خودروهای سنگین

کامیون خودران کودیاک رباتیکس در نمایشگاه CES 2024

شرکت کودیاک رباتیکس در خلال برگزار نمایشگاه CES ۲۰۲۴ از جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه توسعه کامیون بدون راننده و خودران رونمایی کرد.

دان برونت مؤسس این استارت آپ می‌گوید به دنبال عرضه این کامیون‌های تجاری در سال جاری میلادی است. در دل کامیون‌های کودیاک رباتیکس تمامی قطعات لازم برای کاربردی ایمن شامل کنترل‌های ترمز، فرمان، حسگرها و کامپیوترها قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها با سیستم پشتیبانی ضروری همراه می‌شوند تا در صورت هرگونه اشتباه تکنولوژی خودران بتوان کامیون را بدون حضور و دخالت راننده و به‌صورت ایمن متوقف کرد. برونت می‌گوید:

از نظر ایمنی ما بر این باور نیستیم که تولید کامیون خودران به معنی عدم مسئولیت‌پذیری باشد زیرا از شاسی کامل وسیله نقلیه استفاده کرده‌ایم و از این بابت تفاوتی بین محصولات خودران و کامیون‌های سنتی وجود ندارد

باید دانست ارزش سهام این شرکت بالاست و کودیاک رباتیکس توانسته از مشکلات موجود در صنعت خودرو جان سالم در ببرد. فرایند طراحی، توسعه و تست تکنولوژی خودران هزینه بالایی دارد و این امر باعث کنار رفتن استارت آپ های زیادی می‌شود. این موضوع تنها به ابتدای کار محدود نیست و حتی شرکت‌هایی بوده‌اند که تا مرحله تولید محصول نهایی و عرضه آن پیشرفته‌اند اما در نهایت یک حادثه یا اتفاق باعث درهم شکستن آن استارت آپ شده است. مثال بارز چنین وضعیتی شرکت کروز خواهد بود.

اما ویژگی‌های اصلی کامیون‌های خودران کودیاک که توسط این برند طراحی و توسعه‌ یافته و توسط یک شرکت دیگر تولید می‌شود شامل مواردی همچون سه فعال کننده ترمز در فرمان و سیستم فرمان پذیری و نیروی پشتیبان برای تمامی کامپیوترها، سنسورها، فعال‌کننده‌ها و دیگر سیستم‌های برقی کامیون خواهد بود. کودیاک همچنین سیستم محاسبه خاص خود را طراحی کرده و دو نمونه از آن‌ها را در کامیون خودرانش قرار داده است. بنا به گفته مؤسس شرکت، کامیون موردبحث تمامی ویژگی‌های لازم برای کاربری ایمن در بزرگراه‌ها را دارد. دیگر بهبودهای صورت گرفته در این وسیله نقلیه شامل مواردی سخت‌افزاری است. خود سنسورها و میکروفون‌ها نیز بهبود یافته‌اند تا حضور خودروهای امدادی یا دیگر صداهای هشداردهنده را متوجه شوند. در کل باید گفت کامیون خودران کودیاک رباتیکس از ۱۲ دوربین، ۴ سنسور لیدار و ۶ سنسور رادار استفاده می‌کند.

از نظر توانایی‌های محاسباتی باید دانست این کامیون از جدیدترین پردازنده‌ها با سرعت پردازش بالاتر در مقایسه با کامیون نسل اول کودیاک سود می‌برد. استارت آپ یاد شده همچنین چراغ‌های هشدار بسیار روشن را که با استانداردهای دنیای خودرو هماهنگی دارند به کامیون جدیدش اضافه می‌کند. این چراغ‌ها برای هشدار به دیگر رانندگان به منظور اطلاع از حضور یک کامیون در کنار جاده بکار خواهند رفت. نکته مهم اینکه کودیاک حدود ۵ سال است کامیون خود را تست می‌کند و در این مدت مسافت بیش از ۴ میلیون کیلومتری را طی کرده است. مدیر کودیاک خاطرنشان می‌سازد:

موفقیت شرکتی همچون کودیاک به چشم‌انداز ۱۰ تا ۲۰ ساله بازار حمل‌ونقل بستگی ندارد. اگر ما بتوانیم ۱۰۰۰ دستگاه کامیون خودران را با کاربری کامل راهی جاده‌ها کنیم در واقع موفقیت بسیار خوبی را کسب کرده‌ایم. البته ما به همین مورد اکتفا نخواهیم کرد.

کودیاک در حال حاضر می‌خواهد از کامیون خودران موردبحث برای کاربری‌های بدون راننده خود استفاده کند. این شرکت برای تهیه سخت‌افزار و نرم‌افزار مدنظر خود تنها به یک شریک متکی نیست و همین امر به پیشبرد سریع‌تر اهدافش کمک می‌کند. شرکتی همچون آرورا در حال کار با کانتیننتال برای تولید انبوه سخت‌افزار خودران کامیون‌های تجاری است و اخیراً نیز دستاورد مهمی در زمینه نهایی ساختن طراحی کیت سخت‌افزاری خود به دست آورده‌اند. آرورا همچنین در حال همکاری با شرکت‌هایی همچون پاکار و گروه ولوو است. برونت می‌گوید:

اگرچه من کاملاً با این روش در درازمدت موافق هستم اما وسایل نقلیه یاد شده از شرکت‌های ثالث تأمین می‌شوند و آن‌ها امروز آماده نیستند. من شک دارم که بتوانیم خودروهای تولیدی دیگر را در سال ۲۰۲۵ ببینیم. سؤال این است که این محصولات چه زمانی آماده خواهند شد؟ هیچ‌کسی یقیناً از این موضوع آگاه نیست. چیزی که می‌توانم بگویم این است که کامیون‌های ما در سال ۲۰۲۴ آماده می‌شوند و این یک مزیت بزرگ است.

کودیاک در آینده نزدیک فرایند یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری کامیون‌های خودران را شروع خواهد کرد و در قدم بعدی شاهد تست و تأییدیه حضور آن‌ها در بزرگراه‌ها خواهیم بود. این استارت آپ به دنبال استفاده از کامیون‌های خودران تولیدی در سال ۲۰۲۴ است و نهایتاً یک سال بعد نیز آماده عرضه تجاری آن‌ها خواهد بود. برونت در نهایت می‌گوید:

از این به بعد شاهد تست و به‌کارگیری محصولات خود خواهیم بود و همانند شرکت‌های کروز و ویمو رشد خواهیم کرد. همه این شرکت‌ها کار خود را با تست در مسیرهای بسیار کوتاه شروع کردند و سپس ناوگان آن‌ها رشد کرد. ما نیز رشد خواهیم کرد و می‌خواهیم کامیون‌های خودران را در سال ۲۰۲۵ آماده عرضه کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. BMW

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    امسال این نمایشگاه CES مارو خفه کرد از بس هر چی دیدیم هوشمند و تو نمایشگاه بود🥲😁

    موافقم 8
    مخالفم 1
  2. BMW

    ۲۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    دوستان چطور باید عکس برای پروف بزارم راهنمایی کنید لطفا🥲

    1. رضا THP

      ۲۳ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (272 ديدگاه)

      سلام
      از طریق سایت گراواتار میتونید برای تمام پروفایل های مربوط به آدرس ایمیلتون عکس انتخاب کنید .
      یا اینکه حساب کاربری پدال بسازید .
      بنظرم روش دوم بهتره 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا