شرکت مان اعلام کرد تولید آزمایشی ۲۰۰ کامیون هیدروژنی را آغاز کرده است؛ اما درباره تواناییهای این فناوری تردیدهایی دارد.
دومین سازنده بزرگ وسایل نقلیه سنگین در اروپا با انتشار بیانیهای عجیب اعلام کرده ۲۰۰ دستگاه کامیون هیدروژنی را تولید خواهد کرد. مان حتی در همین بیانیه تعهد خود به تولید وسایل نقلیه برقی را مجدداً اعلام نموده است.
نکته جالب آنکه مان در بیانیه خود اظهار داشته کامیونهای هیدروژنی را به برخی از مشتریانی که محمولههای سنگین همچون قطعات توربینهای بادی را حمل میکنند خواهد فروخت. عجیب دیگر اینکه شرکت موردبحث میگوید هنوز سالها زمان برای تجاریسازی تکنولوژی هیدروژنی باقی مانده است. این بیانیه در حالی منتشر شده که الکساندر ولاسکمپ مدیرعامل مان به خبرنگاران گفته بود:
رقابت مؤثر هیدروژن با کامیونهای برقی غیرممکن است. شما امروز نمیتوانید هیدروژن را با قیمتی کمتر از ۱۳ یا ۱۴ یورو خریداری کنید. درعینحال هم باید گفت هیدروژن پاک نیست و زمانی که هیدروژن پاک داشته باشیم باید صنایع فولاد، سیمان و یا پلاستیک را نیز به میدان بیاوریم
با این تفاسیر، چرا مان همچنان به دنبال سرمایهگذاری روی محصولات هیدروژنی است؟ ولاسکمپ با تأکید مجدد میگوید این کار تنها برای تست و بررسی فرضیههای مان است:
ما شاید از هیدروژن برای حملونقل در سال ۲۰۳۵ استفاده کنیم اما این کار فقط زمانی صورت میگیرد که هیدروژن پاک با قیمت مناسب در دسترس باشد و زیرساختهای لازم نیز توسعه یافته باشند.
البته دیگر مدیران مان نیز اظهاراتی مشابه ولاسکمپ را بر زبان آوردهاند. فردریک زوم مدیر تحقیق و توسعه این شرکت میگوید مان معتقد است تا استفاده تجاری از هیدروژن زمان زیادی باقی مانده است. او خاطرنشان میسازد:
مان به تحقیق و توسعه درباره تکنولوژی هیدروژنی بر پایه محصولات برقی ادامه میدهد.
یکی دیگر از اعضای هیئتمدیره نیز گفته مان انتظار دارد کامیونهای برقی در آینده بخش اعظم کاربریهای مصرفکنندگان را تشکیل دهند؛ اما با این وجود مشخص است که محصولات هیدروژن جزو اهداف مهم مان در آینده هستند و این شرکت قبلاً اعلام کرده کامیونهای سلول سوخت هیدروژن خود را بهصورت محدود در سال ۲۰۲۵ روی خط تولید خواهد برد. این کامیونها که مان gTGX نام دارند از تانک ۵۶ کیلوگرمی سود میبرند و میتوان در عرض ۱۵ دقیقه آنها را با هیدروژن تحتفشار ۷۰۰ بار پر کرد. همچنین کامیونهای موردبحث در هر کیلومتر کمتر از ۱ کیلوگرم دیاکسید کربن تولید میکنند و بر اساس قوانین اتحادیه اروپا جزو وسایل نقلیه بدون آلایندگی دستهبندی میشوند. مان اظهار میدارد پیشرانه درونسوز هیدروژنی موردبحث ۲۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند که برای حمل بیش از ۱۰۰ تن بار کافی است.
مازیار
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ظاهرا هیدروژن قابل به رقابت با برق نیست اما بعضی ها اصرار دارن ادامه اش بدن ولو در حد نیم نگاه
مازیار
۲۸ فروردین ۱۴۰۳و ضد برقی ها هم با این حرف مخالفن
بعضی در حد توهین به مقدسات😄
احمد جهان آبادی
۳۰ فروردین ۱۴۰۳ما موفق به تولید هیدروژن با قیمت خیلی پایین و مقرون بصرفه شده ایم
کیست که قدر بداند و خواهان باشد
۲۸ فروردین ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/MAN-hydrogen.webp
چنی خوشگله