کامیون افسانهای کنورث W900 که از سال ۱۹۶۱ در حال تولید است، سرانجام سال آینده با خط تولید خداحافظی خواهد کرد.
کمتر کامیونی را میتوان پیدا کرد که بهاندازهٔ کنورث W900 نمادین باشد. این کامیون که اولین بار در سال ۱۹۶۱ معرفی شد و اساساً از زمان بازطراحی در سال ۱۹۸۲ تاکنون تغییری نکرده، یک افسانهٔ واقعی است. کامیونی قدیمیتر از فورد موستانگ که در جادههای سراسر آمریکا فراوان دیده میشود. این کامیون همچنین در هالیوود هم نقشهای مهمی ایفا کرده و در فیلمهای متعددی از «جواز قتل» جیمز باند گرفته تا «اسموکی و بندیت» حضور داشته است. متأسفانه اما کنورث W900 به آخر خط رسیده و سازندهٔ آمریکایی قصد دارد سال آینده به تولید این کامیون افسانهای پایان دهد.
کنورث W900 به دلیل تطبیقپذیری بالا، خریداران زیادی پیدا کرد و به یکی از وسایل نقلیهٔ متداول در جادههای آمریکا تبدیل شد. این کامیون در ابتدا با کابین کوتاه بدون جاخواب عرضه شد ولی در سال ۱۹۷۶ کنورث نسخهٔ خوابدار را هم عرضه کرد و W900 به اولین کامیون خوابدار کارخانهای آمریکایی با سقف بلند تبدیل شد. این کامیون در طول سالها تغییرات مختلفی مثل کاپوت شیبدار برای دید بهتر و شیشهٔ جلوی آیرودینامیکتر را تجربه کرد و با طول کابین و ارتفاع سقف بسیار متنوعی تولید شد.
W900 در سه نسل از ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۴، ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ تا ۲۰۲۵ تولید شد و طی ۴۳ سال گذشته تقریباً بدون تغییر مانده است. نسل سوم در سال ۱۹۸۲ بزرگترین بازطراحی این کامیون بود که کاپوت و کابین بالاتری را به همراه داشت تا فضای لازم برای پیشرانهها و سیستمهای خنککنندهٔ مدرن را فراهم کند. در این مدل همچنین بهروزرسانیهای ظاهری جزئی مثل چراغهای جلو مستطیلی هم صورت گرفت. کامیونهای کشنده در آمریکا با شیوهای متفاوت از خودروهای سواری ساخته میشوند و در کامیونی مثل W900، کنورث صرفاً شاسی، ساختار کلی و بدنه را تولید میکند و پیشرانه، گیربکس و محورها از دیگر سازندگان گرفته میشود. به لطف این شیوهٔ تولید، W900 توانسته علیرغم طراحی قدیمی همچنان رقابتی باقی بماند.
بااینحال، با وجود تنوع و انعطافپذیر بالای مدلها، کنورث سرانجام چند روز پیش اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۶ به تولید W900 و مشتقات آن یعنی بوژیکشهای T800W و C500 پایان خواهد داد. قوانین آلایندگی سختگیرانهتر و کاهش تولید قطعات سرانجام دوران این کامیون نمادین را به پایان رسانده است. در سبد محصولات کنورث، کِشندهٔ W990 جای W900 را خواهد گرفت که طراحی مدرنتر و آیرودینامیکتری دارد. بهزودی کنورث به نمایندگیهای خود دریافت آخرین سفارشهای خرید W900 را اعلام خواهد کرد تا نمادینترین کامیون آمریکا پس از ۶۵ سال با خط تولید خداحافظی کند.
Mohammad fm480
۴ فروردین ۱۴۰۴خدانگهدار آپتیموس
F22RAPTOR
۴ فروردین ۱۴۰۴آپتیموس وسترن استار بود
net
۴ فروردین ۱۴۰۴طراحی داخلی و طراحی بیرونی بدون دماغ تریلی های پرچمدار ۲۰۲۵ اروپایی قشنگتر و بروزتر از از طراحی داخلی و طراحی بیرونی تریلی دماغ دار سنتی امریکایی هست. تنها تریلی امریکایی که دیدم از لحاظ طراحی داخلی و طراحی بیرونی مثل تریلی اروپایی هست فورد f-max 2025 هست
net
۵ فروردین ۱۴۰۴تریلی های دماغ دار سنتی امریکایی مثل وانت های فول سایز لوکس امریکایی راننده هنگام رانندگی دید نداره
net
۵ فروردین ۱۴۰۴باید تریلی های زیبا و لوکس و بروز و پیشرفته پرچمدار اروپایی وارد خاک امریکا شوند و جایگزین تریلی های سنتی دماغ دار امریکایی شوند. تریلی های دماغ دار سنتی امریکایی راننده دید نداره و صدا میاد داخل و مصرف سوختش زیاده و امکانات پیشرفته و بروز نداره
۴ فروردین ۱۴۰۴پیتربلیته؟
نیما
۴ فروردین ۱۴۰۴پیتربیلت یه برند دیگس
گاس فرینگ
۴ فروردین ۱۴۰۴بنز تک اونا
کافکا
۴ فروردین ۱۴۰۴مرد اگه کامیون بود
یوسف
۴ فروردین ۱۴۰۴واقعا حیف شد… تنها کامیونی که بهش علاقه دارم….
مازیار
۴ فروردین ۱۴۰۴چه بار ملوسی داره این
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/03/Kenworth-W900-3.jpg
datsun
۴ فروردین ۱۴۰۴راننده اصلا چیزی میدید با این دماغه
R
۴ فروردین ۱۴۰۴نیاز نبود ببینه زیرش میگرفت
froG-driVer
۴ فروردین ۱۴۰۴😭🤣
۴ فروردین ۱۴۰۴😂😂😂😂
امین
۴ فروردین ۱۴۰۴چقدر زیباست
فقط تنفس طبیعی
۴ فروردین ۱۴۰۴عه اونام مایلر دارن
۴ فروردین ۱۴۰۴فرقشون میدونی چیه مایلری که ایرانخودرو دیزل میزنه سربالایی ساده رو نمیکشه ولی این یک شتابی داره ندیدی شتابش در حد دناست
فقط تنفس طبیعی
۴ فروردین ۱۴۰۴Damn
سلطون
۵ فروردین ۱۴۰۴ذهن فقیر ایرانی
شتاب در حد دنا😭😭😭😭
۵ فروردین ۱۴۰۴بگم درحد چی؟
به پراید که نمیرسه تهش تو اینش باشه
شما ذهنت پولداره بگو درحد لندکروز
Souls_Master
۴ فروردین ۱۴۰۴بینهایت زیبا بود.
froG-driVer
۴ فروردین ۱۴۰۴🫡💔❤️🔥
Hf
۴ فروردین ۱۴۰۴کلاسیک خاص و جذاب
واقعا عاشق این کامیونم چون هنوز طراحی اصیل و کلاسیکشو حفظ کرده کاش فقط موتورشو تغییر میدادن و تولیدش ادامه پیدا می کرد.
حسن
۴ فروردین ۱۴۰۴اسطوره ی دوران کنورث دبلیو ناین هادرد W Nine hundred
johnmarston
۴ فروردین ۱۴۰۴در آرامش بخواب مرد
خوبه خداحافظی میکنی ولی برقی نمیشی
حسن پاشایی
۵ فروردین ۱۴۰۴این کامیونها همه چیزشون رو حساب کتاب بود الکی نیست این همه سال تولید شدن اینا کامیونهای نمادین بودن و هستن فقط بخاطر مسائل زیست محیطی تولیدشون ادامه پیدا نکرده در هر صورت هر وسیله نقلیه آیی یه روزی خط تولید رو ترک میکنه بعد از این نوبیت پیتر بیلت ۳۸۹هستش اینا با همدوقلو هستن ابنا آخر قصه بودن خداحافظ قهرمان
aliHOZA
۵ فروردین ۱۴۰۴جالبه که جانشینش یعنی W990 هم فرق چندانی با این نداره. بیشتر شبیه یک فیس لیفت ملایمه.
محمد مسیح زاده
۵ فروردین ۱۴۰۴چه حیف
دادادا
۵ فروردین ۱۴۰۴این درسته که کامیون دماغدارهم دیدخوبی نداره وهم سوخت بالاترازبی دماغه ولی امنیت ش بیشترازبی دماغه.تو تصادف ۳مترشاسی ازراننده جلوتر.تو رانندگی هم بادماغ سخت تر.ولی یه مدت باهاش کارکنی عادی میشه برات.درکل با دماغ برای جاده های ایران امن تره.اگه واردات این ماشیناتوایران آزادبود.خیلیا استقبال میکردند
داود
۵ فروردین ۱۴۰۴این درسته که کامیون دماغدارهم دیدخوبی نداره وهم سوخت بالاترازبی دماغه ولی امنیت ش بیشترازبی دماغه.تو تصادف ۳مترشاسی ازراننده جلوتر.تو رانندگی هم بادماغ سخت تر.ولی یه مدت باهاش کارکنی عادی میشه برات.درکل با دماغ برای جاده های ایران امن تره.اگه واردات این ماشیناتوایران آزادبود.خیلیا استقبال میکردند
داریوش
۵ فروردین ۱۴۰۴چند دستگاه از همین کامیون از سال ۸۵ میلادی پیش ما دارن کار میکنن. ارتفاع شاسی کم، قدرت کشش فوق العاده به یمن موتور دوزمانه و گیربکس بسیار گردن کلفت و ریلی بودن ریششون از مزایای مهمشون هست. ضمنا کامیونهای امریکایی مثل کنورث و ماک طول شاسی های بسیار زیادی دارن که خیلی استفاده هاشون رو خاص میکنه. توان بارکش محورهاشون روهم هیچ کامیون اروپایی نداره
میلان
۵ فروردین ۱۴۰۴کامیون بی دماغ اروپایی برای داخل شهر خوب و دماغ دار امریکایی برای مسیرهای طولالی و بیابان و کوهستانی عالی چندتا تریلی پشتش میبندن قدرت بالا
ولوو هم دماغ دار داره با موتور بزرگ