همه شما عزیزان با نشان مشهور بولداگ روی کاپوت کامیونهای ماک آشنا هستید اما آیا دلیل بهکارگیری چنین نشانی را میدانید؟
شرکت ماک که ریشههای شکلگیری آن به نیویورک بازمیگردد جزو شاخصترین و قدیمیترین برندهای آمریکایی فعال در صنعت خودروست. از همان اولین روزهای تولید اتوبوس، وسایل نقلیه ریلی و لوکوموتیوها، ماک جزو محبوبترین برندهای تولید کننده کامیون و خودروهای سنگین در آمریکا بوده و کامیونهای آن در چندین فیلم سینمایی مشهور از جمله مد مکس ۲ حضور داشتهاند؛ اما آیا میدانید نشان مشهور بولداگ روی کاپوت کامیونهای ماک از کجا آمده است؟ جالب است بدانید این نشان ارتباطی پیچیده با نقش ماک به عنوان تأمین کننده وسایل نقلیه در جنگ جهانی اول داشته است. در واقع ماک در آن زمان یکی از اصلیترین شرکتهای تولید کننده کامیونهای سنگین برای آمریکا و متحدان آن بوده است.
در همین زمینه بخوانید:
- محبوبترین برندهای تولید کننده کامیون در آمریکا را بشناسید
- جذابترین کامیونهای کِشنده جهان، از کنورث W990 تا ولوو FH16
موزه تاریخی ماک تراکس میگوید، ظاهر منحصربهفرد ماک AC و به ویژه شکل کاپوت و دوام بالای کامیون، نیروهای بریتانیایی را به یاد سگ بولداگ این کشور میانداخت. نام بولداگ از آن زمان روی ماک باقی ماند و به هویت رسمی این شرکت بدل شد. در سال ۱۹۲۱، نشان بولداگ در کنار کابین کامیونهای ماک نصب و حدود یک دهه بعد و در سال ۱۹۳۲ میلادی، نشان مشهور بولداگ روی کامیونهای این برند متولد شد. جالب اینکه نشان موردبحث توسط یکی از مهندسان ماک که در بیمارستان بستری بود، روی قالبی از صابون شکل گرفت.
بد نیست بدانید اولین کامیون ماک در سال ۱۹۰۵ تولید شد و تا سال ۱۹۲۲ روی خط تولید قرار داشت. شرکت ماک از سال ۲۰۰۰ تاکنون به عنوان زیرمجموعه ولوو سوئد فعالیت میکند. تأسیسات تولید ماک در پنسیلوانیا قرار دارد. ماک تراکس یکی از بهترین تولیدکنندگان کامیونهای کلاس ۸ تا ۱۳ آمریکاست و محصولاتش در ۴۵ کشور جهان عرضه میشوند. نشان بولداگ ماک بهصورت رسمی ثبت شده و در جلوی تقریباً تمامی کامیونهای این شرکت وجود دارد. درصورتیکه این نشان دارای ظاهری طلایی رنگ باشد نشان میدهد که کامیون تولیدی دارای پیشرانه، گیربکس و اکسلهای تولید خود ماک است.
همایون
۷ بهمن ۱۴۰۳تا حالا ماک با سگ طلایی ندیدم ولی طبق تعریفی که گفتید باید کامیونهای آقای قندچی خدابیامرز هم سگ طلایی داشته باشند چون اونموقع ماک مستقل بود ولی الان تکنولوژی فنی از ولوو میاد.
کلا ماک لیاقتش خیلی بیشتر از وضعیت الانشه که البته دلیلش اینکه خود ولوو کامیون دماغ دار میزنه یکم به ماک کم لطفی میکنه
JDM سابق
۷ بهمن ۱۴۰۳درود ماک با سگ طلایی حدوده ده ساله که تولید میشه اولین نفر هم جناب مهدی ریاحی که خودشون تو ایران این موضوع رو بیان کردن
ربطی به قطعات تولیدی ولوو نداره رو قطعات آپشنال تمرکز داره
بولداگ طلایی اولین بار با موتورهای سری مکسی داین معرفی شد و اکثراً هم گیربکس مکسی تورک ماک داشتن ربطی به قطعات تولیدی خوده ماک یا غیره نداشت، فقط موتور مکسی چون رنگ طلایی بود
بولداگ طلایی تا اوایل دهه ۸۰ تولید شد و دهه نود هم رو مدلهای دلفینی سفارش استرالیا با همون فلسفه تولید قطعات ساخت ماک دوباره برگشت
در آمریکا هم صد در صد مشخص نیست بعضی ها میگن حدوده ده سال بعضی ها هم میگن پونزده ساله تولید شده
اما تو ایران سگ طلایی کمیابه چون اکثراً چون رنگ طلایی بولداگ بعد از مدت ها از بین رفته عوض کردن ولی این بولداگ رو مدل های مجهز به موتورهای طلایی ۳۰۰ اینترکولر و گیربکس های ده دنده و دف پلوس تخت ایران سرعت قابل مشاهده هست که بی نظیر ترین ماک های اون زمان هستن به مراتب از نمونههای ۲۰ دنده تولیدی زنده یاد قندچی بهترن
مجید
۸ بهمن ۱۴۰۳با عرض سلام ..پس داستان سگ مالک شرکت که اسمش mack بوده و بچه شو نجات داده و به احترام سگش اسم mack روگذاشته صحت نداره ؟!؟
JDM سابق
۸ بهمن ۱۴۰۳درود
من این داستان رو بین راننده ها زیاد شنیدم ولی هیچ وقت از منبع موثقی این مورد رو ندیدم
aliHOZA
۷ بهمن ۱۴۰۳برخلاف اروپا، در آمریکا موتور و گیربکس و اکسل کامیونها بغیر از خود تولیدکننده توسط سایر شرکتها هم تولید و عرضه میشه. یعنی شما میتونید یک ماک یا اینترنشنال یا پیتربیلت را با موتور کامینز یا دیترویت و گیربکس ایتون و اکسل فلان سفارش بدید. این انتخاب رو هم دارید که با برند خود خودروساز سافرش بدید. مثلا کامیون ماک با موتور ماک با گیربکس ماک و اکسل ماک. یا کامیون اینرتنشنال با موتور اینترنشنال و گیربکس اینترنشنال و…
ماک برای ایجاد تمایز در این خصوص همانطور که مقاله گفت اومده و لوگوی کتامیونایی که کامل صفر تا صد قطعات ساخت خود ماک رو دارن رو طلایی میزنه.
Ali
۹ بهمن ۱۴۰۳عزیزان اسم این کامیون ماک نیست درایران میگن ماک در اصل اسمش مَک هستش یعنی اسم اون سگ بوداگ هستش من دلیل نمیگم مثل بی.ام.دبل یو که در ایران بهش میگن بی ام و در ضمن پدرم کامیون دار بود و کامیونش هم مَک بود
Behrad
۱۱ بهمن ۱۴۰۳اینو میدونی که المانیا به بی ام دبلیو میگن بی ام و
یوسف
۷ بهمن ۱۴۰۳خسته نباشید چقدر مفصل و کامل….. ممنون
زیزیگولو
۷ بهمن ۱۴۰۳از بین تمام لوگوهای کامیونای دنیا لوگوی ماک با اختلاف زیباترین هستش …… لوگوی مرسدس بنز هم بین سواریها از همه زیباتر هستش
Nismo
۷ بهمن ۱۴۰۳زیباترین لوگو مال کادیلاک هست
Galant.VR4(JDM)
۸ بهمن ۱۴۰۳زیباترین لوگو فقط شورولت که رو کوروت هم هست بعد اگه کادیلاک رو میگی پس باید پورشه رو هم درنظر بگیری چون تقریبا تو یه سبک هستن
Taha Ayoobi
۷ بهمن ۱۴۰۳https://fr.dreamstime.com/embl%C3%A8me-cadillac-couronne-laurier-blason-capot-d-voiture-luxe-classique-%C3%A0-lehnin-allemagne-septembre-image255850437
Taha Ayoobi
۷ بهمن ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/custom-ram-2500-hd-traveller-by-chris-stapleton-5.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/11/custom-ram-2500-hd-traveller-by-chris-stapleton-1.jpg
اینم چیز خوبیه
عبدالسلام کریم زاده
۸ بهمن ۱۴۰۳مهندس سازنده ماک سگی داشت وفادار که هنگام ساخت این یدک کش اورا همراهی می کرد بعداز ساخت وهنگام تست این کامیون این سگ برروی کاپوت این ماشین قرار می گرفته دریک ازروزها در هنگام ترمز زدن این سگ سرنگون ودرزیرچرخها له می شود .صاحب سگ بسیار ناراحت می شود به گونه ای که ازناراحتی مریض وبستری می شود ..یک روزدربیمارستان که درفکرسگش بوده مجسمه سگ را باصابون می سترد وبعدها این شکل از مجسمه را با استیل می سازد وبه عنوان نماد ماک روکاپوت این کامیون طراحی می کند.
سعید
۸ بهمن ۱۴۰۳من قبلاً فکر میکردم سگ های ماک روی ماشین ماک طراحی شده ولی الان فهمیدم اونها اصلأ ماک نبوده ولی چرا باید سگ بولداگ رو روی ماشین ماک بزارن و اگر بولداگ میگذاشتند چرا اسمش هم همون بولداگ نگذاشتن
ایمان چراغی
۸ بهمن ۱۴۰۳عالیه
فیات مولتیپلا
۸ بهمن ۱۴۰۳این نشان بولداگ و نشان قدیمی جگوار فوقالعاده زیبان
و کله قوچ روی سری تریلی های داج قدیم
بابک
۸ بهمن ۱۴۰۳ماک خودش بتنهایی بهترینه
حسین
۸ بهمن ۱۴۰۳خیلی خوشگله
شاه حسین
۸ بهمن ۱۴۰۳من 35سال قبل راننده ماک ده دنده گیربکس مکسی بودم راضی بودم و هرگز خاطرش از یادم نمیرود
آریا
۸ بهمن ۱۴۰۳سلام بهترین وزیباترین لوگوی جهان با اختلاف بی نهایت زیاد مربوط میشه به شرکت سایپای خودمون اللخصوص پراید به به
امیرمسعود
۸ بهمن ۱۴۰۳لوگوی ماک ولوگوی مازراتی قشنگ هستند
Vathiyar
۸ بهمن ۱۴۰۳شرکت ولوو با خرید سهام ماک برای همیشه خیال خودش رو بابت یک رقیب قدرتمند در بازار خودروهای سنگین راحت کرد و همچنین تمام بازار ماک رو در اختیار گرفت و از نظر مالی هم سود کرد. یعنی رقیب خودش رو اورد زیر مجموعهی خودش و سود بازارش رو هم صاحب شد.
اما به نظرم ولوو یک هدف دیگه هم داشت و اون هم این بود که یه جورایی امضای طراحی ماک رو ازش گرفت و به نظرم نابودش کرد.
از وقتی که ولوو سهام ماک رو خرید کم کم فرم طراحی اتاق ماک رو که شاخص بود و یه جورایی هویت ماک محسوب میشد رو ازش گرفت و کم کم ماک دماغ دار رو شبیه ولوو طراحی کرد
اگه یادتون باشه کاپوت خمیدهای که هر چی به سمت جلو میاد باریک تر و سر پایین تر میشه طراحی ولوو های دماغ دار بود که رنگ زردش تو ایران خیلی زیاد طرفدار داشت از وقتی ولوو سهام ماک رو خرید کم کم مدل به مدل اون طراحی و امضای ولوو رو در طراحی ماک غالب کرد و اگه نگاه کنید همه ماک هایی که یبینید همه از دم انگار همون ولوو هستن فقط جلوش نوشته ماک. ولی من به شخصه ماک نمیبینم
حتی ماک تخممرغی و ماک جنگی هم فرم اتاقش شاخصه خودشو داره شاید کسی بگه ماک هم قبلا اتاقش یا کاپوتش قوس داشته. ولی من درباره قوس کاپوت حرف نمیزنم دارم به طراحی و امضای شاخص ولوو اشاره میکنم که الان اون فرم اتاق و اون طراحی تماما به ماک تحمیل کرده و به نظرم ماک رو به فنا داد و اون هویت ماک رو ازش گرفت. الان این ماک های جدید به نظرم فقط اسمشون ماک هست و نمیشه چیزی جز ولوو درونشون دید.
من پدرم چهل ساله ماک داره. یه ماک بی دماغ داریم که دست خودشه یک دماغدار داریم که دست رانندهست باهم میرنو میان هم سرویسن. من عاشق ماک هستم و خدایی حرصم میگیره از اینکه میبینم ماکهای جدید همه شبیه ولوو ساخته میشن. لعنت به طراحان پدرسوخته ولوو که ماک رو اینجوری طراحی میکنن.
علی
۹ بهمن ۱۴۰۳جالب بود ممنون انصافا یکم قبل تر ها ماشین ها یخ مفهومی داشتن مثل کاربردهاشون استیشن برای بازاری ها و خانواده های شلوغ بود وانت برای بار کشی ماشین های سنگین یه هیبت مردانه ای داشتن و عمر و کارکردشان جوری بود بین راننده و ماشین احساس دوستی برقرار بود تا فقط یه جور ترس از خراب شدن یا سواری ها دلیلی برای خوش گذرانی های خانوادگی بود العان تنها دلیل ساخت و خرید یه سواری تندتر رفتن هستش به کجا … کاش یه بازم ماشین هایی ساخته میشد که صرفا برای لذت بردن از سفرهای خانوادگی بود جادار و محکم و یکم این سرعت زندگی رو به پوچی رو کم میکرد
علیرضا
۱۰ بهمن ۱۴۰۳نه زیاد از این بابت ناراحت نباشید
متأسفانه یا خوشبختانه بدلیل قوانین زیست محیطی و غیر زیست محیطی عجیبی که هر روز تو برخی ایالت های آمریکا وضع میشه، اتاق سازها ناچارن طراحیاشونو به سمت آیرودینامیک شدن ببرن و نتیجه این جنگ برای مصرف سوخت کمتر و پیمایش بیشتر شده این کشنده ا با دماغه منحنی رو به پایین، سپر بلند و اکسل ست بک (یعنی محور جلو تا جای ممکن اومده عقب)
و متأسفانه الان کن ورث بجز سری w900 کلاسیک، پتربیلت، وسترن استار و غیره هم دارن شبیه ولوو میشن که با سری NL پیشگام طراحی آیرودینامیک بود.
آرمین
۱۱ بهمن ۱۴۰۳اولن ماک خودش مستقله نیازی با سوئد نداره دومن ولوو های دماغ دار به سفارش آمریکا کار شده و اینکه گفتین تاریخچه لوگوی ماک که چیزی در این مورد ننوشتین که چرا لوگوی سگ نشان ماک شده اون زمان که ماک کشنده میزد نشانی از ولوو نبود که لوگوی سگ رنگ طلایی باشه یا رنگ استیل از اون زمان لوگوی استیل رنگ میزدن