحی در سال ۱۹۸۲ تاکنون تغییری نکرده، یک افسانهٔ واقعی است. کامیونی قدیمی‌تر از فورد موستانگ که در جاده‌های سراسر آمریکا فراوان دیده می‌شود. این کامیون همچنین در هالیوود هم نقش‌های مهمی ایفا کرده و در فیلم‌های متعددی از «جواز قتل» جیمز باند گرفته تا «اسموکی و بندیت» حضور داشته است. متأسفانه اما کنورث W900 به آخر خط رسیده و سازندهٔ آمریکایی قصد دارد سال آینده به تولید این کامیون افسانه‌ای پایان دهد.

کنورث W900 به دلیل تطبیق‌پذیری بالا، خریداران زیادی پیدا کرد و به یکی از وسایل نقلیهٔ متداول در جاده‌های آمریکا تبدیل شد. این کامیون در ابتدا با کابین کوتاه بدون جاخواب عرضه شد ولی در سال ۱۹۷۶ کنورث نسخهٔ خواب‌دار را هم عرضه کرد و W900 به اولین کامیون خواب‌دار کارخانه‌ای آمریکایی با سقف بلند تبدیل شد. این کامیون در طول سال‌ها تغییرات مختلفی مثل کاپوت شیب‌دار برای دید بهتر و شیشهٔ جلوی آیرودینامیک‌تر را تجربه کرد و با طول کابین و ارتفاع سقف بسیار متنوعی تولید شد.

W900 در سه نسل از ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۴، ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ تا ۲۰۲۵ تولید شد و طی ۴۳ سال گذشته تقریباً بدون تغییر مانده است. نسل سوم در سال ۱۹۸۲ بزرگ‌ترین بازطراحی این کامیون بود که کاپوت و کابین بالاتری را به همراه داشت تا فضای لازم برای پیشرانه‌ها و سیستم‌های خنک‌کنندهٔ مدرن را فراهم کند. در این مدل همچنین به‌روزرسانی‌های ظاهری جزئی مثل چراغ‌های جلو مستطیلی هم صورت گرفت. کامیون‌های کشنده در آمریکا با شیوه‌ای متفاوت از خودروهای سواری ساخته می‌شوند و در کامیونی مثل W900، کنورث صرفاً شاسی، ساختار کلی و بدنه را تولید می‌کند و پیشرانه، گیربکس و محورها از دیگر سازندگان گرفته می‌شود. به لطف این شیوهٔ تولید، W900 توانسته علیرغم طراحی قدیمی همچنان رقابتی باقی بماند.

بااین‌حال، با وجود تنوع و انعطاف‌پذیر بالای مدل‌ها، کنورث سرانجام چند روز پیش اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۶ به تولید W900 و مشتقات آن یعنی بوژی‌کش‌های T800W و C500 پایان خواهد داد. قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر و کاهش تولید قطعات سرانجام دوران این کامیون نمادین را به پایان رسانده است. در سبد محصولات کنورث، کِشندهٔ W990 جای W900 را خواهد گرفت که طراحی مدرن‌تر و آیرودینامیک‌تری دارد. به‌زودی کنورث به نمایندگی‌های خود دریافت آخرین سفارش‌های خرید W900 را اعلام خواهد کرد تا نمادین‌ترین کامیون آمریکا پس از ۶۵ سال با خط تولید خداحافظی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. Mohammad fm480

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    خدانگهدار آپتیموس

    موافقم 128
    مخالفم 5
    1. F22RAPTOR

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (2656 ديدگاه)

      آپتیموس وسترن استار بود

      موافقم 76
      مخالفم 1
      1. net

        ۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (3689 ديدگاه)

        طراحی داخلی و طراحی بیرونی بدون دماغ تریلی های پرچمدار ۲۰۲۵ اروپایی قشنگتر و بروزتر از از طراحی داخلی و طراحی بیرونی تریلی دماغ دار سنتی امریکایی هست. تنها تریلی امریکایی که دیدم از لحاظ طراحی داخلی و طراحی بیرونی مثل تریلی اروپایی هست فورد f-max 2025 هست

        موافقم 12
        مخالفم 120
        1. net

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (3689 ديدگاه)

          تریلی های دماغ دار سنتی امریکایی مثل وانت های فول سایز لوکس امریکایی راننده هنگام رانندگی دید نداره

          موافقم 3
          مخالفم 19
        2. net

          ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (3689 ديدگاه)

          باید تریلی های زیبا و لوکس و بروز و پیشرفته پرچمدار اروپایی وارد خاک امریکا شوند و جایگزین تریلی های سنتی دماغ دار امریکایی شوند. تریلی های دماغ دار سنتی امریکایی راننده دید نداره و صدا میاد داخل و مصرف سوختش زیاده و امکانات پیشرفته و بروز نداره

          موافقم 1
          مخالفم 33
    2. ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5851 ديدگاه)

      پیتربلیته؟

      موافقم 3
      مخالفم 30
      1. نیما

        ۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (18 ديدگاه)

        پیتربیلت یه برند دیگس

        موافقم 30
  2. گاس فرینگ

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (668 ديدگاه)

    بنز تک اونا

    موافقم 55
    مخالفم 4
  3. کافکا

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    مرد اگه کامیون بود

    موافقم 112
    مخالفم 5
  4. یوسف

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    واقعا حیف شد… تنها کامیونی که بهش علاقه دارم….

    موافقم 76
    مخالفم 3
  5. مازیار

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1379 ديدگاه)
  6. datsun

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4016 ديدگاه)

    راننده اصلا چیزی میدید با این دماغه

    موافقم 28
    مخالفم 44
    1. R

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1296 ديدگاه)

      نیاز نبود ببینه زیرش میگرفت

      موافقم 88
      مخالفم 7
      1. froG-driVer

        ۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1136 ديدگاه)

        😭🤣

        موافقم 33
        مخالفم 3
      2. ۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5851 ديدگاه)

        😂😂😂😂

        موافقم 24
        مخالفم 4
  7. امین

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (479 ديدگاه)

    چقدر زیباست

    موافقم 41
    مخالفم 2
  8. فقط تنفس طبیعی

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    عه اونام مایلر دارن

    موافقم 26
    مخالفم 4
    1. ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5851 ديدگاه)

      فرقشون می‌دونی چیه مایلری که ایران‌خودرو دیزل میزنه سربالایی ساده رو نمیکشه ولی این یک شتابی داره ندیدی شتابش‌ در حد دناست

      موافقم 54
      مخالفم 5
      1. فقط تنفس طبیعی

        ۴ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (85 ديدگاه)

        Damn

        موافقم 8
        مخالفم 5
      2. سلطون

        ۵ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ذهن فقیر ایرانی

        شتاب در حد دنا😭😭😭😭

        موافقم 17
        مخالفم 5
        1. ۵ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (5851 ديدگاه)

          بگم درحد چی؟
          به پراید که نمی‌رسه تهش تو اینش باشه
          شما ذهنت پولداره بگو درحد لندکروز

          موافقم 2
          مخالفم 1
  9. Souls_Master

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (183 ديدگاه)

    بینهایت زیبا بود.

    موافقم 28
    مخالفم 1
  10. froG-driVer

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1136 ديدگاه)

    🫡💔❤️‍🔥

    موافقم 23
    مخالفم 1
  11. Hf

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    کلاسیک خاص و جذاب
    واقعا عاشق این کامیونم چون هنوز طراحی اصیل و کلاسیکشو حفظ کرده کاش فقط موتورشو تغییر میدادن و تولیدش ادامه پیدا می کرد.

    موافقم 29
    مخالفم 1
  12. حسن

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2298 ديدگاه)

    اسطوره ی دوران کنورث دبلیو ناین هادرد W Nine hundred

    موافقم 18
    مخالفم 7
  13. johnmarston

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    در آرامش بخواب مرد
    خوبه خداحافظی میکنی ولی برقی نمیشی

    موافقم 53
    مخالفم 2
  14. حسن پاشایی

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    این کامیونها همه چیزشون رو حساب کتاب بود الکی نیست این همه سال تولید شدن اینا کامیون‌های نمادین بودن و هستن فقط بخاطر مسائل زیست محیطی تولیدشون ادامه پیدا نکرده در هر صورت هر وسیله نقلیه آیی یه روزی خط تولید رو ترک می‌کنه بعد از این نوبیت پیتر بیلت ۳۸۹هستش اینا با هم‌دوقلو هستن ابنا آخر قصه بودن خداحافظ قهرمان

    موافقم 16
    مخالفم 1
  15. aliHOZA

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (592 ديدگاه)

    جالبه که جانشینش یعنی W990 هم فرق چندانی با این نداره. بیشتر شبیه یک فیس لیفت ملایمه.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  16. محمد مسیح زاده

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    چه حیف

    موافقم 12
    مخالفم 2
  17. دادادا

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این درسته که کامیون دماغدارهم دیدخوبی نداره وهم سوخت بالاترازبی دماغه ولی امنیت ش بیشترازبی دماغه.تو تصادف ۳مترشاسی ازراننده جلوتر.تو رانندگی هم بادماغ سخت تر.ولی یه مدت باهاش کارکنی عادی میشه برات.درکل با دماغ برای جاده های ایران امن تره.اگه واردات این ماشیناتوایران آزادبود.خیلیا استقبال میکردند

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. داود

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این درسته که کامیون دماغدارهم دیدخوبی نداره وهم سوخت بالاترازبی دماغه ولی امنیت ش بیشترازبی دماغه.تو تصادف ۳مترشاسی ازراننده جلوتر.تو رانندگی هم بادماغ سخت تر.ولی یه مدت باهاش کارکنی عادی میشه برات.درکل با دماغ برای جاده های ایران امن تره.اگه واردات این ماشیناتوایران آزادبود.خیلیا استقبال میکردند

    موافقم 2
    مخالفم 1
  19. داریوش

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چند دستگاه از همین کامیون از سال ۸۵ میلادی پیش ما دارن کار میکنن. ارتفاع شاسی کم، قدرت کشش فوق العاده به یمن موتور دوزمانه و گیربکس بسیار گردن کلفت و ریلی بودن ریششون از مزایای مهمشون هست. ضمنا کامیونهای امریکایی مثل کنورث و ماک طول شاسی های بسیار زیادی دارن که خیلی استفاده هاشون رو‌ خاص میکنه. توان بارکش محورهاشون رو‌هم هیچ کامیون اروپایی نداره

    موافقم 3
    مخالفم 1
  20. میلان

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    کامیون بی دماغ اروپایی برای داخل شهر خوب و دماغ دار امریکایی برای مسیرهای طولالی و بیابان و کوهستانی عالی چندتا تریلی پشتش میبندن قدرت بالا
    ولوو هم دماغ دار داره با موتور بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا