در مقاله پیش رو بزرگترین بیل مکانیکی های جهان را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
ماشینآلات ساختمانی و راهسازی دنیای جذابی دارند و یکی از آنها بیل مکانیکیهایی هستند که همهروزه میبینیم؛ اما در این مقاله میخواهیم به بزرگترین بیل مکانیکی های جهان بپردازیم که شاید تاکنون آنها را ندیدهاید. این بیل مکانیکیها برای کار در محیطهای مختلف از جمله معادن بزرگ و روباز در سراسر جهان طراحی شدهاند. وزن این غولهای آهنی میتواند به بیش از ۱۰۰۰ تن برسد و ارتفاع آنها نیز از ۱۰ متر عبور میکند. نیازی به گفتن نیست که بزرگترین بیل مکانیکی های جهان برای کارکرد در شرایط آب و هوایی گوناگون، از دمای منفی ۵۰ تا مثبت ۵۰ درجه سانتیگراد بکار میروند. در ادامه بزرگترین بیل مکانیکی های جهان بر اساس وزن عملیاتی خود معرفی شدهاند.
همچنین بخوانید: بزرگترین کامیونهای معدن جهان، از کوماتسو و کاترپیلار تا لیبهر و بلاز
بزرگترین بیل مکانیکی های جهان
-
XCMG XE 7000
این بیل مکانیکی در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و همچنان بزرگترین بیل مکانیکی هیدرولیکی کشور چین به شمار میرود. وزن عملیاتی این محصول به ۶۷۳ تن میرسد و از دو پیشرانه دیزلی بزرگ کامینز با حجم ۵۰ لیتر استفاده میکند. این پیشرانهها ۳۲۰۰ اسب بخار قدرت دارند. البته امکان سفارش دو موتور الکتریکی با قدرت ترکیبی حدود ۳۴۰۰ اسب بخار نیز وجود دارد. طول کل بیل مکانیکی XE 7000 به حدود ۲۳.۵ متر میرسد. حداکثر ظرفیت بیل مکانیکی یاد شده هم ۳۶ مترمکعب است.
-
کوماتسو PC8000-11
این دستگاه بزرگترین و قدرتمندترین بیل مکانیکی معدن در سبد محصولات کوماتسو است و در صورت تجهیز به بیل ویژه خود وزن عملیاتی ۷۸۲ تا ۷۹۰ تنی خواهد داشت. این بیل مکانیکی میتواند به دو پیشرانه دیزلی کوماتسو با قدرت مجموع ۴۰۲۰ اسب بخار مجهز شود. همچنین در نسخه دیگر کوماتسو PC8000-11 دو موتور برقی نیز وجود دارند که خروجی ۳۹۴۰ اسب بخاری را ارائه میکنند. ارتفاع کل بیل مکانیکی موردبحث به ۹.۷ متر میرسد. نکته جالب دیگر اینکه ظرفیت باک سوخت آن ۳۶۷۹ گالن گازوئیل است.
-
لیبهر R9800 G6
این هیولای هیدرولیکی باید در معدن مدنظر مونتاژ شود چراکه ابعاد بزرگی دارد. وزن عملیاتی لیبهر R9800 G6 در صورت تجهیز به بیل و سایر تجهیزات بین ۸۰۰ تا ۸۱۰ تن خواهد بود. بیل مکانیکی یاد شده با پیشرانههای دیزلی کامینز و لیبر عرضه میشود و البته نسخه برقی آن نیز وجود دارد. این موتورهای برقی در مجموع ۴۵۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند که بیشتر از قوای محرکه درونسوز یاد شده است. اپراتور برای رسیدن به کابین باید از پلههای نسبتا زیادی بالا برود و سپس کار خود را شروع نماید. بیل مکانیکی لیبر بزرگترین باک سوخت را بین همه بیل مکانیکی های هیدرولیکی معدن دارد و ظرفیت آن به ۴۶۴۹ گالن میرسد. ظرفیت بیل R9800 G6 نیز ۵۲ مترمکعب اعلام شده است.
-
هیتاچی EX8000-7
دومین دستگاه حاضر در لیست بزرگترین بیل مکانیکی های جهان محصول هیتاچی است. این بیل مکانیکی تواناییهای فوقالعادهای دارد به گونهای که وزن عملیاتیاش به ۸۳۰ تا ۸۴۲ تن میرسد. دو موتور دیزلی کامینز یا دو موتور برقی ساخت خود هیتاچی نیروبخش بیل مکانیکی یاد شده هستند. قدرت خروجی این بیل مکانیکی در بالاترین حالت برابر با ۴۰۲۴ اسب بخار خواهد بود. ارتفاع ۹.۷ متری و پهنای ۸.۵ متری نیز جزو دیگر ویژگیهای بیل مکانیکی هیتاچی هستند. از طرف دیگر باک سوخت این دستگاه کمترین ظرفیت را دارد هرچند میتواند ۳۲۷۸ گالن سوخت را در خود حفظ کند.
-
کاترپیلار ۶۰۹۰ FS
این هیولای بسیار بزرگ قبل از آنکه رنگ زرد مشهور را پذیرا شده و به یکی از محصولات کاترپیلار بدل شود راه طولانی را پیموده است. اولین بار در سال ۱۹۹۷ یک شرکت مهندسی آلمانی این محصول را با نام RH-400 عرضه کرد و سپس داراییهای آن شرکت از جمله بیل مکانیکی موردبحث به یک شرکت آمریکایی فروخته شد. نهایتاً زمانی که کاترپیلار این شرکت را در سال ۲۰۱۱ خریداری کرد بیل مکانیکی نیز به ۶۰۹۰ FS تغییر نام داد و البته از برخی تکنولوژیهای جدید این شرکت بهرهمند شد. وزن عملیاتی ۶۰۹۰ FS به ۹۸۰ تن میرسد و قدرت ترکیبی پیشرانههای دیزلی آن نیز ۴۵۰۰ اسب بخار است. کاترپیلار به همراه لیبهر و کوماتسو سومین بیل مکانیکیای است که از پیشرانههای ۶۰ لیتری کامینز استفاده میکنند. البته نسخه برقی ۶۰۹۰ FS هم تولید شده است. ظرفیت باک سوخت بیل مکانیکی موردبحث ۴۰۰۰ گالن و ظرفیت بیل آن نیز ۵۲ مترمکعب است.
البته باید به کاترپیلار ۶۱۲۰ نیز اشاره کنیم که در کارخانه ویسکانسین در سال ۲۰۱۲ تولید شد اما اطلاعات زیادی از مشخصات و ویژگیهای آن در دست نیست. حتی ویدئویی از عملکرد آن نیز منتشر نشده اما گفته میشود که وزن عملیاتی آن به ۱۲۷۰ تن میرسد. پیشرانههای هیبریدی دیزلی/برقی ۶۱۲۰ در مجموع حدود ۴۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. این مجموعه مصرف سوخت را حداقل ۲۵ درصد نسبت به دیگر نمونهها کاهش داده است. ظرفیت بیل آن نیز ۴۶ تا ۶۵ مترمکعب متغیر است. کاترپیلار ۶۱۲۰ بزرگترین بیل مکانیکی هیدرولیکی دنیاست…
نشناسی بهتره
۱۳ خرداد ۱۴۰۳اینا قشنگ برا این ساخته شدن که باهاش بری کارخونه ویران خودرو و سایپا رو با خاک یکسان کنی
میتر
۱۳ خرداد ۱۴۰۳حق تا همیشه
۱۳ خرداد ۱۴۰۳من رانندشم !
فقط نمیزارم کسی جرئت کنه به کارخونه مونتاژ هایما نزدیک شه🤬
پیام۲
۱۳ خرداد ۱۴۰۳یه سوال
کسی هست بیل مکانیکی باز باشه؟
مهدی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳بله دادا من اپراتور بیل ۴۰۰خط هشت هستم
پیام۲
۱۶ خرداد ۱۴۰۳چه جالب
abolfazl
۱۴ خرداد ۱۴۰۳مجبور نیستی از ویران خودرو و سایپا ماشین بخری نخر
داودم
۱۵ خرداد ۱۴۰۳چرا فکر میکنی مجبور نیستیم؟ مگه غیر از این دوتا با درآمدی که مردم دارن انتخاب دیگه ایی هم داریم؟
مسعود
۱۵ خرداد ۱۴۰۳بله شما میتونی یه ماشین دست دو با همین قیمت با برند خارجی بگیری که سگش میارزه به اینا.
شما یه بنز 1990 بگیری تازه میفهمی سواری چیه.
یا یه شورولت نوا یا بیوک یا بی ام و 518 یا کاپریس و… که همگی رو میتونی با حدود قیمت ماشینای ایرانی دم دستی بخری.
اگرم از ترس لوازم خارجی باز نیستی یه 206 تمیز فرانسه بخر ببین تفاوتش بااین آشغالهای ایرانی چیه.
راه زیاده اما… ما ایرانی ها فکر میکنیم ثبتنام کنیم 100 تومن از بازار جلوییم. اما هیچ وقت لذت رانندگی رو نمیفهمیم.
ثبتنام نکن اگه بده ببین ظرف یکسال چه اتفاقای خوبی میفته.
یادت باشه از ماست که بر ماست…
علی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳متاسفانه دقیقا مشکل اینجاست که مجبوریم از این دو حلبی ساز ماشین بخریم وقتی نمیذارن به بازار جهانی دست پیدا کنیم.
Aradkhodaverdi
۱۳ خرداد ۱۴۰۳به زودی بیل مکانیکی های برقی در بازار با مدل دیزل جایگزین میشوند
محمد
۱۳ خرداد ۱۴۰۳امکان نداره.
امید
۱۴ خرداد ۱۴۰۳آمریکا برقی اینو هم درست کرده، ،با یه سرچ کردن متوجه خواهید شد
Amir
۱۳ خرداد ۱۴۰۳😶🤔
Taha Ayoobi
۱۳ خرداد ۱۴۰۳چه باحاله
Mohammad hasan
۱۳ خرداد ۱۴۰۳نکته ای مطرحه اینه
فقط گزینه های ۳ و ۲ لیست بالا بیل مکانیکی هستن
بقیه بیل مکانیکی نیستن بلکه به شاوِل معروف هستن و اسمشون اینه و عملکردی شبیه به لودر دارن
بیل مکانیکی بار رو به سمت خودش میکشه و شاول به سبک لودر رو به جلو بار یا محموله مورد نظر خودش رو جارو یا جمع می کنه
محمد حسین
۱۴ خرداد ۱۴۰۳نفهمیدم چیشد😐 میگی بیل مکانیکی به سمت خودش میکشه و ۲ و ۳ بیل مکانیکی ان، دو و سه که به سمت جلو هل میدن
الان ۲ و ۳ بیل مکانیکی ان یا شاول؟😐
Mohammad hasan
۱۴ خرداد ۱۴۰۳۲ و ۳ بیل مکانیکی هستن و بار رو به سمت خودشون میتراشن…یا میکشن
بقیه شامل هیدرولیکی هستن که نسخه تسمه ای اون هم وجود داره…
mercedes
۱۳ خرداد ۱۴۰۳کدوم برند بیشتر توی ایرانه؟
datsun
۱۳ خرداد ۱۴۰۳قبل تحریم ها کوماتسو الان بیشتر چینی مثله زوم لاین و….
محمد
۱۳ خرداد ۱۴۰۳یک سوالی داشتم اینکه الان هم بیل مکانیکی های ژاپنی وارد می شوند؟
چون اسفند ماه بندر عباس بودم بیل میکانیکی های کوماتسو رو دیدم.
یعنی به صورت رسمی از شرکت وارد شده یا از طریق واسطه از امارات،چین،هند؟؟؟
datsun
۱۴ خرداد ۱۴۰۳از امارات جرثقیل و بیل مکانیکی دست دوم وارد میشه ولی باقیمت بالا،
وحید شهسواری
۱۴ خرداد ۱۴۰۳بیل های ژاپنی و یا هر بیل دیگه ای بجز آمریکایی میتونید وارد بکنید البته بیل های با حجم 300 به بالا چون بیل های سبک رو خود کفا هستیم البته مثلا خود کفا اگه سند معدن داشته باشید و یا شرکت معدنی میتونید یدونه مجوز واردات بگیرید با قیمت خوب وارد کنید البته بعد از واردات به دو دسته سرزمینی و منطقه آزاد تقسیم میشن که منطقه آزادی ها رو نمیتونید بیارید داخل کشور فقط همون مناطق مثل خوزستان و مناطقی که جز منطقه آزاد هستن میتونید استفاده کنید
مازیار
۱۳ خرداد ۱۴۰۳برند غالب پنجاه سال اخیر ایران کوماتسو هست بخاطر قطع ارتباط با غرب بعد ۵۷ و نیاز مبرم به دستگاههای راهسازی زمان جنگ
اما در این سالهای اخیر محصولات هیوندای خیلی وارد شدن
زیزیگولو
۱۳ خرداد ۱۴۰۳کاترپیلار و کوماتسو
محمد
۱۳ خرداد ۱۴۰۳کاترپیلار من خیلی کم دیدم.
زیزیگولو
۱۴ خرداد ۱۴۰۳معادن کرمان و بخصوص شهر مس سرچشمه خیلی زیاده
حسن
۱۳ خرداد ۱۴۰۳الان هیوندای تو بازار ایران مده
بیکس
۱۳ خرداد ۱۴۰۳بیل بایسته چوبی
مسعود
۱۳ خرداد ۱۴۰۳Volvo
Cat
الانم کہ چینے بیشتر میاد
کوماتسو ھم کم نیست
MPH
۱۳ خرداد ۱۴۰۳البته بیشتر بصورت شاول هست تا بیل
بزرگترین شاولی که من دیدم کوماتسو ۴۰۰۰ هست
و اگر اشتباه نکنم موتورش شبیه همین کوماتسو ۸۰۰۰ هست منتها این دوتا داره ۴۰۰۰ یکی
موتورشم ۱۶ سیلندر و حجمش یکم بیشتر از ۶۰ لیتر هست، اصالتا هم کامینز
این شاول های غول آسای کوماتسو از بخش کوماتسو ماینینگ هست که در اصل دماگ (با ماک فرق داره) آلمان هست و در خود آلمان هم ساخته میشه ، همین مواردی که من دیدم تقریباً همه چیزشون ساخت آلمانه حتی شلنگهای هیدرولیک
و اگر درست یادم باشه موتور ساخت انگلیس بود
شاول لیبهر هم تو ایران هست
بیل ۲۰۰۰ کوماتسو هم خیلی بزرگه که در ایران موجوده
امید
۱۴ خرداد ۱۴۰۳کامینز ساخت آمریکا هستش، ایالت ایندیانا
محمد
۱۳ خرداد ۱۴۰۳من دو سه بار هیتاچی دیدم.
کسی دیده؟
هدف جهانی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳بله
Avan
۱۳ خرداد ۱۴۰۳کاش عکسهای بهتری انتخاب می شد که ابعاد این بیل های مکانیکی قابل تشخیص باشد.مثلا یک انسان یا خودرو کنارشان بود
مسعود
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ارتفاعش یک ساختمان سہ طبقہ
صدو ھشتاد متر زمین ھم پر مےکنہ
Elmiraj
۱۳ خرداد ۱۴۰۳به لحاظ قدرت ، دوام ، کارایی ، حجم تولید ، تنوع محصولات ، تکنولوژی و….در حوضه ماشین آلات سنگین و کشاورزی نمیتونی هیچ کمپانی ای رو حتی نزدیک کاترپیلار و جاندیر ببینی .
مازیار
۱۳ خرداد ۱۴۰۳قطعا همینطوره
مازیار
۱۳ خرداد ۱۴۰۳و در کنار این فاکتورهایی که گفتی، کاترپیلار یه مشخصه بارز داره اونم سادگی طراحی و ساخت هست که تو کاربری و سرویس خیلی مهمه
! i M α η δ υ α R
۱۳ خرداد ۱۴۰۳من با بیل بکهو سر پروژه توی روستا ( شهرستان ) هم رانندگی و هم حفاری کردم …
بسیار تجربه عجیب و جالبی بود …
ترتیب دنده هاش و نحوه جا زدنش خیلی عجیب بود …
بماند …
منتظر بودم مقاله از بیل بکهوی ما هم بگه که نگفت …
دلم گرفت …
BMW
۱۳ خرداد ۱۴۰۳واو چه جالب😂
C
۱۳ خرداد ۱۴۰۳یه بنده خدا بود خیلی از صنایع سنگین هیوندای و بیل مکانیکی و اینا تعریف میکرد
نه تو کامیون معدن نه اینجا هیچ خبری ازش نییس ولی سرورش یا کوماتسو و هیتاچی و غیره تو لیستا همیشه پیدا میشه
محمودی
۱۳ خرداد ۱۴۰۳,سلام رمز ساخت و غول پیکر بودن این ماشینهای معدنی در نظر امپریالیسم آمریکا و کشورهای هم پیمانش غارت کوتاه مدت وحداکثر برداشت از معادن
جهان سوم است . تااینکه مردم کشورهای فقیر متوجه شوند .معادنشان دریک چشم بهم زدن تاج شود.ولی
تکنولوژی پیشرفته بشر راهویدا میکند
مسعود
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ولوو
کوماتسو
ھیتاچے
لیبھر
سانے و دوسان ھم خیلے پرتیراژ ھستن
Morteza
۱۳ خرداد ۱۴۰۳این غول های معدنی در اصل بیل هیدرولیکی هستند البته شاول هم گفته میشوند.بیل مکانیکی برای زمانی است که هنوز پمپ هیدرولیک اختراع نشده بود.
علیرضا
۱۴ خرداد ۱۴۰۳اینها همش زیبایی و کاربرد خودشو داره و کارآمد ترین نوع بیل مکانیکی مدل عنکبوتی هستش که عین ی بز کوهی از هرکجا که بگید میره بالا و پایین و حتی در کوچه های تنگ هم راحت تردد میکنه بیاد داخل ایران یکی میخرم بجای ماشین سواری هم کارایی داره 😂
علیرضا صادقی
۱۵ خرداد ۱۴۰۳سلام خدمت دوستان گرامی. نظرات شما رو خوندم. بنده حقیر بازنشسته پلیس راه ژاندارمری ک بعد ناجا شده هستم . ودر جاده های کشور همه گونه خودروهای سنگین دیده ام. در وحله اول فرمایش حضرت آقا علی ابن ابیطالب علیه السلام صلوات. ک با حقیقت و واقیعت زندگی کنیم. در دنیا صنعت خودرو سبک و سنگین. رو دست آمریکا نیومده. همین. ببخشید مزاحم شدم.
هدف جهانی
۱۶ خرداد ۱۴۰۳هیتاچی و کوماتسو آخرش هست
مهرزاد
۱۶ خرداد ۱۴۰۳یه چیزی روتادرک نکنیدنمیتونیدمتوجه بشیدکه چه بازی دارن درمیارن باپرایدسرماتوعید۱۴۰۳دراپاراتی بودم یه بی ام و ۲۰۲۳اومدلاستیکش ترکیده بودبصورت فابریک هم ندارن جدیدازاپاس اچارچرخ خلاصه زنگ زدن براش بیارن خداشاهده داشتن دولاپنج. لامینداختن بهش که هم اپاراتی سودخوب میکردهم لاستیک فروش بخاطراینکه دیرموقع شب بودباتمام این اوصاف لاستیکش۱جفت۷تومن اونوقت قیمت لاستیک پراید۱جفت۴تومن !!!متوجه شدیدداریم پرایدسوارمیشیم باقیمت بی ام و!!!حالادرک کردیدقشنگ چه بلایی سرمادارن میارن ؟ای دادبی دادای دادبی دادپرایدقیمت بی ام و!